Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Uitlijnen Newton

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Uitlijnen Newton

Ik zit al een tijdje op het forum, maar heb eigenlijk nog nooit iets van me laten horen. Ik ben dus Roel!

Vraag:
    Ik heb mijn Bresser Messier N200 voor de eerste keer afgesteld met de Meade laser Collimator. Dit was best nodig als je zag hoeveel afwijking erin zat. Het beeld was ook wat dubbel en niet erg scherp.

Nu is het zo dat na het uitlijnen alles dus goed staat (beeld is een stuk beter), maar wanneer ik een half uur later de laser er ter controle opzet, is alles weer helemaal uit balans. Dit zelfde gebeurt wanneer ik de kijker laat bewegen door deze rond de uur as en declinatie as te laten draaien. Ik kan dan weer opnieuw beginnen met uitlijnen.

Wat heb ik gedaan (volgens de handleiding van Meade Collimator Ún die van Bresser):

- Focusseerinrichting ingeschoven
    - Laser in de focusser gezet
    - Aangezet
    - Eerst met het blote oog gecontroleerd of het laserpuntje in of op het centrale rondje op de hoofdspiegel staat
    - Zo niet, de drie schroeven van de vangspiegel een beetje bij draaien
    - Vervolgens op de Laser Collimator kijken of het terug gekaatste laserpuntje in het midden valt
    - Lock schroeven van de hoofdspiegel los draaien
    - Zo nodig de stelschroeven van de hoofdspiegel aandraaien
    - Lock schroeven weer vast zetten zodat de hoofdspiegel niet meer kan bewegen
    - Kijken maar!

De laser: http://www.meade.com/accessories/premiu ... calreducer

Dit gebeurt ook bij een constante temperatuur, dus daar lijkt het niet aan te liggen.

Het lijkt wel alsof de kijker werkt net zoals met nieuwe gitaar snaren, die ontstemmen ook steeds wanneer ze er net op liggen. Weet iemand zo wat het is en wat ik er aan kan doen? Of heb ik iets helemaal verkeerd gedaan en is het niet meer op te lossen?

Alvast bedankt!

De vraag is nu wat is er uit balans.

Staat het laserpuntje niet meer gecentreerd op de hoofdspiegel?

Of is de weerkaatsing van het puntje niet meer goed?

Of beiden?
    Groet, Jan

Commentaar

sorry, beide kloppen niet meer.

Ik moet dus Ún de vangspiegel bijstellen Ún de hoofdspiegel. Het laserpuntje wat eerst gecentreerd stond op de hoodspiegel staat na een tijdje of na het bewegen van de kijker zo'n 1,5 tot 2cm van het centreerpunt (ronde sticker) af.

Commentaar

Zowel de stand van de telescoopbuis als de focusser (veel of weinig uitgedraaid), maar ook de speling op de focusseer hebben invloed op de lichtweg en daarmee de collimatie. Vaak wordt aangeraden de telescoop te collimeren in de stand waarin je hem het meeste zal gebruiken. Maar wellicht is er bij jouw nog wat anders aan de hand, al weet ik zo niet wat.

Commentaar

Om te beginnen moet je lasercollimator zelf goed uitgelijnd staan. Hoe je dit controleert vind je terug in dit artikel:

http://www.astrowiki.nl/index.php/Laser ... nger-laser

(mits er stelschroefjes aanwezig zijn uiteraard)
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
            Om te beginnen moet je lasercollimator zelf goed uitgelijnd staan. Hoe je dit controleert vind je terug in dit artikel:

http://www.astrowiki.nl/index.php/Laser ... nger-laser

(mits er stelschroefjes aanwezig zijn uiteraard)
            De enige schroef is de schroef om de laser te activeren. Het lijkt mij dat Meade de laser heeft afgesteld aangezien er geen stelschroeven opzitten. Daarbij heb ik er ook niks over gezien in de handleiding.

Het gekke is dat de telescoop wel goed uit te lijnen is, maar dat deze na een half uur alweer opnieuw uitgelijnd moet worden. Het is net alsof de kijker 'werkt". Ik vergeleek het in mijn eerste post met gitaarsnaren. Van de nieuwigheid moeten deze ook een aantal keer opnieuw worden gestemd voordat ze hun stemming vast houden.

Is dat hier ook? Moeten de veren nog "uitwerken"?

Commentaar

Zet de laser in je scoop en beweeg hem alle kanten op, misschien kun je zien waar het fout gaat?
              Groet, Jan

Commentaar

Dat ga ik eens proberen.

Bedankt tot zover!

Commentaar

Ik denk dat speling op de focusser is. Soms kan je die met een paar stel-imbusjes strakker zetten (bij die van mij kon dat wel). Het viel mij ook op bij de collimatie die ik laatst deed, dat als je de focusser maar even bewoog dat de telescoop weer "uit collimatie" was.

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                    Ik denk dat speling op de focusser is.
                    Ik denk dat je gelijk hebt. na wat schuiven en bewegen kun je zien dat het puntje verschuift. Het stelschroefje op de focusser wat aangedraait. Hopelijk blijft ie nu beter in uitgelijnd. Ik hou het voor de zekerheid nog even in de gaten!

In de toekomst misschien toch eens kijken voor een betere focusseerinrichting.

Bedankt allemaal!

Commentaar

Werken...
                    X