Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mijn eerste telescoop komt eraan

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mijn eerste telescoop komt eraan

Nou het gaat er dan toch van komen, ik krijg een telescoop. Inderdaad, Krijg ...!!!
    Het zit namelijk zo, mijn opa is een paar jaar geleden in Polen geweest (familiebezoek) en daar hebben ze ook hele grote supermarkten (zoals ze die ook in Frankrijk hebben). Daar heeft hij een telescoop gekocht, 1 keer doorheen gekeken en toen op zolder opgeborgen .
    Nou kon mijn vader zich plots herinneren dat mijn opa dat ding nog wel eens kon hebben, dus meteen gebeld en jawel hoor. Hij zei dat de telescoop nog wel eens op zolder kon liggen en ging de volgende dag (vandaag dus) direct zoeken. Dus nu maar hopen dat hij hem vindt en dat het nog wat is.
    Jammer genoeg weet ik verder niet wat voor een telescoop het is. Ik weet alleen dat het een spiegeltelescoop is en dat het volgens mijn vader geen kleintje is. Maarja, ik weet dan ook niet wat mijn vader onder groot verstaat.
    Nu maar afwachten wat voor diameter, brandpuntsafstand, montering, etc... die telescoop heeft. Maar ook al stelt het niks voor, ik ben er toch ontzettend blij mee als eerste telescoop .
    Ik denk dat (als hij hem gevonden heeft) ik hem vanavond ga ophalen, of anders morgenavond, nadat ik bij Bussloo ben geweest, dus foto's volgen snel.
    Swingen op Buena Vista Social Club

Nou ik heb de telescoop binnen. Het is toch niet zo'n florisant ding als ik verwacht had .
    Het is een Optisan STAR 36050.
    Een tafeltelescoopje dus .
    Heeft iemand enig idee wat voor leuke objecten hiermee te halen zijn? Of kan ik het beter alleen bij de maan laten?

Commentaar

Auw 5 cm doorsnee(het zou eigenlijk verboden moeten zijn zoiets te verkopen), ik denk dat je het beter bij de maan kunt laten ja. Gratis natuurlijk niet te versmaden, maar 5cm doet bij mij dienst als zoeker...(!) en heel veel dingen zijn daarin gewoon wazige vlekjes. Misschien dat het met wat meer vergroting ook iets meer wordt, maar ik zou er niet veel van verwachten.

Objecten die ik bij magnitude 4.5 achtertuin in de zoeker zie zijn bijv uit mijn hoofd:

M5, M13, M15, M36, M37, M38, M44, M45, M67, M81, M82

Ik denk dus dat deze objecten wel haalbaar zijn(de experts kunnen er vast nog veel meer noemen), hoewel het ernaar zoeken erg irritant kan zijn, tenzij je een vergroting van ongeveer 10x uit het dingetje kunt toveren, dan lijkt het me redelijk te doen(de bijgeleverde 20mm levert 18x vergroting op, wat eigenlijk net te hoog is).

Je zult de objecten namelijk eerst in het beeldveld moeten krijgen, en met een kleinere zoeker zie je deze objecten niet(maar ach er zit niet eens een zoeker op dus dat speelt helemaal niet), dus na veel zoeken en sterretjes hoppen zul je met de telescoop zelf moeten gaan kijken/zoeken en dat kan met een beperkt beeldveld erg vervelend zijn.

Planeten zullen ook niet fantastisch zijn omdat je niet genoeg kunt vergroten om echt duidelijk details te zien. Tegen die tijd zijn de planeten al te lichtzwak en zie je weliswaar een groter bolletje maar door gebrek aan contrast geen details meer.

Commentaar

Het kan in de toekomst mischien een leuke zoeker worden!
        Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Haha inderdaad, daar zat ik ook al aan te denken... Alleen nog een kruisdraad erbij.
          Ik heb hem vanavond al even getest, ondanks de bewolking die er telkens tussendoor kwam. Ik heb de maan bekeken, daar zag je nog wel wat details in (wel een kleurafwijking aan de rand). Daarna heb ik Venus gezien, maar daar zie je slecht een heldere ster. Als laatste toch nog Saturnus geprobeerd. Ik kreeg hem snel in beeld (slechts 5 min) en dan zie je toch nog dat het een aparte vorm heeft, iets ovaal. Maar de ringen kun je niet onderscheiden van de planeet. Het allergrootste nadeel van deze telescoop vind ik dat er geen draaiknoppen aan zitten om de telescoop van richting te verstellen. Nu moet ik voor elke minimale beweging met de hand direct de buis verstellen, waardoor ik hem snel uit beeld heb. Ik ga hiermee nu gewoon de maan bekijken, als ik er lang genoeg doorheen tuur, zie ik toch meer en meer details en ga ik tekenen. Ook kan ik er alvast het "sterrenhoppen" meer proberen.
          Achja, hij is gratis, kan eigenlijk niks klagen. Nu spaar ik gewoon door voor de Bresser Messier N-130 of N-150 (of een soortgelijke).

Commentaar

Als natuur-observatie-kijker is hij ook nog wel aardig als je hem op een fotostatief zet tenminste want de pootjes lijken mij wat te kort om er achter te kunnen staan.

Commentaar

Auw 5 cm doorsnee(het zou eigenlijk verboden moeten zijn zoiets te verkopen), ik denk dat je het beter bij de maan kunt laten ja. Gratis natuurlijk niet te versmaden, maar 5cm doet bij mij dienst als zoeker...(!) en heel veel dingen zijn daarin gewoon wazige vlekjes. Misschien dat het met wat meer vergroting ook iets meer wordt, maar ik zou er niet veel van verwachten.
              Wat een gebakken lucht hier zeg. Met alle respect hoor maar ben je ineens vergeten dat mensen zoals Galileo hun waarnemingen deden met een telescoop die optisch kleiner (4cm) en kwalitatief slechter was dan die 5cm diameter. Tuurlijk zal je er niet zoveel mee zien als met een 130mm telescoop maar wat je daarmee ziet is ook weer peanuts als je dat vergelijkt met wat je met een 900mm telescoop ziet en zo kunnen we nog een eind doorgaan.
              De beschimpingen/minderwaardigheid die bepaalde amateurs hebben voor relatief kleine telescopen vind ik stuitend. Ik ken zelfs een Amerikaanse amateur die naast een 35cm Dobson telescoop ook nog steeds zijn 6cm telescoop regelmatig van stal haalt en daar uitstekende foto's mee maakt. Hij is zelfs lid van een soort club van kleine telescoopliefhebbers die juist dergelijke kleine telescopen waarderen en juist willen aantonen dat zulke telescopen nog heel waardevol kunnen zijn. Mede door zijn prestaties ben ik heel anders gaan denken over kleine telescopen. En je kent het spreekwoord: "Wie het kleine niet eert..."
              Dit is geen undersign.

Commentaar

Volkomen terecht wat je schrijft Yigal, ook ik heb nog steeds een 6cm kijkertje en het is nog steeds leuk kijken met dat ding.

Commentaar

Tsja Sidney, ik heb de vage indruk dat voor sommige amateurs een soort geldingsdrang heerst met hun telescoop. Nu zeg ik van mezelf dat ik op dit moment een 25cm telescoop bouw en ik weet dat dat niet de kleinste telescoop is die men zich maar kan voorstellen (en mede door de corrector ook een zware jongen zal worden) maar voor mij is de keuze op dit type telescoop gevallen om de kwaliteiten van dit type telescoop en het feit dat ik het gewoonweg leuk vind om zelf iets te scheppen. Bovendien past 25cm prima in de buis die ik ervoor bestemd heb en zo had ik nog wat overwegingen om juist dit type telescoop te bouwen. Echter, al deze redenen zijn voor mij geen reden om jouw (of Webboarder's) kleinere telescoop af te zeiken. Het is toch "machoness"-competitie?
                  Dit is geen undersign.

Commentaar

Origineel geplaatst door Redfish
                    Ben ik het niet mee eens. Zoals de anderen al zeiden gebruikte bijvoorbeeld Galileo ook een kleine telescoop, één met een lensdiameter van slechts 40mm. Toen ik op 't forum een topic opende over een 114mm reflector werd ook al meteen gezegd dat ik niet meer moest verwachten dan de maan en een paar planeten. Nu blijkt dat dat niet juist is, ik heb namelijk al zeker tien deepskyobjecten kunnen zien.

Mensen hebben nogal eens de neiging om telescopen af te kraken terwijl ze er in de praktijk niet eens mee waargenomen hebben. Ik vind het prachtig om te lezen dat sommige mensen hier op 't forum het maximale uit hun telescoop proberen te halen, en dat lukt ook nog goed Om maar een voorbeeld te noemen, Dennis Put bijvoorbeeld, zelfs met een 70mm weet hij prachtige foto's te maken!

Een wazig vlekje? Nou en! Toen ik met telescoop voor het eerst M31 kreeg ik echt kippenvel, zeker omdat je het dan met je eigen ogen ziet in plaats van de overbewerkte foto's die op het internet te vinden zijn. Je beseft dan eigenlijk ook hoe klein we zijn, dat geeft ook wel een gaaf gevoel. Misschien kijken andere mensen liever naar foto's van Hubble..

Ik vind dat je gewoon ieder in z'n waarde moet laten en een beginner juist moet stimuleren. Liever een kleine telescoop en vol enthousiasme waarnemen dan een grote lichtemmer kopen en 'm dan op zolder zetten om er vervolgens niets mee te doen!

Commentaar

Bedankt jongens, jullie hebben me nu net een stukje meer motivatie gegeven om toch iets leuks met die telescoop te gaan doen .
                      Misschien dat ik zelf draaiknoppen erop bouw, en een ander statief ervoor bouw, zodat ik wat stabieler kan kijken en zoeken.
                      Zoals ik al zei, ik heb de maan al bekeken en vond hem uiterst mooi. Net een sikkeltje kon je zien. Dat was trouwens ook de eerste keer dat ik de maan door een telescoop zag, dus ik wist totaal niet wat ik kon verwachtten. En al helemaal niet met deze 5 cm telescoop. Maar ik vond hem erg gaaf.
                      En de komende tijd wordt de maan alleen nog maar voller.

Heeft iemand ervaring met het bouwen van de draaiknoppen? Het mag eigenlijk niet veel kosten, want ik heb voorlopig nog niet veel te besteden .

Commentaar

O jazeker! Sterker nog: met een kleine telescoop LEER je kijken! Iedereen verplicht beginnen met 6-8 cm!
                        Ik heb een 28 cm kijker en een 8cm, en onder een mooie hemel kan ik met de 8cm minstens zoveel plezier hebben als met de grote kijker.
                        Gaan ervoor Webboarder
                        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Webboarder
                          Heeft iemand ervaring met het bouwen van de draaiknoppen? Het mag eigenlijk niet veel kosten, want ik heb voorlopig nog niet veel te besteden .
                          Kijk op het zelfbouw sub-forum, daar vind je meerdere voorbeelden o.a. eentje van mijzelf. Bij conrad kun je zogenaamde 'knop automaten' kopen voor zo'n 25 euro. Als je via internet bankieren overmaakt betaal je geen verzend kosten geloof ik.

Als je het dan een beetje netjes doet kun je hem ook nog later gebruiken als je eventueel naar iets groters overstapt (tenminste dat hoop ik voor mezelf).

Ook statieven worden wel besproken geloof ik en anders gewoon even vragen voor advies. Meestal wordt je snel en goed geholpen is mijn ervaring.

Oh trouwens ben zelf zeer tevreden met mijn bescheiden kijkertje en heb er veel lol aan. Met deze kan ik naar hartelust rotzooien en leren dus niets mis mee.
                          Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

Webboarder,

Kijk eerst even of je die dual-speedknop van Conrad wel degelijk kan installeren. Sommige types focussers laten het niet toe. Of je moet natuurlijk je telescoop een beetje willen aanpassen/verbouwen, en dat zal wel zeker de bedoeling niet zijn denk ik....of toch...?
                            Is het wel écht nodig om die knop te installeren..?

Die 25 € is volgens mij al een stuk(je) van een beter oculair, persoonlijk zou ik daar eerst in investeren... Dat oculair kan je later (indien je de stap ooit zet) ook meenemen naar een grotere kijker.

Welke knoppen heb je precies nodig? Als ik me niet vergis zijn het de twee knoppen om de twee richtingen te bedienen. Klopt da..?
                            Post eens wat foto's van je kijker, Geef wat meer uitleg, misschien hebben we hier of daar nog wat overschotten liggen...

Dat je niet veel detail ziet heeft misschien iets te maken omdat de optiek niet goed staat (gecollimeerd is). Maar ik vermoed dat het iets te maken heeft met de kwaliteit van de optiek. Een 50 mm kijker is nu eenmaal niet een telescoop die je koopt in astrowinkels. Vermoedelijk is het een kijkertje met vooraan een enkele platbolle lens, en die zijn spijtig genoeg niet écht van te beste kwaliteit. Je kan er mee beginnen waarnemen en de nachthemel verkennen, maar uiteindelijk zal je honger toch groter worden dan je kijker aankan en je zal uiteindelijk toch de stap moeten zetten.
                            De reacties van hierboven zijn helemaal niet slecht bedoeld, ik vermoed dat ze ongeveer hetzelfde bedoelden als ikzelf, velen onder ons(bijna allemaal) zijn ooit begonnen met zo'n kijkertje. Wij hebben die allemaal moeten kopen, jij hebt geluk en krijgt er eentje, gelukzak...

Chris

Commentaar

Laten we webboader nou inderdaad niet het idee geven dat met wat pimpwerk van een 50 mm telescoop van 30 euro een geweldige telescoop valt te maken dan zetten we hem ook op het verkeerde been. Dat er met zo'n opening wel wat meer is te zien dan alleen de maan is ook wel het geval (ik ben zelf begonnen met 60 mm), maar ik zou er geen al te hoge verwachtingen van hebben (en dat is nog wel eens het geval bij beginnelingen in deze hobby, ik zeg niet dat ik denk dat webboarder die heeft, want hij weet het zelf ook al behoorlijk te relativeren).

Overigens denk ik dat Webboarder met de draaiknoppen de mogelijkheid bedoeld om de telescoop met knoppen over de hoogte- en de uur-as te verdraaien. Die zitten helaas niet op een alt-azimut-montering die bij zijn telescoop zit. Hij zou hem nog op een tweedehands Astro-3 montering kunnen zetten die zijn nog wel eens los te koop op marktplaats.

Commentaar

Werken...
                              X