Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Instap telescoop...?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Instap telescoop...?

Hoi,

Ik ben sinds '81 verantwoordelijke voor telescoopbouw in een volkssterrenwacht in Belgi. In die functie krijg ik dan ook veel mails en krijgen we veel mensen over de vloer. Die mensen hebben vragen, problemen en soms komen ze binnenvallen met een kapotte telescoop. Wij helpen die mensen zo goed als kan of onze kennis ons dat toelaat en meestal slagen wij er in om die mensen te helpen en/of tevreden te stellen. Er is echter 1 groep die we NIET kunnen helpen. Dat is de groep die een telescoop kocht via postorder of een grootwarenhuis. Die telescopen zijn meestal van zr slechte kwaliteit. Die zijn de naam telescoop meestal onwaardig en horen ab-so-luut niet thuis in het 'kastje' wetenschappelijk instrument. Zij zijn zelfs niet geschikt als instaptelescoop. Het is een schande dat ze die ondingen telescopen durven te noemen. Regelmatig zet ik de optiek van die 'telescopen' op de optische bank en probeer te ontdekken wat er precies mis is met die dingen. Meestal zit er in die telescopen geeneens een acromaat maar vensterglas. Geen dubbelbolle lens (bi-convex) maar een platbolle lens. Je gelooft je ogen niet wat je ziet. Op de koop toe word een (bv) 70 mm kijkertje afgediafragmeerd tot 40 of 50 mm om die enorme optische fouten zo goed als kan te verdoezelen. Ik verwed er mijn hoofd op dat de constructeurs van die rommel nog nooit hebben gehoord van Foucault. Mr Foucault zou zich in zijn graf keren als hij dit allemaal wist.

Voor alle duidelijkheid ik heb geen problemen met een kleine telescoop. Ik heb wl problemen met die rommel die ze durven te verkopen. Er werden al stappen ondernomen en er werd informatie ingewonnen om de lucratieve praktijken van die firma's te stoppen. Maar volgens de kamer van koophandel is er niks mis met deze handel. 'Technisch' gezien zijn die telescopen in orde. Die doen maw alles wat er op de verpakking staat. Maar het optische gedeelte wordt natuurlijk niet onder de loepe genomen omdat niemand, buiten astronomische vereningingen, zich daarover kunnen en durven uitspreken.

Hoewel ikzelf grotere kijkers heb doe ik zelf regelmatig waarnemingen van de zon met een 70 mm f/9. Geweldige kijker. Ik ben trouwens mijn astronomische 'carriere' 29 jaar geleden ook begonnen met een bescheiden kijkertje een 70 mm f/9 Newt van het merk Viking. Maar dat werd toen aangekocht nadat ik al enkele maanden de deuren van onze sterrenwacht had platgelopen, ik was dus goed voorbereid op wat ik ging kopen. Tegenwoordig verkopen vele postorderbedrijven en zelfs supermarktketens ook telescopen. Die supermarktgevallen staan dan 'tussen de lingerie en de appelsienen'... Telkens een stunt om die kinderen (met ouders) naar de supermarkt te laten hollen om een telescoop te kopen...want daar kost die niet veel. Als sommigen op dit forum melden prijs/kwaliteit 'is dat wel in orde', mag je niet meer verwachten dan de maan te kunnen zien en in het beste geval een elliptisch bolletje voor wat Saturnus zou moeten zijn. Enkele nevels en een paar bolhopen zullen met wat geluk net te zien zijn , maar daar stopt het dan. Met alle respect dit is niet wat ik een 'instapkijker' noem...!

Als je goed rondkijkt op dit en ander forums zal je veel geweldige foto's vinden, gemaakt met bescheiden appartuur. Met een kijkertje diameter 80 mm f5/5 gemaakt, kreeg ik onlangs foto's toegestuurd die op zijn minst a-dem-be-ne-mend waren. Dit is er zo eentje.

Probeer deze opname te maken met een supermarktkijker van 50 en hou ons op de hoogte... De eerlijkheid gebied me te zeggen dat dit kijkertje niet cht goedkoop is. Maar het blijft een 80 mm kijker...! Er zijn zeer goede alternatieven.

Toch nog even dit : Als er alweer zo'n jochie, die met zijn zuinig bij elkaargespaarde centjes die supermarktrommel kocht, voor jou staat en je hem moet vertellen dat zijn 'telescoop' eigenlijk niet deugd. Wat zeg je tegen zo'n kind..? Als hij ook nog de vraag stelt : waarom mogen ze die slechte telescopen dan verkopen, wat zeg je dan tegen zo'n kind..? ...om nog maar te zwijgen over de reactie en de verbijstering van de ouders. Als zo'n gezelschap dan terug vertrekt zie je duidelijk dat die mensen zich berdrogen voelen, zijn die ouders niet van plan zich een tweede keer bij de neus te laten nemen omdat ze geen vertrouwen meer
    hebben in astronomie in het algemeen. Op zo'n moment spat de droom van dat kind als een zeepbel uit elkaar.! En wat nog het ergste is : heel dikwijls moet zo'n kind weer van voor af aan beginnen met sparen.... Ik heb het er steeds zeer moeilijk mee.

Voor alle duidelijkheid ik ben helemaal niet van plan een welles-nietes discussie te beginnen over die goedkope 'telescoopjes'. Bedoeling is mensen allert te maken voor deze lucratieve bezigheden die enkel dienen omdat sommige zich willen verrijken op de rug van onschuldige en onwetende mensen.

Groetjes,
    Chris

He-le-maal mee eens, Chriske. Dit soort "telescoopjes" helpen het enthousiasme van menig beginnende sterrenkijker volledig om zeep.

Aangename uitzondering op de regel: De Bresser/Meade Skylux die af en toe bij de Lidl te koop is. De Cassinischeiding, wolkenbanden op Jupiter en bescheiden details in deepsky-objecten (bijvoorbeeld strerren opgelost in M13) vind ik niet verkeerd. Andere 70 mm achromaten, bv van het merk Skywatcher (net zo Synta als de Skylux, maar zeker twee of drie keer zo duur) presteren optisch even goed, maar worden dan geleverd met een zeer licht EQ- of AZ-monterinkje. De Skylux montering is equatoriaal en voldoende zwaar voor visueel gebruik van de kijker. Ik kan het weten, want ik heb zowel de Skylux als de Skywatcher 70mm zelf gehad.

Wanneer je het advies en de service na aankoop even niet meetelt (die is bij de Lidl natuurlijk waardeloos) kun je met een kleine beurs toch een prima telescoop aanschaffen.

Het is overigens de enige uitzonderig op de regel: "koop nooit een telescoop bij een supermarkt of bij een postorderbedrijf" die ik ken. De rest is inderdaad, zoals Chriske al zegt, ronduit rotzooi.

Enkele merken uit de zwarte lijst (= NIET kopen):

Tecnica
    Luxon
    Outletplanet
    Tasco
    Marquant
    Astrolon
    Seben
    Emeij
    Jackson

Er zijn natuurlijk nog meer rotzooi-aanbieders maar bovenstaande merken kom je het meest tegen op Ebay, Marktplaats, etc. Mijd ook telescopen waarbij in de advertenties wordt gesmeten met belachelijke vergrotingen van 450x of 525x.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Roel,

Als ik zie hoeveel volk op jullie forum passeert... , misschien een goed idee om een 'Sticky' lijst hier te posten van te mijden aankopen (zoals hierboven). Ik denk dat vele beginners erg blij zullen zijn met dit lijstje. En natuurlijk dat lijstje regelmatig updaten.
      Iedereen zal er wel bij varen, behalve die idio** bedrijven....

Groetjes,
      Chris

Commentaar

Chris & Roel;

Laat een ding HEEL duidelijk zijn ik ben het met jullie eens, maar ik zelf ben als jongentje van 10 zo'n 38 jaar geleden met een zogenaamde Keurkoop kijker begonnen de oudere onder ons kennen dit bedrijf vast nog wel.
        Even iets over dit kijkertje het lensje was enkelvoudig en afgediafragmeert tot 3cm de oculairen waren zoniet nog beroerder maar toch..........ik zag de ringen van Saturnus, de maantjes rond Jupiter, Venus schijngestaltes en natuurlijk de maan verder hielt het eigenlijk wel op maar op die leeftijd was ik de hemel te rijk dat het tot mijn mogenlijkheden behoorden.
        Dan kijk ik even naar deze tijd, de beginnend amateur heeft een legio aan mogenlijkheden vaak zien ze door de bomen het bos niet meer, welke telescoop? welke diameter? welke montering? wel of geen computer? wat voor oculairen? en ga zo maar door.
        Vaak zie ik op dit forum goed bedoelde adviezen, zoals "neem een 20cm dat is het minimale" of "geen etx dat is niet handig" ga zo maar door, we verliezen eigenlijk een ding uit het oog het worden van een redelijk of goede amateur is er een van vallen en opstaan, doorzetten en vaak elementair beginnen, waarom meteen een telescoop? waarom niet beginnen met een goede verrekijker?
        Sterrenatlasje op schoot en kijken dat is naar mijn mening toch echt het begin de rest komt later wel, helaas heeft men tegenwoordig zo veel geld dat er vaak de duurste en beste telescopen gekocht kunnen worden waar van ik er een aantal weet die uiteindelijk stofvreters zijn geworden en dat vind ik nu zonde mensen beginnen vaak aan deze hobby en willen meteen het beste maar als de echte bezieldheid ontbreekt is het vaak een slechte investering.
        Ik was 16 toen ik mijn eerste "echte" kijker kocht dat was een 6cm Polarex en met die kijker heb ik 15 jaar aan een stuk gewerkt voordat ik naar iets groter verlangde en soms denk ik wel eens met heimwee terug een die tijd.

Commentaar

Origineel geplaatst door Chriske
          Als ik zie hoeveel volk op jullie forum passeert... , misschien een goed idee om een 'Sticky' lijst hier te posten van te mijden aankopen (zoals hierboven).
          Groetjes,
          Chris
          Ben ik ooit eens mee begonnen en staat op de wiki:
          http://www.astrowiki.nl/index.php/Zwart ... rders/ebay
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door sidney
            .... waarom meteen een telescoop? waarom niet beginnen met een goede verrekijker?
            Sterrenatlasje op schoot en kijken dat is naar mijn mening toch echt het begin de rest komt later wel, ......
            Sidney,

Je hebt overschot van gelijk, ik ben (30 jaar geleden) samen met een vriend beginnen met sterretjes bekijken door een bino 7x50 en een dik A5 atlasje van Antonin Beckvar (ook uit de oude doos niet...?.. ) Uuuuren hebben we de sterrenbeelden van buiten geleerd, de belangrijkste en grootste nevels met die bino's bekeken. Lang na de aanschaf van onze eerst telescoopjes hebben we nog heel dikwijls in onze selfmade waarnemingsstoelen zitten waarnemen. Ooit schreef ik een artikeltje over die omgebouwde bureaustoelen in S&T (in '83 als ik me niet vergis) Speelde dat nummer spijtig genoeg kwijt in een overstroming. Bedenking bij dit alles en aanvulling op je verhaal is dat het er naar uitziet dat binnenkort niemand nog zijn sterrenbeelden kent. Wij stevenen af op 'Go-To wereld'. Begrijp me niet verkeerd in heb niks tegen moderne toestanden, ik doe er op dit moment zelf flink aan mee, maar ik durf er veel op te verwedden dat er weinigen nog al hun sterrenbeelden kennen. Maar ik wijk af...

Bedoeling van het bericht hierboven is geenzins beginnende waarnemers aan te zetten om met een telescoop te beginnen, nee hoor, helemaal niet...! Ik wilde enkel zeggen als je er eentje koopt kijk uit je doppen en laatje niet in de luren leggen.

Groetjes
            Chris

En van de redenen waarom de gemiddelde vrouw of man zo weinig afweet van de sterrenhemel, is misschien de veronderstelling dat zij alleen toegankelijk is met krachtige telescopen en dure sterrenkundige instrumenten.
            Een groter vergissing is ondenkbaar.

Garret P. Serviss

Commentaar

Voegt er even een citaat van 100 jaar geleden aan toe:
              "Iedereen met een telescoop groter dan 15cm is moreel verplicht om er wetenschappelijk onderzoek mee te doen" (Heb het boek niet bij de hand, dus kan geen naam geven)
              Dit is geen undersign.

Commentaar

Ik begrijp je volkomen Chris, en je heb absoluut gelijk dat mensen inderdaad geen troep moeten kopen mijn betoog over dat eerste kijkertje van mij was ook bedoeld om aan te geven dat de amateur-astronoom in jezelf zit en niet in je kijker.
                Ik ken bijvoorbeeld een medewerker van een sterrenwacht uit mijn buurt die een ETX 105 heeft gekocht samen met een LPI camera, helaas hij doet er nagenoeg niets mee omdat de kijker naar mijn mening iets te gecompliceert is voor hem en er eigenlijk dus niets mee kan, ik persoonlijk denk dan ook als de persoon in kwestie een wat kleinere en simpelere kijker had gekocht en eerst bij zich zelf had gekeken wat voor amateur hij is hij nu geen inverstering had hoeven doen van 1500.
                Ik vind het bijvoorbeeld ook een beetje de verantwoording van sterrenwachten in Nederland en Belgie om de mensen een beetje tegen zich zelf te beschermen door: A inderdaad geen troep te kopen maar: B eerst klein te beginnen en kijken hoe je jezelf ontwikkeld om op die manier ook niet teleurgesteld te raken.
                Mensen hebben namelijk als ze een kijker kopen een zekere verwachting maar je zal het met me eens zijn dat een ervaren amateur met een 10cm meer zal zien en ook meer kan laten zien als een beginner met een 20cm.
                Dit schrijf ik omdat de sterrenwacht uit mijn buurt iemand een telescoop heeft verkocht die nog geen jaar later op Marktplaats weer werd verkocht omdat de persoon er niets mee kon, het was gewoon een impuls aankoop daar bij op gemerkt dat het niet zo maar een kijker was maar meteen een 12cm refractor en dat voor iemand die buiten het enkel sterrenwacht bezoekje nog nooit iets gedaan heeft met sterrenkunde, ik persoonlijk vind dan ook dat sterrenwachten geen kijkers moeten verkopen maar moeten adviezeren, dit om een eventuele commerciele verstrengeling te voorkomen let wel dit is mijn persoonlijk mening met alle respect naar mensen die daar anders over denken.
                Ook op dit Forum, als mensen een mening vragen over eventueel een aankoop van een kijker dan word er veel al meteen adviezen gegeven over wat voor type te kopen zonder dat er eerst gevraagt word naar ervaring, laat duidelijk zijn ook ik maak me daar best wel schuldig aan.
                Ik ben er van overtuigt dat de meeste mensen (ook op dit forum) M81 & M82 nog nooit door een 6cm hebben gezien terwijl dat heel goed te doen is dit schrijvende met de gedachte "ga eerst leren lopen voor dat je leert fietsen" ik zelf ben er dan ook een voorstander van om eerst door te vragen en dan een aankoop advies te geven.

@ Yigal; welk boek is dat? als je het weet laat het mij dan ook weten, bedankt al vast.

Commentaar

Ik ben er van overtuigt dat de meeste mensen (ook op dit forum) M81 & M82 nog nooit door een 6cm hebben gezien
                  Wel door een 50mm - de zoeker .

Het gaat er mij om dat je tegenwoordig niet superklein meer hoeft te beginnen - een 70mm Skylux kost wat geduld een 90 Euro, een 114mm Starblast kost er rond de 200, en je kunt al een 200mm Dob krijen voor rond de 300 Euro - allemaal nieuw.

Wat ik mensen die beginnen met een klein budget soms zien doen is veel apertuur inruilen voor elektronica, zonder ook maar te weten of ze die nodig hebben, en zonder zich af te vragen wat hun prioriteiten zijn.

Of inderdaad echte rommel zie kopen (soms kan die zelfs duurder zijn dan zo'n Skylux 70mm).
                  Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Goeie opmerking van die zoeker had ik even niet bij stil gestaan.

Maar Alexis mijn bezorgtheid is eigenlijk dat mensen niet meteen te groot moeten gaan beginnen als ze net met de hobby willen gaan beginnen, laten ze eerst maar eens voor zich zelf bewijzen of het uberhaupt een hobby is wat ze past.
                    En dan is inderdaad het kopen van een Skylux geen misser maar 300 voor een 200mm dobson vind ik, als het toch niet wat is voor iemand, best wel een hoop geld, dat wil niet zeggen dat ik 300 voor een dobson duur vind maar het is alleen zo zonde als het ding daarna alleen nog maar als schuur of kamervulling gaat fungeren.
                    En ja je heb gelijk dat mensen tegenwoordig eerder kijken naar stukje niet nodig techniek dan naar diameter.

Commentaar

..en wr heb je overschot van gelijk Sidney. Ik kan niks anders doen dan ja knikken maar net zoals jij, met pijn in het hart, lijdzaam toezien..!

Maar wat doe je eraan...? ..en al je al iets zou ondernemen ga je iets bereiken..? willen de mensen wel luisteren..? En hoe pak je zulke problemen structureel aan...?

Chris

Commentaar

En dan is inderdaad het kopen van een Skylux geen misser maar 300 voor een 200mm dobson vind ik, als het toch niet wat is voor iemand, best wel een hoop geld, dat wil niet zeggen dat ik 300 voor een dobson duur vind maar het is alleen zo zonde als het ding daarna alleen nog maar als schuur of kamervulling gaat fungeren.
                        Klopt. Als je niet zeker weet *of* een telescoop iets voor jou is kun je beter met een Skylux beginnen. Zelfs een ETX-70 is dan van het goede teveel, want dan zit je misschien teveel met de electronica te worstelen in plaats van te observeren en heb je twee keer zoveel uitgegeven.

Anderzijds, als je weet dat je vooral van plan bent om naar DSOs te kijken, en je twijfelt niet aan je motivatie...

Ik heb een collega die begon met een Starblast. Na drie maand had-ie al een XT10i gekocht. Was-ie met een 70mm kijker begonnen, dan had hij (gezien zijn interesses) misschien gewoon opgegeven.
                        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

In mijn omgeving zijn ook mensen die als ze even door de dobson hebben gekeken ook meteen zelf beginnen over een aanschaf. Ik raad ze dat allemaal af. Ze moeten er eerst maar wat over lezen. Ze kunnen wel naar een melkwegstelsel kijken maar als ze niet weten wat dat is zegt hun dat niets. Laat staan begrippen als planetaire nevels, clusters, kometen, etc.
                          Als ze na het inlezen nog steeds veel belangstelling hebben dan raad ik hen aan eerst de sterrenhemel maar eens te bestuderen met een kleine atlas en eventueel met behulp van een binoculair.
                          Natuurlijk gaat dat niet voor iedereen op. Maar het is wel opvallend hoe vaak mensen in een opwelling tot aanschaf overgaan zonder te weten waarom en waarvoor. En met een totaal gebrek aan kennis van de sterrenhemel. Vandaar natuurlijk dat de "automaten" zo goed verkopen.
                          Volgens mij moet dat eerste eis zijn voordat iemand echt een kijker koopt: een redelijke kennis van de sterrenhemel.
                          Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                          Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                          Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Origineel geplaatst door Hyperion
                            In mijn omgeving zijn ook mensen die als ze even door de dobson hebben gekeken ook meteen zelf beginnen over een aanschaf. Ik raad ze dat allemaal af.
                            Zo streng zou ik het ook niet willen stellen. Ik zou eerder zeggen dat ze er eens goed over moeten nadenken en hun huiswerk doen; da's nog iets anders dan "afraden".

Commentaar

Ik denk dat we dus in de praktijk feitelijk het zelfde doen.
                              Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                              Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                              Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Werken...
                              X