Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Weer iemand die een kijker wil aanschaffen!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Weer iemand die een kijker wil aanschaffen!

Onderhand zullen jullie wel genoeg krijgen van al die n00bs die niet weten welke scope ze moeten kopen. Ik heb ongeveer dit hele subforum doorgespit maar er was er geen die precies dezelfde wensen had als ik. Dus opnieuw zal ik jullie lastigvallen met de overbekende vraag: welke telescoop is geschikt voor mij? :P :P

Ik ben 15 jaar en al jarenlang zeer geďnteresseerd in de sterrenhemel. Een paar jaartjes terug was er bij de Aldi een telescoop in de aanbieding, en die heb ik me maar meteen aangeschaft. Op zich niet zo heel slecht, de maan was groot en de Pleiaden waren te onderscheiden! :P Maar toch, Saturnus' ringen waren nog maar net te zien met het op één na kleinste oculair (de kleinste is nutteloos; dan kun je niet scherpstellen) dus veel had ik er toch niet aan. Deep-sky heb ik niet geprobeerd (afgezien van de Pleiaden dan) want volgens mij zou dat een ramp zijn geworden.

Maarja, de specificaties van dat Aldi-ding (een refractor) waren dan ook niet denderend.
    Diameter: 60mm
    Brandpuntsafstand: 700mm
    Oculairen: 31,7mm Kellner oculairen (4, 9, 12,5 en 20 mm)
    Omkeerlens 1,5x (die overigens ook niet echt goed werkt)

Nu ik ook wat meer geďnteresseerd begin te raken in de astrofotografie wil ik toch een wat betere kijker gaan aanschaffen. Ik heb al heel wat afgezocht naar goede kijkers en een beetje de voors en tegens afgewogen. Toch ben ik er nog niet helemaal uit.

Ik ben bereid 500 euro (±50) te besteden aan een telescoop waarmee ik goed kan deepsky'en, maar toch ook redelijk de planeten en de maan kan waarnemen. Een volgmotor is uiteraard handig, heeft iemand daar goede tips voor (moet ook niet te duur worden uiteraard)? Een stevige montering is ook wel handig aangezien ik wel eens de camera erop wil vastmaken, en het is wel handig als de combinatie dan niet omvalt! :P Ik zie hier veel mensen met Plössl-oculairen, zijn dat goede om mee te beginnen?

Alvast hartstikke bedankt voor de moeite om dit te lezen, en uiteraard voor eventuele tips!

Edit: ohja, deze had ik gevonden, vond ik niet zo heel slecht!
    Skywatcher 150/750mm

Als het dan toch 500 Euro mag kosten zou ik zelf deze nemen (ik heb hem ook vandaar ), doet het redelijk goed op deepksy (ok is geen grote dobson maar er is best veel mee te zien) verder kan hij ook best gebruikt worden voor astrofotografie (alhoewel er zeker ook wel betere telescopen voor dit doel zullen zijn).

Wat je ook kiest het blijft een compromis als je zowel deepksy wilt waarnemen als ook fotograferen, succes met je keuze.

Commentaar

Ik kan me niet beter vinden in dit verhaal. Ik ben ook 15, heb ook een aldi kijker en zoek ook een scope van ongeveer 500 €. Voor ongeveer 600€ hoop ik binnenkort een 120mm refractor in huis te hebben staan. Heb je misschien zelf een idee wat voor een scope het beste bij jou past? Ofwel, wil je een refractor, een newton of een dob?
      Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
      Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

Sterrenkijker, waar heb jij je Celestron gekocht? Heb je een EQ3 of een ADM montering?

Commentaar

Origineel geplaatst door Ruben Kwast
          Wil je een refractor, een newton of een dob?
          Dobson niet, want op ooghoogte kan ik wegens bebouwing tot minimaal 15° hoogte kijken (met geluk) en een Dob staat op de grond, dus dan wordt het minimum nog hoger.

Refractor of reflector weet ik niet zeker. Reflectors hebben als nadeel dat je ze moet collimeren, maar ik heb zo'n gevoel dat je meer door een reflector ziet dan door een refractor. Refractors hebben zo'n kapje over de lens zitten, haalt dat niet nogal wat licht weg?
          Skywatcher 150/750mm

Commentaar

Ik heb er nu nog een gevonden, maar er staat geen bekend merk bij.

Deze

200mm op een Astro-5 montering voor €498,- » binnen mijn budget. Er staat Parabol als merk, heeft iemand daar ervaring mee?

Ik zag ook nog een 150mm met brandpuntsafstand van 750mm, de 200mm heeft 1m brandpunt. Langere afstand is beter voor deepsky, maar kan ik met de 200mm ook nog redelijk Saturnus en Jupiter bekijken?
            Skywatcher 150/750mm

Commentaar

Die scope is van celestron, prima merk. Ik denk alleen niet dat de astro-5 sterk genoeg is voor een 200mm. Ik zou voor de eq-6 gaan, maar dan ga je je budget ver te boven. En daarbij komt dat deze scope HUGE is. Die zet je niet zo ff neer en waarnemen maar. Tegen de tijd dat je kan waarnemen ben je wel ff verder. Alle newtons moeten afkoelen. Dat kost tijd, bij een refractor is dat veel minder het geval. Ik kan me goed voorstellen dat je niet eerst uren wil wachten, daarom koop ik namelijk voorlopig nog geen newton. (niet de enigste reden btw...)
              Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
              Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

Met de ADM zou kunnen, dan zit ik 100 euri erboven. Maar inderdaad, een buis van een meter, en die weegt volgens mij nogal wat! :P
                Skywatcher 150/750mm

Commentaar

Origineel geplaatst door Lucas
                  Sterrenkijker, waar heb jij je Celestron gekocht? Heb je een EQ3 of een ADM montering?
                  Ik heb de ADM en ik heb hem gekocht bij DeKoepel in Utrecht, maar hij komt eigenlijk ook van Teleskop-Service in Duitsland. Ik denk dat je beter meer geld in een goede montering kan steken dan in de telescoop (die kan je later nog wel weer vervangen door een betere), de montering is zowel van belang bij visueel waarnemen (weinig trilling en makkelijk volgen) als voor astrofotografie.

Origineel geplaatst door GeneraDuke
                  Refractors hebben zo'n kapje over de lens zitten, haalt dat niet nogal wat licht weg?
                  Dat kapje is een dauwkap die er voor zorgt dat je lens minder snel beslaat.

Origineel geplaatst door GeneralDuke
                  Er staat Parabol als merk, heeft iemand daar ervaring mee?
                  Dit slaat op de hoofdspiegel die parabolisch van vorm is, dat is beter dan een sferische spiegel die heeft namelijk last van sferische aberratie (=randondscherpte).

Langere afstand is beter voor deepsky, maar kan ik met de 200mm ook nog redelijk Saturnus en Jupiter bekijken?
                  Precies andersom, een langer brandpunt heeft voordelen voor planeten omdat je die vaak veel moet vergroten om ze goed te kunnen zien, voor deepsky objecten die vaak groter zijn heb je meer aan een korter brandpunt met een grotere opening omdat die maar weinig licht afgeven.

Een Newton van 200 mm is inderdaad een bakbeest waar je een zeer degelijke montering voor nodig hebt voor zowel visueel waarnemen en helemaal voor astrofotografie.

Met een 150 mm Newton op de ADM zit je nog wel binnen je budget, alhoewel ik het nog een hele telescoop vind voor iemand van 15 hoor.

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                    Origineel geplaatst door GeneraDuke
                    Refractors hebben zo'n kapje over de lens zitten, haalt dat niet nogal wat licht weg?
                    Dat kapje is een dauwkap die er voor zorgt dat je lens minder snel beslaat.
                    Zoiets dacht ik al, maar die haalt toch wel wat licht weg of niet? Ik lees dat de 150mm een beetje last heeft van coma. Merk je daar veel van tijdens het waarnemen? En zoja, is het genoeg om een coma-corrector aan te schaffen?

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                    Met een 150 mm Newton op de ADM zit je nog wel binnen je budget, alhoewel ik het nog een hele telescoop vind voor iemand van 15 hoor.
                    Dat ben ik ook serieus aan het overwegen!

Bedankt voor je uitgebreide respons!
                    Skywatcher 150/750mm

Commentaar

Die dauwkap neemt geen licht weg, integendeel, het gaat zelfs wat strooilicht tegen. Je moet het een beetje zien als dat het licht wat jij nodig hebt (en door je oculair gaat zien) zo'n beetje horizontaal de kijker binnenkomt. Een kap aan de zijkant merk je dus niks van.
                      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

lees dat de 150mm een beetje last heeft van coma. Merk je daar veel van tijdens het waarnemen? En zoja, is het genoeg om een coma-corrector aan te schaffen?
                        Van noemenswaardige coma is niet echt sprake als je heel goed kijkt dan zie je wel dat de sterrentjes aan de rand niet helemaal rond zijn (of de collimatie van mijn telescoop is niet helemaal op orde). Een coma-corrector zou ik daar niet voor aanschaffen, misschien als je er astrofotografie mee wilt doen dat het dan wel zinvol is.

Commentaar

15 cm is meer dan genoeg voor iemand van 15. Als je ouder word mag je wel een maatje groter, maar voor nu, is het meer dan genoeg.
                          Serieus, het is plenty licht, en probeer het maar te transporteren op/met je fiets. Karretje met vering aanbevolen.

Damn, op die leeftijd liep ik te klooien met een kartonnen buis van 1 meter, op een stuk hout e.d wat montering werd genoemd
                          en een 6 cm lens, en oculairen die je bijna niet zo mocht noemen. En oh ja, met mijn hormonen aan het vechten ook.

JA-loers ( absoluut, maar niet verder vertellen )
                          EQ6, C8, 100mm/F5, russenton, en wat verrekijkers

Commentaar

Origineel geplaatst door edjuh
                            15 cm is meer dan genoeg voor iemand van 15.
                            Maar als je voor hetzelfde geld 20 cm kunt kopen is dat niet weg of wel? :P

Het wordt zeer waarschijnlijk de 15 cm Newton die Sterrenkijker al meteen had aanbevolen. Is inderdaad een mooie kijker om mee te beginnen (lees: serieus beginnen :P) en misschien kunnen ze bij teleskop-service.de of De Koepel nog een mooi prijsje maken met een volgmotor.

Bedankt voor alle tips! Hopelijk verschijnen er snel wat plaatjes van mijn kant bij het topic van de astrofotografie!
                            Skywatcher 150/750mm

Commentaar

Maar als je voor hetzelfde geld 20 cm kunt kopen is dat niet weg of wel? :P
                              Wel als je daar in stabiliteit op achteruit gaat!
                              "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
                              X