Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Afstellen van de Bynolyt SPN 114-500, ben ten einde raad..

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Afstellen van de Bynolyt SPN 114-500, ben ten einde raad..

Ik heb een tijd lang een SPN 114-500 op mijn slaapkamer staan en wil toch een poging doen om hem eens te gaan gebruiken (ter vergelijking met mijn ETX-125).
    Ik heb hem ooit een tijd geleden gekocht, heb hem 3 keer gebruikt, eigenlijk alleen voor de test want ik kwam er niet uit hoe zo'n ding exact werkt. Ik heb er een paar beeldjes mee gezien maar die vluchtten zodanig uit beeld, of ze niet gezien wílden worden.

Op internet heb ik gezocht naar informatie over parallactische monteringen, maar ik kon echter geen duidelijke informatie vinden, hoe moet zo'n ding staan? Hoe stel ik hem af? Heb ik de buis niet ondersteboven in de montering staan? Waar richt ik als eerste op als ik wil gaan beginnen.. en hoe verder? Want ja, dat ding zwaait iedere kant op, behalve de kant waarop jij wilt... Je zult wel lezen, ik ben ten einde raad, wie kan mij helpen met bijvoorbeeld duidelijke uitleg of anders met internetsites (het liefst in het Nederlands) met duidelijke uitleg over de montering van de SPN 114-500 ?
    - Sidus Ludoviciana -

Ik heb een gelijksoortige kijker en kreeg er gelukkig een goede manual bij. Ik weet niet zeker of het ook een zogenaamde EQ1 montering is maar je kunt waarschijnlijk dezelfde aanwijzingen gebruiken.

Donwload deze manual eens misschien helpt het: http://www.skywatchertelescope.net/s...1=1&class2=102

Wat ik handig vond was om (als je de assen een beetje in de goede richting hebt staan) gewoon eens aan de knoppen te draaien en kijken welke richtig de kijker op gaat.

Om een beetje gevoel van die richtingen te krijgen liet ik de assen los draaien (ik bedoel dat ik ze ontkoppelde zodat ik door te duwen ze kon bewegen) en dan gewoon voorzichtig de kijker duwen om te zien welke kant je wel en niet op kunt gaan.

In het begin was het inderdaad moeilijk een bepaalde plek op te zoeken omdat het leek alsof je die gewoon niet kunt bereiken. maar dan moet je gewoon een andere combinatie van hoeken proberen of misschien zelfs de kijker helemaal naar de andere kant zwaaien en het daar proberen.

Als je die bewegingen door hebt en je stelt hem goed in dan kun je makkelijk iets opzoeken, de assen 'vast' zetten en dan zonder veel gedraai je opject volgen.

Niet opgeven en gewoon blijven proberen. Ik heb iig ook veel lol aan mijn kijkertje.

Als hij trouwens heel erg beweegt tijdens het volgen dan kun je rubberen buizen tussen de montering en draaiknop maken. Of flexibele draaiknoppen kopen maar zelf maken is goedkoper en leuker. Maar dit is misschien iets voor later.

Succes.
    Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

Werken...
    X