Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nieuwe telescoop en eerste avond

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nieuwe telescoop en eerste avond

Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum, en ik heb een nieuwe telescoop.

Ik ben 26, en al zo lang ik me kan heugen grote interesse in natuurkunde, alles wat vliegt, ruimtevaart en astronomie. Maar dan via literatuur en nooit zozeer met eigen ogen. Met uitzondering dan van een kleine speelgoed tafel-lenzentelescoop met zeer grote kleurfouten en verdraaibaar zeer slecht oculair dat ik vroeger had. Dus zo'n 15 jaar niet meer door een telescoop gekeken.

Echter, afgelopen jaar op mezelf gaan wonen, een kleine tuin op het zuiden, omdat ik altijd veel omhoog kijk kwam de gedachte op om toch eens een redelijke telescoop aan te schaffen.

Mijn vereisten waren: goedkoop, licht klein en handelbaar, en optisch in orde. Vergroting en lichtopbrengst maken me daarbij minder uit omdat ik vooral wil ontspannen en een algemene indruk op wil doen. (en de weg wil leren kennen tussen de sterren en weten waar de bekende nevels nu eigenlijk hangen, enz.)
    Na wat rondkijken op internet en marktplaats kwam ik uiteindelijk uit bij de Bresser Venus, maar om een of andere reden werd dat een nieuwe Bresser Pluto. Alhoewel ik wist dat de verhalen op het internet daarover niet altijd positief zijn (door z'n kleine brandpuntafstand, 114/500 Newton) en deze alweer aan de grote en zware kant was om ontspannen de tuin in en uit te sjouwen, toch gekocht.

Gisteren kwam de telescoop dan eindelijk aan, opgebouwd, en dus de hele dag geduimendraait voor opklaringen in de avond.
    Gisteravond om 21:00 nog steeds veel bewolking, maar hier en daar begon het op te klaren, yes! M'n eerste doel was Venus te bekijken.
    Rond half tien met m'n verrekijker (7x50) in de aanslag zag ik Venus al staan. Telescoop naar buiten, draaiend aan de equatoriale montering (die heb ik nog niet helemaal begrepen geloof ik..) red dot (die had ik overdag al afgesteld, op een dakpan van een huis verderop) op Venus, 9mm oculair erin, en..Venus! Met een zeer duidelijke schijngestalte, halve venus. Yes!
    Dat was alvast meer dan ik ooit gezien had met m'n vroegere telescoopje.
    4mm oculair erin, beeld heel duidelijk. 3xBarlow lens erin met 9mm oculair, nog steeds duidelijk, zelfs met barlow en 4mm (maximale vergroting) het beeld nog heel aardig scherp te krijgen, met Venus als aanzienlijke schijf met mooie schijngestalte. (Venus was op dit tijdstip nog niet zo helder ten opzichte van de achtergrond en dus makkelijk om naar te kijken) De telescoop presteerde alvast beter dan ik had verwacht.
    Nog een kwartier naar Venus zitten kijken, druk draaiend want de aarde draait knap hard zo blijkt.

Ik had eerder die dag al gekeken op "Your Sky" ( http://www.fourmilab.ch/cgi-bin/Yoursky ... =5&ew=East ) op internet, en wist ongeveer waar Saturnus zou moeten staan. (Lengte van de ondergegane zon naar Venus, daar de helft van, die afstand weer vanaf Venus ongeveer..) Maar het was nog te licht buiten.
    Zo rond half elf/kwart voor elf weer aan het speuren met m'n verrekijker, ondanks lichte sluierbewolking waren er hier en daar al wat sterren zichtbaar, zag een verdacht rustig geel plekje, verrekijker erop, en dat zou hem wel eens kunnen zijn. Telescoop gericht, 9mm oculair erin, schrik, bol met duidelijke ring, Saturnus, wow! 4mm erin, 3xBarlow en 9mm erin, prachtig! Heel duidelijke bol met losstaande ring met veel contrast, volgens mij ook met Cassini scheiding of wat-voor-scheiding-dan-ook (maar-het-kan-ook-zijn-dat-ik-alleen-maar-denk-dat-ik-die-zag-omdat-ik-weet-dat-het-er-zit) Omdat het nog geen elf uur was dus nog vrij licht en lichte sluierbewolking leek me dat niet verkeerd. Saturnus was in ieder geval een mooi beeld voor m'n eerste avond met m'n nieuwe telescoop.

Om een uur of kwart over elf keek ik nog een laatste keer rond met m'n verrekijker, zag aan de andere kant een laagstaande maar ook verdacht rustige geelrode vlek. Ook een planeet? Kon niet dacht ik want Your Sky had dat niet aangegeven. Ik met m'n slaperige kop naar binnen gegaan ipv. er toch de telescoop op te richten. Zodat ik vandaag dus zie dat dat inderdaad Jupiter was, en ik een uur te vroeg had ingevoert bij Your Sky. (Argh!)

Ik zie op veel plekken geschreven worden dat de Pluto niet zo geschikt zou zijn als planeet telescoop, dat zal ook wel in verhouding tot veel andere apparatuur, maar ik ben er in ieder geval blij verast mee.

Een zeer geslaagde eerste avond! En ik zal voorlopig dus wel weinig toekomen aan slapen.
    Twee ogen variabel bruine oculairen met kruintoriale montering en 1x15 wijsvingerzoeker
    Verrekijker 7x50 en Bresser Pluto 114/500

trouwens!Leuk geschreven! Ik vind het heerlijk elke keer daat iemand woor het eerst serieus door een telescoop kijkt en dan lekker enthasiast is.

Gefeliciteerd met je nieuwe telescoop nog!
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Nieuwe telescoop

Proficiat!!! De eerste indrukken zijn vaak overweldigend en blijven je hele leven bij!! Ook ik was 31 jaar geleden aangenaam verrast door de verschijning van Saturnus.

Heel veel plezier met je kijker. Overigens, laa tje niet misleiden door het feit dat je kijker geen 'echte' planetenkijker zou zijn. Het zijn jouw eerste ontdekkingen op sterrenkundig gebied dan voldoet je kijker prima. Ga eerst maar eens lekker grasduinen en pionieren, later kun je altijd nog upgraden.

Groetjes,

Fred Hissink
      10" Newton, WO 80mm triplet APO, WO 80 mm SD semi-apo, WO ZS66 doublet APO

'Blessed are those who believe, but yet have not seen'

Commentaar

Wat een mooi verslag en inderdaad erg serieus al bezig. Ook toen ik Saturnus voor het eerst bekeek viel mijn mond open. Wat een mooi object.

Nog veel plezier met je aankoop.
        "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Gefeliciteerd met je aanwinst. ik hoop dat je hem veel mag gebruiken en dat wij hier regelmatig je verslagen mogen tegenkomen. Leuk dat je je ervaringen in je eerste post alhier al met ons deelt.
          En natuurlijk welkom op het forum!!
          Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
          Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
          Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Inderdaad leuk geschreven!

Ik ben van een Meade ETX 70 naar een Meade ETX 125 gegaan, ik zal zeggen... de resultaten waren verbluffend na de eerste keer kijken..
            Mijn buurmeisje, die zich totaal niet interesseert in wat er boven haar hoofd afspeelt, heb ik "WOW" horen zeggen, toen wist ik al genoeg!

Succes met je nieuwe aanwinst !
            - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Bedankt iedereen!

Nu ben ik bijna een week verder met m'n telescoop, en heb ik ook Jupiter kunnen bekijken. Ook weer heel mooi om te zien, (een zgn.:"flinke knoepert") met 4 heldere manen. Bij niet al te sterke vergroting krijg ik het beeld goed scherp, en kan ik details zien als ik er wat langer naar kijk. (Met het 4mm oculair zonder Barlow (125x) heb ik in ieder geval 2 banden gezien, en ook de zuidkant (bovenkant in de telescoop) is duidelijk donkerder vanaf een band-afscheiding.) Mooi is dat de manen dicht bij Jupiter snel draaien, de volgende dag was er een andere formatie te zien. (De eerste avond dat ik naar Jupiter keek stonden ze alle vier aan 1 kant van Jupiter. Links, dus rechts)
              Bij Saturnus meen ik ook minimaal 1 maan te hebben kunnen zien, als het inderdaad een maan was en geen zwakke ster dan was het waarschijnlijk Titan.

Ik ben ook opzoek geweest naar Messier objecten, maar dat is me nog niet gelukt.
              Voor de tweede avond had ik voor mezelf overdag sterformaties uitgekrabbeld op papier, maar het is pas goed donker na 00:00 momenteel, en als ik door de verrekijker probeer te zoeken zie ik ook meteen 10x zoveel sterren en dezelfde sterformaties overal terug komen zodat ik meteen weer verdwaal, da's lastig. Met het blote oog of door de verrekijker heb ik er geen op kunnen sporen, door de slechte omstandigheden zijn ze momenteel nauwlijks zichtbaar denk ik, in de winter is het me wel eens gelukt met de verrekijker zonder enig benul waar te kijken.

Afgelopen dagen was het bewolkt behalve gisteren, maar toen was ik te moe om op te blijven, maar ik heb nu inmiddels wel Carte du ciel en Stellarium ge´nstalleerd, daarmee zal het me dan toch zeker gaan lukken!

Ook begrijp ik nu hoe ik de montering equatoriaal moet gebruiken, (gelukkig maar! Het wormwiel of schroefdraad over de horizontale as, (dus hoogte-verstelling 0-90 graden) lijkt niet echt geschikt om vaak te verdraaien, komt namelijk bij uitdraaien iedere keer wat ijzer-vijlsel mee.. Nu op 52 graden gezet en de telescoop op z'n zij gekanteld, kijken of het daarmee gaat lukken.) en ben ik me aan het inlezen in het collimeren. Gelukkig kwam 'ie redelijk gecollimeerd uit de doos geloof ik en staat 'ie voorlopig hopelijk nog wel goed genoeg om fatsoenlijk mee te kunnen kijken. In ieder geval wil ik hem voorlopig liever nog niet uit elkaar halen om een cirkel of stip op de hoofdspiegel te plaatsen.

Ps. ben nu een week of drie aan het lezen, leuk forum, met prachtige astro foto's en veel wijsheid bij mekaar.
              Twee ogen variabel bruine oculairen met kruintoriale montering en 1x15 wijsvingerzoeker
              Verrekijker 7x50 en Bresser Pluto 114/500

Commentaar

Gefeliciteerd met je telescoop, leuk dat je nu al zoveel hebt gezien ! De eerste keer dat ik Saturnus zag was door een 70 mm refractortje, maar ik was er knap van onder de indruk weet ik nog. Voor Messier-objecten is dit niet echt de beste tijd van het jaar zoals je zelf ook al heb gemerkt, alhoewel het niet onmogelijk is, maar over een paar maandjes zal het zeker beter gaan.

Commentaar

Gefeliciteerd, en veel kijk plezier. Saturnus blijft prachtig om te zien, als ik kijk sla 'm niet over. Facineerend vind ik dat de breedte van Saturnus grofweg de afstand Aarde maan is, yep we're small. Als Deepsky kan ik M57 (ring-nebula) aanbevelen, makelijk te 'hoppen' vanaf Vega.
                  Als het vanavond maar niet licht regent.

Commentaar

Origineel geplaatst door Flaresofchaos
                    Voor de tweede avond had ik voor mezelf overdag sterformaties uitgekrabbeld . . . en als ik door de verrekijker probeer te zoeken zie ik ook meteen 10x zoveel sterren en dezelfde sterformaties overal terug komen zodat ik meteen weer verdwaal, da's lastig.
                    Het helpt als je goed weet hoeveel graden beeldveld je hebt bij iedere vergroting (=beeldveld v/h oculair gedeeld door vergroting) en hoeveel graden je krabbels op papier bestrijken.
                    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Re: Nieuwe telescoop en eerste avond

Origineel geplaatst door Flaresofchaos

Met uitzondering dan van een kleine speelgoed tafel-lenzentelescoop met zeer grote kleurfouten en verdraaibaar zeer slecht oculair dat ik vroeger had. Dus zo'n 15 jaar niet meer door een telescoop gekeken.

Echter, afgelopen jaar op mezelf gaan wonen, een kleine tuin op het zuiden, omdat ik altijd veel omhoog kijk kwam de gedachte op om toch eens een redelijke telescoop aan te schaffen.
                      Heej, dit beeld ken ik.. heb 10 jaar lang geen telescoop gehad, ging op mezelf wonen, eigenschap van mij is dat ik veel omhoog kijk, dus een grotere telescoop aangeschaft dan dat ik toen had, met donkere tuin midden in de kern van m'n dorp, ongeveer zuiden...
                      - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Welkom op het forum.
                        Gefeliciteerd met je eerste goeie ervaringen.
                        Wat me opvalt in je verhaal is dat het lijkt alsof je al jaren kijkervaring hebt: Je bouwt langzaam de vergroting op, je kijkt uitgebreid, je kan de seeing al beoordelen met het blote oog (Jupiter) en je bent direct al helemaal enthousiast.
                        Vooral dat laatste is niet zo vanzelfsprekend voor iemand die voor het eerst door een telescoop kijkt.

Er is wel kans dat de nevelobjecten je tegen zullen vallen: die zijn visueel bijna allemaal erg zwak en vormeloos. Niet te vergelijken met die prachtige (maar feitelijk overbelichte) kleurenfoto's in boeken.

Veel succes met je nieuwe hobby. En houdt ons op de hoogte van je vorderingen. Je kan het leuk opschrijven. Dit soort verhalen lezen we graag.

Groet!
                        Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Werken...
                        X