Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vraagje over de Vanguard f-606

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vraagje over de Vanguard f-606

Bij de Vanguard F-606 Is ook mogelijk om daar venus en saturnus door te zien en mss andere planeten?
    Bij deze telescoop heb ik een Barlow van 2.3x en lens van: 4mm, 8mm, en 12.5mm
    En wat zal mss de beste combinatie zijn?
    kheb ook een telescoop van tele sience hier liggen maar heb gezien dat die ook op de zwartelijst staat een daar zit een lens van 16mm bij

Dit is een 60mm telescoop niet? Dan neem ik ook aan dat we het over een refractor hebben. Niet dat dit zozeer uitmaakt, want in principe kan je met alles Saturnus en Venus zien. De vraag is wt je gaat zien. Gezien je telescoop f/10 is (606 / 60) zul je Venus best redelijk zien, maar omdat ze zo helder is mag je ook rekenen op een aardige kleurfout. Niettemin zul je de gestalte van Venus kunnen zien en dat is eigenlijk ook het enige wat deze planeet Visueel te bieden heeft. Bij Saturnus ligt dat wel iets anders met haar wolkenbanden en scheidingen. Theoretisch kan je telescoop tot maximaal 120x vergroten, en daarmee moet de Cassini-scheiding (dit is de grootste scheiding in de ringen) te zien zijn, alhoewel ze nu stukje bij beetje steeds moeilijker word doordat de planeet verder onze kant op kantelt. Een enkele wolkenband moet ook wel lukken, en de schaduw van de ringen op de planeet net zo (geeft een mooi gevoel van diepte!). De maantjes zijn zo helder dat zeker 4 ervan geen probleem moeten vormen. Jupiter is nog groter dan Saturnus en staat bovendien dichterbij, en zal met zijn vele wolkenbanden je een best leuk beeld geven! Helaas staat de planeet nu erg laag aan de Horizon. Met Mars ben ik nog niet bekend, maar ik denk dat ook hier wel wat details te zien zijn (zij het lichtelijk). Planeten als Uranus en Neptunus zullen stipjes blijven en Mercurius staat vaak zo laag dat het geen doen is. Deze staat ook erg ver weg en is nog weer een heel stuk kleiner dan Venus.

Ik ga er overigens vanuit dat de kwaliteit van de kijker dan normaal is, en er geen rare dingen aan de hand zijn! Met het 4mm oculair haal je je vergroting van 120x al (606 / 4 = 151) en je gaat er zelfs aardig wat overheen. Kan niet bijster veel kwaad, maar je zult niet meer details zien. De barlow lijkt me daarom wat overbodig. Het is trouwens ook leuk alles eens met een groter oculair te zien om te zien in welk scenario de planeten vallen!
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Dank u voor de reactie, Morgen ga ik eens is langs bij de standaard boekenhandel voor boekjes te kopen over sterrenkunde enzo

Commentaar

Hij zegt u tegen mij!
        "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Re: Vraagje over de Vanguard f-606

Origineel geplaatst door chris25
          kheb ook een telescoop van tele sience hier liggen maar heb gezien dat die ook op de zwartelijst staat een daar zit een lens van 16mm bij
          k zou die zwarte lijst nog maar eens bekijken

http://www.astrowiki.nl/index.php/Zwart ... rders/ebay

vanguard staat er ook bij (een na onderste)

Commentaar

vanguard 606

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.n...08820372_n.jpg

dat is 'm maar op een ander statief , en met zone filter... het oorspronkelijke statief is prima geschickt voor lage klimbonen...en de oculairs voor in de kerstboom...

Commentaar

Werken...
            X