Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Telescoop voor beginner

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Telescoop voor beginner

Hallo,

Ik ben helemaal nieuw op het gebied van astronomie. Ik weet natuurlijk wel wat planeten, nevels enz. zijn, maar vooral op het gebied van telescopen ben ik nieuw.

Ik ben al lang geÔnteresseerd in de sterrenhemel. Nu ben ik op het punt aangekomen, dat ik de hemel meer wil gaan bestuderen. Daarom wil ik binnenkort een telescoop gaan aanschaffen.

Kunnen jullie mij wat tips geven over wat voor telescoop ik moet nemen, hieronder staan een paar 'eisen' waar het aan moet voldoen:

- Ik wil eigenlijk graag alles kunnen zien, dus de maan, planeten, maar ook nevels en deep-sky objecten. Als dit niet mogelijk is, voor het bedrag dat ik er aan wil uitgeven, dan zal ik een keuze moeten maken. Dan wil ik liever de planeten in ons zonnestelsel bekijken. Maar het liefst wil ik dus voor zover mogelijk alles kunnen zien .
    - Ik woon aan de rand van Amersfoort, en er is best veel lichtvervuiling. Is het dan nog wel mogelijk om goed te naar de hemel te kunnen kijken? Ik kan eventueel naar een gebied gaan waar minder lichtvervuiling is, dat is niet zover, maar het liefst wil ik ook kunnen kijken vanaf mijn tuin.
    - De soort telescoop maakt niet uit (spiegel of lens), ik wil de telescoop die het best bij mijn 'eisen' past.
    - Fotograferen hoeft nog niet, misschien wil ik dit in de toekomst wel gaan doen, maar dat is nu niet mijn prioriteit.
    - Het bedrag dat ik er maximaal aan wil uitgeven ligt rond de 1000 euro.
    - Verder heb ik een goed uitzicht naar boven, omdat tegenover mijn huis een wal is. Daar vandaan kan ik de hele hemel zien.
    - Het gewicht van de telescoop maakt niet uit .

Ik heb al op het forum rondgekeken, maar ik kon geen onderwerp vinden, die dezelfde eisen had als mij. Als jullie er toch 1 weten, mag je er natuurlijk een linkje naar geven .

Alvast heel erg bedankt,

Chuck

Ik hoor hier een dobson! Je aandacht ligt voorlopig op waarnemen, en dan kun je eigenlijk niks beters krijgen dan een dobson. Een dobson is een type kijker waarbij de buis in een 'houder' steunt (de zogenaamde rockerbox). Aangezien een rockerbox een heel stuk goedkoper is dan een statief met een montering, hou je meer geld over voor de kijker zelf. Vrijwel altijd zul je een spiegelkijker vinden in de rockerbox, simpelweg omdat dit type kijker er veruit het geschikts voor is. Daarbij is een spiegelkijker lichter en goedkoper. Hou er in ieder geval rekening mee dat je ook gelijk een paar oculairs wil kopen, alhoewel je ook kans hebt dat die er al bij zitten. Voorbeelden van wat ik leuke dobsons vind:

- Meade Lightbridge / Compact op te bergen
    - Orion Optics Dobsons Goede kwaliteit spiegel, mechaniek weet ik niet
    - Skywatcher Dobsons / Goede prijs/kwaliteitsverhouding
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

beste chuck,

ff kort opgesomd zou je dit willen deepsky, nevels maan planeten waarnemen en later ook fotograferen.
      mijn mening is om eens een sterrenwacht bij jou in de buurt te bezoeken als je die daar hebt en anders om eens bij sterrenwacht de koepel in utercht te informeren(http://www.dekoepel.nl).
      dat is een sterrenwacht die ook telescopen verkoopt.
      die zouden je ook wel verder op weg kunnen helpen.
      tot slot voor 1000 euri mag je al je wensen (als je later gaat fotograveren)definitief maken.
      veel succes met de zoektocht.
      mvg roy

Commentaar

Hallo Chuck, ik woon ook in Amersfoort en ga vaak de Veluwe op met mijn telescoop als ik minder lichtsterke objecten wil zien zoals nevels en galaxieŽn. Planeten zijn vanuit Amersfoort goed te bekijken. Een telescoop die goed is in het waarnemen en fotograferen van planeten en nevels bestaat eigenlijk niet. Als je je zou beperken tot het waarnemen en fotograferen van planeten zou je kunnen denken aan een Maksutov, Smidt Cassegrain (SCT) of lenzen telescoop met lang brandpunt. Voor nevels en galaxieŽn zijn deze minder geschikt en ook meenemen naar een donkere plek zal niet zo makkelijk zijn. Dan heb je meer aan een Newton of Dobson telescoop.

Maar kom gerust een keer langs op de Publieksterrenwacht Schothorst in Amersfoort, we hebben daar verschillende telescopen staan en onze leden hebben ook allerlei telescopen (Dobsons, Newtons, Lenzenkijkers met lang brandpunt, SCT's en MAK's). We zijn momenteel nog met een verbouwing bezig en officeel nog niet open maar als je me een pb stuurt kunnen we wel wat afspreken als je wilt.

Commentaar

Heel erg bedankt voor jullie reacties .

Ik zie dat Steem heel enthousiast is over een Dobson, dus dan zal ik eens gaan kijken naar die telescopen. Ja, ik had er al rekening mee gehouden dat ik wel wat oculairs er bij moest kopen .

Ja roy, ik wil eigenlijk graag alles kunnen zien, dus deep-sky, nevels, bolhopen, zonnestelsels maar ook planeten, maan en de zon (is dit mogelijk met een zonnefilter, of zou ik dit niet doen). Verder wil ik later dus wel gaan fotograferen, maar is dat nu niet mijn eerste prioriteit.

Sterrenkijker, ik denk dat ik daar binnenkort wel een keer langs kom als het open is, of anders stuur ik je wel een pb .

Commentaar

Origineel geplaatst door Chuck
            Ja roy, ik wil eigenlijk graag alles kunnen zien, dus deep-sky, nevels, bolhopen, zonnestelsels maar ook planeten, maan en de zon (is dit mogelijk met een zonnefilter, of zou ik dit niet doen).
            Dat kan, maar gebruik wel een goed zonnefilter. Een goed zonnefilter zit vůůr je objectief (= de lens of de spigel) en niet er achter. Dit laatste is het geval bij oculairs met een zonnefilter, en gebruik deze dus niet! Het licht van de zon komt dan direct door je objectief, terwijl het andersom al verzwakt word voordat het je oculair bereikt. Nu kan het oculair ook niet knappen, met alle voordelen van dien (het behoudt van je ogen bijvoorbeeld).
            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

ik wil eigenlijk graag alles kunnen zien, dus deep-sky, nevels, bolhopen, zonnestelsels maar ook planeten, maan en de zon
              Dat zou knap zijn dat je zonnenstelsels kan zien (een zon met daaromheem planeten). Ik denk dat je andere galaxiŽn bedoeld ?

Verder wil ik later dus wel gaan fotograferen, maar is dat nu niet mijn eerste prioriteit.
              Daarvoor is een Dobson alleen minder geschikt, of je begint met een relatief kleine van 8 inch die zou je later nog wel op een EQ-montering kunnen zetten om mee te fotograferen, maar ideaal is dat niet (want te groot en zwaar).

Commentaar

Chuck ik heb een Meade Lightbridge dobson en had ongeveer dezelfde eisen als jij. Alleen voor mij moest hij ook in een kleine auto passen, vandaag dat ik voor een truss-dobson heb gekozen. Als het voor jou niet uitmaakt hoe groot de buis is, dan ben je goedkoper uit met een normale dobson.

Ik heb nooit een moment spijt gehad van mijn aankoop. Optisch is de Lightbridge goed! Om een paar voorbeelden te noemen van wat ik heb gezien en enthausiast over ben: Saturnus is supermooi. Zelfs in de buurt van Haarlem (lichtvervuiling!) is de cassinischeiding te zien (de 'donkere rand' in de ringen) en een aantal manen. Op het veluweweekend bij kootwijk, waar het een stuk donkerder was, was M51 spectaculair. Het was duidelijk een spiraalstelsel met 'iets eraan'! Niet tot in de detail te zien natuurlijk, maar er waren duidelijk verschillende armen. Sterrenhopen en Clusters als M13 en NGC 884/869 lossen heel mooi op.

Als je wil mag je mijn LightBridge wel een keer proberen hoor! We kunnen afspreken bij mij hier, maar ik ben ook weleens in Apeldoorn. Hoewel de afstand niet veel uitmaakt denk ik voor jou is het in Apeldoorn wel een stuk donkerder dan in Zaandam.
                I (L) MY LB!

Jij bent gek Brazilliaanze hakkebar!

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
                  Dat kan, maar gebruik wel een goed zonnefilter. Een goed zonnefilter zit vůůr je objectief (= de lens of de spigel) en niet er achter. Dit laatste is het geval bij oculairs met een zonnefilter, en gebruik deze dus niet! Het licht van de zon komt dan direct door je objectief, terwijl het andersom al verzwakt word voordat het je oculair bereikt. Nu kan het oculair ook niet knappen, met alle voordelen van dien (het behoudt van je ogen bijvoorbeeld).
                  Heel erg bedankt voor de tip Steem, anders was het misschien nog wel fout gegaan ook .

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                  Dat zou knap zijn dat je zonnenstelsels kan zien (een zon met daaromheem planeten). Ik denk dat je andere galaxiŽn bedoeld?
                  Haha, ja dat bedoelde ik ook , ik kwam even niet op de naam ervan

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                  Daarvoor is een Dobson alleen minder geschikt, of je begint met een relatief kleine van 8 inch die zou je later nog wel op een EQ-montering kunnen zetten om mee te fotograferen, maar ideaal is dat niet (want te groot en zwaar).
                  Oke, dus een Dobson is minder geschikt voor foto's te maken. Ik zal ook eens kijken naar andere telescopen, maar voor nu maakt het dus niet zoveel uit, omdat het niet zo'n hoge prioriteit heeft.

@ Sanne, zo je klinkt heel erg positief over de Dobson die je hebt gekocht . Dat is mooi om te horen. Ja, de grootte maakt voor mij echt niet veel uit, daarom zit ik er aan te denken om dan een normale Dobson te kopen. Wat ik hoor over jou waarnemingen van Saturnus en M51, vind ik echt geweldig, ik had namelijk verwacht dat je echt bijna niets kon zien van de M51 .

Als ik een keer wil langskomen, zie je vanzelf wel een pb'tje binnenkomen, heel erg bedankt voor het aanbieden ervan .

Commentaar

Oke, dus een Dobson is minder geschikt voor foto's te maken. Ik zal ook eens kijken naar andere telescopen, maar voor nu maakt het dus niet zoveel uit, omdat het niet zo'n hoge prioriteit heeft.
                    Zoek eens op Celestron C8 SCT, deze zijn behoorlijk allround, compact en fotografie is ook goed mogelijk.
                    Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                    ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch Šlles de schuld van het onstaan van het universum.
                    Auteur:Ik

Commentaar

Werken...
                    X