Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Manen van saturnus??

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Manen van saturnus??

Heeft iemand van jullie de manen van Saturnus vanuit nederland kunnen zien? (Natuurlijk duh)

En wat is de minimale vergroting cq spiegel/lens die je nodig heb om deze te zien?

(zijn ze te zien met de lidl refractor 70mm)

Nic
    Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Niet zo'n rare vraag hoor.
    Met een 70mm refractor moet je in ieder geval titan kunnen zien.

En er zijn vast wel mensen hier die je een freeware programmaatje kunnen noemen dat de positie van de manen aangeeft ??
    30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Met de 45cm telescoop in Leiden kwam ik met zekerheid tot 5 manen en met enige onzekerheid tot 7. Titan en waarschijnlijk Rhea zijn te zien. Titan, Rhea, Encladus, Dione en Mimas zeker gezien Iapetus en Phoebe een stuk onzekerder.
      Met een 7cm telescoop dus zeker TRitan en Rhea.
      Dit is geen undersign.

Commentaar

Kijk hier bijvoorbeeld is:

http://www.physics.sfasu.edu/astro/satsat_current.html

Gevonden via google (1e hit met zoekwoorden: position moons saturn)
        [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

Ik heb er met de 70/700 van de Lidl ten minste 3 gezien.
          Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
          http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Volgens de Hemelkalender kan je met een kijker met 75mm opening zeker Titan & Rhea zien. Zelfs Japetus is zichtbaar maar enkel tijdens zijn westelijke elongaties. Dit kom doordat het oppervlakte van Japetus aan de ene kant veel helderder is dan aan de andere kant. Hij is dan 1 magnitude zwakker dan Titan (en dus zo helder als Rhea).
            Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Origineel geplaatst door Yigal
              Met de 45cm telescoop in Leiden kwam ik met zekerheid tot 5 manen en met enige onzekerheid tot 7. Titan, Rhea, Encladus, Dione en Mimas zeker gezien Iapetus en Phoebe een stuk onzekerder.
              Als je Dione ziet moet je ook zeker Tethys zien; die zijn ongeveer even helder. Maar misschien zat hij er net achter of voor of in de schaduw van Saturnus. Phoebe (mag. 16,4) lijkt me niet mogelijk.

Commentaar

ik mis Hyperion (mag14)die moet toch ook wel lukken met een 45cm. Met een 35cm is het me gelukt

Nog een Topic hier over

Commentaar

Origineel geplaatst door Nightsky
                  ik mis Hyperion (mag14)die moet toch ook wel lukken met een 45cm. Met een 35cm is het me gelukt
                  Nee, dat zal niet gaan. De grensmagnitude van de Zunderman in Leiden is 13,6. Onder ideale omstandigheden heb ik een keer Pluto met dit instrument gezien. Bedenk wel dat deze kijker ontworpen is voor fotometrie en daarom niet een perfecte spiegelvorm heeft. Bovendien een vrij grote centrale obstructie en een spiegel die eens in de vijf jaar gecoat wordt en daarna weer langzaam maar zeker onder een dun stoflaagje verdwijnt. Ik weet dat er betere mogelijkheden zijn maar toch blijf ik dit antieke instrument graag gebruiken.

Commentaar

Werken...
                  X