Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Telescoop en temperatuur

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Telescoop en temperatuur

Ik vroeg me af of het kwaad zou kunnen om mijn telescoop (newton spiegeltelescoop) altijd buiten te hebben staan. Natuurlijk zal de telescoop dat wat meer aan temperatuursverschillen leiden dan binnen, kan dit kwaad?
    - SkyWatcher Refractor 90mm/910mm
    - EQ-2 Montering
    - Canon EOS 300D

Ja, er kruipt vroeg of laat toch vocht in! Het beste is wel op een plaats waar de temperatuur het dichtst in de buurt komt van de buitentemperatuur. Een schuur dus, of een berghok op een balkon ofzo.
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Ah ok, en als ik hem dan onder eht afdak zet met een kleed er overheen en de kap van de opening op te telescoop, dan zou het toch ook wel meoten kunnen?
      - EQ-2 Montering
      - Canon EOS 300D

Commentaar

Kan, maar ik raad het je niet aan. Is toch onderhevig aan wind en regen, afgedekt op niet. Bovendien wil je een duur stukje apparatuur niet zomaar buiten zetten, lijkt mij!

Commentaar

In Den Bosch niet nee

hehe, maar nee ok, bedankt voor je antwoorden, dan moet ik hem denk ik toch maar op mijn kamer neerplanten. Moet ik helaas wel altijd dat ding naar beneden en naar boven sjouwen Maarja, komt wel goed
          - EQ-2 Montering
          - Canon EOS 300D

Commentaar

Nergens beneden een plekkie, schuur ofzo?

Commentaar

Hebben wel een schuurtje, maar daar staan al 5 fietsen in, dus echt geen ruimte meer voor een telescoop . Verder hebben we een sere, daar staat hij geweldig, schuifdeur open, ding naar buiten en later weer schuifdeur open ding naar binnen.... ideaal.. Maarja, daar mag ie dus niet staan, waarom? daarom! fijn is dat....
              - EQ-2 Montering
              - Canon EOS 300D

Commentaar

Hallo,

Ik denk dat het niet zo veel kwaad kan. Wat denk je van al die mensen die een privesterrenwachtje hebben ? In principe staat de telescoop dan wel binnen maar de verwarming staat echt niet aan. Kwa vochtingheid zal het echt niet veel uitmaken. Ik laat ook regelmatig mijn telescoop een tijdje buiten staan. En heb nog nooit gemerkt dat dit invloed had.

Er zijn wel een aantal dingen waarmee je rekening kunt houden.
                1; Wanneer je de telescoop afdekt met een zeil. Zorg ervoor dat de
                onderkant open is. Wanneer je iets helemaal afsluit dan heb je kans op
                condensvorming en dus roest.n (het moet kunnen luchten)
                2: je kunt de telescoop heel licht verwarmen. Er zijn speciale
                verwarmingselementjes te koop die je onder het zeil plaats. Dit
                voorkomt condens en vocht.
                3: wat ook wel eens gebruikt wordt(voor verwarming) is zo'n lichtslang
                (kerstmis) Wikkel deze om je montering en kijker buis. Zorgt net voor
                voldoene warmte om de boel droog te houden.
                4: mocht je het niet vertrouwen dan kun je nag altijd je kijkerbuis eraf
                halen. Het zwaarste gedeelte (je montering blijft dan staan) en een
                kijkerbuisje is zo mee te nemen.

succes ermee
                Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Arend: ookal is er geen condens, dan nog kan er roest ontstaan, roest ontstaat nl. bij elk staal+zuurstof+watercontact. Vloeibaar water gaat sneller dan het water dat in de lucht zit maar toch ontstaat het hoor. MAW, als punt vijf zou ik willen toevoegen dat je elk stalen onderdeeltje (dus ook de gegalvaniseerde) eruit haalt en vervangt door een RVSen equivalent. Ik ken diverse kijkerbouwers (mijzelf incluis) die uitsluitend RVS bevestigingsmiddelen gebruiken om die reden.
                  Dit is geen undersign.

Commentaar

Tuurlijk heb je wel gelijk in. Mijn montering (g11) is geheel van vrij van "normaal" staal. Daar ben ik even van uit gegaan.
                    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Sinds wanneer is een G11 een beginnersmontering Arend? :P
                      Dit is geen undersign.

Commentaar

Hoe weer jij dat het gaat om een beginnersmontering ?

Commentaar

Als je nu in de schuur beugels aan de muur maakt waar je buis in kan hangen en dan kan je montering vast wel ergens in een hoek staan.
                          Bynolyt Bynostar SPN130-900
                          2 wide field oculairs 10mm en 20mm (voor vergrotingen van 90x en 45x)

Commentaar

Origineel geplaatst door Arend van der Salm
                            Hoe weer jij dat het gaat om een beginnersmontering ?
                            Wat doet dit topic anders in het beginnersdeel he? :P
                            Dit is geen undersign.

Commentaar

even een korte ervaring van mijn kant:

Mijn newton heeft een jaar lang elke dag in mijn schuurtje gelegen, in een zelfgemaakte triplex koffer. Het schuurtje is niet geisoleerd en tochtig, oftewel vochtigheid is benaderbaar met buiten.

resultaat na een jaar: de spiegellaag van de vangspiegel is compleet geoxideerd. Is inmiddels vervangen, maar mijn telescoop blijft nooit langer dan voor observeren nodig is buiten.

Ik zorg er ook altijd na het observeren voor dat de scope de rest van de nacht in de woonkamer kan uitdampen, alle doppen eraf en drogen maar.

Ik had er niet aan moeten denken dat me dit met de hoofdspiegel was gebeurd.
                              *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Werken...
                              X