Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Twijfels over telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Twijfels over telescoop

Hallo ! Ik ben Rami, 20 jaar en zoals wel meer mensen zoals ik heb gelezen is astronomie al erg lang een interessevlak/hobbie, maar heb ik pas veel later besloten (nu dus) om er iets mee te gaan doen. Ik ben vanaf vandaag ook hier (dat was het plan tenminste ), als alles goed gaat.

Mijn vraag is de volgende, ik woon in Enschede, en je hebt hier niet echt dé telescoopwinkel bij uitstek. Dus eerst was ik ook bijna voor de goedkope speelgoed telescopen gegaan (die van 30 bij blokker of 60 bij kijkshop, enz..) Uiteindelijk ben ik bij een opticien terecht gekomen die ook in Bynolyt en Meade handelt.
    Lang verhaal kort;

Uiteindelijk had ik besloten dat een Bynostar SPN 130-900 goed genoeg was, inclusief motor leek me wel wat. Ik heb ook best wel wat voorbeelden gezien van geslaagde foto's met dit type telescoop, wat voor toch ook leuk is aangezien ik uiteindelijk ook graag astrofotografie wil gaan doen.

Maar ook veel mensen hoor ik zeggen dat deze minder goed is, dat de montering onbetrouwbaar is en dat ik beter een andere kon kiezen en toen kwam ik bij de Celestron Newton 150/750, zonder motor misschien maar wel met een goede montering (ik denk tenminste dat dat gezegd werd)

Als ik Bynostar voor 280 kan krijgen en de Celestron voor 300, 330 of 390 (afhankelijk of ik de versie met EQ-3, Astro 4 of Astro 5 neem) welke is dan de meest de moeite waard ?

Alvast bedankt,

Rami Wohl

De montering is érg belangrijk, dus als er veel slechte ervaringen zijn met de bynostar en bijbehorende montering zou ik zeker niet voor die telescoop gaan. En als ik zo naar de foto's op internet kijk kan ik me ook wel voorstellen dat die montering niet echt geschikt is voor de kijker. Een astro-5 met een 150mm newton lijkt me een hele goede keus.
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Hier heb je vast wat aan:

http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... t=motortje

Over de 150mm Celestron hoor ik veel positieve verhalen, en zeker in combinatie met een Astro-5 heb je een hartstikke goede set in huis. Dat is die 110 euro wel waard denk ik

Commentaar

Ik heb zelf zo'n 150/750 Newton maar dan op een Celestron CG-5 montering die mij nog weer net even iets degelijker lijkt dan een Astro-5. Een EQ-3 of Astro-4 zou ik je niet aanraden als je nog iets met astrofotografie wil gaan doen. De Bynostar ken ik ook die heeft een van onze leden van de Sterrenwacht in Amersfoort ook, deze telescoop is voor visueel waarnemen wel geschikt maar gezien de montering eigenlijk niet voor astrofotografie. Met de combinatie 150/750 op CG-5 of Astro-5 bereik je dan al meer (alhoewel er nog wel betere telescopen en monteringen zijn voor dit doel, maar die kosten dan ook meteen veel meer).

Commentaar

Steem en Freek, bedankt voor de reacties ! 150/750 it is then

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
          Ik heb zelf zo'n 150/750 Newton maar dan op een Celestron CG-5 montering die mij nog weer net even iets degelijker lijkt dan een Astro-5. Een EQ-3 of Astro-4 zou ik je niet aanraden als je nog iets met astrofotografie wil gaan doen. De Bynostar ken ik ook die heeft een van onze leden van de Sterrenwacht in Amersfoort ook, deze telescoop is voor visueel waarnemen wel geschikt maar gezien de montering eigenlijk niet voor astrofotografie. Met de combinatie 150/750 op CG-5 of Astro-5 bereik je dan al meer (alhoewel er nog wel betere telescopen en monteringen zijn voor dit doel, maar die kosten dan ook meteen veel meer).
          Inderdaad, je kan altijd iets beters kopen. Maar dit is mijn eerste telescoop en eigenlijk alle kennis die ik over telescopen heb nu is in de afgelopen 48 uur verzameld op internet. Ik ben allang blij dat ik nu voor een relatief goede prijs een stabiel begin kan maken met deze hobbie, en me niet heb laten verleiden tot snelle oplossingen die niet boven mijn eerste budget waren.

Nu alleen nog een winkel vinden. Voor zover ik op internet kan vinden is teleskop-service.de de enige die t mij kan leveren... ook zie ik rare verschillen in prijs voor wat dezelfde telescoop lijkt maar toch duurder is. bijvoorbeeld :

SKN 1507 EQ3 Newton Reflektor 150/750mm auf EQ-3
          6x30 Sucher, 2 Okularen (25mm & 10mm) 298,-

SKN 1507 Astro4 Newton Reflektor 150/750mm auf Astro-4 mit Polsucher
          6x30 Sucher, 2 Okularen (25mm & 10mm) 329,-

SKN 1507 Astro5 Newton Reflektor 150/750mm auf Astro-5 mit bel. Polsucher & Stahlstativ 6x30 Sucher, 2 Okularen (25mm & 10mm) 389,-

Dit is van deze link : http://www.teleskop-service.de/CTelesko ... htm#150750 van de telescopp die ik dus wou gaan bestellen.
          (oh ja zijn die extra's zoals stalen statief en poolzoeker nog wat ?)

Maar vervolgens kom ik op deze link : http://www.teleskop-service.de/Celestro ... /astro.htm
          en zijn de prijzen weer 'iets' hoger.

CEN 150 EQ3 Celestron Newton 150/750mm mit Sucher Schellen und 20mm Plössl auf parallaktischer Montierung EQ-3 mit manueller Feinverstellung und Stativ 338,-

CEN 150 ADM Celestron Newton 150/750mm mit Sucher Schellen und 20mm Plössl auf parallaktischer Montierung ADM mit manueller Feinverstellung und Edelstahl Stativ 448,-

CEN 150 CAM Celestron Newton 150/750mm mit Sucher Schellen und 20mm Plössl auf parallaktischer Montierung CAM mit manueller Feinverstellung und Edelstahl Stativ mit automatischer Objektsuche und Nachführung 1048,-

Hoe zit dat, is dat wat je betaalt voor het merk of is het echt zo'n verschil in kwaliteit ?

edit: in mijn eerste post maakte ik dus een fout door te zeggen dat die 150/750 van 300, 330 of 390 van Celestron was.

Commentaar

Celestron, Skywatcher, Orion, Bresser: allemaal één pot nat. Wel vreemd dat er verschillen in de prijzen zitten. Ik hoorde laatst dat Celestron iets beter in de afwerking is, maar of dat nou zoveel uitmaakt. Ook ken ik iemand die een 20cm Celestron op een Astro-5 bestelde, maar een 20cm Skywatcher op een Astro-5 thuis kreeg. Het is inderdaad nogal verwarrend ja, maar er zit dus geen verschil in kwaliteit tussen Celestron en Skywatcher, die kijkers komen beide van Synta.

Commentaar

Het verschil zit hem deels in het merk, de ene is van Skywatcher de andere van Celestron. In principe komen beide telescopen uit dezelfde synta-fabrieken in China. Wel is er een verschil in montering, zoals ik al eerder aangaf is een Celestron ADM (of CG-5) vermoedelijk een betere (en daarom ook duurdere) montering dan een Astro-5. Een Stahlstatiev (of Steelpipe) is veel stabieler dan de aluminium uitschuifbare variant. Als je het kan betalen zou ik zeker voor een steelpipe-statief gaan. Die onder de ADM zit is vergelijkbaar met de steelpipe onder een EQ-6 de steelpipe van een Astro-5 is dunner uitgevoerd en daarmee minder zwaar en stabiel.

Ik heb mijn Celestron 150/750 op ADM gekocht bij stichting de Koepel in Utrecht, maar hij komt oorspronkelijk bij Teleskop-Service vandaan, voorzover ik kon nagaan zijn zij de enige in Europa die deze telescoop verkopen. Je zou ook via de Koepel kunnen bestellen ik was daarmee niet duurder uit dan rechtstreeks bij Teleskop-Service bestellen.

48 uur om je beslissing te nemen is nog best vlot moet ik zeggen, neem gerust wat meer tijd zou ik zeggen.

Commentaar

Ok, bedankt. Wel verwarrend hoor.. maar die ADM montering is dus toch beter te doen (ook voor foto's) dan bijvoorbeeld die Astro-5 ?

En nog 2 vragen en dan heb ik volgens mij voorlopig genoeg informatie :
                - Moet er nog per se een motor bij voor fatsoenlijke foto's ?
                - Die TS site is dus goed ?

Ik ben een beetje achterdochtig als het op kopen over internet aankomt. Totaal zonder reden, maar dat doet er niet toe.

Verder lijkt het me leuk om dat ding zo snel mogelijk te hebben, de 11de ga ik naar een redelijk rustig gebied in Spanje, en lijkt mij dat als ik ergens mooie plaatjes kan schieten dat het daar is.
                En 48 is al heel lang voor iemand die zo ongeduldig is als ik.
                Zal wel een goede oefening zijn voor mijn zenuwen als ik straks niets kan vinden met mijn kijker hehe

Commentaar

Origineel geplaatst door Rami Wohl
                  - Moet er nog per se een motor bij voor fatsoenlijke foto's ?
                  - Die TS site is dus goed?
                  Eerste vraag: planeten en de maan kan je altijd fotograferen met een digitale camera uit de losse pols, maar als je op hogere vergrotingen gaat fotograferen (met barlow) of als je echt serieus gaat fotograferen heb je wel een motortje nodig ja. Voor deepsky heb je sowieso een volgmotor nodig als je langbelichte opnames gaat maken.

Tweede vraag: TS, daar heb ik ook al eens een zoeker bij besteld en de service is prima. De helft van de mensen hier op 't forum heeft ook wel zijn of haar telescoop of accessoires bij TS gekocht.

Commentaar

Ok prima.

Trouwens even op De Koepel gekeken, en dit is wat ik vond :

CELESTRON 150 MM/F5 NEWTON

Celestron Newton 150 mm/750 mm, spiegeltelescoop op CG-4 parallactische montering met fijnregeling, op aluminium driepoot statief, 6x30 zoeker, met 20 mm oculair (vergroting 37,5x); met gratis The Sky astronomische software (level 1).

€ 475,- zelf afhalen.

Dat is een dikke 25 euro duurder dan op TS, en je krijgt een aluminium statief ipv een "edelstahl' exemplaar. Is die CG-4 dan wéér een stapje beter dan die ADM of is die Celeron toevallig in de aanbieding op TS ofzo ?

Commentaar

Origineel geplaatst door Chuck
                      de 11de ga ik naar een redelijk rustig gebied in Spanje, en lijkt mij dat als ik ergens mooie plaatjes kan schieten dat het daar is.
                      Vergis je niet in de grote en gewicht van zo'n telescoop een 150/750 Newton op ADM weegt schoon aan de haak 36 kg, in de verpakking is dat al 43 kg. Als je dat in je achterbak legt zit die helemaal vol (als het überhaupt al past).

Momenteel heeft de Koepel alleen nog een 150/750 op CG4 staan. Zo'n CG4 is minder stabiel dan een CG5. Ik kon destijds (half jaar geleden) mijn 150/750 Newton op ADM bij de Koepel kopen voor 495,= of ze hem daar nog voor kunnen leveren weet ik niet, maar je zou het kunnen vragen of anders toch gewoon rechtstreeks bij Teleskop-Service bestellen. Daar kost hij 448,= maar daar komen nog wel 50,= aan verzendkosten bij dacht ik.

Maar eh weet je wel zeker dat je deze teleskoop wilt hebben, ik zou hem zelf niet graag mee naar Spanje slepen daar is hij veel te groot en zwaar voor ...

En oh ja zomaar even wat leuke astrofoto's maken kan je ook wel vergeten, daar gaan wel wat jaartjes oefening aan vooraf ...

Voor waarnemen en vooral astrofotografie is veel geduld en doorzettingsvermogen nodig ...

Commentaar

Als het niet mee kan zou jammer zijn, maar ik ga niet naar Spanje voor het sterrenkijken
                        En wat mijn geduld betreft, dat overdreef ik wel hoor. Als ik iets kan gebruiken nu is het een lange termijns project, ik zit al veel te lang op mijn gat niets te doen.
                        En wat mooie foto's betreft, ik stel me dr absoluut geen hubble-foto's bij voor. Volgens de TS site kan je er dit mee doen :

http://www.teleskop-service.de/Celestro ... /astro.htm

(naar beneden scrollen, die ene van M 51)

maar voorlopig ben ik hier al tevreden mee :

http://www.sterrenkids.nl/e107_images/n ... s/maan.jpg

Als dat me al lukt, anders hou ik het hier wel bij :

http://www.sevensheaven.nl/images/produ ... n-maan.jpg

Commentaar

Oh trouwens... "Chuck" ?

Commentaar

Origineel geplaatst door Rami Wohl
                            Oh trouwens... "Chuck" ?
                            Uh sorry ik haalde jullie even door elkaar.

Zo'n foto van M51 maak je niet de eerste keer dat je dat probeert, je hebt dan een goede volgmotor nodig, waarschijnlijk iets met PEC (kost ongeveer net zo veel als de telescoop met montering, ik ben er nog voor aan het sparen), een poolzoeker (goed uitlijnen op de poolster is absoluut noodzakelijk voor zo'n opname) en dan nog een digitale spiegelreflexcamrea (weer zo'n 500 a 600 Euro), met draadontspanner en misschien nog een nevelfilter ... en flink oefenen.

Zo'n maanfoto is wel makkelijk te maken en misschien wel beter dan deze die je gevonden hebt.

De derde link levert bij mij geen foto op ...

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                              Uh sorry ik haalde jullie even door elkaar.

Zo'n foto van M51 maak je niet de eerste keer dat je dat probeert, je hebt dan een goede volgmotor nodig, waarschijnlijk iets met PEC (kost ongeveer net zo veel als de telescoop met montering, ik ben er nog voor aan het sparen), een poolzoeker (goed uitlijnen op de poolster is absoluut noodzakelijk voor zo'n opname) en dan nog een digitale spiegelreflexcamrea (weer zo'n 500 a 600 Euro), met draadontspanner en misschien nog een nevelfilter ... en flink oefenen.

Zo'n maanfoto is wel makkelijk te maken en misschien wel beter dan deze die je gevonden hebt.

De derde link levert bij mij geen foto op ...
                              PEC ?

Ik heb nergens haast mee, in mijn mening typisch iets wat je lekker bij elkaar spaart. Tenminste, ik ga er vanuit dat ik met deze telescoop (want t word hoogst waarschijnlijk de Celestron, met de ADM montering en stalen statief) nog wel een flinke tijd door kan.

Prof. spiegelreflex camera is goed te regelen, toch handig een vriendin op de kunstacademie..

Oh en laat maar zitten die derde foto.. was een flauwe tekening van een maan met een gezichtje... voor de wanhopige astronoom

Commentaar

Werken...
                              X