Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Verband tussen beeld en collimatie

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Verband tussen beeld en collimatie

Ik vroeg me af hoe groot het verband is tussen collimatie en het beeld. Ik heb vannacht namelijk even met mijn telescoop gespeeld welke niet goed gecollimeerd was.

Volgens mij heb ik saturnus in beeld gekregen, het puntje was namelijk iets wat ovaler. Ook denk ik een maantje van saturnus te hebben gezien, een helder puntje er vlakbij. Ik gebruik een Galaxster met een spiegel van 114 mm en een brandpunt van 1000 mm. Wanneer ik mijn oculair van 10 mm, een vergroting dus van 100x gebruik, zou ik normaal toch wel de planeet al iets groter moeten zien dan normale sterren? En wanneer ik de 2 x barlow daar nog bij gebruik al helemaal neem ik aan?

Het probleem is dus dat ik heeeeel moeilijk scherp kon stellen, en wanneer het "scherp" was leek de planeet nog maar op een normale ster, maar dan iets ovaler. Hetzelfde verhaal gaat op met venus.

Kan het zo zijn dat door slechte collimatie de planeten niet "vergroot" worden ofzo? Ik had namelijk verwacht dat het beeld wat slechter zou zijn, minder scherp enzo, maar ik zie echt gewoon geen groter object dan sterren tijdens het kijken naar deze 2 planeten.

Ohw, en ik ben nog een beginneling, dus wie weet had ik Saturnus niet eens in beeld

Hier een plaatje van de slechte collimatie.

- SkyWatcher Refractor 90mm/910mm
    - EQ-2 Montering
    - Canon EOS 300D

Met een vergroting van 100x moet je saturnus duidelijk kunnen onderscheiden van een ster. Bij venus is dat iets lastiger, maar toch ook hier zou je duidelijk een verschil moeten zien in vergelijking met een ster. Zeker met gebruik van een barlow 2x.

Over de collimatie van de scoop is moeilijk in schatten, als je iets uit het midden door de focuser de foto maakt lijkt de collimatie niet goed. Mocht de foto echt recht door de focuser genomen zijn dan denk ik dat de collimatie niet helemaal goed is.

Maar er zijn mensen hier op het forum die daar veel meer verstand van hebben dan ik.
    Groet, Jan

Commentaar

Ah Parsec, wederom bedankt voor je reactie

De foto is zo midden-mogelijk door de focuser genomen, de collimatie is dus neit helemaal goed idd...

Als ik naar een schoorsteen een paar huizen verderop kijk kan ik met een vergroting van 40x wel goed de steentjes zien en dus scherpstellen. Ik weet niet of dat relevant is, maar ik zeg het er maar bij :P .

Ik ben benieuwd of ik verder geholpen kan worden
      - EQ-2 Montering
      - Canon EOS 300D

Commentaar

Misschien kun je hier wat mee. Ik heb na het bestuderen van dit verhaal er heel wat aan gehad.

http://home.wanadoo.nl/jhm.vangastel...collimatie.htm
        Groet, Jan

Commentaar

Volgens mij heb je Saturnus niet in beeld gehad. Bij 100x vergroting moet je hem toch wel duidelijk kunnen herkennen, zelfs als je telescoop vrij slecht gecollimeerd is. Misschien heb je je vergist en hem op de ster Regulus gericht? Heb je je zoeker al eens uitgelijnd met je telescoop?

Die ovale vorm die je zag kan trouwens ook het gevolg zijn van collimatiefouten of astigmatisme.
          "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Akkord met prototype: je had Saturnus niet in beeld, en de "ovalere" ster is waarschijnlijk de coma en het astigmatisme die op heldere sterren zichtbaar wordt door vrij slechte collimatie.

En neen, de collimatie ziet er niet goed uit.

Moeten concentrisch zijn, met oogpupil exact in het midden van de oculairhouder:

1. binnenrand van de oculairhoudertube
            2. buitenrand van de vangspiegel (niet verwarren met de reflectie van de hoofdspiegel erin! Zet gekleurd papier tegenover de oculairhouder om alles goed te herkennen)
            3. rand van de reflectie van de hoofdspiegel
            4. driedubbele reflectie van de rand van de oculairhoudertube
            5. driedubbele reflectie van je oogpupil

Moeten *NIET* concentrisch zijn met de rest:
            6. dubbele reflectie van de vangspiegel
            7. spindraden

3. en 5. zijn op jouw foto duidelijk niet concentrisch.

De verschuiving tussen 6. en 5. is ook niet in de goede richting (normaal moet de dubbele reflectie van de vangspiegel ten opzichte van 1.-5. verschoven zijn *weg* van de plaats waar je de oculairhouderbuis ziet indringen in de reflectie van de hoofdspiegel), dus ik denk dat er nog wel wat andere dingen mank staan. Eigenlijk is er niet veel waarvan ik met 100% zekerheid kan zeggen dat het goed staat.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ah, hartstikke bedankt voor de reacties

Ik ben al een tijd bezig geweest met het proberen te collimeren, van allerlei turorials gekeken/gelezen, maar eht klinkt allemaal wat handiger dat het (in mijn geval ??) is... Achja, het moet en zal me nog lukken
              - EQ-2 Montering
              - Canon EOS 300D

Commentaar

Je kunt ook proberen een zgn Cheshire collimatie tool te maken. Heb ik ook gedaan en is best te doen.

Je kunt ze geloof ik ook voor zo'n 50 euro kopen maar maken is veel leuker (vind ik zelf).

Op deze link vind je veel meer informatie (ook over collimeren):
                http://home.wanadoo.nl/jhm.vangastel...e/zelfbouw.htm
                Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

Origineel geplaatst door Duderuud
                  Ah, hartstikke bedankt voor de reacties

Ik ben al een tijd bezig geweest met het proberen te collimeren, van allerlei turorials gekeken/gelezen, maar eht klinkt allemaal wat handiger dat het (in mijn geval ??) is... Achja, het moet en zal me nog lukken
                  heb je al een chesire collimator hulpje.
                  daar heb ik het mee geleerd.
                  en is erg makkelijk in gebruik.
                  ook zeer zeker de moeite waard.
                  met groet roy

Commentaar

Hier maar mijn vraag omdat het eigenlijk over hetzelfde gaat.

Ik heb een Teleskop-Service Megastar 150/1400 EQ, ik geloof nu derdehands. Ik heb er eens wat mee zitten spelen, zelfs saturnus een keer in beeld gekregen, maar met de grootste vergroting (incl barlow) kwam ik niet verder dan een stipje op iets groter formaat dan een reguliere ster, met een toch redelijke duidelijke rand eromheen. Dat het Saturnus was ben ik dus van overtuigd, maar zou ik met een 150mm opening en zo'n grote brandpuntsafstand niet meer moeten kunnen zien (zou het bijna niet durven vragen, maar misschien zelfs scheidingen in de schijven?)?

Zonee dan ben ik snel klaar, maar waar zou het anders aan kunnen liggen? Ik heb hem geprobeerd te collimeren voor hoe ver dat ging, maar meer dan dat Venus iets ronder werd heeft dat niet opgeleverd..

Alvast bedankt voor het lezen en zou erg blij zijn als iemand me hiermee kon helpen
                    60mm Astrolon Refractor (Aldi)
                    Skywatcher 150/750mm

Commentaar

Als ik je verhaal zo lees betwijfel ik of je inderdaad Saturnus wel in beeld hebt gehad. Ook met een slechte collimatie zou je die echt veel groter dan een ster moeten zien. Je zou zelfs dán wel degelijk een schijf kunnen zien maar met eventuele vegen (coma) en zonder heel duidelijke details.
                      Ik ken de kwaliteit van de optiek niet van je kijker maar het lijkt me dat je zeker de Cassinischeiding zou moeten kunnen onderscheiden. Overigens hangt een en ander niet alleen af van je kijker maar ook van meteorologische factoren.
                      Hoe en waarmee heb je gecollimeerd?
                      Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                      Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                      Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Misschien ook handig om te weten van Raynor: welk oculair gebruikte je?
                        The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Ik gebruik de PL25mm; PL6,5mm (Plössl?) en de H12,5mm

Het collimeren heb ik op het blote oog gedaan (en met een dopje met een gaatje in het midden), met behulp van dat collimatiefilmpje waarvan hier ergens de link staat. De secundaire spiegel krijg ik niet verplaatst omdat het schroefje erg aan dat ding gehecht is, voor de rest heb ik geprobeerd het geheel zo goed mogelijk symmetrisch te krijgen.

Ik zou denken dat je met de meeste telescopen toch redelijk wat zou moeten kunnen zien, maar ik ben met je eens dat deze kwaliteit toch wat roet in het eten gooit

Ik kan eens kijken of ik dat schroefje kan losdraaien met een tang en er dan een anders schroefje in draaien, ik hoop alleen niet dat dat voor nog meer problemen zorgt..
                          Skywatcher 150/750mm

Commentaar

Origineel geplaatst door Raynor
                            Ik heb een Teleskop-Service Megastar 150/1400 EQ, ik geloof nu derdehands.
                            Ik heb er eens wat mee zitten spelen, zelfs saturnus een keer in beeld gekregen, maar met de grootste vergroting (incl barlow) kwam ik niet verder dan een stipje op iets groter formaat dan een reguliere ster, met een toch redelijke duidelijke rand eromheen. Dat het Saturnus was ben ik dus van overtuigd, maar zou ik met een 150mm opening en zo'n grote brandpuntsafstand niet meer moeten kunnen zien (zou het bijna niet durven vragen, maar misschien zelfs scheidingen in de schijven?)?
                            Hallo Raynor.
                            Natuurlijk mag je dit soort dingen vragen.
                            Jouw kijker moet veel meer laten zien dan je beschrijft.

Op deze pagina http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... o&start=10
                            staat een fotootje van Saturnus door een 150mm refractor.
                            De grootte van Saturnus komt overeen met een vergroting van ca 400x.
                            De avatar van Borix (iets hoger in dit topic) is illustratief voor Saturnus bij 80x vergroting.

Dus ik schrik er van als ik hoor dat je nauwelijks meer ziet dan een stipje. Jij bezit een kijker met lange brandpuntsafstand en een Barlow dus dan kun je enorm vergroten. Als je maar goed scherpstelt, dan kun je een redelijk grote Saturnus zien, compleet met ringen, planeetschaduw, en bij goed kijken zeker de cassinischeiding.
                            De kunst is om het beeld goed scherp te krijgen. Als dat niet wil lukken is er iets mis met de collimatie of anders de optiek.
                            Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Bedankt voor de antwoorden zover!

Mijn beeld komt inderdaad enigszins overeen met de tweede (die met de refractor), al zit het iets meer 'samengeklonterd', dus ik zie nauwelijks de 2 zwarte vlekjes tussen de bol en de ring. Ring is wel te onderscheiden als ring, maar valt bijna in het niet bij de bol..

Ik zal nog eens heel nauwkeurig naar de collimatie kijken, eens zien of dat veel verschil levert. Zou Venus trouwens nog als iets speciaals moeten komen, of zie je die gewoon als een uit de kluiten gewassen ster?
                              Skywatcher 150/750mm

Commentaar

Werken...
                              X