Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Focal Reducer en f-waarde

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Focal Reducer en f-waarde

Zelf heb ik een telescoop, namelijk met de volgende gegevens..

D: 127 mm
    F: 1900 mm
    f/15

Over de f-waarde wil ik graag heel kort een uitlegje wat beter is voor welk doel, is een f/5 bijvoorbeeld beter voor deepsky-objecten dan een f/15..

En als ik er een Focal Reducer tussen zet, wat gebeurt er dan met het beeld? En wat is het verschil tussen een 0,5 x en een 3,3 x, qua zicht?

Ik kan er helemaal naast zitten maar ik wil weten of een focal reducer een nuttige aanschaf is voor mijn telescoop... of juist een afrader..
    - Sidus Ludoviciana -

fixxxer: wat wil je gaan doen met de telescoop? Een FR kan het beeldveld vergroten maar zeker bij een Cassegrainn (en afgeleiden) wordt het beeldveld door meer bepaald dan alleen de optiek. De baffles spelen ook een zeer belangrijke, niet te onderschatten, rol. Een algemeen verhaal is daardoor onmogelijk te geven. Bovendien is het niet gezegd dat het beeld automatisch beter wordt. Alles heeft zijn prijs en prutsen aan optiek kan resulteren in een wet van behoud van ellende; dwz als de ene fout wordt onderdrukt, komt de andere weer naar boven. Het is met nadruk kan, want het hoeft niet. Je zult als je iets koopt voor deze telescoop het eerst even moeten uitproberen om er zeker van te zijn dat het de gewenste kwaliteit oplevert. Met name de effecten van de baffles moet je in het geval van een FR niet onderschatten. Ik meen dat Meade deze zeer kritisch ontwerpt (das iig wel mijn ervaring bij mijn 90mm ETX)
    Dit is geen undersign.

Commentaar

Uit de gegevens gok ik dat het gaat om een ETX-125 een een 0,5 (Atik) of 0,33 (Meade) focal reducer. Zelf heb ik ook een ETX-125 en een 0,5 focal-reducer van Atik. Even kort en simpel de focal reducer vergroot het beeldveld en verkort de belichtingstijd, voor de experts ik heb vast wel wat weggelaten.

Een focal reducer naar mijn bescheiden mening enkel intressant voor fotografie, daar je meer ziet en minder lang hoef te belichten. Je kunt 'm aan een oculair schoeven ... maar niet echt zinevol en met een 4mm oculair krijg je vigneting.

In combinatie met een ETX-125 en 0,5 reducer is eigenlijk alleen de Maan een goed target (bescheiden menig). Planeten als Jupiter en Saturnus gaan ook prima maar deze worden ook kleiner, wel kun je makelijker de maantjes vast leggen. Voor Deep-sky zijn er ook voordelen maar dan moet je beeld opnemener gevoeliger zijn dan een LPI en je ETX meewerken daar deze toch wat schokkerig volgt.
      Als het vanavond maar niet licht regent.

Commentaar

Werken...
      X