Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Even voorstellen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hallo Stefan,

Welkom op dit mooie forum en wat mooi om samen met je dochter deze hobby op te pakken.
    Ik heb zelf een dochter van 11 die regelmatig met mij mee kijkt nu zelfs met een eigen verrekijker het heelal ontdekt. En niet zonder succes, een heuse Messier 45 ontdekking(geweldig)
    De maan is al een dankbaar hemellichaam voor de jeugdigen maar daar zal je zelf ook nog voldoende jeugdherinneringen aan hebben.
    Veel plezier gewenst!
    10" Dobson flextube | 130mm flextube | 20X60 15X70 10X50 8X42 7X50 Bino

Commentaar

Hmmmm.... kom net van mijn pa terug. Hij zegt zich deze kijker (welke van zijn eigen zolder komt) niet te herinneren als de kijker waar ik het mee geleerd heb van hem.
      Nieuwe zoektocht op zijn zolder leverde nog wel een (beschadigde) merkloze 120mm refractor telescoop op... welke hem ook niet echt meer bekend voorkwam. Waarom de 10cm/600mm reflector op zijn zolder stond wist hij eigenlijk ook niet precies..... niets wijzer geworden dus.
      Leeftijd h :lol::lol:
      Skywatcher 200PDS op EQ6

Commentaar

Origineel geplaatst door stefantuut Bekijk bericht
        Met schuifmaat gemeten diameter oculairs is 24,40mm (ca. 0.96inch)
        Dat was toen een gangbare maat. 0.965 inch.
        Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Goeiemorgen, gewoon een Mizar erbij. S-C-H-I-T-T-E-R-E-N-D.

Commentaar

beste Stevan,gefeliciteerd met je kijker. ik zelf heb ook zo''n kijkereen 10 cm mizar, ik kan er zelfs het hart van de orion nevel mee bekijken dat zijn vier hele kleine sterretjes van uit deventer midden in de stad. ik heber een paar kleurlensjes bij gekocht bij ganymedes en een 5mm occulair . met deze uitbreiding ben ik zeer gelukkig.hij is bijzonder goed want ik heb hem noch nooit op hoeven dampen en ik heb m toch al 30 jaar. mvr gr jan bonte

Commentaar

Even wat vragen over de kijker en zijn primaire toepassingsgebied:
              - Wat zijn de reden(-en) geweest voor toepassen van zo'n relatief korte brandpuntafstand van 600mm?
              - Zitten er specifieke voor- of nadelen aan een kortere brandpuntafstand in een bepaald toepassingsgebied?
              - Wat is de maximaal bruikbare vergroting haalbaar met dit type kijker? Mijn kleinste oculair is 5mm, zijn deze nog kleiner te verkrijgen?
              Skywatcher 200PDS op EQ6

Commentaar

- Wat is de maximaal bruikbare vergroting haalbaar met dit type kijker? Mijn kleinste oculair is 5mm, zijn deze nog kleiner te verkrijgen?
                Volgens mij is de normale vuistregel: 2 x de diameter van de telescoop in mm. Dus 2 x 100 = 200x maximal bruikbare vergroting. Goede refraktors kunnen onder goede omstandigheden nog wel eens wat meer vergroten dan die vuistregel. Met die 200x kom je in Nederland al een heel eind met dingen zien.

Je vergroting met het oculair is de brandpuntsafstand gedeeld door het aantal mm van je oculair, dus 600mm/5mm = 120x vergroting.

Verder laat ik het aan de meer ervaren mensen over om je vragen te beantwoorden.
                Celestron Evolution C8 OTA, Skywatcher Skymax 127mm, EQ3-2 op stalen driepoot, Tento 10x50 verrekijker

Commentaar

- Wat zijn de reden(-en) geweest voor toepassen van zo'n relatief korte brandpuntafstand van 600mm?
                  - Zitten er specifieke voor- of nadelen aan een kortere brandpuntafstand in een bepaald toepassingsgebied?
                  Met een korter brandpunt krijg je lagere vergrotingen en dus een wat groter beeldveld. Dat is mooi voor grote objecten als open sterrenhopen of delen van de melkweg. Het is ook makkelijker zoeken naar zwakke objecten omdat je meer sterren in beeld hebt die kunnen dienen als referentie.

Een lang brandpunt is handig als veel vergroting gewenst is. Meestal voor maan en planeten maar ook voor de kleinere deepsky objecten.
                  "I'm gonna have to science the sht out of this." [sic] (Mark Watney - The Martian)

Commentaar

Ah, sorry, heb me er wat verder in verdiept en ik wist niet dat sommige stelsels zo verschrikkelijk groot zijn.
                    Dacht altijd dat dat kleine puntjes in de hemel waren.
                    Skywatcher 200PDS op EQ6

Commentaar

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG-20160128-WA0003.jpg views: 1 grootte: 170,4 KB id: 1085493

Nou, gisteren hadden we dan voor het eerst 1,5 uur geluk met een kraakheldere hemel.
                      Stellarium erbij gepakt... helaas duurde het een half uurtje voor de kijker goed afgekoeld was, maar daarna kraakheldere beelden.
                      We hebben de verschillende sterrenbeelden bezocht van het Noord-Oosten tot het Zuid-Westen, de zijde waarop mijn tuin uitkijkt.
                      En waarempel... het was even 15 minuten zoeken, je ziet alles op de kop, de afstelling draait precies daar naartoe waar je het niet verwacht, maar we hebben dan toch voor het eerst het Andromeda stelsel gezien

Groot succes, mijn dochter praat er nu al 24 uur non-stop over.
                      Skywatcher 200PDS op EQ6

Commentaar

Toppie!
                        Schiedam
                        Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
                        Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
                        Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

GREAT!
                          "I'm gonna have to science the sht out of this." [sic] (Mark Watney - The Martian)

Commentaar

Gefeliciteerd. Het is niet raar voor een beginner om 15 minuten te moeten zoeken, zeker als je de tegengestelde kant op moet zoeken. Ik vind het nog meevallen.
                            Een tip: een reddot zoeker zoals bijv een Telrad maakt het zoeken in de juiste richting iets makkelijker.

Leuk dat je dochter zo enthousiast is en dat je haar een sterrenstelsel laat zien.
                            Celestron Evolution C8 OTA, Skywatcher Skymax 127mm, EQ3-2 op stalen driepoot, Tento 10x50 verrekijker

Commentaar

Helemaal gaaf hoor, samen met je kind op ontdekkingsreis in de sterrenhemel gaan! Erg leuke telescoop ook, daar ga je veel plezier aan beleven!
                              Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex NS134 montering. C9,25 (Scottow), Zwengelmontering parallactisch.

Commentaar

Werken...
                              X