Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Planetenkijker voor max 700e

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Planetenkijker voor max 700e

Beste mensen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe telescoop. Ik heb mijn LX90 verkocht en ben opzoek naar een ander soort telescoop. Ik zoek, zoals de topic-titel aangeeft, een planetenkijker voor maximaal 700 euro. De LX90 kon met een 2x barlow en een 9.7mm Saturnus behoorlijk dichtbij halen, alleen niet echt super mooi. Ik weet niet of het budget dat toelaat, maar ik wil dus rond 300x vergroting een scherp beeld hebben. Wat voor telescoop kan ik voor dit doeleind het beste nemen? Een refractor of een Maksutov? Ik weet niet hoeveel vergroting je uit een lenzenkijker van 80mm kan halen, de vuistregel met SCT's is 2x de diameter van je spiegel, ik weet niet hoe dat met lenzen is.

Wat kunnen jullie me aanraden? Die 700 euro is inclusief montering exclusief oculairs etc. Deep-sky viel me tegen dus telescopen die voor zowel planeten als DS geschikt zijn hoeft niet. Puur een planetenkijker.

Alvast bedankt voor jullie moeite

* Na de post van roel heb ik de vergroting wat bijgeschaafd*

400 x vergroten??? Dat heeft in verband met de onrust van de atmosfeer geen zin, ongeacht de telescoop die je gebruikt. Op topnachten kun je misschien tot 250 a 300 x gaan, maar dan heb je het wel gehad hoor... Qua planetenkijker had je aan die LX90 al een topper, volgens mij.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Die 150mm maksutov van Skyguy!!!!!!!!! Er is bijna geen beter planeten kijker dan de Maksutov!
      Koop de GP-E van Nop erbij en je kan echt niet beter voor dat geld!

Met mijn 127 mak kon ik makkelijk over de 300x bij goede seeing. Laats staan met een 150mm mak.
      150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
      Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Ik zat er ook al naar te kijken ja, maar ik weet niet of ik nu voor een refractor of een Maksutov moet gaan.

Commentaar

Voor planeten zou ik persoonlijk voor de Mak gaan. Dit om 3 redenen:

- korte bouw, dus minder belastend voor je montering
          - geen kleurfout, maar iets minder contrast dan de refractor
          - lang brandpunt dus je hoeft geen 3mm oculair te gebruiken om 250 keer te vergroten

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick
            Voor planeten zou ik persoonlijk voor de Mak gaan
            Ik niet: geen zin om steeds anderhalf uur te wachten tot hij op temperatuur is (en dan nog maar hopen dat hij de temperatuurval uberhaupt bij kan houden).
            Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

De koelkast doet wonderen

In een plastic zak, 1 uurtje van te voren. Tenminste, als het buiten een graad of 7 is werkt dit prima iig.

Maar jij zou gaan voor de .... Eric???

Commentaar

Beetje rare keus Sjors heb je een mooie F10 kijker met lang brandpunt, (een prima planeet kijker ) doe je m weg en koop je het zelfde terug maar kleiner?

De LX90 kon met een 2x barlow en een 9.7mm Saturnus behoorlijk dichtbij halen, alleen niet echt super mooi. Ik weet niet of het budget dat toelaat, maar ik wil dus rond 300x vergroting een scherp beeld hebben
                Die combinatie gaf een vergroting van 412x dat had een prima beeld moeten geven bij goede seeing en goed gecolimeerde kijker.
                Wil je beter als de LX moet je een nog grotere kijker kopen. kleinere kijker zal niet meer laten zien.
                De grote van je spiegel/lens heeft ook invloed op detail

Commentaar

Er is bijna geen beter planeten kijker dan de Maksutov!
                  Da's niet helemaal waar .
                  Bij een mak is de centrale obstructie nog redelijk groot .
                  Wat je nodig hebt is weinig of geen obstructie en de enige die dat kunnen leveren is een refractor of een gepimpte newton .

Commentaar

Tja de reden dat ik de LX90 weg heb gedaan is dat iktoch minder enthousiast ben geworden met de hobby. Hij werd mij te duur voor wat ik er mee deed, en dat is zonde. Vooral als je 18 bent heb je het geld nodig. Vandaar de verkoop en de aanschaf van een goedkopere kijker.

Maar hoeveel vergroting kan je bijv uit een 80mm lenzenkijker halen?
                    Ha het lijkt echt wel een beginnersforum met al mijn vragen over hoeveel het kan vergroten :P

Commentaar

Een ed80 ongeveer 180-200x.

Commentaar

Maar jij zou gaan voor de .... Eric???
                        Twee mogelijkheden.

Geld speelt geen rol: reuzenapo

Gewone mensen: Newton met f/8 of nog meer
                        Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

De koelkast doet wonderen

In een plastic zak, 1 uurtje van te voren. Tenminste, als het buiten een graad of 7 is werkt dit prima iig.
                          Wat is het verschil tussen je scoop een uur in de koelkast leggen of een uur buiten leggen??
                          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Niets... alleen als hij snel een paar graadjes moet afkoelen en het buiten warmer is dan in de koelkast...

Commentaar

Een scoop een uur in de koelkast !!
                              Is er dan nog wel voldoende plaats voor de bierflesjes?

Het is natuurlijk maar waar je de voorkeur aan geeft, koel scoopje of een koel pilsje.

Commentaar

Werken...
                              X