Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Advies bij aankoop Telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Advies bij aankoop Telescoop

Dag,

Ik ben redelijk nieuw hier op Astroforum.nl, maar ben enthousiast geworden en moet concluderen dat mijn interesse in astronomie nu redelijk dwangmatig begint te worden... Ik heb tot nu toe met een telescoop van de Aldi gewerkt, gaat wel goed maar voldoet niet aan wat ik er mee wil doen. Tijd voor een "echte" telescoop dus.

Ik wil een nieuwe telescoop aanschaffen, maar graag zou ik eerst advies hierover ontvangen.

Mijn interesse gaat uit naar: planeten, deep sky. Naast het waarnemen wil ik ook foto's hiervan maken. Budget: tussen € 2.000,- / € 2.500,-

Zelf heb ik ook al wat rond gekeken en kom uit op het volgende:

Celestron Nexstar C8 (GPS GOTO).

Ik kijk uit naar jullie adviezen, alvast bedankt.

groet.

Re: Advies bij aankoop Telescoop

Origineel geplaatst door Moonlight
    Mijn interesse gaat uit naar: planeten, deep sky.
    Da's zoals zeggen dat je een fiets wilt en je in mountainbikewedstrijden bent geïnteresseerd en ook in de Tour de France .

Naast het waarnemen wil ik ook foto's hiervan maken.
    En dat zijn ook nog eens minstens drie extra disciplines (webcamfotografie, breedbeeld-deep sky, smalbeeld-deepsky).

Budget: tussen € 2.000,- / € 2.500,-
    Mijn advies? Meer dan één telescoop.

Bijvoorbeeld een Orion XT10i Intelliscope op een Round Table platform (€899 plus €550) voor visuele deep sky en planetaire webcamfotografie, ...

...plus een ED80 op een HEQ5-Pro (met SynScan) of Orion Sirius EQ-G voor breedbeeld deep-skyfotografie (want het is makkelijker om te beginnen met niet al te grote brandpuntsafstanden) en om even gauw-gauw in de tuin buiten te zetten voor kortere observaties (moet je wel spieren voor hebben, want een montering voor fotografie is per definitie zwaar om stabiel te zijn).

Als je alles wilt combineren een C8 buisje op minsten een HEQ5-Pro.

Een C9.25-SGT kan ook, maar de montering is eigenlijk te licht voor deepsky-fotografie met die buis (maar niet voor webcamfotografie).

Een Nexstar heeft een Alt-Az montering die je niet voor een andere scoop kan gebruiken, en voor deepskyfotografie moet je er een dure en zware wedge voor bijkopen, en zit je met een lange brandpuntsafstand die voor beginnende fotografen nogal frustrerend kan zijn, zelfs met een 0.63x reductor.

Zelfs voor planetaire fotografie kun je op een Alt-Az montering zonder wedge niet zomaar beeldjes stapelen over een tijdsspanne van meer dan enkele minuten, tenzij je zelf beelden gaat roteren om de veldrotatie te compenseren (een Alt-Az telescoop kan wel volgen, maar de oriëntatie van het object gaat veranderen).
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Hallo zeg, loop je niet een tikje te hard van stapel, Sixela? Moonlight mag dan een leuk budget hebben, vergeet de kosten van een goeie montering niet.Die is vaak duurder dan de scoop zelf.

En voor een paar leuke oculairtjes plus foto-apparatuur...zo ga je er hard doorheen!

Mijn advies aan Moonlight: probeer niet teveel tegelijk te willen doen, het is niet zo eenvoudig als het lijkt. Kijk rustig rond(het wordt nu toch zomer, tenslotte) en steek her en der je licht op. Koop een niet al te kleine kijker, maar ook niet gelijk àl te groot. Als je verder wilt met de hobby, kun je altijd nog upgraden.
      Wat de beste kijker is om mee te beginnen, daarover lopen de meningen te ver uitéén. Kies gewoon wat je denkt dat bij je past. Succes.

Commentaar

Ai, jij wilt dus een telescoop die voor alles goed is. Bovendien wil je fotografie doen; deepsky fotografie zelfs. En dàt is wat je budget enorm de hoogte in zal jagen.

Bij (deepsky) fotografie is één iets belangrijk: de montering. Ik zou in jouw geval voor een vixen GPDX gaan of een celestron CAM montering. Dan heb je nog een telescoop nodig. De telescoop ga je ook gebruiken om visueel waar te nemen en om planeten te fotograferen en mooie deepsky shots te nemen. Dan kom je al snel bij een SCT uit. Goed voor zo ongeveer alles. En dan heb je nog een camera nodig; plus een volgsysteem. Met een DSLR kan je al mooie beeldjes maken; maar daarvoor heb je dan weer een telescoop nodig met een klein f-getal. Anders blijf je maar belichten.

Wat ik zou doen is alles tweedehands kopen. Dan ga je heel misschien nog binnen de perken blijven met je 2500 euro budget.

Ik zou -als ik jouw was- voor een tweedehands vixen GPDX kijken op een STEVIG statief (of zuil) met een MTS3SDI sturing. Een tweedehands C8 erop en een tweedehands SBIG ccd camera (vb de ST7e). Dan heb je geen volgkijker nodig omdat deze CCD camera een dual chip systeem heeft. Reken nog eens oculairs + een webcam en goeie barlow voor de planeten + een focal reducer voor deepsky fotografie + de nodige adapters plus eventueel filterwiel en kleurenfilters en ik denk dat je 2500 euro ongeveer opgesoupeerd is. Vergeet ook verwarmingselementen niet, zeker een dauwkap en zonnefilterfolie wil je de zon fotograferen.

Commentaar

Hallo,

denk dat er op marktplaats iemand zijn hele astrofotografietoestand wegdoet.

en Celestron Compustar c8 + celestron c 90 en dan nog een minolta x700 spiegelreflexcamera.

en alle toebehoor.

hij heeft het nog te koop ook al is het een advertentie van 6-01-07

B

we are matter, the stars are matter, but it does not matter.
          d. van vliet
          Quelle horreur !
          Requiem pour un twister.

Commentaar

En denk dat er dan nog een serieuze hap uit je budget overblijft om je te amuseren. khad hem gemaild en hij moest iets van een 1500 min. voor de hele boel hebben.

http://fotografie.marktplaats.nl/telesc ... horen.html

groeten
            B
            Quelle horreur !
            Requiem pour un twister.

Commentaar

Bij de weg die vent post op marktplaats onder de naam sterrenkijker, maar ik ben het niet. (ik sleep hem voor de rechter )

Commentaar

1500 euro voor ene compustar C8 (op vork) en C90? Niet doen voor dat geld! De compustar serie is een grote gok voor wat betreft kwaliteit. Deze is geproduceerd in 1987, de Halley periode toen de marketingmachine van Celestron op hol sloeg. Het is ook een bedenkelijke goto montering. Sterk verouderd (er zit nog een jaar 2000 bug in!) .
                De scoop is ongeveer 5/600 euro waard, een c90 misschien 200. De oculairs etc zijn niet bijzonder. Ik zou op 800 aansturen voor het hele zwikkie.
                30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

ah dat is die halley reeks toestand, heb ervan gehoord.

ja niet luisteren naar mij, luister naar nop,
                  what do I know. kben nog maar stofdeeltje :-)

leek me wel een mooi paket, hoewel ik ook direct ben beginnen verderzoeken toen ik de prijs hoorde.

de minolta is wel nog ok...maar kost niets.
                  maar denk dat voor het gebruiksgemak digitale camera's wel het ding zijn voor het moment.
                  hoewel ik analoge foto's nog steeds verkies boven digitale, en liever op tape audio opneem dan op een HD.
                  Quelle horreur !
                  Requiem pour un twister.

Commentaar

Origineel geplaatst door capella
                    Hallo zeg, loop je niet een tikje te hard van stapel, Sixela? Moonlight mag dan een leuk budget hebben, vergeet de kosten van een goeie montering niet.
                    Ben ik niet vergeten. Volgens mij is-ie beter af als beginnende fotograaf met een iets lichtere montering en een kleine scoop, en dat kost dan vanzelf iets minder dan een CGE of een LX200 plus wedge .

Voor een zwaardere montering is zijn budget toch te klein .

Als hij al zijn geld steekt in één telescoop die alles moet kunnen dan zal het een "jack of all trades" zijn - en misschien niet wat hij zoekt, want deep sky beginnen fotograferen met iets met meer dan 2m brandpuntsafstand (zoals een C8) is niet van de poes.

Ik zou ,was ik hem, ook niet alles in één keer kopen.
                    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Geen advies maar wat meer achtergrond info omtrent je wensen:

Zoals Alexis het ook al aangeeft hebben we het bij jouw wensen over 5 verschillende disciplines:

1) Waarnemen deepsky
                      2) Waarnemen planeten
                      3) Webcamfotografie v. planeten
                      4) breedbeeld deepsky (uitgestrekte nevels / open sterrenclusters en enkele sterrenstelsels)
                      5) smalbeeld deepsky (planetaire nevels, kleine sterrenstelsels, bolvormige clusters)

Iedereen is altijd op zoek naar de telescoop die in al deze disciplines uitblinkt ..............helaas bestaat deze niet.

Je zult op enig moment keuzes moeten maken (of meerdere telescopen kopen).

Om enkele voorbeelden te noemen; voor planeetwaarnemingen/fotografie zou een SCT, refractor met lange brandpuntsafstand of een Maksutov in aanmerking kunnen komen, voor deepsky een Newton, refractor met korte brandpuntafstand en grotere opening (APO ?) of een Maksutov-Newton.

Voor smalbeeld deepsky een Maksutov of SCT.

Een SCT wordt vaak genoemd als een allrounder, maar is nou niet bepaald gemakkelijk om mee te beginnen voor wat betreft deepsky fotografie. Het beeldveld is klein, de brandpuntafstand lang (zonder reducer - welke weer eigen problemen met zich meebrengt) met de nodige gevolgen voor de volgkwaliteit van de montering. Het succesvol inzetten van een SCT voor deepsky is erg afhankelijk van de ervaring en doorzettingsvermogen van de aspirant astrofotograaf.

Met name breedbeeld en smalbeeld deepsky fotografie hebben weer gevolgen voor de keuze van de montering - een HEQ-5 / EQ-6 doet het "out of the box" nog wel voor planeetfotografie en deepsky op kleine brandpuntafstanden, maar met bijv. een SCT of Maksutov zul je toch echt een kwalitatief hoogwaardiger montering nodig hebben. (of sleutelen)

Bovendien komt het aspect (auto)guiding om de hoek kijken bij langere belichtingstijden (1+ minuut).

Wanneer je met astrofotografie zou willen beginnen zou ik je wederom een andere telescoop/montering combinatie aanraden dan wanneer je alleen visueel wil waarnemen.
                      Bij astrofotografie is namelijk de montering oneindig veel belangrijker dan de telescoop die erop komt.

Er zijn simpelweg te veel aspecten om je een advies te geven op basis van al je genoemde wensen.

Je zult op z'n minst prioriteiten moeten stellen/aangeven........

Groeten,

Raimond.
                      i love astronomie

Commentaar

Re: Advies bij aankoop Telescoop

Origineel geplaatst door Moonlight
                        Dag,

Ik ben redelijk nieuw hier op Astroforum.nl, maar ben enthousiast geworden en moet concluderen dat mijn interesse in astronomie nu redelijk dwangmatig begint te worden... Ik heb tot nu toe met een telescoop van de Aldi gewerkt, gaat wel goed maar voldoet niet aan wat ik er mee wil doen. Tijd voor een "echte" telescoop dus.

Ik wil een nieuwe telescoop aanschaffen, maar graag zou ik eerst advies hierover ontvangen.

Mijn interesse gaat uit naar: planeten, deep sky. Naast het waarnemen wil ik ook foto's hiervan maken. Budget: tussen € 2.000,- / € 2.500,-

Zelf heb ik ook al wat rond gekeken en kom uit op het volgende:

Celestron Nexstar C8 (GPS GOTO).

Ik kijk uit naar jullie adviezen, alvast bedankt.

groet.
                        For planetary interests it is maybe a good advice to take a 180 Mak-Cassegrain from Skywatcher on a EQ6. This combination would show you much details on planets and moon and planetary nebulaes.
                        In your budget would go also a ED 80/600 where you could use it for watching other interessant objekcts, where the 180 Mak have to long focal range for. With the EQ6 you would be able to make astro photographie, as well with the Mak 180 (planets, nebulae, moon) as also with the ED80, where you could choose the other deepsky objekcts.
                        With these both instruments you would become a complete range for using it at the sky.

Greetings
                        Robert

HoO Germany
                        Heinsberg
                        near Roermond

Commentaar

Dank

Bedankt voor jullie advies.

Ik begrijp nu dat ik misschien teveel in een keer wil. Het lijkt me verstandig dat ik een start maak en dan eventueel per onderdeel ga uitbreiden.

Wordt vervolgt...

Nogmaals dank.

Moonlight

Commentaar

Werken...
                          X