Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Bresser Pluto telescoop

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Bresser Pluto telescoop

Hallo,

Ik heb weer eens wat teveel geld ik wil een telescoop kopen, niet al te groot en niet al te klein. Bresser pluto leek me wel goed, maar is het een goede merk? Kan je veel objecten ermee zien, zoals deepsky?

Specificaties:
    Spiegeltelescoop
    Objectiefdoorsnede: 114mm
    Brandpunt:500mm
    Vergroting: 25x-120x
    Max.vergroting: 375x
    Montering: Equatorial
    Oculairen 31,7: H 20mm/H12.5mm
    Zoeker: 5x24
    Barlowlens 3x

Alvast tanx :bloemen:

zeker niet verkeerd! ik heb de zelfde specs maar dan een go-to op alt azimuth onderstel.dus ook een 114 mm.
    voor deepsky is deze wel geschikt maar voor het zelfde geld heb je wel een iets grotere dob. zit je ook niet zo te klooien met coordinaten ed
    en vang je meer licht, dus meer deep sky objecten.
    Geniet meer van de kleine dingen in het leven,
    Word macro-fotograaf! Canon 350d +180mm macro/sigma + 90 mm macro/tamron :D

Commentaar

ben het niet helemaal met coin eens...
      ben zelf nl nogal pro-equatoriaal en anti-alt/az (ofwel dobson). wanneer je de telescoop goed opsteld, blijft alles in beeld door slechts aan 1 as te draaien, ideaal vooral als je langdurig naar hetzelfde object wilt kijken.

verder is de korte buis zeer geschikt voor de montering....

zeker een goede scope naar mijn mening!
      Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
      Vixen Great Polaris
      Canon 350D - NexImage

Commentaar

Origineel geplaatst door Coin
        voor deepsky is deze wel geschikt maar voor het zelfde geld heb je wel een iets grotere dob.

Commentaar

antialt/az vind ik wel een beetje een zwaar woord ,al begrijp ik wel het waarom
          zo vervelend is het tracken met een dob eigenlijk niet naar mijn mening
          wel zijn de bijgeleverde oculairs niet wenselijk en de zoeker stelt ook al niet veel voor

Commentaar

Re: Bresser Pluto telescoop

Origineel geplaatst door Huy
            Hallo,

Ik heb weer eens wat teveel geld ik wil een telescoop kopen, niet al te groot en niet al te klein. Bresser pluto leek me wel goed, maar is het een goede merk? Kan je veel objecten ermee zien, zoals deepsky?
            Bresser roept bij mij de associatie 'V&D-telescoop' en hemaworst op. Ik zou eens kijken naar een betere telescoop. Deepsky--> 2e hands dobson in die prijsklasse (200 euro)
            Op te-les-koop.nl staat een leuke
            http://www.te-les-koop.nl/BekijkAdvertentie.php?key=182
            (voor 300, maar daar praat je wel wat vanaf)

Gegarandeerd lol en 20 cm!
            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ik heb die ook !!!! huy... :P:P

een fijn ding
              Of all the things I' ve lost...
              I miss my mind the most...

Commentaar

Origineel geplaatst door norbert
                Bresser roept bij mij de associatie 'V&D-telescoop' en hemaworst op. Ik zou eens kijken naar een betere telescoop. Deepsky--> 2e hands dobson in die prijsklasse (200 euro)

Ik hoef niet zo'n grote Tja, zal ik hem gaan kopen dan? Zie je met deze telescoop al details van Mars?

Commentaar

Ik hoef niet zo'n grote Tja, zal ik hem gaan kopen dan? Zie je met deze telescoop al details van Mars?
                  met een 11 cm denk ik niet, of je moet super seeing hebben

Commentaar

hm heb 30 cm moet wel lukken denk ik met die van mij,wanneer is het helder ik zit hier gefr. te raken hier met die regen :vloek:

Kijk es op telescop-service.de: voorbetaalbare dobs.
                    Geniet meer van de kleine dingen in het leven,
                    Word macro-fotograaf! Canon 350d +180mm macro/sigma + 90 mm macro/tamron :D

Commentaar

Origineel geplaatst door Nightsky

met een 11 cm denk ik niet, of je moet super seeing hebben
                      Ook niet de poolkappen :huil: ?

Commentaar

Nee, ook niet de poolkappen. Je ziet geen details op welke planeet dan ook met dat ding. Deze telescopen zijn helaas voorzien van een niet erg goede spiegel. Bij deze wel erg korte openingsverhoudingen (dat ding is F4,5) moet de optiek wel van erg goede kwaliteit zijn en dat is voor deze prijs helaas niet het geval.
                        Het geheel is Made in China (Synta) en dat betekent veel plastic, speling en een wazig beeld.

In het bedrag is immers ook nog eens de kosten van statief en montering inbegrepen.

Voor het bekijken van planeten ben je bij deze diameters beter af met een 114 mm bij een brandpuntsafstand van 900 mm. Zijn wel wat duurder, maar het beeld is echt veel beter. Je kan eens kijken naar een 'Optisan', ook wel Made in Taiwan, maar kwalitatief wel beter.

En, als je besluit geen montering te kopen heb je voor dat geld inderdaad de 20 cm dobson van GSO. Een wereld van verschil met 11,4 cm.

Succes, M.T.

p.s. De poolkappen op Mars lijken te zijn verdampt. In september was er eentje nog goed te zien. Mars is nu strak helder wit met een paar donkere vlekken erop. Maar die zijn lastig te herkennen.
                        ...and the stars look very different today...

Commentaar

Hmz, de eerste reply's waren zeer positief, de laatste allemaal aan de negatieve kant. Maar als beginnerstelescoop, en ik herhaal: beginnerstelescoop (eisen liggen dus zeker nog niet zo hoog als die van jullie), is deze telescoop misschien toch geen slechte koop toch? De site van upsky lijkt me nogal betrouwbaar, en daar staat die toch aangeduid als de meest verkochte telescoop in Nederland :
                          http://www.upsky.nl/body.htm

Commentaar

Ik heb zelf ook de Pluto gehad en ikzelf was er echt snel op uitgekeken. Ik vind ook dat je beter een reflector met een langere brandpuntsafstand kan nemen, alleen al omdat het collimeren (uitlijnen, bij reflectors een must) bij zo'n korte tubus bijna niet te doen is.
                            Ik kan me uit ervaring aansluiten bij degenen die negatief over deze telescoop zijn. Je kan hem natuurlijk kopen, maar waarschijnlijk wil je dan snel een andere. Net als ik! Ik heb nu een 130mm f=900mm reflector (ook een Synta) maar met deze telescoop zie ik veel en veel meer dan met de Pluto.
                            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ok bedankt, dus als ik het goed begrijp dan is de bresser galaxia al een stuk bruibaarder dan de pluto, nl. langere tube (brandpunt 900mm ipv 500). Dan neem ik misschien die wel...

Commentaar

Werken...
                              X