Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

als beginner wel of geen computer besturing

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

als beginner wel of geen computer besturing

Is het als beginner verstandig om een computer gestuurde telescoop te nemen zoals bv een celestron nexstar o.i.d ik wil hem later ook gaan gebruiken voor astrofotografie zie zelf wel iets in een celestron C6-S-GT (XLT) als je namelijk later over wilt gaan naat een goto systeem is dit veel duurder omdat je dan een oude montering over hebt
    ETX70 (onderweg naar mijn vogelende vriend)
    piggybacked op een
    Vixen 70/900 (zonnekijker)
    Vixen Polaris-montering

TV60 (onderweg)

als je van plan bent om te gaan fotograveren heb je eigenlijk alleen een volgmotor nodig.
    zelf ben ik ook pas sinds maart bezig en ik zoek met de hand en zet dan mn volgmotor aan.
    zo hou ik hem erg lang in beeld.
    (uitlijnen van een comp gestuurde is ook een kunst apart(mij nog niet gelukt).
    ik heb op de sterrenwacht de vixen sphinx gebruikt.
    mijn mening zoek met de hand en maak dan een foto

Commentaar

Hoi Sparky,

Naar mijn mening kun je beter zónder computerbesturing (go-to) beginnen. Dit om verschillende redenen;

1. Zonder go-to leer je zélf de sterrenhemel kennen, en dat is naar mijn idee heel belangrijk
      2. Zonder die go-to hou je meer geld over voor andere (belangrijkere) zaken zoals een goede stevige montering en accesoires
      3. Go-to is geen plug-'n-play, je moet het wel leren
      4. Je bent afhankelijk van elektriciteit

Natuurlijk zijn er ook een paar voordelen maar de grootste daarvan is een kwestie van smaak. Ik vind het zelf vinden van de objecten een stuk leuker en een groot onderdeel van de hobby in plaats van dat je het door een computer laat doen.. Dus kortom, zéker voor een beginner lijkt mij een computergestuurde telescoop geen goede zet.
      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Astrofotografie met een Schmidt-Cassegrain is voor een beginner (en zelfs voor de meer gevorderde fotograaf) een zeer moeilijke opgave omdat de focale lengte erg groot is. Dit stelt zeer hoge eisen aan je montering, want hoe groter de focale lengte hoe eerder er volgfouten zichtbaar zullen zijn. Als je een telescoop wilt kopen met astrofotografie in het achterhoofd kun je beter kijken naar een model met een focale lengte van 1000mm of minder. Let wel dat dit alleen geldt voor deepsky fotografie. Planetaire fotografie is er denk ik wel goed mee mogelijk. Verder sluit ik me aan bij Steem. Ik heb een Goto en een 'gewone' telescoop en met de laatstgenoemde beleef ik stukken meer plezier. Het geeft echt een goed gevoel als je een object zelf gevonden hebt door enkel gebruik te maken van een sterrenkaart en een zoeker.

Maaarr ik zeg niet dat je geen goto moet overwegen, want ik realiseer mij dat veel mensen, inclusief beginners, veel plezier beleven met hun ETX-jes (met goto dus). Echter, goto geeft vooral gemak maar heeft verder weinig voordeel mbt astrofotografie (behalve dan dat je objecten sneller in beeld hebt).
        "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Prototype: brandpuntsafstand is ook een mooi woord hoor :P
          Dit is geen undersign.

Commentaar

Haha helemaal mee eens, Yigal. Iets te veel Engelstalige boeken gelezen geloof ik :P
            "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Werken...
            X