Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat kan ik verwachten?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wat kan ik verwachten?

Hallo allemaal,

Ik ben 25 jaar en nieuw op deze interessante site. Ik heb altijd al veel belangstelling gehad voor de wereld boven mijn hoofd. Sinds korte tijd zit ik er over te denken om een telescoop aan te schaffen. Eerst leek mij het makkelijk maar des te meer ik lees op forums zoals deze, des te moeilijker het allemaal wordt!

Ik snapte er al niet veel van maar nu al helemaal niet meer.

Het begint al bij de telescoop en daar heb ik 2 keuzes , de spiegel of lens telescoop (als ik het goed begrepen heb). Daarna begint het moeilijke pas echt.

Maar voordat ik over ga tot het kopen van een telescoop zou ik eigenlijk graag willen weten wat ik zoal kan zien met een telescoop van rond de 250 euro. Als ik verschillende topics doorloop zie ik genoeg foto's maar ook overal staan dat je het nooit echt zo zal zien.

Wat kan ik dan eigenlijk verwachten??? Kan ik details zien, of zo'n rode gloed van sterren die ik ergens zag? Of blijft een ster maar een stipje in de duisternis en gaat het enkel om het opzoeken etc.

Excuses als dit al eerder voorbij is gekomen, ik heb er wel op gezocht maar het gaat vooral over wat voor telescoop de beginners moeten aanschaffen en ik weet nog niet eens wat ik kan verwachten dus ben daar nog niet eens aan toe... :P

Ik hoop dat iemand mij een goed beeld kan geven wat ik kan verwachten als ik bijvoorbeeld naar de maan of jupiter zit te kijken want ik heb er heel veel zin in maar vind het best een boel geld en wil graag weten of het dat ook waard is (qua visiuele schoonheid bedoel ik dan)

Alvast bedankt!

Om je alvast op weg te helpen. Kijk eens hier voor wat info: http://www.astrowiki.nl/index.php/Starten_met_waarnemen

Overigens welkom op dit forum.

Commentaar

Welkom!

Dit is een geweldig leuke hobby, maar geduld is zeker vereist! :P Tegen de tijd dat je alles hebt opgezet (en goed opgezet) ben je toch wel weer 10 à 20 minuten verder! Dan moet je nog alles zien te vinden! Met het blote oog kun je niet echt veel zien (maximaal magnitude 6 als dat je wat zegt). De meeste sterrenstelsels en nevels zijn lichtzwakker, dus je moet iets zien te vinden wat je niet kunt zien. Dat is zeker in het begin frustrerend, maar na een paar keer oefenen zul je merken dat het je steeds beter vergaat!

Er zijn inderdaad twee soorten telescopen: spiegelkijkers (reflectors) en lenzenkijkers (refractors). Zie hier voor een plaatje over de werking (links lens rechts spiegel).

Een ster blijft een klein stipje in de duisternis. Het is gewoon zo verschrikkelijk ver weg! De zon is in het echt 1,5 miljoen kilometer in doorsnede. Zou je je hem voorstellen als een wasmachine (schaal 1:2.500.000) dan zou de dichtstbijzijnde ster (Proxima Centauri) bijna 17.000 kilometer verder moeten liggen!

Als je een telescoop wilt gaan aanschaffen, ga dan eerst goed na wat je wilt bekijken. Planeten of deepsky (bolhopen, nevels en sterrenstelsels). Prent je deze lijst goed in je geheugen! Geef geen geld uit aan rotzooi, dat is jammer!

Met de optiek van telescopen ben ik niet echt bekend, daar moet iemand anders je mee helpen! (dus welk soort telescopen beter is voor welke doeleinden)

Voor 250 euro kún je een telescoop kopen, maar met statief, montering en motor (om de draaiing van de aarde te compenseren) kom je toch al snel op een 500 à 600 euro!

Veel plezier ermee!
      Skywatcher 150/750mm

Commentaar

Euhm denk dat je met ietwat deftig telescoop ( spendeer die 250 dus wijs ) absoluut niet teleurgesteld gaat zijn als het op Maanobservaties aankomt, Jupiter en Saturnus.

wss ook niet op dingen als de orionnevel en een paar grote sterrenhopen als de avond meevalt.

Er zijn natuurlijk heel wat objecten die wat teleurstellend zijn als je de mooie foto's hier ziet en dan s'avonds door je scope zit te turen
        maar je leert ze wel te appreciëren.
        Quelle horreur !
        Requiem pour un twister.

Commentaar

Welkom!
          Als je voor 200 euro iets tweedehands koopt (zou ik zeker doen!!) van gemiddelde grootte.
          Even heel oppervlakkig, het gaat om de indruk.

- Een ster ziet er ongeveer als een puntje uit. Soms met een beetje kleur erin
          - De maan is heel mooi om te zien, veel kraters en bergen kun je zeker zien!
          - Saturnus: ringen
          - Jupiter: wolkendek
          - Mars: rode kleur

Daarnaast zijn er enorm veel zaken te zien, zoals nevels, bolhopen. Kometen en nog meer spul uit de ruimte.
          Maar stel je er niet teveel van voor. Het blijft
          hoofdzakelijk zwart wit en vaag. Enkele uitzondering daargelaten.

MAAAAAAAAAAARRR! Je hebt live beeld van duizenden, miljoenen jaren terug en als je een beetje weet wat je ziet (veel lezen hier en op internet is enorm veel te vinden) dan word je vast gegrepen door het waarneemvirus.

Zet inderdaad de kleurenplaatjes maar een beetje uit je hoofd. Dat is camerawerk, onze ogen zijn niet gemaakt om veel kleur uit het universum te halen. (Helaas).
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Beetje off-topic

Origineel geplaatst door Nop
            Zet inderdaad de kleurenplaatjes maar een beetje uit je hoofd. Dat is camerawerk
            Gewoon foto's stacken of ook nog bewerken om de kleur eruit te krijgen?
            Skywatcher 150/750mm

Commentaar

Wow, bedankt voor alle reacties en het welkom!

Ik vind het heel mooi om te zien dat er ook nog forums zijn waar mensen zijn die je echt willen helpen en niet meteen zeuren of je zelf ook wel iets gedaan hebt enz.

Ik heb gisteren en vandaag mij nog meer verdiept in de wereld van het sterrenkijken. Mede door de link die je mij gaf henkp! Bedankt daarvoor en de rest bedankt voor alle zeer nuttige informatie!

Ik iemand in mijn familie die een telescoop heeft, ik heb hem gevraagd of ik hem een avondje mocht lenen en dat kon wel. Zo ben ik gisteren met telescoop naar mijn vriendin gegaan en hebben we daar gewacht en gehoopt dat de wolken nog zouden verdwijnen en we iets konden zien.

Eerst leek het er niet op maar vlak voor de duisternis trok het open en konden we de maan zien! Het beeld van de maan is al prachtig met het blote oog maar door de telescoop hadden we allebei het WOW gevoel. (dan nog te bedenken dat de maan in een fase is waarbij je bijna niets ziet). We konden echt detail zien van iets dat 380.000km ver weg is! We vonden het echt super! Lang duurde het echter niet voordat de bewolking ons het zicht ontnam maar we hebben nog een aardige poos nagepraat over deze eerste blik in het oneindige!

Dit alles was met een telescoop van het merk Novalux. Hij heet de Novalux Eschenbach 415. Op de kijker staat het volgende: D=60mm - F=415mm, is die 60mm dan de doorsnede van de lens en de 415mm het brandpunt?

We hebben daarop een 20mm ding gezet waardoor je kijkt. (weet niet hoe dat heet ).We hadden er ook nog een van 6mm maar die was kapot, hebben die dingen te maken met hoe groot je iets ziet? En hoe weet kan ik te weten komen hoever deze kijker kan vergroten? We hebben ook nog proberen te kijken met een 2x barlowlens ertussen alleen kregen we geen goed beeld daarmee. Iemand die weet hoe dat komt?

Ik heb informatie proberen te vinden op het net maar kan alleen sites vinden in het Italiaans over deze telescoop en laat dat nou niet mijn sterkste kant zijn.

Wat ik me nu afvraag is of dat een beetje goede telescoop is of dat ik met een goed van 250euro nog veel meer detail kan zien? We vonden dit al heel mooi dus als het nog mooier kan worden zonder een kapitaal te besteden zijn we helemaal gelukkig

Commentaar

Mooi VipAlex, weer een/twee enthousiastelingen erbij.

Even wat reacties:
                ""(dan nog te bedenken dat de maan in een fase is waarbij je bijna niets ziet)""

De meeste details zie je op de rand van licht en donker (heeft te maken met de flinke schaduw werking.
                Je zult ontdekken dat een, laten we zeggen volle maan, weinig details prijs geeft. Is dus aanmerkelijk minder spectaculair.

""Op de kijker staat het volgende: D=60mm - F=415mm, is die 60mm dan de doorsnede van de lens en de 415mm het brandpunt?""

Klopt helemaal.

""We hebben daarop een 20mm ding gezet waardoor je kijkt.""
                Dat ding heet een oculair.

De telescoop zelf ken ik niet, maar er zullen vast wel mensen hier zijn die hem kennen en je advies kunnen geven.

Commentaar

Als ik het zo lees hebben we inderdaad een enthousiast iemand erbij

Ik weet bijna zeker dat je voor 250 euro iets kan kopen wat volledig naar je zin is. Wat je waarschijnlijk nog veel gaat horen hier: Wil je veel zien voor weinig geld, koop een Dobson.

Die dingen die jij bedoeld noem je een oculair en bepaald de vergroting. Lees anders even het volgende door op Wikipedia of op AstroWiki dit zal je in ieder geval een stuk op weg helpen, vooral in de gebruikte termen etc. is dit erg handig.

*Edit: Nog iets, koop niet te snel. Ik heb zelf ook pas na 7 maanden snuffelen op dit forum mijn eerste scoop gekocht. Wat ik hiermee bedoel is kijk eerst goed rond wat je precies wilt zien en er allemaal mee doen (denk aan astrofotografie)
                  "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Hallo Àlex
                    Welkom op het forum.

Eigenaardig te horen dat je verbaast bent dat je hier gewoon geholpen wordt. Het lijkt me toch niet meer dan logisch. Maar blijkbaar werkt het op andere forums soms wel eens anders.

In elk geval leuk dat jullie zo enthousiast zijn over het beeld van de maan bij een vergroting van 22x (Ja Alex: de vergroting kun je berekenen door de brandpuntsafstand te delen door het getal op het oculair.). Een beetje goede telescoop kan makkelijk 150x vergroten en dan zie je nog heel wat meer bij heldere objecten als de maan en de planeten.

Wat betreft de keuze van een telescoop:
                    Ik denk dat je als beginnend waarnemer het meest gebaat bent bij een eenvoudige telescoop zonder teveel toeters en bellen.
                    Hierboven wordt al begonnen over astrofotografie. Maar die keuze kun je beter uitstellen tot later.
                    Begin met een eenvoudige telescoop (die wel een fatsoenlijke optisch kwaliteit heeft!). Als je dan langzaam de behoefte ontdekt om te gaan fotograferen, kun je later altijd nog beslissen een andere (fotografische) kijker aan te schaffen.

Voor 250 euro kun je tweedehands heel wat kopen: een lenzenkijker van 70 tot 100mm. Misschien zelfs wel een eenvoudige spiegeltelescoop van 150mm. Hoe groter het objectief, hoe meer je ziet.
                    Nadeel is dan wel: hoe meer je sjouwt.

In wat voor omgeving woon je? Stad? Platteland? Is ook van belang.
                    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Origineel geplaatst door GeneralDuke
                      Gewoon foto's stacken of ook nog bewerken om de kleur eruit te krijgen?
                      Ik heb je hier even een PB over gestuurd zodat we on-topic blijven.
                      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Op sites als tweakers.net kom ik heel vaak mensen tegen met een vraag en die worden dan meteen afgewimpeld met dingen als: zoek zelf eens, we zijn geen vraagbaak enz. Soms heel erg irritant vind ik...

Leuk dat het hier anders is!

Mijn voorkeur gaat uit naar een lenzenkijker dus zo'n dobson zal het niet worden denk ik. Mijn voorkeur daarvoor komt doordat die volgensmij makkelijk mee te werken zijn en kleiner. Ook vind ik het statief van een spiegelkijker niet echt handig eruit zien. (correct me if im wrong).

Verder vind ik een lenzenkijker ook gewoon mooier en zijn ze volgensmij ook iets goedkoper maar ook dat kan ik mis hebben...

Ik woon in de kop van Overijssel, dus niet echt op het platteland maar zeker niet in de stad. Mijn vriendin waar ik vaak ben woont wel op het platteland dus zal daar ook vaak kijken met haar.

Vanavond ga ik thuis nog even kijken, mits het onbewolkt is natuurlijk. Het oculair van 6mm is kapot, dat is jammer want daarmee heb ik een vergroting van 69x toch? Dus hoe kleiner het oculair hoe meer vergroting ik krijg. Vind het allemaal nog best ingewikkeld zoals jullie merken. :P
                        Kan ik het gemis van die 6mm nog enigszins goedmaken met die barlowlens? Of heeft dat werkelijk niets te maken met vergrotingen.

Commentaar

Een 2x barlow vergroot het geheel nog eens 2x. Dus als je F=750mm hebt en een oculair van 10mm heb je al een vergroting van 750:10 = 75x. Pleur je daar nog een barlowlens tussen dan heb je dus een vergroting van 75*2=150x!

Montering heeft niets te maken met refractor of reflector. Je hebt azimuthale monteringen en equatoriale monteringen. Azimuthale kunnen gewoon omhoog en omlaag, niets moeilijks aan. (plaatje) Een equatoriale daarentegen (plaatje) zit ietwat ingewikkelder in elkaar. Die heeft twee assen, de Rechte Klimming en de Declinatie. Als je bijvoorbeeld de maan in je vizier hebt, hoef je maar één as bij te stellen om hem niet uit het oog te verliezen (de aarde draait, dus de maan verandert steeds van positie aan de hemel), terwijl je bij een azimuthale montering beide assen moet bijstellen om hem goed in beeld te houden!
                          Ben niet helemaal zeker over dat stukje over de equatoriale montering, misschien kan iemand anders het beter en/of duidelijker uitleggen.

Toevallig hebben die twee plaatjes allebei een refractor erop staan, dus een refractor hoort niet per se op een equatoriale montering!
                          Skywatcher 150/750mm

Commentaar

Ik weet natuurlijk niet hoeveel tijd je je zelf geeft voordat je een kijker gaat kopen maar wellicht is het goed om ook eens een starparty bij te wonen. Binnenkort is er een in Twente en wat later in Zeeland. Ook in Wateren (bij Appelscha) worden de laatste tijd wel eens wat georganiseerd. Er zijn dan allerlei type kijkers aanwezig. Dan kun je eens kijken wat je het beste bevalt. Op het forum wordt zo'n bijeenkomst altijd van te voren gemeld. (Soms slechts een paar uur van te voren! )
                            Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                            Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                            Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Origineel geplaatst door VIPAlex
                              Mijn voorkeur daarvoor komt doordat die volgensmij makkelijk mee te werken zijn en kleiner.
                              Een spiegelkijker is vaak wat breder dan een refractor (= lenzenkijker) bij eenzelfde objectiefdiameter. De lengte hangt wat af van of er wel of geen dauwkap op de refractor zit (vaak wel) maar volgens mij zijn ze over het algemeen even lang bij eenzelfde brandpuntsafstand.

Ook vind ik het statief van een spiegelkijker niet echt handig eruit zien. (correct me if im wrong).
                              Je bedoeld montering denk ik. Het statief is de driepoot. Zoals GeneralDuke al zegt heeft de montering niks te maken met of het een spiegel of een lenzenkijker is. Waar hij een klein beetje fout zit is dat hij de maan als voorbeeld gebruikt bij een equatoriale montering. Het is meer de baan van de sterren die je volgt met een equatoriale montering. De maan heeft ten opzichte van de sterren een vééél snellere eigenbeweging en treed dus sneller uit het beeld ook al volg je equatoriaal. Azimutaal is simpelweg omhoog/omlaag en van links naar rechts. Een dobsonmontering (de dobson is vernoemd naar het type montering) is ook azimutaal maar door zijn veel simpelere bouw in vergelijking met een statief met montering veel goedkoper. Je houdt dus meer geld over voor de kijker zelf.

Ik heb dat hier wat uitgebreider uitgelegd.

Verder vind ik een lenzenkijker ook gewoon mooier en zijn ze volgensmij ook iets goedkoper maar ook dat kan ik mis hebben...
                              Mooier is een kwestie van smaak en valt natuurlijk niet over te twisten. Ik hou zelf ook erg van de lenzenkijkerl maar we kijken in het donker hé! En goedkoper zijn ze absoluut niet! Een 127mm normale lenzenkijker kost iets van 440 euro terwijl je voor 148 euro een 150mm spiegelkijker hebt van vergelijkbare kwaliteit.

Ik woon in de kop van Overijssel, dus niet echt op het platteland maar zeker niet in de stad. Mijn vriendin waar ik vaak ben woont wel op het platteland dus zal daar ook vaak kijken met haar.
                              Uitstekend!!

Dus hoe kleiner het oculair hoe meer vergroting ik krijg. Vind het allemaal nog best ingewikkeld zoals jullie merken. :P
                              Kan ik het gemis van die 6mm nog enigszins goedmaken met die barlowlens?
                              Des te kleiner het brandpuntsafstand van je oculair des te hoger de vergroting inderdaad. Maar dat zie je niet persé terug in de lengte van het oculair! Mijn 6mm oculair is bijvoorbeeld twee keer zo lang als mijn 15mm oculair. Een barlowlens vergroot zo vaak als dat aangegeven staat. Als het een barlow 2x is dan vergroot hij 2x extra, een barlow 3x vergroot dus 3x. Een barlow vermenigvuldigt de brandpuntsafstand van je kijker.
                              "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
                              X