Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nog een beginnende waarnemer. Welke is het verstandigst?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nog een beginnende waarnemer. Welke is het verstandigst?

Ik ben nu al een poosje geïnteresseerd in Astronomie en nu is de volgende stap dus een telescoop aanschaffen, maar welke?
    Ik wil in ieder geval beginnen met planeten en de maan, maar in de loop der tijd ook deepsky objecten waarnemen. Aangezien ik niet zoveel te besteden heb, wil ik dus niet eerst een telescoop voor planeten aanschaffen en later een voor deepsky, maar eentje die geschikt is voor beide.
    Ook wil ik fotograferen, dus als het kan eentje met een volgmotor (geen GOTO). Als camera heb ik al de Pentax K10d, maar die wordt zonder lens geleverd. Welke lens is hierbij aan te raden.
    Swingen op Buena Vista Social Club

hoeveel wil je eraan besteden en hoe zit je evt met vevoer.
    dat zijn namelijkdingen waar je wel aan moet denken.
    zelf heb ik deze week een 2e hands bresser messier n130 gekocht (newton reflectie telescoop).
    nieuw bij de koepel kost hij 270 zonder volgmotor.
    ik heb hem dus wel met een volgmotor en dat werkt zeer fijn idd.

Commentaar

Mijn budget voor de telescoop is max. € 500,=.
      Ik woon hier buitenaf, met relatief weinig lichtvervuiling, dus ik hoef niet ver te gaan. Voor meetings, of als ik toch eens een andere plek wil proberen heb ik een auto (hatchback). Een grote Dobson kan dus wel een probleem worden, maar ik wil toch iets met een parallactische montering.
      Ik zat zelf te denken aan een Sky Watcher NWT 130/650 EQ2 en dan nog een setje oculairen erbij.

Commentaar

Hoi Webboarder;

Ik heb zelf ook de Skywatcher 130/650 EQ2 en ik kan je vertellen dat ik behoorlijk verrast ben door deze kijker.
        Optisch is het ding gewoon goed, ik moest hem alleen opnieuw afstellen toen ik hem had opgehaald maar met een Cheshire oculair is dat zo gebeurt het collimeren van een Newton is een handigheid die je jezelf moet leren.
        Ik heb een 20cm dobson gehad maar ik vond dat toch wat behelpen, geen volg motor, trekken en duwen om het object in beeld te houden...nee niet voor mij.
        Een nadeel van de Skywatcher is echter de plastic focuseer inrichting (teminste dat vinden sommigen) ik heb daar echter geen probleem mee....ok het is wat goedkoop maar het werkt prima.
        De EQ2, er zijn mensen die vinden hem gewoon goed (waaronder ik dus) er zijn mensen die vinden het wrakhout, als je wil kan ik je foto's toesturen die gemaakt zijn met een 9cm lens EQ2 en met een 13cm F5 QE2 en beoordeel aan hand daarvan wat je er zelf van vind.
        Ik heb de 13cm gekocht omdat ik een compromie kijker wilden, die gewoon op alles redelijk tot goed z'n werk zou doen.
        Let wel dit is een persoonlijk ervaring, er zijn absoluut mensen die er anders over denken, uiteindelijk is een kijker ook een persoonlijk ervaring.
        In Duitsland kost de 13cm zonder volgmotor maar met 2 oculairen rond de 200 euro, een volg motor kost ongeveer 50 euro.

Commentaar

ooit gedacht aan een dobson trusstube?
          is namelijk erg demontabel.
          zie http://www.dekoepel.nl
          daar hebben ze er een paar van meade lightbridge.
          die zijn ook erg goed en in een tas mee te nemen

Commentaar

@ ray jansen
            Ik weet niet precies welke je bedoeld, maar die gaan toch wel over mijn budget heen, als je rekening houdt dat ik er waarschijnlijk ook nog wel een setje oculairen bij wil halen. Maar het grootste punt is de montering, aangezien ik wil fotograferen. Dan kan ik denk ik toch beter een telescoop nemen met een parallactische montering en volgmotor. En aangezien ik toch in een vrij donkere omgeving woon is verplaatsing niet echt noodzakelijk (en ander heb ik de auto).

@ sidney,
            Als je wat vergelijkende foto's hebt, dat zou leuk zijn. Kun je dat via het forum doen? Of wil je dat via email doen, dan stuur ik je wel even een prive-berichtje .

Commentaar

klopt was ik ff vergeten maar een trusstube dob zijn er in diverse prijsklasses.
              paralactischs is idd beter voor fotografie.

Commentaar

@ webboarder

je heb een PB

Commentaar

Werken...
                X