Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Advies gevraagd ivm aankoop telescoop van 200-300 euro

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Advies gevraagd ivm aankoop telescoop van 200-300 euro

hallo allemaal,
    ik wil mij gaan intresseren in het universum en dacht ik koop gewoon een kijker(jaja)dus niet.
    ik heb heel wat site's bezocht de laatste week en heb gekeken met de vraag wat wil ik zien ........ eigenlijk alles maar laat ik zeggen ik wil toch wel planeten kunnen zien en nevels .
    telescopen zat, dus door de bomen zie ik het bos niet meer, eigenlijk te veel info voor als je begint denk ik zo.
    ben al op de site van hemelspeurders.nl geweest en heb daar al veel aan gehad.maar toch is het moeilijk.
    allerbelangrijkste is het budget tja zo'n 200-300 euro's denk ik .
    kunnen jullie mij adviseren ?

met vriendelijke groet ,

Rob
    there is no darkside of the moon........really

Hey Rob,

200-300 euro...

Heb je deze ad al gezien van ons mede forum lid Andre.
    Of deze, iets meer opening, zwaardere montering met 2 motoren en ook iets duurder...
    Die laatste is van mij geweest, goede kijker nadat ik hem onder handen heb genomen Zeker ook goed voor nevels..

waar woon je eigenlijk precies?
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Hallo Rob,

Ik denk dat een 8" Dobson wel aan je eisen zal voldoen. Voor 300 euro heb je een telescoop met een grote opening en uit de verhalen hier op het forum blijkt dat dit zowel voor planeten als deepsky een goede kijker is. Misschien kan je nog wat concretere eisen stellen, wil je de kijker meenemen op vakantie bijvoorbeeld of wil je liever geen Dobson-montering maar een parallactische montering, zodat je later wat foto's kunt gaan maken? Bij de laatste keuze moet je er wel op rekenen dat je wel veel opening inlevert voor de montering.

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
        Hallo Rob,

Ik denk dat een 8" Dobson wel aan je eisen zal voldoen. Voor 300 euro heb je een telescoop met een grote opening en uit de verhalen hier op het forum blijkt dat dit zowel voor planeten als deepsky een goede kijker is. Misschien kan je nog wat concretere eisen stellen, wil je de kijker meenemen op vakantie bijvoorbeeld of wil je liever geen Dobson-montering maar een parallactische montering, zodat je later wat foto's kunt gaan maken? Bij de laatste keuze moet je er wel op rekenen dat je wel veel opening inlevert voor de montering.

hoi leuk dat jullie reageren .
        ik hoef het niet persŤ mee te nemen op vakantie daar ik meestal(altijd) ga vliegen,
        ik weet niet wat beter is ,maar mij zeggen die termen op het ogenblik nog niet veel maar ik weet wel dat ik een volgmotor nodig heb nadat ik heel wat info heb gelezen van de site van patrick.
        nevels of kometen kijken, clusters,planeten dat is eigenlijk het doel laat ik het zo maar zeggen en o ja ik woon net als patrick in het mega lichtvervuilende Hoogvliet .
        2e hands vind ik ook geen probleem hoor om mee te beginnen dus wie een leuke aanbieding heeft is dus welkom

ok ? ik hoor van jullie
        greetzzzzzzz bor

Commentaar

Zou je de topictitel even willen aanpassen zodat het duidelijker is waar het over gaat?
          Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
          http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Origineel geplaatst door Demelza
            Zou je de topictitel even willen aanpassen zodat het duidelijker is waar het over gaat?
            beter zo?

Commentaar

Jup! Dank!

En nog welkom op het forum trouwens!
              Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
              http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Origineel geplaatst door Demelza
                Jup! Dank!

En nog welkom op het forum trouwens!
                thx

Commentaar

Origineel geplaatst door bor
                  maar ik weet wel dat ik een volgmotor nodig heb nadat ik heel wat info heb gelezen van de site van patrick.
                  Iedereen wilt een volgmotor. Met jouw budget is de vraag of je het wilt ten koste van de opening. En dat hangt af van de gebruikte vergroting en dus de objecten die je wilt zien.
                  Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Een volgmotor is erg handig, maar ik vind het in de eerste instantie geen "must" . Die kun je toch later altijd nog aanschaffen?
                    Als je montering maar parallactisch is en goed afgesteld staat, vind ik voor visueel gebruik handmatig volgen nou niet zo'n probleem.

Kwestie van hoe veeleisend je bent.(En hoeveel je kunt besteden natuurlijk).

Commentaar

Origineel geplaatst door capella
                      Een volgmotor is erg handig, maar ik vind het in de eerste instantie geen "must" . Die kun je toch later altijd nog aanschaffen?
                      Als je montering maar parallactisch is en goed afgesteld staat, vind ik voor visueel gebruik handmatig volgen nou niet zo'n probleem.

Kwestie van hoe veeleisend je bent.(En hoeveel je kunt besteden natuurlijk).
                      weer zo'n term wat ik niet kan plaatsen ,wat is parallactisch?
                      en een volgmotor heeft niets te maken met het opzoeken van een opject? dat moet je toch zelf zoeken dan neem ik aan.....leg me uit alstublieft

groet Rob

Commentaar

Dit tekeningetje zal je denk ik wel helpen (naar: De Koepel)

Daarnaast heb je ook nog een Dobson montering.

en een volgmotor heeft niets te maken met het opzoeken van een opject? dat moet je toch zelf zoeken dan neem ik aan.....leg me uit alstublieft
                        Een volgmotor zorgt ervoor dat het object, dat je vantevoren in beeld hebt gezet, in beeld blijft. Zo'n volgmotor draait dus exact gelijk aan de draaisnelheid van de Aarde.

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
                          Dit tekeningetje zal je denk ik wel helpen (naar: De Koepel)

Daarnaast heb je ook nog een Dobson montering.

Een volgmotor zorgt ervoor dat het object, dat je vantevoren in beeld hebt gezet, in beeld blijft. Zo'n volgmotor draait dus exact gelijk aan de draaisnelheid van de Aarde.
                          ik heb hem
                          als ik het goed begrijp kan ik beter een parallactische montering nemen.
                          maar kan ik dan met een speigeltelescoop ook planeten en nevels en clusters endergelijke duidelijk zien ?
                          gedetaillerde objecten lijken mij fantastisch om waar te nemen zoals saturnus of de maan ,jupiter ,andrea nevel.

groet Rob

Commentaar

He Rob,

de keuze lenzenkijker of spiegelkijker staat zo goed als los van de keuze voor een type montering: Spiegelkijker azimutaal of lenzenkijker parallactisch kan net zo goed.
                            Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Origineel geplaatst door EricB
                              He Rob,

de keuze lenzenkijker of spiegelkijker staat zo goed als los van de keuze voor een type montering: Spiegelkijker azimutaal of lenzenkijker parallactisch kan net zo goed.
                              hoi erik,
                              kun je mij (of iemand anders)ook een advies geven over de meade etx 70 van de lidl die 26 maart weer in de schappen staat ,wat je ermee wel en niet kan waarnemen,daar ben ik wel benieuwd naar .

groetjes Rob

Commentaar

Werken...
                              X