Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

PEC

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

PEC

Kom nogal eens de term PEC tegen op mijn zoektochten naar een mount.
    Het heeft iets met het volgen te maken heb ik tot nu toe begrepen, maar wat betekend het (de term) en wat doet dit nu precies?
    Is het belangrijk dat dit er op/bij zit (neem aan voor fotograferen)?
    Wie kan er iets over zeggen.

Effe googlen op Perriodic Error Correction.

Is lastig om het zo even te omschrijven. Heeft iig te maken met het corrigeren van de fout die iedere montering heeft ten aanzien van het volgen. Onnauwkeurigheden in wormwiel e.d. Zelfs de beste monteringen hebben hier last van.
    Groet, Jan

Commentaar

Elk wormwiel in je telescoop heeft een mechanisch foutje, om het zoveelste tandwieltje zit een foutje of een vuiltje of iets dergelijks.
      Dus het kan gebeuren (zelfs bij de meest perfecte montering) dat je na 2 minuten een hikje krijgt, en na 8 minuten nog 1.
      Met PEC (periodieke fout correctie) train je je montering op de foutjes in de tandwielen. Dan corrigeert de montering als het waren zijn eigen fabrieksfoutjes.
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Bedankt voor de tip Parsec.
        Ik had al eens op Google gezocht met de term PEC, maar dan kom je er niet uit.
        Ik heb door jouw tip een aardige site gevonden waar het ruw wordt uitgelegd nl: http://users.skynet.be/tranquillity/HOOFDSTUK%209.htm
        Er staat trouwens nog meer interessante zaken op.

Er zullen vast nog wel meer site's zijn. (nog ff zoeken)

Commentaar

Aha Nop, is dat soms het zelfde als wat ik bij mijn ETX70 heb.
          Daar moet je de aandrijving ook eerst leren om zijn speling op de tandwielen te kennen.
          [Neem een vast punt, scoopje gaat omhoog en weer terug naar het punt. De afwijking bijstellen en dan enter geven. Het zelfde voor de horizontale as.]
          Is misschien niet geheel het zelfde maar riekt er wel naar.

Commentaar

Wat jij hier beschrijft heet drive training. PEC is toch iets anders. Dan ga je een volledige omwenteling van een wormwiel (en dat kan minuten duren) volgen met een ster in beeld. je moet dan handmatig de correcties aanbrengen. Deze correcties worden opgeslagen in de software van het goto systeem. Dit kun je meerdere keren doen en meestal overschrijf je de vorige correctie. Een ETX 70 heeft geen PEC.
            Groet, Jan

Commentaar

Ik ken alleen de LX200, die heeft drive training EN PEC. Ik denk wel dat Henk PEC training bedoelt. Je volgt dan bijv 20 minuten en voert handmatig correcties uit. Dat herhaalt hij dan.

nop

Commentaar

Maar komt dat niet op het zelfde neer Parsec?
                Het resultaat is toch het zelfde. Het systeem leert de speling kennen (wel van alle tandwielen tegelijk). Of is dit een grove methode en PEC veel fijner?

Commentaar

Nee dat trainen duurt geen 20 min Roy.
                  Zijn alleen maar korte uitslagen van pakweg 10 a 20 graden.

Commentaar

(reactie was van mij, roy stond hier ingelogd )
                    Dat is drive training inderdaad.
                    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Maken jullie van de zelfde PC gebruik?
                      Lekker verwarrend voor mij hoor. Er zijn wel andere manieren om iemand gek te maken

Commentaar

Ach ja jullie zitten natuurlijk bij Copernicus

Is helaas wat te ver weg voor mij. Zou er graag eens willen kijken en met wat mannen praten (advies ed)

Commentaar

Origineel geplaatst door henkp
                          Maar komt dat niet op het zelfde neer Parsec?
                          Het resultaat is toch het zelfde. Het systeem leert de speling kennen (wel van alle tandwielen tegelijk). Of is dit een grove methode en PEC veel fijner?
                          Met drive training leer je je scoop als het ware "richten op een object" vandaar dat je het zowel van links naar rechts als van boven en naar beneden moet doen. Bij PEC gaat het erom dat je 1 omwenteling van een wormwiel gaat volgen. Je moet dan een ster in beeld nemen en die gaan volgen. De volgfout die daarbij optreed, corrigeer je handmatig m.a.w. je houdt de ster tijdens het PEC proces handmatig in beeld. Een verlicht kruisdraad oculair van pakweg 9 a 12mm is hierbij erg handig. De correcties die je uitvoerd kunnen dan softwarematig in je autostar worden opgeslagn.

Elke montering heeft zoals Nop al schreef mechanische onvolkomenheden die je met een Pec procedure tot een minimum kunt reduceren.
                          Groet, Jan

Commentaar

Juist, ik denk dat ik begrijp wat jullie bedoelen en het is inderdaad iets anders.
                            Jullie spreken nl. over een ster volgen en daarmee dus de volg fout uit het systeem halen.
                            Drive training leert alleen maar hoe lang de motor moet lopen om op een bepaald punt uit te komen.

Of zit er nou nog naast

Commentaar

Drive training leert alleen maar hoe lang de motor moet lopen om op een bepaald punt uit te komen.
                              Zo zou je het ook kunnen zeggen. Om het goed te kunnen begrijpen zou je je moeten gaan verdiepen in elektonica die er achter zit, in samenwerking met de software. En om dat uit te gaan leggen................ :P
                              Groet, Jan

Commentaar

Werken...
                              X