Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

LXD-75 Lenzentelescoop 5 Inch

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Heb deze een aantal dagen geleden besteld,als het goed is heb ik em dit weekend in huis.
    Iemand hier die deze telescoop ook heeft en wat kwijt wilt hierover? goede of (hopelijk niet) minder goede ervaringen?
    Gewoon nieuwsgierig wat anderen ervan vinden...heb het beetje uitgezocht en het lijkt mij een prima lenzenkijker om mee verder te gaan na mijn eerste telescoop,een 11cm newton.
    Meade LXD75 5" Refractor
    Bresser 'Pluto' newton 114mm
    Bresser 10x50 bino

Hoi Nappie,

Vreemd dat er nog niemand op je bericht heeft gereageerd, want er zijn genoeg forumleden die ook een telescoop uit de LXD-75 serie hebben!

Ik heb zelf geen ervaring met die serie specifiek maar wel met Meade telescopen in het algemeen. Dus mocht je vragen hebben over de besturing, instellingen, enz. dan roep maar.
    In ieder geval gefeliciteerd met je aankoop!

Groeten,

Victor
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Je kan ook rond snuffelen op http://www.weasner.com/lxd, mocht je dit nog niet gedaan hebben
      --
      Meade ETX70
      Bresser 10x50

Commentaar

tnx voor de reply's zal gelijk ff gaan kijken op die site
        Meade LXD75 5" Refractor
        Bresser 10x50 bino

Commentaar

Heb de kijker vanmiddag opgehaald.
          Had een grote kijker verwacht maar dit is wel erg groot
          Alles in elkaar gezet..jammer genoeg geen batterijen erbij,winkels dicht...dus geen autostar en volgmoter vanavond.

Beter om iets van een accu ofzo te hebben ipv batterijen?

kijker ziet er verder prachtig uit,moest gauw gezicht weg halen toen ik de lens controleerde anders zat er klodder kwijl op hehe.
          nu maar wachten tot het donker word,ben benieuwd
          Meade LXD75 5" Refractor
          Bresser 10x50 bino

Commentaar

Bij een beetje benzinepomp hebben ze ook battarijen!!

Trouwens, ik ben over gestapt op het gebruik van een powercube(12V). Als je een beetje fanatiek gaat observeren vreet je battarijen.
            Groet, Jan

Commentaar

Gefeliciteerd met je telescoop Nappie, plaats eens een foto dan kunnen wij hem ook bewonderen

Origineel geplaatst door Clearskies
              Vreemd dat er nog niemand op je bericht heeft gereageerd, want er zijn genoeg forumleden die ook een telescoop uit de LXD-75 serie hebben!
              Ik denk dat dit komt omdat er wel een aantal forumleden zijn met een 150 mm Newton op een LXD75-montering, maar voor zover ik weet nog niemand met een 5 inch lenzenkijker op een LXD75 zoals Nappie die gekocht heeft.

Commentaar

yay de eerste dan hehe en bedankt
                zal dalijk een foto maken en poging doen die op de laptop te krijgen.
                heb nu trouwens een superplossl erbij 26mm. had zelf nog een 20 , 10 en 6.3 plossl oculairen.
                Zou dat voldoende zijn of zou iets er tussen of misschien iets richting 30mm nog handig zijn?
                brandpunt van de kijker is 1180mm.
                Denk dat ik nog wel een fatsoenlijke barlow lens ga halen,aangezien ik planeten en de maan altijd het meeste bekijk.
                Meade LXD75 5" Refractor
                Bresser 10x50 bino

Commentaar

Voor het bekijken van planeten is jouw kijker uittermate geschikt gezien het grote brandpunt, wil je nevels en galaxieen bekijken dan is een oculair van 32 mm of meer of misschien zelfs een focalreducer wel aan te raden denk ik.

Commentaar

tnx zal het opschrijven.
                    Al heb ik niet erg veel hoop dat ik hier midden in nijmegen wonend echt aan nevel/sterrenstelsels kijken toekom hehe
                    Mja toch maar weer keer spullen achter in de auto en een donker plekje gaan opzoeken, of toch maar eens met dat verleidelijke elektriciteits kastje aan de overkant gaan babbelen ^^ hehe
                    Meade LXD75 5" Refractor
                    Bresser 10x50 bino

Commentaar

Origineel geplaatst door Nappie
                      Beter om iets van een accu ofzo te hebben ipv batterijen?
                      Beter een accu of via een transformator op het lichtnet. Niet alleen omdat batterijen er altijd mee ophouden wanneer het net kraakhelder en superstabiel is, maar vooral omdat Meade's GOTO telescopen vrij gevoelig zijn voor schommelingen in de stroomtoevoer. Niet bij alle batterijen is die helemaal constant, zeker niet als ze leeg beginnen te raken.
                      Wat de Autostar (#497 controller in jouw geval) doet bij het eerste gebruik, na een reset of bij handmatige selectie, is [Calibrate Motors]. Daarbij worden voor een vastgelegde tijdseenheid (paar seconden) de motoren bekrachtigd. Terwijl de motoren draaien worden 'encoder ticks' gemeten (zie hier voor uitleg, in het Engels) en weet de controller hoe lang de motoren aangestuurd moeten worden tijdens een GOTO of slew. Gebruik je dus batterijen, dan raad ik je aan voor iedere alignment eerst de motor te calibreren. Bij een accu of transformator hoeft dat maar één keer. Ik gebruik zelf een Celestron Powertank (zie hier, staat onder het statief).

Succes,

Victor

Commentaar

hm dat word dat toch idd een accu of transformator.scheelt een hoop werk en stopt ie ook niet halfverwege de nacht
                        bedankt voor de informatie
                        Meade LXD75 5" Refractor
                        Bresser 10x50 bino

Commentaar

Origineel geplaatst door Nappie
                          tnx zal het opschrijven.
                          Al heb ik niet erg veel hoop dat ik hier midden in nijmegen wonend echt aan nevel/sterrenstelsels kijken toekom hehe
                          Mja toch maar weer keer spullen achter in de auto en een donker plekje gaan opzoeken, of toch maar eens met dat verleidelijke elektriciteits kastje aan de overkant gaan babbelen ^^ hehe
                          is een goeie je bedoelt hem tijdelijk uitschakelen toch????

Commentaar

Als je een auto hebt, dan kan je ook gebruik maken van de cigarettenaansteker (want 12V). Moet je dan wel een kabeltje voor kopen of maken. Geldt ook voor gebruik van de meeste accu's.

Waar in de buurt van Nijmegen observeer je?

Commentaar

hm tijdelijk uitschakelen zou mooi zijn maar ken iemand die zoiets heeft gedaan en daar waren ze niet zo blij mee :P
                              Heb een 12v accu op komst als et goed is,net ff gebeld,lag bij een kennis.
                              Waarnemen op dit moment in de achtertuin,woon beetje aan de rand in nijmegen zelf,maar toch veel licht overlast,van de sterrenwacht uit gaan ze (ben na 2jaar geen sterrenkunde pas weer sinds 2 weken begonnen dus nog niet meegeweest) welleens richting mook enzo...redelijk donker daar
                              Meade LXD75 5" Refractor
                              Bresser 10x50 bino

Commentaar

Werken...
                              X