Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zon waarneming Celestron C8

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zon waarneming Celestron C8

Ik wil binnenkort zon waarneming doen met mijn C8.

Dus ben ik op zoek naar een goede zon filter (baader). Welle moet ik nemen?

En heb ik nog een filter nodig? (inschroef filter voor het oculair)

En een fillter voor webcam? (dus voor zon waarneming)

Groetjes

San

Je kunt Baader zonnefolie type N5 kopen voor de gehele opening, dus 20 cm.
    Dat kost je E20-25 euro. Als je een kleine opening neemt langs je secundaire spiegel heen, bijvoorbeeld 6 cm, zie je wel de zonnevlekken, maar met minder detail en de granulatie zie je ook niet.

Naast de Baader zonnefolie heb je visueel geen extra filters nodig. Het zonbeeld is dan sneeuwwit.
    Voor een C8 moet je dus altijd een objectief filter gebruiken, alleen oculair filters mollen je telescoop en na een paar seconden springen oculairfilters stuk van de hitte, waarna je gelijk ook een glazen oog kunt uitzoeken.
    Met een C8 kun je dus ook geen oculair projectie doen, dat kost je de secundaire spiegel en een oculair brandt stuk.

Wil je ietsje (ietsje dus) meer zien, koop dan een Baader Contrast Booster voor in je oculair. Ook handig voor andere objecten, zoals Jupiter.
    Het zonbeeld wordt dan lichtgeel en je ziet de granulatie, fakkelvelden en de vlekken zelf iets beter. Het beeld is prettiger dan het in-witte beeld zonder filter. Een aanrader dus.

Nog iets meer zien: een Continuum filter. Je ziet weer ietsje (ietsje dus) meer, en de zon wordt knal groen. Ik heb zo'n filter, maar ik zou hem niet weer kopen, ik vind hem het geld (E70) niet waard. Je kunt hem ook alleen voor de zon gebruiken.

Ook voor webcammen moet je een objectieffilter hebben. Hiervoor kan je type N5 gebruiken, maar ook type N 3.8. Deze laatste moet weer gecombineerd worden met een grijsfilter bij visueel gebruik.

Daarnaast moet je voor webcammen een UV/IR filter hebben, visueel heb je hier niks aan qua beeld, voor webcammen een must.
    Ik gebruik hem visueel overigens wel, er is wat discussie over de veiligheid van Baader folie, je weet immers maar nooit.
    Je krijgt met een UV/IR filter een eventueel teveel aan deze straling dan minder in je oog.

Als je de zon echt mooi wilt waarnemen moet je of in H-alfa, of in blauw Calsium licht gaan waarnemen, je moet dan of hele dure filters aanschaffen (ongeschikt voor een C8) of een PST kopen.

Bert
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

oke Onwijs bedankt voor de info Bert.

Maar ik heb nog een klein vraagje: Als ik de baader Contrast Booster en UV/IR Filter gebruikt.. kan dat samen? Er kan maar 1 filter in de oculair gedraait worden.... toch???

en in combinatie met de webcam??

Of moet ik aan C8 zelf iets toepassen om de contrast booster te monteren?

Met vriendelijke groet,

San

Commentaar

Je kan wel meerdere filters tegelijk gebruiken. Je draait een filter in je occulair en de 2e filter draai je weer in de 1e filter.

Commentaar

Ik heb een Baader Contrast Booster maar gebruik hem nooit. De zon krijgt een geel-groene kleur en fakkelvelden zijn "soms" wat beter te zien. Ik gebruik wel veel een 21 filter van Meade. Die toont granulatie en zonnevlekken veel beter. De zon is dan donker oranje. Kost veel minder dan een BCB en geeft een beter resultaat IMHO.
          Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Dat met die filters over elkaar klopt, je kunt ze in elkaar draaien en vervolgens in je oculair draaien.
            De filters zijn verkrijgbaar in 32 mm en 50 mm voor resp 1,25' oculairen en 2' oculairen.
            Verder hoef je je C8 niet aan te passen. Je moet dus wel een objectief filter aanschaffen, Baader zonne folie (zou ik doen) of een duur glasfilter van bijvoorbeeld Thousand Oaks (bestaan die eigenlijk nog vraag ik me nu af).
            Orion (UK of VS, dat weet ik niet meer) schijnt ook dergelijke dure en kwetsbare jongens te verkopen.

Als je Baader folie koopt, moet je wel kleuterschool hebben gehad, want je moet wel een (kartonnen) filterhouder maken met knip en plakwerk.

Of een oranje filter mooier beeld geeft als de BCB? Ik heb geen vergelijk.
            Een roodfilter no 25 geeft ook goed beeld omdat in rood licht de seeing beter is, maar ik vind het visueel geen mooi beeld. Maar smaken verschillen. Dat is net zo als dat Continuum filter. Je ziet wel (iets) meer, maar dat kikkergroene beeld.... brrr.
            Eigenlijk moet er nog eens een H-alfa iets komen, maar ja, dat kost dan ook wat he? Heb je ook wat. Een PST durf ik niet (meer) te kopen nu het allemaal Meade rommel is geworden.

Bert
            Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Ik heb een glazen zonnefilter van Orion en kan geen verschil zien met de Baader folie. Geeft een licht oranje zon. Als geld geen probleem is zou ik glazen filter nemen, behalve voor een refractor, daar een Hershell.
              Als je aan het kijken bent en je hoort de baader folie trillen van de wind... Ik voel me dan toch niet zo op mijn gemak...
              Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Hoezo, bang dat de wind er doorheen snijd? Met een niet al te scherpe schaar valt er zelfs al slecht doorheen te knippen, dus laat staan dat het door de wind stuk gaat. Vergelijk het niet met een boterham zakje ofzo. Als je het filter goed vast maakt kan er niks mis gaan. Niets meer dan met een (breekbaar) glazen filter.
                "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Als je de folie niet goed in je zelfgemaakte filterhouder van karton hebt geplakt dan heeft Jefke wel een punt.

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                    Als je de folie niet goed in je zelfgemaakte filterhouder van karton hebt geplakt dan heeft Jefke wel een punt.
                    Nou, ik denk dat iedereen wel wat dat het kn misgaan, dus iedereen die een zonnefilter zelf maakt controleert hem telkens wel denk ik, tenminste, dat doe ik wel. Liever even de moeite nemen om te kijken dan dat je straks blind bent aan n oog.

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
                      Hoezo, bang...Vergelijk het niet met een boterham zakje ofzo.
                      LOL , slechte schaar trouwens :P

Hier wat meer opinies voor de baader continuum filter:
                      klik

Commentaar

Werken...
                      X