Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

etx125

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

etx125

Hallo,

Op marktplaats staat de volgende set te koop.
    • Meade ETX 125 EC met Autostar voor 30.000 objecten
      camera Meade Deep Sky Imager
      extra stevig statief
      zonne filter Thousand Oaks
      maanfilter Parks ND 13
      variabel polarisatiefilter
      super plossl 26 mm 9,5 mm 15 mm
      Barlow 2x Parks
      focal reducer
      kleurenfilter blauw geel rood groen
      dauwkap
      Einhell accu om uren zonder stopcontact te kunnen werken
      electrische scherpstelinrichting
      sigaretten aansteker adaptor
      en dat alles in een zeer stevige koffer ,Pelican 1620, die je telescoop valbestendig maakt (zelfs bij vliegreizen)

Ik heb gebeld en de telescoop zelf is uit 2000. De vraagprijs is 1000, maar daar kan nog wel wat van af.
    Op zich lijkt me dit een complete set, alleen ben ik toch een beetje huiverig vanwege eventuele slijtage etc.

Is een ETX125 van 7 jaar af te raden?
    Batchainpuller schreef: Ik vind wel dat een dob zoals een samuraizwaard naar je lichaamsverhoudingen op maat gemaakt moet worden.

Ja,niet doen

mvg,

Bor
    there is no darkside of the moon........really

Commentaar

Origineel geplaatst door bor
      Ja,niet doen

mvg,

Bor
      Misschien moet je dat even toelichten.
      Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

hallo Bor,

Heb je slechte ervaringen met deze scope?
        Batchainpuller schreef: Ik vind wel dat een dob zoals een samuraizwaard naar je lichaamsverhoudingen op maat gemaakt moet worden.

Commentaar

Voor je gaat kopen even langsgaan en inspecteren. Kijk of de assen goed lopen en of de buis goed vast blijft als je de locks aandraait. Als je de locks te strak aan moet draaien om de buis niet te laten slippen is er iets niet goed.

En natuurlijk kijken of de optiek goed is.

Commentaar

Houdt de goto motorisering de buis dan niet op zijn plaats?

Commentaar

Origineel geplaatst door SkyGuy
              Voor je gaat kopen even langsgaan en inspecteren. Kijk of de assen goed lopen en of de buis goed vast blijft als je de locks aandraait. Als je de locks te strak aan moet draaien om de buis niet te laten slippen is er iets niet goed.

En natuurlijk kijken of de optiek goed is.
              dit wilde ik ook toelichten ,

sorry dat ik dit niet deed.

groetjes Bor
              there is no darkside of the moon........really

Commentaar

Geeft niets Bor, ik ben blij met elke reactie.

Dus als de montering goed loopt en de optiek goed is zit ik safe?

Commentaar

Wees voorzichtig!!! De "EC" is van binnen geheel van plastic (zie foto's) en ik geloof niet dat daar na zeven jaar aan de binnenkant geen scheurtjes inzitten. Met name in de declination (verticale) as.
                  Ik raad je aan om, als je in die as ook maar iets van speling voelt van de koop af te zien. De declination as moet zonder de knop strak aan te draaien vast blijven zitten. Als er dan toch speling op zit, kijk dan of die speling 'intern' zit. Daarmee bedoel ik dat je kijkt naar de plaats waar de as in de vorkarm verdwijnt, aan de kant waar de knop zit waar je de as mee vastdraait. Het best controleer je dat door de knop vast te houden en de telescoopbuis iets naar boven en benenden te bewegen. Zit er dan speling op dan zitten er waarschijnleuk scheurtjes in de twee plasticjes die in de vorkarm zitten, waartegen de wormgear wordt afgesteld (zie foto's op link hierboven).

Hopelijk is het een goede scope die niet teveel belast is geweest, maar misschien kan je beter doorsparen en een "AT" kopen, die bevatten vorkarmen die geheel van aluminium zijn. Over de optiek kan ik kort zijn, die is prima!

Succes,

Victor
                  "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

@Clearskiesit is volgens mij voor het eerst (naar mijn weten)dat er concrete tips gegeven worden over waar je op moet letten als je een telescoop wilt kopen,los van de optiek en welk merk niet te kopen.
                    Dit is vast per merk verschillend (ik heb zelf geen telescoop dus dat weet ik niet).

Misschien is het een goed idee om met een paar andere die er ook verstand van hebben (niet ik ,dus )een sticky 'praktische waar op te letten bij de aanschaf van een telescoop'-topic
                    Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

Dank Clearskies, duidelijk verhaal! Food for thought. :smartass

Commentaar

Ik heb besloten het niet te doen. Alle extra's die erbij geleverd worden zoals de camera zijn heel leuk, maar pas als de basis betrouwbaar is. Nu zeg ik niet dat deze ETX niet goed is, maar de kans dat er na 7 jaar gebruik speling of erger in de montering van een ETX zit, is toch reel.

Dit weekend ga ik naar een Skywatcher 127mm MAK op een EQ3 van een forumlid kijken om over te nemen. Ik denk dat ik "in de basis" dan toch beter uit ben.

gr.
                        Ernst.

Commentaar

Origineel geplaatst door Tholootje
                          @Clearskiesit is volgens mij voor het eerst (naar mijn weten)dat er concrete tips gegeven worden over waar je op moet letten als je een telescoop wilt kopen,los van de optiek en welk merk niet te kopen.
                          Mijn advies gaat dan ook alleen op voor de ETX, en dan specifiek de EC's. Hoe dan ook is dit forum wel d plaats voor dit soort vragen; het 'aanbod' aan telescopen is zeer divers, er is bijna altijd wel iemand die het bedoelde type bezit en er gericht advies over kan geven.

Wellicht loont het wel de moeite even te gaan kijken naar de ETX die je op het oog had. Wie weet heeft de eigenaar er maar heel eventjes mee gewerkt en/of snapte hij de werking ervan niet en is de scope eigenlijk nog in nieuwstaat. Anderzijds kan je met een soortgelijke scope van een ander merk ook niet fout, keuze genoeg!

Groeten,

Victor

Commentaar

Tis nogal een eind weg en de betreffende eigenaar heeft de scope ook niet nieuw gekocht dus ik laat het voor wat het is. Bovendien is de MAK die ik nu op het oog heb een stuk goedkoper (maar minder uitgebreid ook) dus dat laat weer geld over voor eventuele accessoires.

Ik was trouwens erg blij met je info en heb op je site ook het stuk gelezen over het contragewicht op de ETX.

Commentaar

Leuk! Ik krijg van dit forum weinig tot geen feedback, terwijl het wel de meeste hits oplevert..!

Commentaar

Werken...
                              X