Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Oranje hemellichaam op het zuiden (3:00)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Oranje hemellichaam op het zuiden (3:00)

Ik heb me eigenlijk voor deze vraag enkele weken geleden geregistreerd op dit forum en vannacht dacht ik er ineens weer aan omdat het me weer opviel.

Zojuist toen ik op het balkon stond zag ik naar het zuiden een oranje/rood hemellichaam. Het is het enige object dat (duidelijk) met het blote oog waarneembaar is dat rechtsonder de heldere witte ster staat. Ik was benieuwd of dit een ster of planeet is. Vooral omdat het veel heviger knippert dan de andere sterren.

Ik ben geen expert op het gebied van het de sterrenhemel maar vind het toch erg interessant. Vandaar dat mijn vraag wat amateuristisch over kan komen.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.
    m.v.g.
    Sirius

Ik vermoed dat die heldere witte "ster" de planeet Jupiter is en die oranjerode ster Antares (Alfa Scorpii).
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

lijkt mij inderdaad ook dat die rode ster antares is geweest. Dat geknipper komt waarschijnlijk door verstoringen laag in de atmosfeer, door dezelfde atmosfeer komt ook de sterke rode kleur naar voren.

Omdat de ster zo laag boven de horizon staat moet het licht van de ster relatief veel atmosfeer doorkruisen, meer dan als hij hoger zou staan. Doordat de golflengten van het rode licht makkelijker door de atmosfeer komen dan die van bijvoorbeeld groen en blauw (kortere golflengten) wordt dit er minder "uitgefilterd", en zie je dus een rooiige tint.
      *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Ik heb met de naam Antares wat zoekopdrachten op het internet gedaan en gezien de plaatjes die ik dan tegen kom is dit inderdaad Antares.
        Dankjulliewel voor de snelle reactie

Commentaar

Werken...
        X