Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

nieuweling ^^

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

nieuweling ^^

Hallo mensen!

Ik heb een paar maanden geleden een nieuwe telescoop gekregen. Het is een Bresser spiegel telescoop Venus 76/700mm, een beginnersmodel. Ik heb er al een paar keer mee gekeken in de achtertuin, maar jammer genoeg woon ik in de binnenstad van Tilburg, dus een hoop lichtvervuiling. De maan is erg mooi, maar als ik naar planeten kijk, lijken dit gewoon sterren.. Moet ik misschien naar een plaats, waar geen lichtvervuiling is en is het ook belangrijk om te wennen aan het donker? Alvast bedankt

Je kan ook een filter aanschaffen die lichtvervuiling wegneemt.
    Het beste is om inderdaad buiten de stad te gaan kijken.
    - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Voor de Maan en planeten maakt lichtvervuiling niets uit. Jouw telescoop zou toch voldoende moete zijn om de ringen van Saturnus te kunnen zien! Naar welke planeten heb je gezocht?
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Het is ook belangrijk om een oculair te gebruiken dat goed vergroot, met een 40mm oculair en 76mm opening bijvoorbeeld zie je geen ringen bij Saturnus

Commentaar

Heeft ook niks met de telescoopopening te maken. Met een 60mm kun je ze echt prima zien!

Inderdaad heeft het wel met de vergroting te maken. Maar toch (700:40) 30 keer vergroting laat echt wel de ringen van Saturnus zien.
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ok, ik zal vanavond wel proberen Saturnus te vinden.. Is er toevallig een programma, waarmee je de planeten en de sterren vanaf de aarde kunt laten zien op een bepaald tijdstip?

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
              Inderdaad heeft het wel met de vergroting te maken. Maar toch (700:40) 30 keer vergroting laat echt wel de ringen van Saturnus zien.
              Misschien een ietswat ovale vorm, maar echt geen ringen.

Normaal wordt er bij een Bresser Venus (en dat soort modellen) geen 40mm oculair bijgeleverd, met je 20mm oculair zou het toch wel moeten lukken denk ik. Misschien een stomme gedachte, maar weet je zeker dat je bijvoorbeeld Saturnus wel in beeld had? Volgensmij zit er bij die kijker geen reddot bijgeleverd en dat maakt het zoeken toch een stuk lastiger, zeker voor een beginner.

Origineel geplaatst door Shifty
              Ok, ik zal vanavond wel proberen Saturnus te vinden.. Is er toevallig een programma, waarmee je de planeten en de sterren vanaf de aarde kunt laten zien op een bepaald tijdstip?
              Download Stellarium eens via http://www.stellarium.org/nl/

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
                Het is ook belangrijk om een oculair te gebruiken dat goed vergroot, met een 40mm oculair en 76mm opening bijvoorbeeld zie je geen ringen bij Saturnus
                Volgens mij bedoel je dit fout. Opening en een 40mm kijker hebben weinig met elkaar van doen, jij doelde op het brandpuntsafstand.
                "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
                X