Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nieuw op AstroForum en hulp gevraagd

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nieuw op AstroForum en hulp gevraagd

Hoi mensen van Astro Forum,

Ben nog geheel nieuwe in het Astro wereld'je'.. Zoals velen ook al vanaf vroeger al geboeid, vaak omhoog gekeken naar alle sterren, ook Hale Bopp staat me nog goed bij!

Nu moet het er maar eens van komen, de interesse is er, nu de regenpijp nog

Mijn toepassing waar ik een telescoop op wil kopen:
    • *Zon
      *Maan
      *Deepsky
      *Kometen, als die zich aandienen?
      *Sterrenstelsels

Navigatie methode:
    • het liefst digitaal met GoTo functie, 10-15 draaiknoppen is niet echt m'n ding..

Prijsklasse:
    • 500 - 1000euro

Fotografie:
    • Heb zelf een Canon 300d, hiermee zou ik wel wat fotografie willen proberen, de mogelijkheid moet dus wel bestaan met de telescoop..

Types die ik op het oog heb:
    http://www.celestron.com/c2/product.php?ProdID=414 (nét buiten budget, kan nog wel evt..)
    http://www.sky-watcher.net/swtinc/produ ... class2=108
    http://www.astroshop.de/teleskope/celes ... -hopper-10 ('raar' principe )
    Of jullie voorstellen

Tis wel een dilemma markt, in de prijsklasse 400-800 euro zitten maar een paar goede tussen naar mijn mening, de rest schiet in eens naar 1500euro zoiets..

Naar mijn idee heb ik met de NextStar5 een goede/betrouwbare/degelijk merk en vooral navigatie-simpel telescoop'je' toch? Valt er aan deze nog het e.a. 'op te pimpen'?

Bedankt voor jullie antwoorden, en blijf hier voorlopig nog wel plakken

Martijn
    We're all going in the same direction - the future!

Eigenlijk precies zoals ik het had, alleen had ik een kleiner budget: Ik wil alles zo goed mogelijk kunnen zien, er eventueel een camera aan hangen en zonder te hoeven zoeken alles kunnen vinden.

Ik ben er wel achter dat dat niet altijd even goed gaat werken.
    Zou dit je eerste telescoop worden? Heb je enige kennis van de nachtelijke hemel? Heb je al eens door verschillende telescopen gekeken?

Je wilt natuurlijk wel je geld uitgeven aan iets waar je heel veel plezier aan gaat beleven, dus kan je niet genoeg testen, proberen en vergelijken! Maar ik denk dat er op dt forum genoeg mensen zijn die je verschillende standpunten kunnen geven!
    SkyWatcher Heritage 130p Flextube (Dob)
    Meade DS2070AT (70mm refractor + Autostar) 76/700 Newton type "Kijkshop"

Commentaar

Hoi Martijn,

Welkom op het forum. Dit is dé plaats voor de Nederlandse amateurastronomen!

Allereerst: Voor je tot aanschaf overgaat kan je denk ik het beste eens bij iemand langsgaan met zo'n telescoop. Of ga eens kijken op een goede sterrenwacht (Copernicus bijvoorbeeld) waar de leden een een keur aan instrumenten bezitten.

De telescoop die je op het oog hebt is prima om mee te beginnen, als je ook meteen GOTO wilt. Houd er rekening mee dat het wel even duurt om daar mee om te leren gaan, maar als je het door hebt dan wil je niet meer anders (ik, zei de gek, in ieder geval...). Zelf begon ik met een ETX-125EC, zelfde grote als de NexStar 5.
      Celestron heeft, vooral in Nederland, een iets betere naam dan Meade. Vooral over de optiek is men doorgaans lovend. Het grote verschil is wel, da's de reden dat ik voor Meade en Autostar ga, is dat je bij NexStar totaal afhankelijk bent van de database van de controller voor je GOTO's. Je kan wel via een computer die je aan de telescoop koppelt objecten zelf sorteren en bekijken, maar dan sjouw je dus een laptop mee. Autostar heeft ook veel objecten in de database (waarvan je zo'n 90% niet kan zien met amateurtelescopen) maar je kan er ook heel eenvoudig je eigen objecten in uploaden. Dat kan NexStar niet omdat Celestron pas net begonnen is met die technologie en het programma NexRemote. Maar als je tevreden bent met de objecten in de NexStar database en de rest (zoals mooie dubbelsterren bijvoorbeeld, die zijn er veeeeeel meer dan DSO's) zelf wel gaat zoeken dan maakt het niets uit.

Succes met je keuze, hier op het forum zal je van iedereen genoeg informatie krijgen!

Groeten,

Victor
      "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Hallo Martijn, ik ben zelf ook nog maar een beginner hoor maar het viel me wel op dat de kijkers die je aangeeft behoorlijk verschillend zijn qua aperture (de opening) en type.

Zo is de ene Celestron een Smith-Cassegrain, de Skywatcher een Maksutov-Cassegrain en de Celestron Star hopper een dobson. Alledrie hebben ze weer andere voor en nadelen dus ik zou proberen informatie daarover te verzamelen. Zoals ik al zei begin ik ook nog maar net hoor maar ik probeer zoveel mogelijk informatie te lezen voordat ik ga investeren in een grotere kijker (ben ik nu druk mee bezig).

Zie de 'Astrowiki' link bovenaan. Das volgens mij best een goed begin.

Heb je trouwens al eens naar een Newton type kijker gezocht. Ik geloof dat die redelijk betaalbaar zijn voor de 'aperture' die je krijgt. Ik weet zeker dat er genoeg mensen hier die er meer over kunnen vertellen.

Daarnaast moet je er denk ik rekening houden dat een deel van je budget uiteindelijk ook naar extra oculairen en een barlow kan gaan. Sorry ik maak het je er niet makkelijker op denk ik maar ik zit nu soms met dezelfde problemen en vragen.
        Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

Dag Martijn,

De Celestron die je op je lijstje hebt, is zeker aanlokkelijk, maar komt in deze vorm voor astrofotografie niet op de eerste plaats. Je zult of de montering equatoriaal op moeten stellen, of een extra voorziening moeten treffen om beeldveldrotatie te voorkomen. Een volgkijker voor autoguiding op dit instrument erbij zetten, of piggyback fotografie, het zal met deze montering vragen om moeilijkheden zijn. Een prima kijker voor visueel gebruik, niet je eerste keus voor met name deep-sky fotografie. Planeten met een webcam zal geen probleem zijn. Celestron maakt doorgaans prima optiek.

De tweede kijker (Sky-Watcher) is denk ik voor astrofotografie wat geschikter. Ook hier is voor deep-sky de openingsverhouding niet super, maar het gaat er heus wel mee. Jammer dat deze kennelijk zonder motoren komt, dus die kun je er meteen (of later) oppimpen. Ik heb zelf een dergelijke montering gemotoriseerd, maar ik ga het je niet direct aan raden dit ook te doen. Ik ben best wel handig, heb een electronica en informatica achtergrond, en ook nog een draaibank tot m'n beschikking. Ik heb er nog weken overgedaan. Het is wellicht mogelijk bijpassende motoren te kopen, en deze computerbestuurd te maken. Als je de balans goed in de gaten houdt, dan kan de montering nog wel een klein volgkijkertje dragen.

De derde kijker is ziet er basic uit maar is voor veel zaken wel geschikt. Een vriend van mij heeft een -erg goede- Dobson gekocht, en deze hebben we op een zelfgemotoriseerde en zelfgebouwde montering geplaatst. We fotograferen er veel mee. Als ik opnieuw zou beginnen, met wat ik nu weet, zou ik deze kopen. Koop in eerste instantie groot wat betreft lichtverzamelend vemogen, leer de zoeker gebruiken om de objecten te vinden, en ga eerst visueel waarnemen. Koop een goede Barlow om planeten te kijken. Een Dobson motoriseren zul je niet op één zaterdagmiddag gerealiseerd krijgen, maar elke kijker kan equatoriaal opgesteld worden en computergestuurd worden aangedreven. Ook deze.

Groeten, Marc
          Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Haai MartijnC,

weet je zeker dat je alles in 1 keer wil aanschaffen. Je kunt beter beginnen met een standaard telescoop zonder tierelantijntjes als GOTO en GPS (als je dat wil) etc. Al deze extra's maken het weer een stap moeilijker. Ik ben zelf begonnen met een 10" dobson. Deze beviel zeer goed. Na 2 jaar heb ik deze verkocht en ben me meer gaan concetrenren op fotografie. In die 2 jaar heb ik uiteraard ook weer iets meer kunnen sparen en heb uiteindelijk een OTE 150 (eerste versie) aangeschaft en werk nu met een f4 newton.
            Wil je naar mijn mening acceptabele foto's kunnen maken (ik doel op deepsky met lange belichtingstijden) dan heb je toch een iets groter budget nodig. Denk iets van minimaal 2000 euro, maar dat is mijn mening.

Ik wil alleen maar zeggen haast je niet, schaf eerst het primaire aan (telescoop en montering) en kijk daarna pas naar de vele extra's voor fotografie.
            Orion 80mm f7.5 ED
            GSO 8" f4 Newton
            OTE 150 MTS3-SDI Telescope controller
            Canon 350D (Rebel XT)
            Philips ToUcam Pro II

Commentaar

@ clearskies

Ik lees al een paar keer dat GoTo niet gemakkelijk is en dat het tijd kost om er mee om te kunnen gaan.
              Ik heb zelf 2e hands een Meade ETX-105 gekocht. Met wat uitleg van de persoon waar ik hem van gekocht heb (skyguy), en ik had er echt geen bal verstand van, gaat het allemaal prima!
              Ik zet mijn telescoop neer lijn hem uit en kijken maar! Af en toe voer ik een training uit en calibreer ik de motoren.
              Het staat allemaal in de handleiding beschreven dus echt moeilijk was het niet.

Dus mijn ervaringen zijn totaal anders. Of bedoel jij iets anders?
              Meade LXD75 8" Schmidt Newton
              The Imaging Source DBK21AU618

Commentaar

Ik zet mijn telescoop neer lijn hem uit en kijken maar! Af en toe voer ik een training uit en calibreer ik de motoren.
                Het staat allemaal in de handleiding beschreven dus echt moeilijk was het niet.
                Hoi eriko,
                moet je wel iemand hebben die de tijd en moeite neemt om dit aan je uit te leggen. Ik heb nog steeds niet de routine en snelheid om hier goed mee uit de voeten te kunnen.
                groet ronn
                "We are all stardust " LXD 75 op NEQ6PRO AT 66 ed op astrotech montering
                Lightbridge 12" ,Canon 1000d mod, Bresser 10x 50 bino , SPC900NC

Commentaar

Origineel geplaatst door ronn franken
                  moet je wel iemand hebben die de tijd en moeite neemt om dit aan je uit te leggen. Ik heb nog steeds niet de routine en snelheid om hier goed mee uit de voeten te kunnen.
                  Blijven oefenen en een goede uitlijning is het halve werk :P
                  Groet, Jan

Commentaar

Hey Captian, 'k zit nog dagelijks hier, en weet nu wel beetje beter, misschien volgend jaar als m'n budget het toe laat thanks!
                    We're all going in the same direction - the future!

Commentaar

Nextstar

He Martijn.

Ik heb zelf de nextstar 6se. Zeer goeie en degelijke telescoop en uiterst vervoerbaar. Dat is in mijn geval erg handig.Gekocht bij Rob Lefeber trouwens(Robtics in 's-Gravenzande). Prima man en zeer kundig ook al lees ik soms andere verhalen van forumleden.
                      De goto werkt prima mits je de telescoop goed waterpas zet.
                      Enigste nadelen zijn de volgmotors die op volle snelheid nogal lawaai maken, echter als het object gevonden is zijn ze muisstil.
                      Hij werkt op 8 AA baterijen dus je heb er eigenlijk 16 nodig liefst oplaadbaar natuurlijk of anders zul je een energiestation moeten aanschaffen als je niet wilt dat je tijdens het waarnemen stil valt.
                      Met foto's maken heb ik geen ervaring dus daar kan ik je niet helpen.
                      Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.

Groet,
                      Patrick de Rooij (Jeremy)
                      Celestron Nextstar 6SE

Commentaar

Dus mijn ervaringen zijn totaal anders. Of bedoel jij iets anders?
                        Ik bedoel hiermee dat MartijnC ook de mogelijkheid tot fotografie open wil houden. hieruit maak ik op dat hij met deze mount en scope ook wil fotograferen. Als je een GOTO montering wil hebben die deugdelijk is voor fotografie zul je dieper in de buidel moeten tasten, denk aan een Vixen Sphinx (minimaal), Losmandy, etc
                        Orion 80mm f7.5 ED
                        GSO 8" f4 Newton
                        OTE 150 MTS3-SDI Telescope controller
                        Canon 350D (Rebel XT)
                        Philips ToUcam Pro II

Commentaar

De heq-5 pro en eq-6 pro schijnen tegenwoordig ook goed geschikt te zijn voor fotografie. Het is niet dezelfde klasse als de gm-8 of de sphinx, maar ze zijn dan ook niet zo duur.

Commentaar

Werken...
                          X