Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Hoe de telescoop richten

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hoe de telescoop richten

Hallo!!

Ik heb een scoop met goto.

Nu heb ik een probleem.

Ik wil de scoop gaan richten in de tuin maar de poolstar staat achter een gebouw!

Wel zie ik het zuidelijke horzizon.

Hoe moet ik de scoop alsnog goed richten?

De scoop richting in het noorden zetten met behulp van een compas?

Met vriendelijke groet,

San

Kijk eens op google bij drift alignment, zal je zeker helpen. :P
    Meer weet ik niet
    Bresser Hunter 10-30x50
    Bresser Skylux 70/700

Commentaar

Hoi San,

Is niet zo lastig hoor! Ik ga er in mijn antwoord wel even vanuit dat je de telescoop "alt/az" (lees: rechtopstaand) en niet equatoriaal/polair (lees: gekanteld richting het noorden) opstelt..! Wat voor telescoop heb je eigenlijk?

Wat je doet is de telescoop opstellen in de richting waar het noorden is. Zo precies mogelijk, al zie je de poolster dan niet. Een kompas kan je hierbij natuurlijk helpen.
      Daarna laat je de telescoop uitlijnen, maar in plaats van dat je op de eerste referentiester richt door met de besturing de telescoop te bewegen, verplaatst je de gehele telescoop (dus waarschijnlijk ook het statief). Heb je de ster daarmee ongeveer in het midden gekergen dan accepteer je dit ([ENTER] o.i.d. op de controller) en centreer je de volgende referentiester wl met behulp van de controller.
      Wat je nu gedaan hebt is het verschil tussen het initile richten en het eigenlijke noorden grotendeels opheffen. Dat deed je door bij de eerste ster de gehele opstelling te verschuiven.
      Vaak is dit al genoeg. Wat je kan doen is, met de telescoop in de 'verschoven opstelling' nogmaals een alignment uitvoeren. Dan moet het zeker precies genoeg zijn. Een kleine richtfout kan de software van de telescoop aan en bij ieder GOTO wordt daarvoor gecorrigeerd. Wat ook kan gebeuren is dat je helemaal aan het begin al dicht genoeg bij het noorden zat, waardoor correcties niet nodig zijn. Is het je gelukt de telescoop op deze manier uit te lijnen, onthoudt dan goed waar het noorden is (referentiepunt op het huis onthouden of zo), scheelt de keer daarna veel werk!

Succes,

Victor
      "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Hallo bedankt voor de tip.

Ik heb een lxd 75 met goto.

Dus ik ga het proberen.

Wel moet ik natuurlijk zelf een ster selecteren die in het zuiden staat...

Toch?

Bedankt san

Commentaar

Met een LXD werkt het nt even anders omdat die altijd equatoriaal is uitgelijnd... Maar het idee blijft hetzelfde, het is alleen wat ingewikkelder omdat je niet zomaar wat met een equatoriaal uitgelijnde telescoop kan gaan schuiven.

"NFS'ke" had het in zijn antwoord al over een 'drift alignment', dat duurt wel een tijdje maar dan heb je ook resultaat. De procedure is een heel verhaal maar op deze link staat het duidelijk omschreven: http://www.petesastrophotography.com/in ... nment.html

Een alternatieve, minder precies methode (die kan je eerst proberen en het daarna verfijnen met een drift alignment, indien nodig) is de declination as instellen op de breedtegraad van je woonplaats zodat die alvast in de buurt staat. Google Earth is de eenvoudigste manier om daar achter te komen, gewoon de noordelijke coordinaten van je woonplaats gebruiken. Daarna de alignment beginnen en de eerste ster centreren door alleen de azimuth adjustment te verstellen (plaatje 1d nr. 27 in de LXD handleiding). De andere ster dan alleen met de Autostar controller. Je alignment is dan waarschijnlijk al acceptabel maar je kan het natuurlijk nog een keer doen, waarbij je dan alle sterren centreert door alleen de Autostar te gebruiken.
          Lees zowiezo blz. 17 even goed door onder het kopje "Setting the Polar Home Position".

Het duurt even voor je je telescoop helemaal doorhebt maar dat hoort erbij. Gelukkig (???) hebben we in Nederland genoeg dagen slecht weer om dingen als alignment binnen "droog" te oefenen.
          Denk er ook aan dat je de aandrijving (drives) van je telescoop moet trainen, dat scheelt enorm in de precisie van je GOTO's.

Succes!
          "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Werken...
          X