Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

in de kou......

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

in de kou......

heeeee hoe doen jullie dat allemaal het uren buiten staan kijken naar de hemel in de kou??
    De afgelopen dagen hebben we echt mazzel gehad met het weer, heerlijk door de kijker staan kijken naar alles wat daar boven leeft of zeg maar allang is overleden

Maar koud man!! Hoe doen jullie dat hebben jullie allemaal termo ondergoed aan of staan jullie in skipakken
    Of ben ik gewoon een watje 8)

Muts!
    Termo-ondergoed (onderbroek)
    Sjaal
    Handschoenen met 'klepjes
    Bergschoenen <-- hoge schoenen of laarzen/
    Veel dunne laagjes is beter dan 1 dik geval.
    En weg is de kou!
    : D
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Skipak
      Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
      http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

-Handschoenen
        -Muts op (zeer belangrijk, je verliest de meeste warmte via je hoofd)
        -Dikste jas die kunt vinden.
        -Wollen of fleece sjaal
        -Meerdere dunne lagen kleden daaronder (isoleert beter dan één dikke trui)
        -Skibroek
        -Geitenwollensokken (het cliché is toch waar!)
        -Snowboots of klompen

Vooral klompen werken verbazingwekkend goed tegen koude tenen!

Dit alles plus een thermoskan warme chocolademelk of thee houdt mij wel een paar uurtjes warm. Onderschat de kou niet wanneer je de hele tijd stil staat. Loop af en toe eens een rondje om je spieren wat op te warmen.

Ik haal dit bericht even uit de off-topic hoek en verplaats het naar waarnemen. Ik vind het toch wel nuttig!
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

De winkel van m'n moeder verkoopt zogeheten warmtekussens. Dit zijn kussentjes bedoeld om op te zitten met een ingebouwde op drie standen in te stellen verwarming. Stand drie is bijna ondragelijk warm. Ik heb er sinds kort eentje (kost 29 euris) en ik hoop hem vanavond te kunnen testen
          "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Vorig jaar een interessante discussie over gevolgd op digital_astro@yahoo.com, iemand die bijna onderkoeld en bevroren was geraakt tijdens een nachtje astrofotografie in koud weer. Inclusief de verschijnselen van onderkoeling die je kunt ondervinden.

Ik zal eens kijken of ik die discussie nog kan terugvinden en dan een linkje posten.

In ieder geval: beter te warm ingepakt, dan onderkoeld raken! Als dat je gebeurt, is het al gauw te laat, omdat je hersenen al vrij snel op een laag pitje gaan werken en dus de meest simpele dingen (zoals de warmte opzoeken!) bijna ondoenlijk worden.

,xtG
            .tsooJ
            Ich bin ein Kollaser.
            http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Maar dat lukt alleen als je een waarneemplaats hebt met elektriciteit.
              In het veld zal dat moeilijker zijn.
              Ik heb (of had: ik kan ze niet meer vinden) van die zakjes die je in heet water moest leggen. Er zit een metalen klikkertje in. Als je die aanklikt ontstaat er warmte. Niet zo lang maar voldoende om je handen en vingers te warmen om iets precies te kunnen doen. Na gebruik kun je ze weer opladen met heet water.
              Want wat je ook doet met handschoenen, op den duur verstijft alles toch.

Overigens, de koudste periode in mijn herinnering was ten tijde van de mislukte komeet Kohoutek. Uren heb ik toen buiten versleten om dat *** te zien. (Zelfcensuur!)
              Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
              Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
              Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Alien: In ieder geval: beter te warm ingepakt, dan onderkoeld raken! Als dat je gebeurt, is het al gauw te laat, omdat je hersenen al vrij snel op een laag pitje gaan werken en dus de meest simpele dingen (zoals de warmte opzoeken!) bijna ondoenlijk worden.
                Dit durf ik te bestrijden: als je het nl. te warm hebt ingepakt, vorm je snel zweet die dan des te sneller je lcihaamswarmte afvoert, raak je des te sneller onderkoeld. Ik kan trouwens zelf bevestigen dat ik eens met Wim Nobel de eerste verschijnselen van onderkoeling meemaakte tijdens een fotoelectrische waarneming van RZ Cas met de Zundermantelescoop in Leiden. Het "enige" wat ik moets doen was een ster centreren op een kruisdraad en een getal van vier cijfers elke tien seconden oplezen. Wel, dat werd na enige tijd volslagen onmogelijk door onderkoeling.
                Eigen kleding tijdens een nacht zoals de afgelopen nachten:
                Dikke katoenen broek, stevige schoenen, t-shirt+gewone trui, donsjas en handschoenen. Meen dan voldoende.
                Dit is geen undersign.

Commentaar

ahum ik ben geen watje dus
                  Muts, dikste jas, twee truien ja allemaal aangedacht, maar op klompen zal je Vonnie toch echt niet tegen komen hoor hahaha

Misschien toch maar eens termo ondergoed aanschaffen, mijn benen jezus zat gewoon geen gevoel meer in

Handschoenen vindt ik zelf erg lastig werken met het scherpstellen etc. van de telescoop..................

Toch heb ik het allemaal dubbel en dwars voor over daar niet van, maar onderkoeling moeten we inderdaad niet onderschatten

Commentaar

Skibroek, sportbroek over een spijkerbroek, dikke sokken tot aan je knieën?
                    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Wat ook nog handig is; dubbelle kousen en een dubbelle trui aandoen. Aan je handen en voeten heb je meestal eerst last, dus daar moet je wel op letten.
                      En zo'n zakje met een klikkertje heb ik ook. Dat kan je bv. gebruiken na een uur of twee om je handen te verwarmen. Maar je kan eigenlijk ook even je handen in je zakken steken voor een paar minuten.
                      Galaxia 114/900EQ-SKY
                      You can only see as far as you can think

Even the dark has a silver lightning

Liesje -> HVJ!

Commentaar

Kou

jaren geleden heb ik een maansverduistering meegemaakt bij -10.
                        In een slaapzak foto's gemaakt, toen nog op diafilm. Door een Celestron C5, dat was toen wat. De diafilm is opgestuurd voor ontwikkeling en nooit retour gekomen. Balen!

Brr, Bert

N.B. Echt koud heb ik het gehad in militaire dienst. Tot op het bot, maar dat is een ander verhaal.
                        Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Ik heb ook wel eens een programma gezien daar zat iemand puzzletjes te doen in -25 zonder handschoenen. Zijn handen bevroren bijna en hij kon niks meer met zijn handen en hijzelf raakte totaal onderkoeld. Ze hadden toen zo'n warmtejas die over het hele torso een flinke temperatuur afgaf. Die vent zal toen puur te chillen(no pun intended) in de vrieskou. Het belangrijkste is dat je torso het warm heeft, als dit niet het geval is dan wordt circulatie beperkt naar de extremiteiten, oftewel koude tenen en vingers en naarmate de tijd vordert, benen en armen.

Commentaar

in de kou ...

Skipak, thermo-ondergoed, muts.
                            Handschoenen zijn lastig, dus ik heb altijd koude vingers.
                            Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Ik heb op een gemiddelde winternacht 2 broeken (1 nauwe en 1 gewone)aan, 2 paar kousen over die 1e broek getrokken, dan 2 t-shirts (die in de 2 broeken zitten), 2 truien (1 nauwe en 1 dikke), een goede jas, een sjaal, een muts, en een handschoen voor m'n linkerhand.
                              Ik kijk al zittend door m'n telescoop en dan steek ik m'n rechterhand zonder handschoen (want ik heb hem nodig om te focusen enzo) tussen m'n warme benen terwijl ik met m'n linkerhand met handschoen volg. M'n rechterhand is ondertussen alweer opgewarmd als ik van oculair wil wisselen, enz.

Dat is meestal genoeg om bij vrieskou toch een tweetal uur te kunnen waarnemen. Daarna krijg ik vanzelf koud, niet in de toppen van handen of tenen maar over m'n hele lichaam, als koude rillingen. Dan wordt het wel tijd dat je gaat opwarmen
                              Groetjes uit de westhoek,
                              Karel.

Commentaar

Werken...
                              X