Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Advies bij aankoop tweedehands telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Advies bij aankoop tweedehands telescoop

Ik heb eigenlijk een soortprincipe afspraak met mezelf en mijn vriendin dat ik pas ga 'upgraden' naar een grotere telescoop als ik mijn huidige 'elfje' een jaar gebruikt heb.

Maar... ... het vakantiegeld wordt zeer binnenkort gestort en nu is er een hele mooie C9.25 kijker tweedehands te koop.

Waar zou ik het beste op kunnen letten om de kijker te 'keuren'?

Zijn er bekende mogelijke problemen met C9.25's of Celestron SC's in algemeen?
    Heb eens gehoord dat bij het focussen er wel eens een shift in het beeld kan optreden. Is dit heel erg (stoort dit erg?) en is dit bij bijna elke kijker of alleen bij de 'slechte'?

Elk advies is welkom.
    Bedankt.
    Life is funny. But not Ha Ha funny.

Borix: de focusshift is inherent aan de Meade en Celestron SCTs omdat die met een bepaalde variant van hoofdspiegelfocussing werken. Je merkt het doordat de scherpstelling verandert als je ineens een grote verandering van kijkrichting maakt met die telescoop. Echt hinderlijk is het niet voor visuele waarneming, des te desastreuser is het voor fotografie omdat dit ineens halverwege een opname kan gebeuren.
    Dit is geen undersign.

Commentaar

Ik dacht eigenlijk dat je beeld zou verschuiven als je je focus veranderde. Misschien doordat je hoofd spiegel niet 100% recht staat ofzo?

Maar uit jouw verhaal begrijp ik dat het met de stand van de kijker te maken heeft. Zit de spiegel dan een beetje los ofzo?

Ik zal eens gaan googelen. Maar weer alle input is zeker welkom.

Commentaar

Ik dacht eigenlijk dat je beeld zou verschuiven als je je focus veranderde. Misschien doordat je hoofd spiegel niet 100% recht staat ofzo?
        In een ernstiger geval ontstaat inderdaad een plotselinge mirrorflop, oftewel dat het beeldveld helemaal verandert. Dit gebeurt dacht ik alleen bij SCTs van Meade of Celestron uit en bepaalde productielijn en is relatief zeldzaam.

Maar uit jouw verhaal begrijp ik dat het met de stand van de kijker te maken heeft. Zit de spiegel dan een beetje los ofzo?
        Ja, de spiegel zit een beetje los om heen en weer te kunnen bewegen opdat je kan focussen.
        Dit is geen undersign.

Commentaar

Origineel geplaatst door borix
          Zit de spiegel dan een beetje los ofzo?
          Ja.

De primaire spiegel in een Schmidt-Cassegrain schuift tijdens het focussen van voor naar achter (en andersom natuurlijk) door de buis. Van Celestron weet ik het niet precies, maar die van Meade schuift over een laagje smeersel aan de binnenkant. Dat bringt altijd enige verschuiving van het beeld met zich mee, bij de ene telescoop erger dan bij de andere. Meade heeft daarom de 'mirror lock' geïntroduceerd en dat werkt redelijk.
          Ik heb zelf een focusser modificatie aangebracht die de speling op de focus zelf grotendeels verhielp (zie foto's hier, onderaan de pagina bij ""Modifications") maar ook de 'image shift' verminderde.

Groeten,

Victor
          "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Kan dit probleem opgelost worden door een externe focusser die gewoon het oculair op en neer beweegt? Of kan dit probleem zich nog steeds voordoen als je een EQ montering hebt en je een beweging maakt?

Ben wel geintresseerd in fotografie maar hou het voorlopig toch wel bij planeten waar dit probleem zich niet echt zal voordoen denk ik. Toch wil ik er zo veel mogelijk over weten.

Commentaar

Ja, de LX200GPS serie heeft bijvoorbeeld de 'zero shift microfocusser'. Het 'image shift' fenomeen is onafhankelijk van de montering; door de speling op de spiegel zal dit effect er altijd zijn wanneer de telescoopbuis een andere positie krijgt. Dat kan je dan weer voorkomen door de mirror te 'locken'... genoeg terminologie ?

Commentaar

Een C9,25 is een aantrekkelijke kijker. Kijk maar eens naar de fotoresultaten op dit forum maar.... zijn alle 9,25 celestrons allemaal goed? Nee dus.
                Het minst erge is nog dat bij een aantal exemplaren de hoofdspiegel iets op en neer beweegt bij het scherpstellen, de zogeheten image shift.
                Erger is dat de kwaliteit van de Schmidt corrector nogal wisselt. Het geeft te denken dat je bij een concentrisch ontworpen telescoop je de correctieplaat na demontage absoluut niet mag roteren.
                Maar: er zijn toppertjes bij.

Ik zou met de verkoper afspreken dat je hem uitgebreid mag testen, en wellicht is er op dit forum een ervaren C8, C9,25 of C11 eigenaar die jou wil helpen.
                Je moet bij het testen wel de 9,25 eerst collimeren (en dat moet altijd bij een Celestron SCT).

Succes met je keuze en aankoop.

Bert
                Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Wat wil je er eigenlijk mee gaan doen? Deepsky of planetenwerk? Je huidige telescoop heeft, volgens je sig, een focale lengte van 500mm. De C9.25 2300mm (geloof ik). De vergroting is dus een stuk hoger en belangrijker, je hebt dus een kleiner beeldveld. Grote deepsky objecten zoals de Pleiaden zullen niet in het beeld passen.
                  "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Origineel geplaatst door Prototype
                    Wat wil je er eigenlijk mee gaan doen?
                    Dat is altijd een leuke vraag. Alles eigenlijk. :P

Maar serieus - ik was eigenlijk op zoek naar een redelijk draagbare all round kijker (dus ik wil toch echt alles) en elke keer kwam ik weer op een SC en in dat type kwam de C9.25 ook elke keer weer op als een hele goede kijker.

Ik ben nu ongeveer 50/50 bezig met gewoon kijken en aan het experimenteren met mijn TouCam.

Wat betreft astrofotografie:
                    Ben zeker geintresseerd in het webcammen van planeten maar wil later ook een poging doen mijn TouCam aan te passen voor langere belichtingstijden. Heb mooie fotos gezien gemaakt met een C9.25 dus ben wel overtuigd dat deze kijker daarvoor goed is (ik zal ws de bottleneck zijn hierin ).

Gewoon kijken:
                    Ik weet dat de FOV met deze SC niet heel groot/wijd is maar als ik de pleiaden niet compleet kan zien dan so be it. De opening zal een heel stuk groter zijn - liefst zou ik een C14 ofzo hebben maarja daar heb ik het geld en spieren niet voor. Dit is een punt waar eigenlijk het minst over weet. Kan iemand aangeven hoeveel meer je kan zien met een 9.25 inch opening ivm een elfje?

De foto van Arend van der Salm van het Uilnevel - kun je die zien bv. met deze kijker (op een goede donkere nacht natuurlijk). Met mijn huidige kijker heb ik eigenlijk nooit op een gode donkere plek kunnen waarnemen en dat zal voorlopig ook niet lukken dit seizoen.

Daarnaast ben ik geintresseerd in een tweedehands kijker zodat ik iets meer geld over hou voor een montering (Losmandy GM8 hopelijk).

Commentaar

En het liefst zou ik hem natuurlijk testen maar moet even kijken of ik iets kan regelen met de eigenaar. Moet eerst nog een redelijke prijs overleggen.

Liefst betaal ik en neem hem zo mee. Ben niet zo happig op bv een test bij hem/haar in de achtertuin maarja moet toch een beetje weten wat je koopt.

Commentaar

Beste Borix,

Ik ben bang dat je een mogelijk kostbare denkfout maakt. Dat je op zoek bent naar een grotere kijker dan een 11 cm kan ik mij indenken, maar ik zag dat jij jezelf de vraag stelde hoeveel je meer ziet met een
                        C 9,25. Daar leid ik uit af dat je niet zo ervaren bent. Ook spreek jij ambities uit die je erg veel geld gaan kosten, deep-sky met een gemodificeerde webcam, ga er maar aan staan.

Met een goede C9,25 doe je geen miskoop, maar de overige ambities zou ik stapje voor stapje doen en houd rekening met duizenden euro's aan investeringen.

Bert
                        Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Ik ben het met Bert eens! Maar misschien heb je wel al wat meer ervaring..!
                          Zo niet, dan raad ik je aan eerst visueel de nachtelijke hemel te veroveren en pas daarna je op astrofotografie te storten. Bovendien is het omgaan met een telescoop iets wat je niet in één keer leert, dat heeft gewoon wat tijd nodig. Eigenlijk is ook dat een groot deel van de hobby, lekker klooien met je materiaal!

Commentaar

Kom eens naar een starparty! Ik neem altijd mijn C11 mee, dan kun je eens vergelijken met andere kijkers. Zien is vaak geloven. Is het de kijker die op te-les-koop staat? De verkoper is een doorgewinterde amateur.

Voor de rest: mirror shift is goed te behelpen door nieuw vet. Ik heb er eerlijk gezegd nooit last van gehad. Anno nu belicht je in korte etappes en zijn lange sessies inclusief kantelen wel een beetje schaars aan het worden.

En: Wat ga je ONDER de c9.25 doen?

De eerste wet van astrofotografie is montering=2x belangrijker dan de kijker. Natuurlijk met een kleine korrel zout.

Is een C8 niks voor jou? Kun je ook een hoop mee, en is wat lichter. Het verschil met de 9.25 is niet zo gigantisch groot. Prijs is wat vriendelijker en gewicht ook. C8 is redelijk geliefd, en dan kun je later nog eens inruilen. Ik zou voor de starparty gaan!
                            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Bedankt allemaal voor de antwoorden want ze helpen mij echt heel goed. Ik heb er nog een nachtje over geslapen en denk dat ik me inderdaad eerst nog verder moet informeren voordat echt 'de grote stap' maak.

Gisteren nog eens goed nagedacht en de principe afspraak van een jaar wachten heb ik eigenlijk gemaakt omdat ik niet zomaar een dure aankoop wilde doen waar ik later spijt van zou krijgen. Of waar ik na een tijd niets meer mee zou doen (ik ken mezelf een beetje).

Jullie berichten - vooral degene nog een rond te kijken en bedenken wat ik wil sterken me hierin alleen maar. Dus ik neem nog even een stapje terug.

Maar wil ook even zeggen dat ik niet perse super fotos wil maken maar wel geintresseerd ben in het klooien met de toucam en zien wat ik hieruit kan halen. Ik ben inderdaad niet zo ervaren maar dacht dat er wel meer mee te doen was dan alleen planeten webcammen. maar daar hoop ik ooit zelf achter te komen.

Misschien is een C8 ook wel wat - mijn neiging naar de C9.25 komt vooral door de goede dingen die ik erover hoor en waarschijnlijk ook een beetje aperture fever. Als montering zou ik een Losmandy GM8 willen hebben want ik heb het idee dat daar nog wel wat fotografie mee gedaan kan worden.

Bedankt allemaal en ik denk er nog even over na - en wie weet kom ik nog wel eens langs op een star party - lijkt me zeker interessant om eens door meerdere kijkers te kunnen kijken.

Trouwens (nu ben ik toch minder bang dat iemand anders er mee vandoor gaat) het ging om een C9.25 Carbon Fiber met 2inch Williams diagonal op marktplaats.

Commentaar

Werken...
                              X