Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

vraagje over dobson

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

vraagje over dobson

hey
    Ik heb 2 aanbiedingen van een tweedehands dobson in het oog.
    De ene is een 8" Skywatchter en de andere een 10" Orion.
    Is er verschil tussen deze merken?
    Welke scope lijkt jullie het beste?

Orion en Skywatcher is hetzelfde. Ik zou altijd voor de grootste spiegel gaan, maar dat is ook je eigen keus, ik weet namelijk niet of je veel ruimte hebt. Daarnaast ligt het bij een tweedehands kijker er ook aan in welke staat de telescoop verkeert.

Commentaar

hmm die 10 inch orion is mischien van mij want die staat te koop ,
      qua optiek zijn ze allebei goed! alleen een 10 inch is wat groter dus ook 40 % meer lichtopbrengst!

groetjes.
      Informatie uit energie in focus.

Commentaar

ja die scope is idd van jou taurus
        waarom doe je hem eigelijk weg?
        en wat bedoeld je met 'wat' groter, hoeveel groter dan een 8"?
        groetjes

Commentaar

ok, is dus 5 cm groter qua spiegel maar ook zwaarder,
          je moet je realiseren dat je als je (even) wilt kijken de telescoop naar buiten moet sjouwen, er zit een handle aan ,s handig om vast te houden maar het blijft zwaar, maar ik weet niet hoe het bij jou is, mischien heb je een vaste plek waar je hem kan zetten, of mischien heb je een tuinhuisje waardoor je minder ver hoeft te dragen,
          qua optiek zijn die orions gewoon heel goed, laatst m 13 gekeken , opgelost tot in de kern , maar de reden is dat er bij mij steeds meer flats worden bij gebouwd = licht
          betekent dat ik hem mee moet nemen naar een donker plek s avonds of s nachts, gelukkig blijven ze wel vrij goed gecollimeerd staan nadat je hem vervoerd hebt, dat is dus heel belangrijk bij deze telescoop, = f 4,7 dus moet perfect in het midden staan, want bijna goed is niet goed!
          maar dat kan met het collimatiedopje dat erbij is.
          dus een dob is mooi maar liefst in het donker bij magnitude 4 of 5
          dan word het kicken, mischien heb jij een wat donker omgeving,
          dan is het interessanter maar op planeten presteert hij ook goed hoor,
          de maan en saturnus is prachtig met cassini onderscheiding duidelijk te zien.
          op jupiter (mijn vriend) kon ik hem niet goed testen omdat jupiter laag staat dit jaar dat betekent hoe lager hoe slechter i vm de atmosfeer,
          ondanks dat kon ik de rode vlek al zien
          maar wij als beginners willen zo groot mogelijke apertuur dus ja daar heb ik ook last van , maar denk na over de practische zaken, mischien heb je aan een 8 inch genoeg,
          ik hoop dat je nu beter kan beslissen,
          groetjes jerom.
          Informatie uit energie in focus.

Commentaar

hey
            Ja Jerom een 10" is misschien toch wel een beetje groot
            en je scope heeft ook een goto, dat vind ik niet echt nodig
            Ik ga toch voor de 8" gaan maar dan een nieuwe
            bedankt voor de uitleg

Commentaar

hey
              ik heb me wat gei´nformeerd naar over de aankoop van een scope
              nu ga ik me waarschijlijk een orion 8" dobson aanschaffen
              graag had ik geweten wat jullie hiervan vinden: is dit een goede scope of raden jullie me iets anders aan?

Commentaar

Hoi Mara,

Ik heb nu sinds maart via iemand van het forum de 8" SkyWatcher Dobson staan, en daarbij nog een lidlscoop.
                Ik ben zo blij met de Dobson, ik kan hem iedereen aanraden, ik heb heel veel naar Saturnus gekeken, ook wat neveltjes geprobeerd, maar hier in Den Haag Lichtvervuiling allom, maar het is een fantastische kijker, de maan is top, en de rest is afwachten op heldere (koude winter-)nachten...
                Maar het is voor mij een aanrader!!
                Ik wil niet anders meer, alleen nog maar groter
                Greetzzzzz Daantjuh
                Dobson Skywatcher 200/1200
                Skylux 70/700

Commentaar

een dobby is een goeie keuze en zoals taurus al zei over orion is het een goed merk ook bij de 8 inch.
                  als ik op een andere scoop over ga wordthet ook weer een newton maar dan met een grotere opening dan ik nu heb .130 mm.
                  veel geluk met je scoop.
                  greetz roy

Commentaar

Werken...
                  X