Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Hoe weet je wat je ziet?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hoe weet je wat je ziet?

Vaak twijfel ik als ik op zoek ben naar een bepaald object of het ook daadwerkelijk is wat ik zoek. Zeker als er meerdere soortgelijke objecten bij elkaar in de buurt staan, als het object zo vaag is dat ik niet eens zeker weet of het een object is of als bepaalde objecten niet als zodanig te beschouwen zijn. Meestal vraag ik dan om bevestiging van iemand.

Voor ik ga waarnemen maak ik meestal een lijstje met de dingen die ik wil zien, en soms zoek ik alvast wat afbeeldingen op internet, maar dat ben je snel weer vergeten...

Ik vroeg me af hoe jullie dat doen. Weten jullie altijd zeker dat hetgeen je in je telescoop hebt staan ook daadwerkelijk is wat je zoekt?
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

In het geval van zeer heldere objecten wel, in het geval van de wat zwakker controleer ik het altijd nog even na. Met de Pocket Sky Atlas (die heb jij toch ook?) is dat goed te doen! Voor ik een object ga zoeken oriŽnteer ik me in het gebied eromheen in de PSA. Vaak maak ik dan denkbeeldige lijnen/vormen van heldere sterren die eromheen staan, en kijk dan hoe het object ten opzichte van de die lijnen of vormen staat. Tot nu toe ben ik er zodoende wel zeker van geweest dat het object wat ik zag ook daadwerkelijk het object is dat ik zocht.
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

In sommige gevallen is het duidelijk door de vorm. in andere gevallen; sterrenkaarten, sterrenkaarten, sterrenkaarten (vooraf uitdraaien, driehoeken en/of vierkanten maken (tekenen met potlood; door hersens snel herkenbare vormen)van sterren van gelijke magnitude; bekijken en vergelijken)

......of GOTO...
      Ja, 't is leuk geweest, nu zijn mijn zakken aan de beurt.

Commentaar

Nee, de Pocket Sky Atlas heb ik (nog) niet. Eigenlijk heb ik nog steeds geen goede atlas en heb het tot dusver altijd gedaan met een printbaar kaartje. Hierop oriŽnteerde ik me altijd, maar daar staat bij lange na niet alles op, en al zeker de sterren niet. In principe werk ik ook met denkbeeldige lijnen voor zo goed en zo kwaad als het gaat, maar ik vermoed nu gewoon dat het ťcht tijd wordt voor een goede atlas.

Commentaar

Tsja, met GOTO is het ietsje makkelijker natuurlijk, maar dan nog blijft soms de vraag bestaan of wat je in beeld hebt daadwerkelijk is waar je naar op zoek was. Zeker als er meerdere objecten (sterrenstelsels in Virgo bijvoorbeeld...) tegelijk in het beeldveld staan.
          In de gidsen die ik gebruik voor het observen probeer ik sinds kort aan de omschrijving toe te voegen of er sterren or andere objecten in de buurt staan en van welke magnitude. M'n observaties leg ik vast (AstroPlanner) door tijdens het observeren in te spreken op een voicerecordertje en de observatie thuis uit te werken. Op die manier weet ik waar ten opzichte van een object sterren staan tot een mag. 12-13. Dat helpt bij latere identificaties, maar bij twijfel kan je zo ook bevestigen dat wat je hebt gezien inderdaad is waar je naar op zoek was!

Succes,

Victor
          "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Goto? Nee, dat is niks voor mij. Laat mij maar liever zelf zoeken. Ik ben nog niet zo lang bezig met het waarnemen zelf en ik ben daarom ook nog niet helemaal bekend met de sterrenhemel. Ik schrijf altijd alles op wat ik zie, en thuis werk ik dat inderdaad ook uit. Ik heb maar een klein kijkertje en mis dus een goede atlas. Waarschijnlijk een kwestie van oefenen, oefenen en nog eens oefenen? (En nu echt eens een sterrenatlas kopen.)

Commentaar

Ik bedoelde niet dat je GOTO moet gaan gebruiken, maar dat je zelfs daarmee soms hetzelfde probleem hebt.
              Hoe dan ook, ik denk dat je door te weten welke sterren of andere objecten er in de buurt staan gemakkelijker het juiste object vindt!

Commentaar

Demelza,

Je kunt natuurlijk ook gewoon software gebruiken om een sterrenkaart te maken. Kijk bijv. een naar het gratis programma Cartes Du Ciel. Het kost misschien even tijd om de opties en mogeijkheden te leren maar daarna kun je bijv. sterrenkaartjes uitdraaien met een eigenbepaalde magnitude limiet.

...Maar ik gebruik op dit moment ook gewoon boekjes en tijdschriften die ik in het verleden heb gehad/gekocht; bij mij in de achtertuin valt niet zo veel te zien door lichtvervuiling
                Ja, 't is leuk geweest, nu zijn mijn zakken aan de beurt.

Commentaar

Voor het programma AstroPlanner, waar ik een groot fan van ben, is er nu een script om kaartjes te printen met allerlei informatie.
                  Hier de link naar een PDF bestandje.

Groeten,

Victor

Commentaar

Helaas is dat scriptje niet te vinden op die site. Dwz niet te downloaden. Heb jij die toevallig wel?
                    Edit: ik heb hem inmiddels al gevonden: http://www.jotabout.com/portuesi/ast...nder_charts.vb
                    Edit2. En nu snap ik het downloadprincipe van scripts bij Astroplanner ook
                    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Ik gebruik meestal een astronomie programma als 'KStars' of Meade 'AstroSuite' de laatste is ook aan de ETX-scope te knopen en (als de uitlijning goed) kan ik opzoeken wat ik had moeten zien, tja een 5-inch scope in combinatie met lichtverontreiniging. Een voordeel, soms gebruik ik de sterenkaart uit boekje of tijdschrift en dan is er genoeg licht om 'm te kunnen lezen.
                      Als het vanavond maar niet licht regent.

Commentaar

Ik heb inmiddels de Deep Sky Reiseatlas besteld. Ik ben benieuwd of het nu beter gaat.
                        Voorheen dus een geprint sterrenkaartje gebruikt, waar lang niet alle objecten opstaan die ik met mijn kijker kan zien. In die atlas staan ze er wel in, dus is de kans een stuk kleiner dat ik onverhoopt een object in beeld krijg dat niet op de kaart staat.

Commentaar

Ik gebruik zelf vaak Stellarium... opensource, mooie 3d hemel........ werkt prima (in linux... wat toch mijn voorkeur heeft )

http://www.stellarium.org, is hier volgens mij ook al wel vaker genoemd (in de korte tijd dat ik hier zit heb ik het iig voorbij zien komen door andere forum leden)
                          --
                          Meade ETX70
                          Bresser 10x50

Commentaar

Ik gebruik zelf ook altijd stellarium, goed genoeg, freeware en kijk gewoon wat er die avond goed te bekijken valt.. Die objecten zoek ik dan op a.d.h.v. heldere sterren als referentiepunten. Dit lukt mij (als beginner) zeer goed.
                            "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Hoe weet je wat je ziet?

Hoi Demelza,

Toevallig deze week een paar dagen in Valkenburg geweest; volgende keer mijn 80 mm APO meesjouwen naar de Wilhelminatoren. Forse klim, maar de moeite waard.

Over je vraag: het meeste is al geschreven en beantwoord, maar wellicht kan ik nog iets zinvols toevoegen.

Het voorbereiden van waarnemingen is uitermate belangrijk. Je kunt op diverse manieren een waarneemprogramma maken:

-op een heldere avond, terwijl je kijker buiten staat te acclimatiseren (op voorhand kun je al een aantal objecten selecteren) je maakt dan de starhoproutes vlak voor de waarneming, zodat deze vers in je geheugen zitten. Ik gebruik Uranometria en sterrenkaarten van Sky Tools.

-je kunt ook een waarneemprogramma op voorhand maken, zodat je die bij helder weer uit de kast kunt halen. Maar, dan is het wel van het grootste belang dat je de starhoproutes of weer doorneemt, of deze ter plekke maakt als dat nog niet is gedaan.

Starhoppen is een uitermate nauwkeurige manier van zoeken en vinden.
                              De herkenbaarheid van een object hangt niet alleen af van vorm/helderheid, maar ook van de positie t.o.v. de sterren. Het herkennen van een sterrenstelsel (bv. M100) is in bepaalde gebieden van de hemel erg lastig, omdat er nog zoveel m-tjes en NGC-tjes staan.
                              Met starhoppen kun je ook letten op de sterren of figuren van sterren in de nabijheid van een object.

Let ook op de vorm van een object en probeer het object met diverse vergrotingen waar te nemen. Gebruik bij voorkeur een zwarte doek, die je over je hoofd legt om a. strooilicht tegen te houden; b. je ogen beter te laten wennen en c. je concentratie te verhogen.

Stel je tijdens het waarnemen van een object altijd vragen: -welke vorm kan ik ontwaren? -lijkt het object op een ander (type) object - hoe verloopt de helderheidsverdeling? - is er een helder centrum - enz. enz.
                              Met deze vragen en de antwoorden bouw je een beeld op van het object en daarmee ook de indentificatie.

En, het allerbelangrijkste: neem de tijd voor iedere waarneming!!

Groetjes,

Fred
                              10" Newton, WO 80mm triplet APO, WO 80 mm SD semi-apo, WO ZS66 doublet APO

'Blessed are those who believe, but yet have not seen'

Commentaar

Werken...
                              X