Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wil een telescoop aanschaffen... Maar welke?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wil een telescoop aanschaffen... Maar welke?

Hallo allen,

Ik ben mij sinds kort aan het interesseren voor astronomie en wil nu een telescoop aanschaffen. Hoe moeilijk kan dat zijn toch. Nou, blijkbaar erg moeilijk kwam ik achter! Ik zie door de bomen het bos niet meer. Prijs/ kwaliteit verschilt vaak erg en goedkopere modellen zijn soms nog beter dan de duurdere. En dan ook nog kiezen uit de verschillende optische systemen. Er is zoveel troep op de markt, wat is goed en wat is niet goed... Moeilijk. En al die termen, snap er nog weinig van.

Hoe meer ik er bekijk hoe moeilijker het wordt. Daarom maar aan de mensen vragen die niet zulke newbs zijn als ik... Ik ben op zoek naar een systeem van zo'n plus/minus 250,-, een redelijke lensdiameter en resolutie. Het moet goed te bedienen voor een beginner. Het zou mooi zijn als ik deep-skye objecten er ook goed mee kan observeren. O ja, hij moet portable zijn, want ik woon in een stad met veel lichtvervuiling.

Ik zou het op prijs stellen als er mensen zijn die mij wat tips kunnen geven over mogelijke modellen. Ik wil niet zomaar iets aanschaffen, het moet wel een beetje goed zijn. Ik wil er lang plezier van hebben.

hey, klinkt mij bekend in de oren. het is dat ik een rugzak verplaatsbare scope wil, anders had ik het meest geuitte advies ter harte genomen:

newtonian reflector op een dobsonian mount.

aka dobs, dobbie, dobson(ian), en dan vanaf 6inch spiegeldiameter.
    --
    Meade ETX70
    Bresser 10x50

Commentaar

Zooo... daar gaan we weer Wordt toch tijd van dat overzichtstopic.

Commentaar

Hoi Grunny, welkom op het forum! Ik ga beginnen met je te waarschuwen! Een telescoop is erg persoonlijk, en de beste leermeester blijft toch de praktijk. Het is soms moeilijk theoretisch voor je te zien hoe iets werkt en waarom iets wel of niet kan bij de verschillende types telescopen, en niet minder belangrijk, de verschillende types monteringen. Een deel van de informatie die je soms leest is een kwestie van persoonlijke voorkeur, maar dat is er als beginner maar moeilijk uit te pikken.

Hoeveel je kunt zien met een telescoop hangt veel af van het objectiefdiameter. De objectiefdiameter is de diameter van de lens of spiegel (dit zijn immers de onderdelen die het licht vangen). Grotere objectieven zijn echter niet alleen duurder, maar ook nog eens zwaarder. Gezien je budget en je wens dat het makkelijk verplaatsbaar moet zijn, is een 'normale' objectiefdiameter een logische keus.

Nu kun je simpel gezegd dus kiezen voor een lenzenkijker (refractor) of een spiegelkijker (Newton). Newtons zijn naar verhouding goedkoper maar refractoren zijn gebruiksvriendelijker. Hier hang je echter al met je teennagel boven de grens van wat jij als gebruiker wel of niet fijn vind. De reden dat een refractor namelijk gebruiksvriendelijker is komt doordat een newton gecollimeerd moet worden. Hier komt eigenlijk het eerste 'moeilijke' woord de hoek om kijken. Collimeren houdt zoveel in als dat je de optische onderdelen van de spiegelkijker zo goed mogelijk uit moet lijnen om ten eerste beeld te krijgen, en ten tweede dit beeld zo goed mogelijk te krijgen. Over collimeren is veel te vinden, en het is iets wat je even onder de knie moet krijgen maar laat je niet teveel overdonderen door de term. Lenzenkijkers behoeven niet gecollimeerd te worden, maar feit blijft dat je met een Newton meer opening (= objectiefdiameter) hebt voor minder geld! Denk hier dus zelf even over na of je dit wil, en bekijk hier hoe collimeren in zijn werk gaat (engelstalig) om een idee te krijgen.

Dan komen we aan bij het tweede belangrijke onderdeel van je telescoop. De montering. De meest gebruikte en bekendste zijn de Equatoriale en de Dobson montering en deze zal ik iets nader belichten. Een equatoriale montering word op een statief (driepoot) geplaatst. Men kan vervolgens de telescoop weer op de montering zetten en klaar is kees. Maar het grote voordeel van een equatoriale montering is dat ze door op de poolster uitgelijnd te worden de sterren kan volgen. Dit laatste kan handmatig gebeuren of door behulp van een motortje. Een dobsonmontering beweegt azimutaal, ofwel van links naar rechts en van boven naar beneden. Je volgt hiermee dus niet de baan van de sterren en je moet dus via twee assen volgen. Ik heb er een artikel over geschreven op de astrowiki waar alles een stuk breder uitgelegd staat. Die kun je lezen door hier te klikken. Ik hoop dat je er wat aan hebt (helaas moet ik nog afbeeldingen toevoegen). Dobson monteringen zijn door hun ontwerp erg goedkoop waardoor er dus meer geld over blijft voor een grote opening! De voordelen van een equatoriale montering zijn grotendeels van persoonlijke aard, maar het beste wat gezegd kan worden is dat ze het volgen makkelijker maken.

De combinatie telescoop en montering maakt het of je telescoop stevig staat de ja of de nee. Als je een te zware telescoop op een te lichte montering plaats staat alles instabiel en zul je alleen maar last en in het ergste geval schade ondervinden. Let hier dus op!

Dan nu, kwaliteit. Dat is natuurlijk waar het ook een beetje om draait en het is heel lastig om als beginner te zien wat wel of niet goed is. Dit is eigenlijk een van de grootste redenen waarom mensen eerst het internet op gaan en waarom jij denk ik deze topic bent begonnen. Ook dit kan soms een kwestie zijn van vallen en opstaan, maar ik heb een paar telescopen uitgezocht waarvan ik denk dat je er niet snel een buil aan kan vallen.

Rond je budget (ong. 50 euro meer):
        Een 90mm lenzenkijker
        Een 130mm spiegelkijker
        Een 200mm dobson

Boven je budget (ong. 100 euro meer):
        Een 102mm lenzenkijker
        Een 150mm spiegelkijker

De laatste twee heb ik er even bij gezet omdat ze me wel het vermelden waard zijn, ondanks dat ze wat meer geld kosten. Met name de laatste lijkt me een erg leuke telescoop om mee te beginnen!

Of je hier er uiteindelijk een van kiest, waar je de telescoop koopt en welke is natuurlijk helemaal aan jou! Onthou echter wel (ik zeg het maar nog een keer) dat het gaat om persoonlijke voorkeur en ervaring in de praktijk! Succes met je keuze!!

Groet,
        Steven
        "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Mocht je voor een dobson gaan dan zou ik deze in plaats van de GSO nemen. Hier krijg je een 8x50mm zoeker en een extra oculair erbij. Voor dezelfde prijs.

http://www.astroshop.de/en/telescopes/s ... son-8-zoll
          - Skywatchter 150 mm F5 Newton
          - EQ3, aandrijving + poolzoker
          - Bresser 10x50
          - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Mooi verhaal Steem,

de vraag is altijd echter: welke termen moet je wel en niet in je verhaal betrekken. Zo ook bij mijn volgende verhaal, is dat nuttig voor een beginner...

Ondanks het gemak van niet hoeven collimeren bij een lenzenkijker (hoewel het wel kan) denk ik dat het voor Grunny ook belangrijk is om te weten dat lenzenkijkers last kunnen hebben van kleurafwijkingen. Dit is vooral bij de goedkopere versies het geval(en met name als de verhouding tussen de objectiefdiameter en de brandpuntafstand kleiner wordt). Dit zie je vooral bij het kijken naar de maan en planeten (en dat zul je toch veel doen met een klein kijkertje).

Daartegenover geven lenzenkijkers bij dezelfde opening als een spiegeltelescoop contrastrijker beeld omdat er geen vangspiegel nodig is om het invallende licht richting het oculair te sturen. Maar mede doordat lenzen lastiger te slijpen zijn zijn deze dus duurder dan spiegels. Wordt er ook nog gecorrigeerd voor kleurfouten, haal dan maar het spaarboekje leeg, want dan betaal je pas echt veel geld voor een relatief kleine opening. Deze kleurgecorrigeerde optiek is dus geen optie voor Grunny's budget maar zo weet hij wel wat hij kan verwachten als hij een dergelijke lenzenkijker koopt.

Wat ik zelf ook nog belangrijk vind om uit te leggen is de verhouding tussen de objectiefdiameter en de brandpuntafstand(F-waarde). Als deze namelijk korter wordt dan 5 (bijv 10cm doorsnee objectief, 50cm brandpuntafstand) dan ga je aan de rand van het beeldveld (vooral in goedkopere oculairen) afwijkingen zien(genaamd coma). De sterren zijn dan vertekend en niet meer echt puntjes. Dit wordt steeds erger naarmate de F waarde kleiner wordt. Naarmate de F waarde kleiner wordt, worden oculairen die deze afwijking minimaliseren steeds duurder, en dat kan oplopen tot 600 euro voor n enkel oculair. Daarom zou ik geen telescoop kopen met een F-waarde kleiner dan F5 ivm verlies van kijkplezier als je geen fortuin wilt uitgeven aan oculairen.

Kijk je ook niet blind op vergroting die je in krantjes soms ziet want het gaat nu eenmaal puur en alleen om het lichtvangend vermogen vergeleken met het oog.
            • een 90mm kijker heeft 165 keer het lichtvangend vermogen van het oog
              een 102mm kijker heeft 210 keer het lichtvangend vermogen van het oog
              een 130mm kijker heeft 345 keer het lichtvangend vermogen van het oog
              een 150mm kijker heeft 474 keer het lichtvangend vermogen van het oog
              een 200mm kijker heeft 842 keer het lichtvangend vermogen van het oog

Zelf heb ik geen ervaring met deepsky in kleine telescopen, maar in de stad zul je toch al redelijk wat lichtvangend vermogen moeten hebben wil je redelijk wat objecten zien. Het nadeel van dobsons is echter dat ze vrij zwaar zijn. Je zult sowieso met de auto erop uit moeten gaan als je ergens anders heen wilt. Ik vind dat niet erg transportabel. Het kan wel, maar ideaal is het niet. De 20 cm dob weegt totaal toch al gauw 25kg, terwijl je met een kleine lenzentelescoop vaak onder de 10 kilo al klaar bent.

(Zover mijn groot, groter, grootst gedeelte van het verhaal ).

edit: @Atodaz: ok misschien wel, ik had even gekeken naar de link van de skywatcher dob en daar stond gewoon 26 kilo bij. Mijn dob 12" weegt al met al standaard rond de 45KG, dus niet echt handzaam.

Commentaar

Goede aanvulling Redfish, maar ik wil ff op aanwijzen dat een 20cm Dobson rond de 16 kg weegt en niet 25.
              - Skywatchter 150 mm F5 Newton
              - EQ3, aandrijving + poolzoker
              - Bresser 10x50
              - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Een link die je misschien ook nog wat verder op weg helpt is die naar de site van de Volkssterrenwacht Bussloo. Kijk vervolgens onder "Teles-koophulp"
                http://www.volkssterrenwachtbussloo.nl/index.htm
                16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Origineel geplaatst door Redfish
                  Zooo... daar gaan we weer Wordt toch tijd van dat overzichtstopic.
                  Zoiets zei ik een paar maanden geleden ook al.

Het is dat ikzelf nog niet "alleswetend" ben over dit onderwerp, anders had ik er wel mee willen helpen.
                  Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                  ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch lles de schuld van het onstaan van het universum.
                  Auteur:Ik

Commentaar

Dankje Redfish, maar ik wou dus niet ingaan op dingen als kleurfouten en coma. Dit zijn naar mijn idee de minder relevante dingen voor een beginner. Ik liet mij in het begin enorm afschrikken toen ik hoorde dat een refractor een kleurfout had, maar heb nu onderhand al weer bijna een half jaar enorm veel plezier van mijn achromaat met dikke vette kleurfout. Dit zijn typisch de dingen die een beginner kunnen laten doen twijfelen, en meer dan nodig is. Het is bijvoorbeeld nauwelijks opboxen tegen newtongebruikers die de refractor snel afraden in verband met een kleurfout, terwijl het echt niet zo'n probleem is. En datzelfde geld voor coma.

Natuurlijk zijn beide 'nadelen' het vermelden waard, maar je moet er niet te zwaar op ingaan. Het is lullig als iemand roept dat een refractor een kleurfout heeft en dat dit verschikkelijk is, waardoor ik dit weer goed moet praten. Dit helpt de beginner absoluut niet op weg.

@ Wolkenwietje
                    Het is heel moeilijk om een eerlijk artikel te schrijven over de verschillende keuzes die je kan maken. Je moet altijd rekening houden met hoe iets wel of niet uit maakt voor de ander, en hou het dan nog maar eens luchtig en kort. Topics als deze hou je toch, en daar is niks mee. Wil niet zeggen dat ik al 2 3 keer ben begonnen met het schrijven van een artikel over telescopen en monteringen met mijn geringe kennis, maar goed.
                    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Steem, je hebt een duidelijk verhaal geschreven en ik geef je ook gelijk. Ik weet nog dat toen ik mijn telescoop kocht ik nog geen idee had wat coma was en collimeren had ik ook nooit van gehoord. De vraag blijft dus altijd of je dat soort termen moet behandelen maar juist door het internet waar mensen toch al veel informatie kunnen inwinnen, denk ik dat het in ieder geval voor mensen die een goede afgewogen keus willen maken handig is alle feiten te hebben. Zoveel meer is er namelijk niet te vertellen over telescopen. Als je refractor vs reflector uitlegt dan zijn de grootste bezwaren wel aan bod gekomen van beide kanten.

Die site van Big Bang kan ik trouwens iedereen aanraden, is echt leuk geschreven en het klopt ook nog voor zover ik weet!

Commentaar

Kijk, hier heb ik wat aan. Bedankt voor de info allen, met name Steem en Redfish voor de uitgebreide uitleg. Het komt idd op mij over dat een scoop idd heel persoonlijk is. Ik wil misschien wel wat teveel bedenk ik me. Voor een telescoop van een paar honderd euro kun je niet alles krijgen... En dat is waarschijnlijk voor mij ook helemaal nog niet nodig. Perfectie kost veel meer en dat heb ik niet. Coma, corrilleren zegt me niets. Laat staan de basiskennis van wat er te vinden is in de hemel. Op het moment dat ik dat onder de knie ben ik wel weer een hele tijd verder en dan kan ik wel gaan denken aan wat duurders en beter. En dat als ik genoeg gespaard heb. Ik neig nu naar de Celestron Astro Newton 150/750mm. Hij is idd wat duurder, maar hij heeft aardige specs, is portable en aantrekkelijk. Het oog wil ook wat. De Dobson 8 Zoll en GSO Dobson 200e vind ik te log en lijkt me niet comfortabel reizen.

Bedankt voor de link Big Bang, die lijkt erg handig te zijn. Kan ik eindelijk overzichtelijk zien wat nou al die spiegelverschillen zijn. Daar schijnt toch wel aardig verschil te maken met kijken. Mocht iemand nog een geweldige tip hebben mag hij die wel posten, het duurt sowieso nog een maandje voor ik een telescoop kan aanschaffen.

Commentaar

Origineel geplaatst door Grunny
                          Coma, corrilleren zegt me niets.
                          Corrilleren zegt me ook niets. Collimeren is het uitlijnen van de optiek van een telescoop (zorgen dat de optische as en die van de oculairhouder samenvallen, en op een Newt-reflector ervoor zorgen dat de vangspiegel maximaal al het licht vangt van de hoofdspiegel).

Da's een halfuurtje werk op een nieuwe telescoop en drie minuutjes vr elke observatiesessie.

Jouw indrukken over wat "handig" lijkt moet je wel staven door die telescopen eens vast te nemen - een 150/750 op een goede montering (zoals de LXD75 die onder de 150/750 van de Lidl-aanbideding staat) is *veel* zwaarder dan een 8" Dob. Die tegengewichten zien er misschien schattig klein uit, in werkelijkheid zijn ze zwaar!

Niet dat daar iets mis mee is - dat is de prijs die je betaalt voor een kijker die objecten kan volgen.

Als je een minder zwaardere montering neemt voor zo'n kijker dan wordt dat een frustrerende montering.
                          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

bedankt voor de vele tips iedereen. Misschien kan jullie gedeelde kennis mij ook een stapje verder helpen bij een goeie keuze.

Ik ben ook van plan een degelijke scope te kopen binnenkort. Aangezien ik in mijn tuin kan kijken, heb ik mijn zinnen gezet op een dobson.

Nu zit ik nog te twijfelen tussen de 8" en 10"? (is het de moeite om het dubbel uit te geven aan een 10"?)

en welk merk? Orion, GSO, Meade...
                            Ik heb de indruk dat er ook nogal wat prijsverschillen zijn tussen merken. Ongetwijfeld heeft dit gevolgen voor kwaliteit en duurzaamheid?

Kunnen jullie je licht hierover eens laten schijnen.
                            Bedankt
                            Ward
                            We hebben een Black Berry!!

Meade ETX70
                            Meade LXD75 6"Newton

Commentaar

Ik zou je wel aanraden als je bij TS koopt om een dobje met crayford focuser te kopen. Je zult bij een dobson van die grootte ook al hoge vergrotingen op de planeten kunnen uitproberen en dan is het wel handig om precies scherp te kunnen stellen. Waar precies het prijsverschil inzit bij de GSO's kan ik zo niet direct achterhalen.

Commentaar

Werken...
                              X