Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Planetary Eyepieces

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Planetary Eyepieces

Ik heb gisteren een leuk artikel op CN gelezen. Het staat boordevol tips om succesvol planeten waar te nemen. Het is het lezen zeker waard!

http://www.cloudynights.com/documents/p ... pieces.pdf
    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

dank je Jefke: inspirerend leesvoer. Erg zinvol.
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

De uitslag van deze oculairentest zal voor veel mensen verrassend zijn.
      (de conclusie van het CN-artikel: de spotgoedkope Edmund RKE-oculairen geven de beste planeetbeelden)

Juist de laatste tijd worden op dit forum veel vragen gesteld over oculairen voor sterkere vergrotingen. Velen staren zich blind op dure groothoek-oculairen.

Ik heb zelf vorig jaar ook een partij oculairen uitgebreid getest op Jupiter. Dat verhaal is gepost op: http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... lairentest

Mijn conclusie kwam globaal op hetzelfde neer; de beste planeetbeelden krijg je NIET met een Widefield-oculair, ook niet met een Burgess TMB planetary, maar met eenvoudige en goedkope oculairtjes zoals Plössl, Orthoscopisch of Kellner. Dit soort oculairen hebben dan wel een paar nadelen: kleine beeldhoek, alleen het midden is zeer scherp, (dus volgen is vereist) en een erg korte "eye-relief".
      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro
        De uitslag van deze oculairentest zal voor veel mensen verrassend zijn.
        (de conclusie van het CN-artikel: de spotgoedkope Edmund RKE-oculairen geven de beste planeetbeelden)
        Het verdere verhaal: de kwaliteit van *die* RKEs is wisselend: sommige zijn goed, andere niet, en het ontwerp en de coatings schijnen over de tijd te variëren zonder waarschuwing.

De hoofdconclusie blijft correct, natuurlijk: er is geen nood aan ingewikkelde oculairs als je kleine oogafstanden tolereert en je geen brede beeldhoek wenst. Aangezien een TV Plössl minder duur is dan vele breedbeeldoculairs,...

Om nog te zwijgen van orthos. Koop er vijf ā ongeveer 30 Euro het stuk (plus invoerrechten en BTW, want de douane komt er wel achter vragen) en ze leveren zelfs gratis vanuit Japan:

http://www.kkohki.com/English/kkohkipar ... 0eyepieces

Enfin, om toch wat te nuanceren: voor deep sky heeft een breedbeeldoculair zonder meer meerwaarde voor open clusters, diffuse nevels (die meestal groot zijn), grotere melkwegstelsels, groepen melkwegstelsels en zelfs voor vele bolhopen. Alleen voor kleine melkwegstelsels en kleine planetaire nevels grijp ik veel naar mijn eenvoudigere oculairs.

En door een TMB planetary kijken blijft comfortabeler dan door een 4mm ortho te kijken, en dat komt de observatie ook ten goede .
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
          Enfin, om toch wat te nuanceren: voor deep sky heeft een breedbeeldoculair zonder meer meerwaarde voor open clusters, diffuse nevels (die meestal groot zijn), grotere melkwegstelsels, groepen melkwegstelsels en zelfs voor vele bolhopen. Alleen voor kleine melkwegstelsels en kleine planetaire nevels grijp ik veel naar mijn eenvoudigere oculairs.
          En door een TMB planetary kijken blijft comfortabeler dan door een 4mm ortho te kijken, en dat komt de observatie ook ten goede .
          Sixela, bedankt voor de nuancering. Ik ben het namelijk met je eens.
          Ik gebruik zelf mijn TMB 5 met veel plezier op uitgebreidere objecten
          (de maan, bolhopen, heldere nevels). De TMB geeft scherpe beelden tot aan de rand, heeft een mooie beeldhoek en een comfortabele inkijk.

Ook gebruik ik de TMB op de planeten. Maar als het gaat om de allerkleinste contrastarme details op planeetoppervlakken, dan grijp ik naar de Plossll7,5 en de plossll 3,6mm.

Enthousiast geworden door het artikel op Cloudynights en mijn eigen ervaringen heb ik zojuist Rob Lefeber opgebeld. Hij heeft nog ergens een Abbe Ortho 4,8mm liggen en stuurt em op.
          Spulletjes bestellen: Altijd LEUK!

Commentaar

Werken...
          X