Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

hoe observeer ik zonnevlekken

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

hoe observeer ik zonnevlekken

ik heb een vraag ik wil wel eens wat zonnevlekken zien met mijn telescoop 8) ik weet wel dat je iets met papier moet doen maar ik weet niet precies hoe ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven
    spaceboy

Hier is een voorbeeld hoe je het zou kunnen doen.

Maar het mooiste is het om te doen met een zonnenfilter.
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

Maar dan aub wel met een veilig filter zoals het astrosolarfilter van baader. Dat onder andere hier te koop is.

Andere filters waaronder het zonfilter dat bij sommige warenhuis telescopen wordt verkocht (o.a. die van Luxon) dat je aan de oculairzijde toepast in plaats van de objectiefzijde en alle zelfgemaakte filters kunnen ernstige schade aan je oog of blindheid veroorzaken, pas daar erg mee op ! Het zonfilter aan de oculairzijde wordt door de concentratie van de zonnestraling in de telescoop zo heet dat het kan barsten en als je dan nog met je oog aan het oculair zit kost dat je je ogen !

Commentaar

is dat folie of zo tussen dat karton
        spaceboy

Commentaar

Ja dat is zonnefolie van baader, kijk maar hoe Roel dat heeft gedaan
          http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... ght=filter (sorry weet niet hoe je dat doet met "klik"
          "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

Let wel op dat je de echte zonnefolie van Baader gebruikt, ga NOOIT aan de gang met folie van de bloemist of chipszakken o.i.d. en gebruik ook geen CD of DVD. Al deze "filters" laten veel te veel infrarood en Ultra Violet licht door en zijn dus zeer schadelijk voor je ogen!.

Alleen Baader folie of een echt glazen zonnefilter zijn veilig, of projectie, maar pas dan op: je kunt je oculair laten verbranden.

En... pas extra op met kinderen en met je zoeker op de telescoop!

Bert
            Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Heb je hiervoor genoeg aan een velletje van 10 cm of dient dit de hele opening van de telescoop te beslaan?
              Heghlu'meH QaQ jajvam !

10 X 50 Verrekijker
              Celestron C9,25 (D=235mm F=2350mm) op EQ6 Montering
              Vixen 114 mm op EQ3 montering

Commentaar

Je kunt ook wel een kleiner zonnefilter maken van astrosolar er komt meer dan genoeg licht van de zon om al met een opening van 40 of 50 mm details te kunnen zien. Maar zorg er wel voor dat de hele opening goed afgedekt is er er geen zonlicht langs het filter in de telescoop valt !

En zoals Bert ook al opmerkte, dek je zoeker af zodat je niet per ongeluk in de zoeker kijkt en (ver)blind raakt door de zon. Je kunt de telescoop ook op de zon richten door te kijken naar de schaduw die de telescoop op de grond maakt zodat je niet in de richting van de zon hoeft te kijken.

Overigens bevind de zon zich dit jaar in het zonneminimum, wat betekent dat de zonneactiviteit erg laag is en er ook weinig of geen zonnevlekken te zien zullen zijn. Over 7 jaar zit de zon weer op zijn maximum, maar laat je daardoor niet weerhouden, het is juist wel een sport om nu toch nog een klein zonnevlek-je te vinden.

Commentaar

Toen ik laatst eens een keer op "astrosolar" zonnefilter aan het Googelen was, kwam ik terecht op deze site van Ipacity:

http://www.ipacity.nl/frames/frame_astronomie%20om%20te%20(be)grijpen.htm

(Vreemd, de URL-tags lijken het niet te doen. URL dan maar even kopiŽren inclusief het (be)grijpen.htm en in je adresbalk plakken)

Ze leveren daar A4-formaat astrosolar filters. Maar ook vele objecten en astrospulletjes in karton. Creatief met karton ipv kurk. Best grappig en met educatief tintje.
                  16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Kan het kwaad als je folie over het hele oppervlakte wilt hebben? Ik heb een C 9.25 of is dit te groot?
                    Heghlu'meH QaQ jajvam !

10 X 50 Verrekijker
                    Celestron C9,25 (D=235mm F=2350mm) op EQ6 Montering
                    Vixen 114 mm op EQ3 montering

Commentaar

Met lasglas boven of gelijk aan nummer 15 kan je ook de zon observeren.

Mijn probleem is, als ik het gebruik met mijn telescoop, ik een dubbel verschoven beeld van de zon zie. Dus 2 zonnen die elkaar grotendeels overlappen maar die net niet perfect op elkaar liggen. Is dit de wijten aan het lasglas? Kan bijna niet anders dunkt me.

m.v.g.
                      Bresser Galaxia
                      ------------------
                      Fujifilm Finepix S5600 Zoom

[url]http://www.bugwars.net/[/url]

Commentaar

De kans lijk mij groot dat dit door het lasglas wordt veroorzaakt, hoe dit precies komt kan ik je niet uitleggen, maar de astrosolar-folie heeft dit nadeel niet en een velletje van 18x12 cm (groot genoeg voor de meeste telescopen) kost maar 10 Euro, bovendien kan dit astrosolarfilter niet barsten als het warm wordt in de zon.

Tot hoever je kan gaan in opening met het astrosolar-filter weet ik niet, maar nodig is het niet zoals ik al eerder aangaf. Bij een filter kleiner dan de opening is het wel zaak om hem niet over de corrector of de vangspiegel aan te brengen, maar off axis omdat je anders erg veel contrast-verlies zult hebben lijkt mij.

Je kunt dit astrosolar-filter o.a. ook bij de Koepel in Utrecht kopen.klikerdeklik hier

Commentaar

Je kan de zonnefolie ook in grotere vellen krijgen en dus de volle opening gebruiken, (Ganymedes, Polaris) hoewel hier jongsleden nog een stevige discussie over was op dit forum. Het voordeel van grotere opening is dat je dan de granulatie kunt zien. Met 5 cm opening lukt dat niet in wit licht.

Als je de volledige opening (20-30cm) gebruikt adviseer ik wel een IR/UV filter te gebruiken, maar volgens Baader hoeft dat niet. Je weet echter maar nooit.

Op diverse sites kun je overigens voorspieken of er zonnevlekken zijn,
                          o.a. op urania.be

Bert
                          Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Origineel geplaatst door loxerium
                            Met lasglas boven of gelijk aan nummer 15 kan je ook de zon observeren.

Mijn probleem is, als ik het gebruik met mijn telescoop, ik een dubbel verschoven beeld van de zon zie. Dus 2 zonnen die elkaar grotendeels overlappen maar die net niet perfect op elkaar liggen. Is dit de wijten aan het lasglas? Kan bijna niet anders dunkt me.

m.v.g.
                            Ik denk dat dat te maken heeft met de brekings-index van het glas en als er onder een hoek licht invalt wordt dat alleen maar erger.En hoe dikker het glas hoe groter de verschuiving wordt.Daarom zijn folies zo populair denk ik.
                            Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

Origineel geplaatst door soulkeeper
                              Kan het kwaad als je folie over het hele oppervlakte wilt hebben? Ik heb een C 9.25 of is dit te groot?
                              Dat kan geen kwaad er wordt namelijk bij de folie geadverteerd met dat je de voledige opening kan gebruiken.
                              Zelf heb ik er een voor mijn 130 mm newton(ik heb er wel voor de zekerheid een ir/uv filter bij als ik de zon aan het waarnemen ben.
                              Ik hoop dat ik je hier mee heb kunnen helpen.
                              met vriendelijke groets roy

Commentaar

Werken...
                              X