Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Welke vergrotingen voor het waarnemen van planeeten?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Panther schrijft:

"Wil dat dan ook zeggen dat je steeds bezig bent met het proberen scherp te krijgen van het beeld ?
    ( steeds aan die focuser aan het draaien? )

@ skyfan : knappe schets !" Thanx!

Maar je moet niet steeds aan de focuser draaien. Er is maar een optimaal scherpe stand, en die neem je bij slechte seeing maar af en toe waar. De rest van de tijd is ook een goed gefocuseerd beeld niet scherp!
    De kunst is om tijdens die korte scherpe momenten scherp te stellen en dat is bij hoge vergroting niet gemakkelijk.
    Eigenlijk zou je dan zo;'n feathertouch moeten hebben met twee snelheden, of een electrische, maar die heb ik ook niet.

Oh , ik lees dat je last van condens hebt, dat heb je al heel snel met een sct. De enige remedie is een verwarmingslint, bij elke astroshop te koop.
    Gebruik ik altijd, kun je een hele nacht ongestoord waarnemen.

groet
    Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Even of toppic : Vandaag ga ik mijn dauwkap maken voor mijn sct , en mischien later een verwarmingseliment.
      ps: condens komt dat bij alle temperaturen voor of alleen rond het vriespunt?
      Meade 10" Lx-50, Meade ETX 80

Commentaar

Wanneer temperatuur=dauwpuntstemperatuur.

Je metalen telescoopbuis koelt door uitstraling sneller af dan de omgeving, dus vormt er al dauw op als dat bij voorwerpen in de omgeving nog niet gebeurt. Net als 's avonds op het dak van je auto.
        "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Oke thx

Terug on topic .

Commentaar

"Although Jupiter is big and bright, it doesn't tolerate high magnification well — the image tends to go soft quickly. Consequently, you will rarely use more than 40x per inch of aperture. I find that my 8-inch is limited to about 200x on nights of steady seeing"

Juist gevonden op de site van SkyTonight.com

Dat zijn andere waardens dan clearskies en skyfan geven.
            In mijn astro boeken ( en dat zijn er nog al wat ) spreken ze ook nooit over meer als 200x.

Wat denken mede planeet kijkers hier over ?

Commentaar

Origineel geplaatst door Panther_be
              "Although Jupiter is big and bright, it doesn't tolerate high magnification well — the image tends to go soft quickly.
              Had ik al gezegd in mijn 1ste post...
              Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

ja jefke dat wist ik al , ik wou weten of er nog mensen het zelfde dachten als skyfan en clearskies.
                omdat verschillende mensen verschillende meningen hebben.

Commentaar

Dat zijn andere waardens dan clearskies en skyfan geven.
                  In mijn astro boeken ( en dat zijn er nog al wat ) spreken ze ook nooit over meer als 200x.

Wat denken mede planeet kijkers hier over ?
                  Ik ben uiterst ontevreden als ik maar 200x haal op Jupiter. Maar de volgende jaren zal het erg moeilijk zijn om meer te halen, omdat Jupiter niet hoog boven de horizon komt.

Als Jupiter hoger komt haal je met een grotere kijker makkelijk 350x-500x. Merk op dat jouw citaat spreekt over 40x per duim apertuur- da's ongeveer anderhalf keer de apertuur in millimeter.

Vorig jaar keek ik meestal met een gebarlowde 11mm naar Jupiter, maar Jupiter was toen al erg laag. Da's 316x. Binnen enkele jaren ga ik ongetwijfeld meer met een 7.5mm gebarlowd kunnen kijken (492x). Dir jaar niet veel, want Jupiter komt niet hoger dan 17°.

Maar met een grote kijker moet je véél geduld hebben - je ziet meer details maar ook meer storing in het beeld, en je moet dan ook lang wachten op momenten van goede seeing. En op sommige nachten zie je minder met een 400mm kijker dan met een 80mm kijker.
                  Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

ja weet ik , 40x per duim is voor mij een vergrooting van 400x maar dat is bij zeer goeide seeing veronderstel ik.
                    Of is het beter 20 tuuren door de kijker bij een vergroting van 400x en 2 sec goed beeld dan 150x vergroten en 5min van de 20 goed beeld ?

Commentaar

ja weet ik , 40x per duim is voor mij een vergrooting van 400x maar dat is bij zeer goeide seeing veronderstel ik.
                      Of is het beter 20 tuuren door de kijker bij een vergroting van 400x en 2 sec goed beeld dan 150x vergroten en 5min van de 20 goed beeld ?
                      Het heeft allebei zijn nut: meestal vergroot je progressief meer om steeds fijnere details te zien, met steeds meer moeite.
                      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
                      X