Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Digitale spiegelreflex of webcam

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Digitale spiegelreflex of webcam

Hoi ik heb al heel veel gelezen op dit forum maar toch zou ik willen weten
    wat nu beter is om astro foto's te maken een webcam of een digitale spiegelreflex bv SPC900nc of de Nikon D70 ? of andere merken

groeten Remko

Dat hangt er maar net vanaf wat je wilt fotograferen.

Een ongemodifiseerde webcam kun je eigenlijk alleen maar gebruiken voor heldere objecten (maan en planeten).

De digitalereflex kun je meer mee vastleggen, hier kun je langer mee belichten wat van belang is als je deepsky wilt vast leggen.
    Groet, Jan

Commentaar

Beste Remco,

Simpel gezegt zijn er twee soorten astrofotografie.
      1: Lange belichtingstijd fotografie
      2: korte belichtingstijd fotografie

Objecten zoals maan en planeten worden altijd gefotografeerd met korte belichtingstijden. Deze objecten zijn namelijk helder genoeg om korte sluitertijden te gebruiken.

Deepsky objecten zoals diverse soorten nevels, melkwegstelsels, cometen
      etc worden gefotografeerd met lange belichtingstijden.

Een webcam kan in normale toestand alleen maar korte belichtingstijden aan. Deze zijn dan ook uitermate geschikt voor maan en planeten.
      In de praktijk worden er met deze webcams filmpjes gemaakt (avi's)
      Deze filmpjes bestaan uit een X aantal foto's, die we frames noemen.
      D.m.v een speciaal programma genaamd Registax kun je de beste frames
      over elkaar leggen (opstappelen) om zodoende een foto te maken.
      Het voordeel is dat je de ruis sterkt verminderd(uitmiddeld) en het contrast verhoogt.

Met en DSLR kun je ook wel filmpjes maken maar dat wordt eigenlijk maar zelden gedaan. Vandaar dat een DSLR eigenlijk alleen maar wordt gebruikt voor lange belichtingstijden. (B.stand) Dus voor deepsky fotografie.

Ook zijn er de zogenaamde gemodificeerde webcams. Deze webcams
      kunnen zowel avi's maken als lange belichtingstijden aan.
      maar omdat de chip van een webcam erg klein is heb je maar een heel klein beeldveeld. Resume: een webcam is het meest geschikt voor maan en planeten.

Natuurlijk zijn er ook bedrijven die echte astrocamera's bouwen.
      Dit zijn camera's met grotere CCDchips en koeling. Deze laatste optie is erg belangrijk bij lange belichtingstijden. Koeling is namelijk ruis verminderend.

Merken die astrocamera's bouwen zijn onder andere:
      ATIK
      Starlight Express
      SBIG
      Orion
      MEADE

Als je mijn persoonlijke mening wil weten over een aan te schafen DSLR dan zou ik de Canon 350D nemen.

Wellicht heb ik het een beetje eenvoudig neergezet maar wilde het gewoon duidelijk uitleggen.
      Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Misschien als aanvulling op het verhaal van Arend:

Bij lange belichting ongeacht of je het met een astrocam of digitale kamera doet, vraagt wel wat van de gebruikte montering i.v.m. het volgen van het te fotograferen object.
        Groet, Jan

Commentaar

Bedankt voor alle antwoorden maar even kort samen gevat een digitale spiegelreflex is gewoon beter als een "verbouwde webcam".
          Begrijp ik het goed dat de ccd sensor bij een spiegelreflex meer oppervlakte heeft als bij de webcam?

Commentaar

Als je aan deepskyftografie wil gaan doen ga voor de DSLR (350D). Voor planeetfotografie ga voor een webcam (spc900)

Commentaar

kort samen gevat een digitale spiegelreflex is gewoon beter als een "verbouwde webcam".
              Voor deepsky fotografie zeker. Let er wel op dat een normale DSLR niet gevoelig is voor rodenevel (Halpha gebieden) Wil je deze vast leggen
              dan moet je het filter wat voor de CCD zit verwijderen

[/quote]Begrijp ik het goed dat de ccd sensor bij een spiegelreflex meer oppervlakte heeft als bij de webcam

Ja inderdaad veel groter. Een webcam is vaak maar 480 x 640 pixels
              Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

oke maar dat zou dus betekenen als je beide wil fotograveren je dus 2 camera's zou moeten aanschaffen zucht.............
                Waarom is een spiegelreflex minder geschikt voor planeten dan? is dat omdat je daarmee geen avi's kan maken, tja misschien veel vragen maar ik ben een beginneling en wil wel wat leren

Commentaar

Precies,

maar als ik eerlijk ben zou ik beginnen met maan en planeten.
                  Deepsky fotografie kun je alleen maar doen als je een goed montering hebt. En het liefst met autoguiding werkt.

Deepsky fotografie is gewoon een stapje hoger.

Omdat je hele korte belichtingstijden gebruikt met je webcam heb je niet
                  zo veel last van volgfouten.

Darnaast moet je vaak ook nog zo veel leren over fotobewerking dat je toch niet alles in een keer kan doen.

Commentaar

bedankt voor de informatie ik was nog vergeten te vertellen dat ik een Meade LXD-75 heb met autostar. Ik heb al veel mooie dingen gezien en lijkt me dus leuk om dat eens vast te gaan leggen vandaar mijn vragen.
                    Ik ga zeker eerst beginnen met planeten en maan als ik dat onder de knie heb ga ik eens beginnen met de M13 ofzo

Commentaar

Lijkt me heel verstandig. Als je een webcam koopt dan kun je het beste kiezen voor een CCD chip. De philips toucam heeft dat.

Je zou ook eens kunnen kkijken naar DMK camera's
                      Deze zijn firewire en kunnen wel 60 frames /s aan zonder compressie.
                      Deze zijn ook gelijk gemodificeerd.

link: http://www.theimagingsource.com/en/prod ... 3rbfo1jgu0

succes

Commentaar

Ik heb zelf ook totaal geen ervaring met fotografie en de termen die je hier af en toe om de oren vliegen liegen er ook niet om.

Daarom heb ik eerst maar eens een boek over webcamfotografie gekocht en ben het nu aan het lezen.

Het boek is: INTRODUCTION TO WEBCAM ASTROPHOTOGRAPHY van Robert Reeves. ( 42,00)

Verkrijgbaar bij de koepel.
                        305mm f/5 Sumerian Canopus | 120mm f/5 SW Achromaat | 60mm Lunt Solarscope + 50mm DS

Commentaar

Ik heb zelf ook totaal geen ervaring met fotografie en de termen die je hier af en toe om de oren vliegen liegen er ook niet om
                          Vragen staat vrij hoor

Commentaar

Weet ik. En als ik ooit begin met fotografie kan je nog wel wat vragen verwachten.

Maar een beetje theoretische kennis vooraf kan nooit kwaad.

Ik ben een misschien beetje ouderwets maar ik lees liever een boek dan een website.
                            305mm f/5 Sumerian Canopus | 120mm f/5 SW Achromaat | 60mm Lunt Solarscope + 50mm DS

Commentaar

prima hoor.
                              Mocht je ooit vragen hebben dan kun je ze altijd stellen.

Succes

Commentaar

Werken...
                              X