Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

telescoop kopen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

telescoop kopen

waar moet ik op letten als ik een dobson telescoop wil kopen voor ong 750 euro

Of je apertuur wilt of bijvoorbeeld iets als een objectlocator (in dat geval is er bv. de Orion XT8 Intelliscope - zowel van Grootven als Telescope Service krijg je de controller in de bundel).

Een objectlocator kost je wel ongeveer 50mm apertuur...maar je hebt een iets handelbaardere telescoop (hoewel de tubelengte ongeveer dezelfde is, uds in een auto vervoeren gaat meestal even makkelijk).

Voor de rest komen al die Dobs toch van Synta of GSO, met vergelijkbare kwaliteit tussen die twee.

Als het even kan, is een Crayford oculairhouder meestal beter dan een goedkoop model met tandwiel en -heugel ("rack and pinion").

Extra puntje: een 250mm f/6 werkt beter met goedkopere breedhoekoculairs dan een 300mm f/4.7-4.9. Met een f/4.5-f/5 ga je soms meer aan oculairs uitgeven dan aan de telescoop (ik ben daar het levende bewijs van).

Maar ja, apertuur is niet alles, maar toch wel veel .
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Een dob van 750 moet je toch al veel voor krijgen. Ik zou ook een crayford focuser erbij doen, dat is toch wel handig bij planeten op hogere vergrotingen en boven de 150-200x vergroting is het ook erg handig voor andere objecten die je gaat waarnemen. En kies ook voor een right angle zoeker, want zo'n gewone zoeker gaat je gauw irriteren vanwege de gekke posities waarin je jezelf moet wringen om erdoor te kijken.

Een F5 teleskoop is echt nog niet zo problematisch met oculairen. Als je ongeveer minimum van 40 euro per oculair uitgeeft en weet waar je op moet letten dan heb je toch nog vrij weinig last van coma in een F5 met middelgeprijsde en goedkopere oculairen.

Misschien ook een 20cm F5 newton met parallactische montering overwegen? Ik zeg dit omdat vanaf 25 cm doorsnee een dob telescoop al vrij groot wordt, en het naar buiten sjouwen zich niet meer loont als je even een kwartiertje wilt kijken.

Het nut van een goto zoals deze op dobs worden gehanteerd zie ik niet helemaal in. Ik vind de prijs die ze voor die dingen vragen niet de moeite waard, want uiteindelijk zegt het toch alleen maar hoever je ergens naartoe moet slepen voordat je iets in beeld zult hebben. En dan drijft het weer uit beeld. Dus als je toch 200 extra aan een telescoop gaat uitgeven, spaar dan liever nog wat meer en pak dan een asgestuurde goto.

Commentaar

Re: telescoop kopen

Origineel geplaatst door roy jansen
        Dat je in ieder geval optisch iets goeds in huis haalt, zoals deze http://www.orionoptics.co.uk/acatalog/OD200LL.html

oa te koop bij http://www.astrotechniek.net/

Commentaar

Origineel geplaatst door Redfish
          Een F5 teleskoop is echt nog niet zo problematisch met oculairen.
          Behalve met breedhoekoculairs.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door Callisto
            Origineel geplaatst door roy jansen
            Dat je in ieder geval optisch iets goeds in huis haalt, zoals deze http://www.orionoptics.co.uk/acatalog/OD200LL.html
            Bij OO wil je eigenlijk een Deluxe (om een betere optiek te hebben - de "1/6de golflengte" zijn eigenlijk goede 1/8ste golflengte op de golffront met een klein defekt die ze net buiten specificatie laten vallen, en praktisch eigenlijk even perfekt).

En dan val je flink buiten het vooropgestelde budget met een achtduimer.

Met die optie zijn ze wel een klasse beter dan Chinese Dobs k, dat wel. Die "standaardoptiek" kan bij OO soms erg vergelijkbaar zijn met die van GSO.

Commentaar

iedereen alvast bedankt voor de info, maar ik ben wel opzoe naar een die zeer makkelijk mee te nemen is bijv een model als een meade
              groetjes roy

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
                Wat vind jij breedhoek? Ik heb 65 graden orion expanse en de 9mm en 6mm doen het gewoon goed in mijn telescoop (F4,9). Maar er zit ook een barlow in deze eyepieces. Ik heb er minder last van coma dan in mijn 25mm plössl maja misschien zie ik het ook niet zo goed omdat je bij hogere vergrotingen minder sterren ziet.

Commentaar

Mwoah, dat valt toch wel mee? Voor 650 engelse pondjes heb je een lichtgewicht 200mm newton deluxe op een Vixen GP-E inclusief statief en oculairs. Ok je zit dan bijna op de €1000,- maar echt flink buiten de boot is het niet. De combinatie is wat aan de tricky kant, (de GP-E trekt 8 kilo en de buis is 7 kilo) maar Vixen is toch erg realistisch als ze het over draagcapaciteit hebben?
                  "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                  - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Wat vind jij breedhoek? Ik heb 65 graden orion expanse en de 9mm en 6mm doen het gewoon goed in mijn telescoop (F4,9).
                    Op lagere brandpuntsafstanden wil dat nog lukken, want de aberraties zijn lineair afhankelijk van de brandpuntsafstand. Het is met 24-38mm oculairs dat je moeite begint te krijgen.

Trouwens, ik vind de rand van de Expanses niet loepzuiver op een f/4.9; zelfs de Hyperions vind ik een tikkeltje beter.

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
                      Mwoah, dat valt toch wel mee? Voor 650 engelse pondjes heb je een lichtgewicht 200mm newton deluxe op een Vixen GP-E inclusief statief en oculairs. Ok je zit dan bijna op de €1000,- maar echt flink buiten de boot is het niet.
                      Inderdaad - en ik zei ook dat die dingen hun prijs waard waren. Maar €1000 is toch nog niet binnen het budget.

Voor €899 heb je een 10" Orion Skyquest XT Intelliscope met objectlocator (een paar maanden geleden was dat zelfs €799), dus gratis is die betere kwaliteit niet...

Je moet er wel rekening houden dat een 8" met Hilux coatings evenveel licht vangt als een 8,8" met gewone coatings.

Commentaar

bedankt ik heb er al veel aan maar mag nog wel even sparen.
                        ik heb wel al veel info via jullie ontvangen en hou dus wel rekening met de factoren
                        groetjes roy

Commentaar

Wat vind jij breedhoek? Ik heb 65 graden orion expanse en de 9mm en 6mm doen het gewoon goed in mijn telescoop (F4,9).
                          Op lagere brandpuntsafstanden wil dat nog lukken, want de aberraties zijn lineair afhankelijk van de brandpuntsafstand. Het is met 24-38mm oculairs dat je moeite begint te krijgen.

Trouwens, ik vind de rand van de Expanses niet loepzuiver op een f/4.9; zelfs de Hyperions vind ik een tikkeltje beter.
                          Klopt helemaal wat je zegt. Maar zijn er dan 24-38mm breedbeeld oculairs voor onder de 100 euro? Volgens mij zijn dat er heel weinig en die zijn uiteraard niet geschikt voor F5 zoals de TS 70 graden oculairs die meer vanaf F6 werken.

Roy: 750 is echt wel een leuk budget hoor. Zie deze: http://www.teleskop-service.de/gsseiten ... tm#2001000. Over de optiek weet ik niet veel te zeggen maar een 20 cm newton parallactisch is een mooie prijs voor wat je krijgt, helemaal omdat er 1:10 crayford op zit als ik het goed begrijp. Voor minder heb jeook al een 200/1000 newton van andere merken, bv rond de 500-600 euro. moet je zelf maar weten wat je eraan uit wilt geven.

Heb je wel geen geld meer over voor nieuwe oculairs en andere attributen maja, het is een leuke starterstelescoop. Je krijgt dan wel geen goto erbij, maar met zo'n montering als deze goed is opgesteld kun je objecten net zo makkelijk vinden als met een goto op een dob. Je hoeft alleen maar de locatie aan de hemel op de assen in te stellen.

Commentaar

Ik zou toch tweedehands aanraden. Je vind met gemak een goede 30cm dobson of zelfs hoger tweedehands voor dit budget. En je kan testen vooraleer je koopt !

Commentaar

Klopt helemaal wat je zegt. Maar zijn er dan 24-38mm breedbeeld oculairs voor onder de 100 euro? Volgens mij zijn dat er heel weinig en die zijn uiteraard niet geschikt voor F5 zoals de TS 70 graden oculairs die meer vanaf F6 werken.
                              Hangt af de welke. De GSO SuperViews in die reeks zijn op snelle telescopen minder goed dan de Kunming Optical-breedhoekoculairs in die reeks (de 26, 32 en 38mm) - d'r is ook een reden waarom de 30mm goedkoper wordt verkocht dan de 32mm.

Perfect zijn ze in een f/5 niet, maar het is wel overduidelijk het beste wat je voor die prijs kan krijgen (je kunt ze in een ander jasje bij Orion (Q70) en Burgess (SWA) kopen, trouwens).

Mijn punt was juist dat er géén 24-38mm oculairs zijn die in een f/4.9 goed presteren aan de rand en heel goedkoop zijn, en bij een 8" f/6 valt dat wel nog mee.

Commentaar

Werken...
                              X