Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

heb advies nodig

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

heb advies nodig

hoi ik ben opzoek naar een nieuwe reflector telescoop met een spiegel van minimaal 110mm (die niet alteveel kost). ik heb totaal geen ervaring in het kopen van een telescoop (wordt mijn eerste) dus ik zou graag wat advies erover willen krijen.

alvast bedankt bram
    p.s. weet iemand waar ik sterrenkaarten kan vinden en uitprinten

Met je eerste vraag kan ik je niet helpen, met de tweede wel. Kijk hier maar eens onder de kopjes sterrenkaarten en atlassen.
    Hier staan er nog meer.

O, en welkom op het forum trouwens!
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

1: Welkom op het forum !
      2: Heb je al een 50mm verrekijker?
      3: Hoeveel is niet al te veel geld?
      4: Wat wil je precies observeren?
      5: Gemak van automatisch objecten volgen of gemak van sturen?
      6: (Astro)fotografie + observeren of alleen observeren?
      7: Online kopen of bij de lokale astronomieboer?
      8: Antwoord maar!
      9: Er is een (totale) maansverduistering 3 maart 2007!

PS: Hé bedankt Demelza
      Bresser Hunter 10-30x50
      Bresser Skylux 70/700

Commentaar

Origineel geplaatst door NFS'ke
        1: Welkom op het forum !
        2: Heb je al een 50mm verrekijker?
        3: Hoeveel is niet al te veel geld?
        4: Wat wil je precies observeren?
        5: Gemak van automatisch objecten volgen of gemak van sturen?
        6: (Astro)fotografie + observeren of alleen observeren?
        7: Online kopen of bij de lokale astronomieboer?
        8: Antwoord maar!
        9: Er is een (totale) maansverduistering 3 maart 2007!

PS: Hé bedankt Demelza
        bedankt voor je vragen hier heb je mijn antwoorden

2: ik heb een 40mm lens telescoop de verrekijker ben ik van plan te kopen
        3: ongeveer €250
        4: nevels planeten en sterren
        5: zelf sturen
        6: alleen observeren
        7: maakt me niet uit

Commentaar

2: ik heb een 40mm lens telescoop de verrekijker ben ik van plan te kopen
          3: ongeveer €250
          4: nevels planeten en sterren
          5: zelf sturen
          6: alleen observeren
          7: maakt me niet uit
          2 t/m 7 opgeteld = 8 inch Dobson voor 250,= vermoedelijk een tweedehands tenzij iemand nog een internethandel kent waar ze er een voor 250 verkopen.

Commentaar

Ben het eens met Sterrenkijker.

Maar waarom telkens dat plaatje van de maansverduistering?
            Of is die bedoeld als Avatar?
            Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Op marktplaats staat een leuke kijker...

zoek maar eens op bresser pluto..

echt een schijntje wat die gast er voor wil hebben..
              114mm refl. en 70mm refr.
              200mm dobson.. Meade Etx70, Meade Etx90 PE.

Commentaar

Ik zie één Bresser Pluto op marktplaats staan en die "gast"vraagt daar € 225,-- voor. Veel te veel.

De adviesprijs voor dit kijkertje is bij Benel € 209,--. De aanbieder vraagt dus voor een tweedehandsje € 16,-- meer dan de adviesprijs voor een nieuw exemplaar.

Met € 100,-- is zo'n 114mm/500 newton kijker dik betaald.
                Celestron 102 mm ED en gemodificeerde Celestron C8, Orion 90mm refractor, Steiner (3x), Carl Zeiss Jena(8 x), Carl Zeis Octarem 8 x 50, Tento (6x) en 40 andere verrekijkers.

Commentaar

Bovendien heeft de Pluto een ingebouwde Barlow, tenzij je de S versie hebt,
                  maar voor dat geld is er leuker speelgoed te vinden!

Groetjes,

Bandit
                  Achromatologisch

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                    2 t/m 7 opgeteld = 8 inch Dobson voor 250,= vermoedelijk een tweedehands tenzij iemand nog een internethandel kent waar ze er een voor 250 verkopen.
                    De goedkoopste die ik ken is de Economy GSO bij Telescope Service, en die kost €298.

Freddy Meiresonne heeft wel een equatoriaal gemonteerde 6"er voor €200 (nieuw kost dat €330):

http://www.te-les-koop.nl/index.html?Be ... hp&key=892

Niemand schijnt die 6" Dobs meer te verkopen omdat de marges te klein zijn - tenzij bv. de duurdere Orion versie met Intelliscope.
                    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

beginner

Ik ben zelf een beginner dit wordt mijn 2e telescoop.
                      ik wil graag een reflector telescoop met een spiegel van 110mm dat is mijn aangerade door iemand die ook met zo'n ding kijkt. Ik kan zelf s'avonds niks zien met mijn lens telescoop van 40mm zonder zoeker overdag zie ik alles maar s'avonds zie ik er niets door alleen hele felle lichten zoals lantarens en autoverlichting maar de maan zie ik er niet eens mee.

Commentaar

Als je wat meer wilt zien dan zou ik een telescoop kopen met de grootste opening in mm die je kunt betalen en voor 250 moet je toch wel wat meer kunnen kopen dan een elfje (=spiegeltelescoop met 110 mm opening).

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                          Als je wat meer wilt zien dan zou ik een telescoop kopen met de grootste opening in mm die je kunt betalen en voor 250 moet je toch wel wat meer kunnen kopen dan een elfje (=spiegeltelescoop met 110 mm opening).
                          sorry ik bedoel met 110mm de spiegel

Commentaar

Er wordt weer redelijk gepraat over diameters (het welbekende 'aperature fever'), maar houdt er rekening mee dat je in de eerste plaats een scope moet kopen die relatief gemakkelijk te verplaatsen is. Als 'ie alleen maar in de schuur stof staat te happen omdat het stiekem toch iedere keer weer zo'n gesjouw is dan weet je met een kleinere, makkelijker te transporteren kijker beter af was geweest.

Ik zie dat je in Oss woont: Volgende week vrijdagavond is er bij Galaxis in 's-Hertogenbosch een bijeenkomst in het kader van de landelijke sterrenkijkdagen. Bij goed weer (duimen dus) staan er leden buiten met telescopen, waaronder ondergetekende. Wellicht kan je daar wat informatie opdoen en apparatuur vergelijken om tot een beter inzicht te komen wat er het best bij je past.

Succes!

Victor
                            "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Origineel geplaatst door Clearskies
                              Er wordt weer redelijk gepraat over diameters (het welbekende 'aperature fever'), maar houdt er rekening mee dat je in de eerste plaats een scope moet kopen die relatief gemakkelijk te verplaatsen is. Als 'ie alleen maar in de schuur stof staat te happen omdat het stiekem toch iedere keer weer zo'n gesjouw is dan weet je met een kleinere, makkelijker te transporteren kijker beter af was geweest.

Ik zie dat je in Oss woont: Volgende week vrijdagavond is er bij Galaxis in 's-Hertogenbosch een bijeenkomst in het kader van de landelijke sterrenkijkdagen. Bij goed weer (duimen dus) staan er leden buiten met telescopen, waaronder ondergetekende. Wellicht kan je daar wat informatie opdoen en apparatuur vergelijken om tot een beter inzicht te komen wat er het best bij je past.

Succes!

Victor
                              ik denk dat ik naar sterrewacht halley in heesch ga als ik tijd heb dat is toch net iets dichter bij
                              maar bedankt voor het aanbod

Commentaar

Werken...
                              X