Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat is je eerste telescoop en waarom heb je hem gekocht?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wat is je eerste telescoop en waarom heb je hem gekocht?

Jeej eerste post.

Ik heb dus een Skywatcher met 114 mm diameter en 500mm brandpunt. Ik wilde eigenlijk altijd al een telescoop of goede verrekijker hebben en toen hadden ze bij de Kijkshop eentje voor 80 euro. Ik dacht die kan ik wel voor de gein kopen. Toch eerst eens op internet gekeken en ik kwam niet al te beste verhalen tegen dus ben verder gaan kijken.

In de Conrad gids stonden toen een aantal telescopen die iets tot veel duurder waren maar ze zagen er ook al imposanter uit. De Bresser Pluto leek me wel wat maar toch zo'n 250 euro dus wel veel geld (dacht ik toen ). Maar ook eens gaan zoeken op internet en zag toen allemaal waarschuwingen tegen het kopen bij dit soort warenhuizen. Ook 1 slechte review van de Bresser Pluto.

Tijdens mijn zoektocht kwam ik wel een goede review van mijn huidige kijker tegen en iomdat ik toen al zo lang aan het twijfelen was heeft mijn vriendin mij die voor mijn verjaardag gegeven.

Heb hem nu 4/5 maanden, al een paar dingen veranderd/'gepimpt' en zelf gemaakt en al heel erg veel plezier aan beleefd.

Ik ga ook zeker wel naar iets groters maar heb afgesproken dat ik deze eerst minstends een jaar moet gebruiken en alle ins/outs moet leren (ow en groter moet gaan wonen ). Als er dan nog geld over is is mijn droom een C9,25 op een HEQ5. 8)

Wat is jullie verhaal?
    Life is funny. But not Ha Ha funny.

Leuk topic!

Mijn verhaal ging als volgt: In 2003 zag ik voor het eerst Mars aan de hemel, de planeet stond toen in oppositie en stond het dichtste bij de Aarde in de laatste 65.000 jaar. Ik heb ruim een jaar een soort dagboek bijgehouden van de sterrenhemel van elke dag (je weet wel, sterren tellen, maanfases tekenen, denken dat je een nieuw sterrenbeeld hebt ontdekt :P). Maar daarna interesseerde ik me er niet meer zoveel in en vond ik astronomie en ruimtevaart een stuk interessanter.

Ik was in december 2005 aan het kijken in de stad naar wat cadeau's voor m'n verjaardag, bij de Kijkshop zag ik toen de beruchte Luxon-telescoop liggen (100mm) voor 80 euro. Het leek me wel wat, maar ik had er dus echt geen verstand van omdat ik me toen alleen maar interesseerde in astronomie en ruimtevaart. Op dit forum kreeg ik toen ik advies vroeg te horen dat je de kijker en het statief met één zucht omver zou blazen, dus dat heb ik maar niet gedaan.

Op m'n verjaardag was het redelijk helder en zag ik op de tuintafel een doos liggen met Bresser in grote letters. Het zal toch niet, dacht ik, maar diezelfde avond stond mijn elfje (Bresser Galaxia 114/900mm) al in elkaar gezet in de woonkamer. Saturnus en Mars stonden toen hoog aan de hemel, wat was dat fantastisch zeg. Jarenlang zie je op 't internet alleen maar prachtige foto's van de Hubble Space Telescope ed, maar nu zie je zo'n planeet eindelijk van dichtbij met je eigen ogen, ook al zijn de beelden bijna niets vergeleken met foto's van die ruimtetelescopen.

Mede door de aanschaf van deze kijker ben ik met mijn eigen website begonnen en die kreeg meteen al veel bezoekers te verwerken toen ik een live webcast plaatste op 29 maart 2006 met de gedeeltelijke zonsverduistering. Helaas was de site maar geplaatst op het toen nog hetende Wanadoo en was het datalimiet al na een uurtje overschreden.

In de tijd maakte ik ook veel foto's van Mars, Saturnus, Jupiter en natuurlijk de maan. Nu vind ik het leuker om visueel waar te nemen en probeer ik het maximale uit m'n kijker te halen. Ik heb nog niets gepimpt aan de telescoop (ben ik nog wel van plan). Inmiddels zie ik steeds meer deepskyobjecten en maak ik regelmatig schetsen.

Ik ben erg tevreden over m'n elfje, hij is makkelijk mee te nemen, niet al te duur voor de beginnende waarnemer en laat je een heleboel zien Binnenkort komt er een 8" Dob, maar ik ben er zeker van dat ik mijn scoop die ik nu heb niet zal wegdoen!

Commentaar

Mooi verhaal!

Ik ben, let op: 30 jaar geleden met de bouw van mijn eigen telescoop begonnen. Spiegels gekocht in Amerika en zelf van pvc een buis gefabriceerd. Mijn pa heeft toen nog een montering (parallactisch) in elkaar gelast. Jaren lang niets meer gedaan. Getrouwd, kids, werk en nog veel meer smoezen. Vorige jaar de hobby weer nieuw leven in geblazen. En omdat ik financieel iets meer armslag heb heb ik een Skywatcher 8"spiegeltelescoop gekocht.

Het beste wat me is overkomen want nu kan ik 's avonds lekker ontsnappen van de stress en lekker naar buiten gaan. De stilte in!
      8" Skywatcher Newton (Imaging)
      4" Skywatcher Achro (Guiding)
      EQ6 Syntrek
      Canon 350D / 400D (Baader mod.)
      Philips SPC900 (Guiding)
      DSLR Focus; DSLR Shutter
      PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Op m'n 16e (2 jaar geleden) heb ik een 8" Meade LX90 gekocht, waarom? Ik vond de hobby super en wou ook een super telescoop!

Commentaar

Ik was net lid van de JWG en een lid uit Hoofddorp had een hele grote Apollo 60/910mm telescoop. Die heb ik toen gekocht voor meer dan honderd gulden. Apollo was toen een redelijke warenhuistelescoop. Inclusief zo´n levensgevaarlijk oculairzonnefilter.
          Ik vond m prachtig op de maan, voor de rest was ik erg onhandig met dat ding!
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Op mijn 10 een spreekbeurt gehouden over het zonnestelsel met als onderwerp: Wat is een planeet. Van het ene naar het andere boek de daaropvolgende 5 geleeft, en toen was er mijn vader die een foldertje had over telescopen van Bresser. Ik heb er dagen lang ingekeken totdat ik hem uit mijn hoofde kende.
            Ik overal centjes vandaan gescharreld, en mijn lieve va en moe wat centjes lichter gemaakt. En jawel een paar week later was daar mijn telescoop: Een Bresser Galaxia/S 114/900 Newton. Zelfde als Freek in zijn vorige post!
            Het daarop volgende jaar een volgmotor gekocht, extra lens. En tot slot kwam daar nog een ex-sterrenwacht'collega' met een 20cm² stuk mylar zonnefilter.
            Naast de drukke opleiding en andere verplichtingen nog redelijk vaak buiten de sterren van de hemel plukken :smartass
            Telescoop: Celestron C9,25 Advanced GOTO CG-5

Commentaar

Na de verschijning van Hale-Bopp in 1997 was ik helemaal om. Centjes gaan sparen voor een echte kijker en in de tussentijd met een verrekijker en "Welke ster is dat" de sterrenbeelden geleerd. Leuk hoor, om voor het eerst een klein sterrenhoopje te zien en in een boekje terug te vinden dat het de Pleiaden zijn! Toen de telescoop (een 60/700 achromaat op een azimuthaal wankelmonteringkje) een paar maandjes later bij elkaar gespaard was, was Hale-Bopp al weer verdwenen. De kijker heb ik veel op Saturnus gericht, elke keer weer prachtig, net als de Maantjes van Jupiter.

Om onduidelijke redenen is na dat jaar de hobby een beetje gaan sluimeren. Nog altijd veel omhooggekeken tijdens het fietsen naar school, maar van actief waarnemen kwam het om één of andere reden niet meer. Maar sinds een jaar of twee ben ik weer helemaal terug van weggeweest en heb ik al verschillende telescopen versleten. Ultieme droom: een 16" Dobson.

EDIT: ik bedenk me net dat het deze maand precies 10 jaar geleden is dat Hale-Bopp aan de hemel stond!
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Toen ik pas bezig was met de hobby attendeerde Roel mij op een EQ-5 op marktplaats voor een schappelijke prijs. Deze heb ik dezelfde avond nog met de trein opgehaald uit Zutphen. En daar zit je dan met je goed gedrag, een EQ-5 en geen telescoop. Maar de man van wie ik de EQ-5 kocht leende mij een week later een 127mm F/6.5 refractor om te proberen. Toen ik het ding in bruikleen had heb ik er niet al te veel mee gedaan, maar toen hij weg was en ik een aantal keer mee was geweest met waarnemen wist ik wat ik moest doen. De kijker is nu van mij, en ik heb er zéér veel plezier van.
                "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                - Roel & Steem, 2019

Commentaar

M'n eerste telescoop kan je nauwelijks telescoop noemen. Je zag er niet echt veel door en dat is inmiddels zo'n 30 jaar geleden. Nu heb ik een C 9.25 sinds kort en ik verwacht dat daar wel iets meer door te zien is.
                  Heghlu'meH QaQ jajvam !

10 X 50 Verrekijker
                  Celestron C9,25 (D=235mm F=2350mm) op EQ6 Montering
                  Vixen 114 mm op EQ3 montering

Commentaar

Mijn eerste telescoop is de Polarex, die ik nog steeds heb. Ik heb hem toen overgenomen van een ander. Weet niet meer voor hoeveel. Kan nooit veel zijn geweest want ik was toen een arme student. Ik zal begin twintig geweest zijn. Ik ben enkele jaren later naar het buitenland (Curaçao en Bonaire) gegaan waarbij ik de kijker niet heb kunnen meenemen. Gelukkig waren er anderen die er wel een hadden, dus ik heb wel het een en ander kunnen zien.
                    Na ongeveer dertig jaar na die eerste koop heb ik in maart dit jaar de Dobson gekocht. Een overhaaste koper ben ik dus niet.
                    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Mijn eerste kijker was een 60mm refracter, teminste wat er voor door moest gaan het ding was gekocht bij de firma Keurkoop, een regelrechte ramp een enkelvoudig optik, een kleurschifting,nee niet van de lucht.
                      Maar in die tijd (37 jaar geleden) wist men niet beter, toch ben ik van mening dat het een goede keus was het heeft me gemaakt tot de amateur-astronoom die ik nu ben.

Commentaar

Ook mijn enthousiasme voor astronomie stamt uit die tijd. Ik had het geluk opgenomen te worden in een groep van vijf gelijkgestemde leeftijdsgenoten en toen ik toetrad beschikten we met elkaar al over meer dan 10 kijkers (voornamelijk zelfgebouwde newton's, cassegrains, kutters; slechts één refractor). Fabriekskijkers waren destijds verhoudingsgewijs erg duur. Mijn eerste eigen kijker was een zelfgebouwde 5.6" F10 newton. Ik heb hem nog steeds en hij voldoet prima.
                        16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

een Orion XT8", bij Urania (hove)
                          ervoor met een 60mm telescoopje, mor da was maar eventjes
                          Orion Skyquest XT8"
                          oude 60 mm refractor...

Commentaar

eerste telescoop

Mijn interesse werd gewekt (inderdaad alweer 10 jaar geleden) door Hale-Bopp. Lange tijd alleen maar naar de hemel gegluurd met het blote oog en/of een oude verrekijker. Sinds dec. 2004 de Lidl ETX70 met veel plezier gebruikt. Vorige maand ook de Lidl LXD75 met 6"Newton aangeschaft, maar de ETX gaat niet weg!!

Philip
                            We hebben een Black Berry!!

Meade ETX70
                            Meade LXD75 6"Newton

Commentaar

De interesse was er al vroeg, als klein mannetje zoveel mogelijk te weten komen over planeten, alles tekenen en zelfs ooit met bolletjes piepschuim een model van het zonnestelsel gemaakt.

Het bleef echter jaren met de blote oogjes naar de sterren kijken. Vorig jaar pas een telescoop gekocht op marktplaats van een kerel hier vlakbij. Een Meade 127mm newton F8 op de LXD500 montering (ongeveer EQ4). Geen motoren en slechts 2 gare oculairen.

Na verloop van tijd vond ik dit forum en dat wakkerde de hobby alleen maar meer aan. Bleef het toen in de achtertuin slechts naar de maan en planeten kijken, nu regelmatig met de heren hier in de buurt naar kootwijk en klarenbeek voor wat meer deep-sky werk. Zo blijkt maar weer dat het niet alleen leuk en interessant is, maar ook vooral erg gezellig!

Inmiddels is de tube redelijk gepimpt met veloursfolie binnenin, een nieuwe focusser en een red-dot. Het eerste extra oculair is besteld en er gaat ongetwijfeld nog meer volgen. In de nabije toekomst hoop ik een dob te kopen met minimaal 8" apertuur, helaas gaan een eigen huis en een koter financieel niet in de kouwe kleren zitten dus misschien duurt het nog wel even
                              *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Werken...
                              X