Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

(Meade telescoop of andere?) andere vragen op pagina4

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

(Meade telescoop of andere?) andere vragen op pagina4

Hallo iedereen,

heeft er hier iemand ervaring met een Meade telescoop en liefst deze?
    http://www.meade.com/etx_premier/index.html

Of wat vinden jullie ervan?

Ik wil hem gebruiken voor deepsky en planeten te fotograferen!!!

Weten jullie andere telescopen in die prijzenklasse die beter zij?

Laat me maar weten!!!

groetjes wimpy
    softbal de mooiste sport,je kunt je er helemaal in uitleven,het past bij iedere sportieve sporter/sportster

lijkt me een aardige scoop.
    hou er wel rekening mee dat er ook een hoop objecten in staan die je nooit zult zien.
    toen ik mijn scoop wou gaan kopen twijfelde ik ook tussen deze en een newton.
    ik heb voor de newton gekozen omdat hij goedkoper is en zonder autostar maar met een volgmotor.
    dus ik moet alles zelf zoeken.
    maar dat vind ik naast het kijken door een scoop nog altijd het leukste.
    zo leer ik iig de hemel beetje bij beetje uit mn kop.
    kijk ook eens op http://www.dekoepel.nl of http://www.ganymedes.nl
    die verkopen ook allebei telescopen.
    en voor 700 euri mag je wel al een erg leuke scoop hebben hoor.
    kijk ook een in de te koop en verkoop topic.
    daar staan ook vaak mooie en goeie scoops te koop.
    veel succes met je zoektocht.
    roy

Commentaar

Welke van deze 2 vinden jullie dan het beste voor:
      -deepsky te fotograferen
      -planeten te fotograferen
      http://www.clairedelune.nl/
      GA naar telescopen: Meade, de 1ste en de 2de!!!!!!!!!!!!!!!

@roy jansen: als je het object zelf wil vinden, dan moet je dat programma toch niet gebruiken he dan doe je het gewoon handmatig
      of heb ik het mis!? :P

Wimpy
      softbal de mooiste sport,je kunt je er helemaal in uitleven,het past bij iedere sportieve sporter/sportster

Commentaar

Maar ik snap nog 1 groot punt niet,
        de buis van die ene meade is helemaal niet groot (niet lang),
        als je dan een telescoop koopt van dezelfde prijs maar met een langere buis is dat dan niet beter of heeft dat daar niks mee te maken?

Commentaar

Ik zou als ik jou was, eerst gaan verdiepen in welke telescopen er zijn ( spiegeltelescoop - reflector, lenzentelescoop - refractor) en welke scoop waar het meest geschikt voor is. Er zijn best wel veel verschillende typen telescopen, metname in de reflectors. Het mooiste zou zijn als je de plaatselijke sterrenwacht (als je die in de buurt hebt)kan bezoeken en daar wat informatie kan inwinnen over de verschillende typen telescopen.

Er is op het net ook veel over te vinden en te lezen. Het zou zonde zijn als je te snel een keus maakt die later een verkeerde keus blijkt te zijn.
          Groet, Jan

Commentaar

Ik sluit me helemaal aan bij Parsec. Tevens zou ik haast willen zeggen "verplichte kost" voor beginnende astronomen die overwegen om apparatuur aan te schaffen is de Teles-koophulp pagina van de sterrenwacht te Bussloo.
            http://www.volkssterrenwachtbussloo.nl/index.htm klik op Teles-koophulp
            16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

wimpy
              Ook ik onderschrijf de antwoorden van Big Bang en Parsec.
              En wel hierom: ook ik ben al enkele maanden bezig om me in de voor en tegens van de verschillende kijkers te verdiepen om een keuze te maken welke kijker ik nu moet/zal aanschaffen.
              Wat ik in eerste instantie wilde gaat helaas niet. Er bestaat geen universele kijker, ofwel een excellente kijker voor en planeten en deepsky en ook nog eens fotografie.
              Aan alle soorten kijkers zitten voordelen maar ook nadelen. Daar kom je achter als je je verdiept in de kijkers.
              Er is voldoende info hierover te vinden. (kost wel wat zoekwerk en tijd)
              Ook ik ben er voor mij zelf nog niet helemaal uit welk type ik moet/zal nemen, al begint het nu wel een bepaalde richting op te gaan.
              Dus inderdaad verdiep je eerst goed in de mogelijkheden maar zeker in de onmogelijkheden voor dat je je geld uitgeeft aan een teleurstelling.

Commentaar

Ik kan je de beginnertips van Patrick aanraden. die waren voor mij zeer informatief toen ik mij in kijkers ging verdiepen.

edit: linkje gerepareerd :P
                Batchainpuller schreef: Ik vind wel dat een dob zoals een samuraizwaard naar je lichaamsverhoudingen op maat gemaakt moet worden.

Commentaar

beginnertips , je was een ''r'' vergeten Ernstjan. De link werkte niet 8)
                  150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
                  Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Tijd dat heb ik genoeg,
                    dus die ga ik ook nuttig gebruiken om uit te zoeken welke
                    scoop ik zou moeten/willen kopen.

Spijtig genoeg is er geen planetarium in de buurt,
                    maar als ik een weg vind om erheen te gaan zal ik zeker gaan.

Commentaar

@ Patrick: prima webpage. Ik kende hem nog niet.

Ik verander bij deze de aanbevelingen in mijn vorige post in:
                      "Tevens zou ik haast willen zeggen "verplichte kost" voor beginnende astronomen die overwegen om apparatuur aan te schaffen zijn de Beginnerstips op de website van Patrick http://www.hemelspeurders.nl/ klik op "Beginnerstips"
                      en de Teles-koophulp pagina van de sterrenwacht te Bussloo.
                      http://www.volkssterrenwachtbussloo.nl/index.htm klik op "Teles-koophulp"
                      16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Dank! Altijd leuk om te horen!

Ik heb er ook wel een beetje mijn best op gedaan.
                        150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
                        Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Ik sluit me aan bij Big Bang, de site van Patrick is echt heel goed!

Maar ik lees al nu op 3 informatiesites dat voor het fotograferen en waarnemen van deepsky het beste de newtonkijkers zijn!
                          Klopt dit of is dat bij deze enengoed mogelijk??? http://www.meade.com/etx_premier/index.html???

Commentaar

Wimpy: In zekere zin klopt dit wel inderdaad. De reden hiervoor is omdat Newtonkijkers redelijk kortbrandpuntige telescopen zijn itt jouw kijker. Nu kan het wel met deze kijker, maar is dat verre van ideaal.
                            (En voor de hen onder ons die het precieser wilden horen: door de korte brandpuntsafstand bij een Newtonkijker en heb je een dientengevolge bij gelijkblijvende uittredepupil een lagere vergroting, wat vaak gewenst is voor DS)
                            Dit is geen undersign.

Commentaar

Ik dacht dat het voordeel was dat je met een korter brandpunt een groter maximaal field of view hebt?
                              Batchainpuller schreef: Ik vind wel dat een dob zoals een samuraizwaard naar je lichaamsverhoudingen op maat gemaakt moet worden.

Commentaar

Werken...
                              X