Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

broodnodige dingen voor een fanatieke beginner

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

broodnodige dingen voor een fanatieke beginner

goeiemiddag

als 't op telescopen en bijbehorende lenzen, filters en whatever aankomt ben ik een totale noob, maar ik zit toch al een jaar of 2 te denken om eens een grote en diverse aanschaf te doen. ik wil zo'n beetje alles kunnen waarnemen wat er maar waar te nemen valt, zon, maan, planeten, nevels en so on.

als ik 't doe wil ik 't goed doen, maar 't mag ook best 2e hands spul zijn, mits goed werkend natuurlijk!

ik wil er zo'n 1000 € tegenaan gooien, wat is dan zo'n beetje de ideale combinatie qua telescoop(en), lenzen, evt. volgmotoren en filters om bovenstaande te kunnen doen? ik weet dat 't een hele vraag is, maar de diversiteit is groot en ik zie door de sterren de kosmos niet meer!

bvd,

Charlie.
    Meade AR6/Skywatcher 150/750 Refr/Orion ed80/WO 66 Petzval/C8/ETX70
    Canon Eos 350d mod/DSI II Color/Atik 16hr
    LXD-55 - Vixen GP - EQ6 Goto

Wil je de topictitel even wat duidelijker maken?
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Dob-Mak fight!!

,xtG
      .tsooJ
      Ich bin ein Kollaser.
      http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Re: broodnodige dingen voor een fanatieke beginner

Origineel geplaatst door lightbulb
        goeiemiddag

als 't op telescopen en bijbehorende lenzen, filters en whatever aankomt ben ik een totale noob, maar ik zit toch al een jaar of 2 te denken om eens een grote en diverse aanschaf te doen. ik wil zo'n beetje alles kunnen waarnemen wat er maar waar te nemen valt, zon, maan, planeten, nevels en so on.
        Dat kan in principe met alle telescopen, maar je gaat toch je prioriteiten moeten stellen, en ons vertellen waar je gaat observeren, hoe je hem gaat stockeren, hoe je hem kunt transporteren, hoe lang je observatiesessies gaan worden, enz.

Alles kan:

-Een grote Dob (10" of zelfs 12") met objectlocator
        -Een kleinere Dob op een equatoriaal platform (€500 als je ze moet kopen, tenzij je iemand op het forum kunt overtuigen je er één te bouwen)
        -Een 8" reflector op een HEQ-5 met volgmotoren
        -Een 80mm APO op twee monteringen (een voor grijp'n'ga, een zwaardere equatoriale montering voor astrofotografie)
        -Een uit de kluiten gewassen Mak of SCT op een EQ montering (vooral voor planeten en kleinere deep sky voorwerpen)

...
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Als ik het zo hoor dan verwacht je een optimale prestatie op alle fronten met minimale inspanning en prijs. Da's goed!
          Ik zou de lijst willen terugbrengen naar een 130-200 mm reflector (Dobson of Newton) maar gezien fotografiewens de Newton op een EQ5 met volgmotor.
          Andere optie is een Maksutov 90-125 mm op een Goto 2e hands.
          Met beide opties kun je de komende jaren wel uit de voeten.
          Hoop dat je er wat aan hebt.
          Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Commentaar

Hoi Lightbuld

Hierbij wil ik mijn ervaring met je delen die ik met 3 soorten telescopen opgedaan heb.

Mijn eerste serieueze telescoop dat ik gehad heb was een 20cm Skywatcher dobson. De bekende dobson die vele mensen hier op het forum hebben. Het moge duidelijk zijn dat je bij een dobson het meeste opening krijgt voor je geld. En geloof me, niet kan tegen Aperture!

Ik heb de telescoop voor een jaar gehad en was meer dan tevreden over. Hij was heel gemakkelijk om te gebruiken en met de 20cm kon je veel zien! Zowel op deepsky als planeten was hij echt top. Saturnus is bij 300x vergroting prachtig om te zien. Veel detail in zowel planeet als de ringen.
            Qua deepsky deed hij het ook zeker goed. M13 is helemaal op te lossen in sterren. M57 de ringnevel met detail te zien! enz enz.
            Maar ik heb de telescoop verkocht omdat ik vond dat ik de telescoop niet 'vaak' genoeg gebruikte. Alleen als het echt kraakhelder was nam ik hem mee naar buiten. En de reden waarom ik hem niet zo vaak gebruikte was dat hij een beetje te groot voor mij was. Ik heb geen auto en woon in een flat. Dus telkens dat hele ding naar buiten sjouwen om daarna 100meter naar een veldje te lopen was niet echt prettig voor mij.

Hier heb je een paar verslagen van mij die ik met deze dobson gemaakt heb.

Detail waarneming Saturnus
            http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... highlight=

Detail waarneming Orion nevel

Na mijn dobson heb ik een 102mm lenzentelescoop gekocht. Deze is echt stukken makkelijk te vervoeren. Je kunt het geheel in 1 keer optillen en meenemen.
            Qua prestatie was deze zeker niet slecht. Ik was echt verbaasd over wat ik allemaal met 10cm opening kon zien. Op een avond met normale seeing is de Cassinischeiding ten alle tijden te zien. En dat bij 100x vergroting.
            Op deepsky doet hij het ook zeker goed! Standard rijtje M-objecten zijn geen enkel probleem. Allemaal duidelijk te zien.
            Hier heb je 2 verslagen met deze refractor. Post nummer 1 is Saturnus en laatste post is Deepsky.

First light 1 & 2

En sinds paar dagen geleden heb ik een 127mm F12 Maksutov telescoop gekocht. Deze is nog kleiner maar heeft wel wat meer opening. Dit is voor mij echt de perfecte oplossing. Want hij is echt klein en heeft genoeg opening voor mij.
            Tot nu toe heb ik hem alleen op Saturnus kunnen testen. Hij geeft nog betere beelden dan de lenzentelescoop. Heeft geen kleurfouten en focuser is echt top! Stukken beter dan de dobson en de lenzenkijker.

Op deepsky zal die ongetwijfeld ook goed presteren. Met een 32mm oculair geeft hij dezelfde beeldveld als de 25mm in de Dobson. Dus de F12 is helemaal geen probleem.

Tot slot
            Hierbij heb ik je mijn ervaring met deze telescopen gedeeld. Ik hoop dat het jou helpt met de keuze over deze opstellingen.

Mijn advies is: als je gewoon vanaf je achtertuin obseveert dan zou ik zeker voor de dobson gaan. Want zoals ik al eerder gezegd heb, aperture rules! Hoe meer opening hoe beter, alleen moet het wel praktisch blijven.

Mocht je nog iets willen vragen, dan kun je ze gerust stellen.

Gr.

Eradj
            - Skywatchter 150 mm F5 Newton
            - EQ3, aandrijving + poolzoker
            - Bresser 10x50
            - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

haha stellaferox! normaal gesproken ben ik wel de researcher ten top als het om apparatuur gaat, zo heb ik door de jaren heen op eigen houtje een complete profi geluidsstudio bij elkaar verzameld en ben ik aardig thuis in de hele computer business. het spijt me dat m'n gemakszucht nou uitgerekend hier geplaatst wordt

bedankt voor je 'verhelderende' reply AtodaZ

ondanks dat er hier wordt gesmeten met typenummers waar ik even van op m'n achterhoofd moet krabben kan ik hier toch wel aardig wat mee dacht ik zo

nu is 't zo dat ik opzich in een aardig lichtvervuilde omgeving woon, namelijk Utrecht. ik woon in een simpele bovenwoning met een aardig balkon en flinke zolderramen aan beide kanten. uit financiele danwel principiele overwegingen heb ik geen auto dus vervoeren staat voorlopig sowieso niet op de lijst. ik had zelf al wel een idee dat ik dan een soort buitenlicht filter nodig ga hebben gezien deze omstandigheden, wat is hier een betaalbaar alternatief voor?

zijn er aanraders qua winkels die zowel nieuw als tweedehands dingen verkopen en als ik dan het merken en typenummers festijn bij de verkoper opsom hij me dat allemaal moeiteloos kan aansmeren?

Commentaar

Het probleem is hier natuurlijk weer dat iedereen je van een ander antwoord zal dienen. De een vind een lenzenkijker een goed beginnersinstrument, de ander een newton, nog een ander een mak of SCT...

Het beste advies dat ik je kan geven is eens naar een kijkavond te gaan met andere amateur astronomen en eens door de verschillende instrumenten te kijken. Tenslotte ben jij de enige die kan beslissen. Dobsons zijn hele mooie beginnersinstrumenten maar veel mensen vinden het oncomfortabel waarnemen en dat verknalt het plezier natuurlijk. Als je later nog zult willen fotograferen heb je een equatoriale montering nodig en een camera.

Dit zijn (tweedehands) telescopen die ik je zou aanraden en die je zelfs als je naar een groter instrument opklimt nog veel zal gebruiken.
                http://www.te-les-koop.nl/index.html?Be ... p&key=1175
                http://www.te-les-koop.nl/index.html?Be ... p&key=1180

Commentaar

Alleen een balkon dus, het is niet aan te raden om door ramen te kijken ivm dat de warme lucht trillingen veroorzaakt. Ik doe het wel eens, maar het is verre van ideaal.

Als je alleen een balkon hebt en je woont in stad Utrecht, dan blijft er niet veel over om naar te kijken.
                  Voornamelijk planeten, maan en misschien enkele messier objecten.

Als ik jou was zou ik gaan voor een 5" mak op bijvoorbeeld een Orion SkyView Pro montering.
                  Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Ik denk dat je beter wat op kan bouwen. Gewoon met een goede telescoop beginnen die je aanspreekt en dan maar verder kijken.
                    De hele boel in een keer aanschaffen brengt nogal wat gedoe met zich mee, je wilt het toch gebruiken nietwaar. En erg vaak helder is het ook al niet. Het gevaar is, hoe meer zooi hoe des te minder je ziet, zeker in het begin. Daar komt nog bij dat je beter een paar echt goede elemeneten kan kopen dan een doos slechte.
                    En als het weer slecht is kan je het internet afstruien op zoek naar dat ene oculair waarmee de collectie echt, nee echt, nee echt schat, ... dit gaat mijn hele leven mee, nu is het echt compleet oculair
                    Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Origineel geplaatst door lightbulb
                      zijn er aanraders qua winkels die zowel nieuw als tweedehands dingen verkopen en als ik dan het merken en typenummers festijn bij de verkoper opsom hij me dat allemaal moeiteloos kan aansmeren?
                      Aangezien je in Utrecht woont zou ik eens bij Polaris en De Koepel langsgaan.

Als je op zaterdag naar Polaris gaat dan tref je daar Fred Hissink aan en die kan je zeker goed adviseren over de aanschaf van een telescoop.

Commentaar

ok dan, hartelijk dank voor alle info! ik ga eens op m'n gemakje 't een en ander bekijken daar

Commentaar

Werken...
                        X