Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarnemen: wel of geen verlichting???

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarnemen: wel of geen verlichting???

Hoewel ik maar een beginner ben, wil ik na mijn waarneem sessie van
    gisteravond 22/01/'06 toch iets bijdragen waar misschien meer mensen
    wat aan hebben. (met name met het koude weer van nu)

* Het spreekt voor zich hoe minder hoe liever, maar je ontkomt er in
    mijn ogen niet aan dat enige verlichting wel fijn is.

Voorbeeld:
    Misschien dat er hier mensen rondhangen die wel eens aan de lan-party
    meegedaan hebben in 't pikke donker, waar iedereen zijn of haar pc via
    *tig door geluste tafel-contact dozen via 1 verlengsnoer van 230V heeft
    voerzien, er hoeft dan maar 1 halve-gare te wezen die al bijna slaapt
    als ie achter zo'n snoer blijft hangen (op z'n laatste rondje voordat
    ie gaat slapen) en de hele handel valt uit (of erger pleurt van tafel).

Dus verlichting is in mijn ogen toch wel belangrijk en natuurlijk liefst
    regelbaar zodat je niet een hele tijd nachtblind bent als je er even
    naar kijkt.
    Na mijn sessie van gisteravond kwam ik er dus wel achter dat met deze
    temperatuur een batterij/accu gevoede lamp niet prettig werkt door de
    kou is de batterij of accu gewoon veel sneller (te snel) leeg, ook
    blijkt (voor diegenen die van kamperen houden) dat een gas-lamp (zo'n
    geval met kousje) niet naar behoren werkt omdat het gas vanaf een
    4 gr. C. niet meer verdampen wil en dus houdt de lamp na een tijdje
    30min op met branden terwijl 't gas-busje nog lang niet leeg is.

Inmiddels ben ik er zelf wel achter dat een olie-lamp (stormlantaarn)
    zeer goed (ideaal) werkt. Door de gelige vlam heb je weinig last van
    nacht-blindheid, en daarbij kan deze ook bij temperaturen onder 0 gr. C.
    goed branden, ook een benzine-druk lamp werkt bij temperaturen tot
    (als ik me niet vergis) -20 gr. C. zonder problemen.
    Degene die van kamperen houdt zal deze attributen misschien al in bezit
    hebben. anders is een olielamp/stormlantaarn voor zover ik weet bij
    iedere boot en/of outdoor winkel tekoop en meestal zullen ze hier ook
    wel benzinelampen verkopen, deze werken gewoon op ongelode benzine
    (of speciale Coleman(R) benzine waar een iets aangenamere geur aanzit).
    Voor alle duidelijkheid ook benzine-druk lampen werken met een kousje
    net als de gas-varianten die alleen bij wat mildere temperaturen te
    gebruiken zijn.

gegroet, Imwe Idril
    Mijn zeer bescheiden optieklijst (voorlopig althans)

Meade RedField 8<->24 x 50mm Binoculair
    Luxon 10<->30 x 60mm Binoculair
    Luxon Andromeda 76 700 Look-a-like
    Meade ETX-70-AT

zeer goed (ideaal) werkt.
    Elke vorm van licht zorgt ervoor dat je pupil kleiner wordt.

Met waarnemen willen we juist een zo wijd mogelijke pupil.

Wil je toch licht gebruiken, neem dan een rode fietsverlichtingslamp. met leds, zwak rood licht geeft de minst mogelijke vorm van de verkleining van je pupil.

Wen eerst aan de donkere hemel voordat je gaat waarnemen.
    Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Origineel geplaatst door b@rry
      Maar dat is reversibel in ongeveer 10 seconden.

Het probleem met veel licht is dat het je rhodopsine transformeert, en het proces om die rhodopsine terug op te bouwen erg traag is - na volledig bleken van alle rhodopsine duurt het 30-45 minuten.

Waarom rood licht gebruiken? Rhodopsine is nogal ongevoelig voor rood licht (vooral monochromatisch rood licht ver in het rood) en wordt daarom ook minder door rood licht afgebroken. Je gaat de donkeradaptatie van je rode kegelcellen wel om zeep halen (want ook je kleurzicht was aan de duisternis geadapteerd), maar je gaat jouw gevoeligere nachtzicht met staafjes minder hinderen.

Natuurlijk, andere mensen zeggen dat je het rood zoveel helderder moet maken om het nog met de kegeltjes te zien dat het je nachtzicht toch nog schaadt (vooral als het licht niet "zuiver" rood is), en stellen voor om *heel* weinig groen of wit licht te gebruiken, maar dan moet je erg voorzichtig doseren, en elke doseringsfout is fataal voor je nachtzicht.
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik merk zelfs al als er een lamp binnen in huis brand terwijl ik in de tuin sta. Elk licht lijkt me inderdaad een funest..

@Sixela

Maar welk licht is dat toch nog het beste om te gebruiken voor bijv. een sterrenkaart te lezen.. Ik namelijk mijn mini-maglite ook omtoveren en een stuk donkerrood plastic ervoor plaatsen..
        "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Maar welk licht is dat toch nog het beste om te gebruiken voor bijv. een sterrenkaart te lezen..
          Een *regelbare* rode LED, zoals er veel verkocht wordt, geregeld om nog net te kunnen lezen.

Zoals deze (of de gelijkaardige van Orion, of...).
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Neee!! Geen licht, tenzij een zwak rood lampje! Als je boze gezichten wil zien op een starparty, moet je vooral een laptop of een lamp meenemen.
            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ik gebruik zelf de Petzl Tikka Plus (met roodfilter). Ben daar erg tevreden over.
              "So if you see the stars tonight, then tell me what they say."

Commentaar

Hmm, 'k dacht toch echt dat ik een redelijk onderwerp gekozen had,
                maar begin er nu toch aan te twijfelen.

Ik ben 't wel met Sixela eens dat je het beste monochromatisch rood
                licht gebruiken kan voor het lezen van een sterren-kaart
                Daarmee vallen in principe alle soorten licht ook (een standaard
                zak-lantaarn met rood glasje ervoor) af, aangezien er bij alle soorten
                licht behalve van een rode-LED lamp meerdere golf-lengten (rood)licht
                vrij komt.

Wie meer suggesties heeft om bepaalde ideeen eens uit te testen of
                uit te denken, geeft maar een gil.

vr. gr. Imwe Idril

Meade ETX-70-AT

Commentaar

Vind je het erg om je topictitel te veranderen? Ik ben bang dat sommigen de tips serieus gaan nemen en dat we straks wit licht gaan zien op starparties
                  30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Bij deze...

Meade ETX-70-AT

Commentaar

Origineel geplaatst door Imwe Idril
                      Ik ben 't wel met Sixela eens dat je het beste monochromatisch rood
                      licht gebruiken kan voor het lezen van een sterren-kaart
                      Daarmee vallen in principe alle soorten licht ook (een standaard
                      zak-lantaarn met rood glasje ervoor) af, aangezien er bij alle soorten
                      licht behalve van een rode-LED lamp meerdere golf-lengten (rood)licht
                      vrij komt.

Wie meer suggesties heeft om bepaalde ideeen eens uit te testen of
                      uit te denken, geeft maar een gil.
                      Gil!

Ik heb ontdekt dat een spa-rood flesje zeer dicht bij het rood van een rode LED komt. Knip twee rondjes uit zo'n flesje en plak het voor een witte LED-zaklamp (beter verkrijgbaar dan rode zaklampen) en volia! Geen gewone zaklap met gelig licht gebruiken, omdat dan de kleur wat meer naar oranje gaat.

Wat helemaal goed werkt is het volgende. Misschien ken je die ouderwetse vergroters uit een doka nog wel. Daar zit een (plexiglas) glaasje onder gemonteerd dat al het licht wegfilterd behalve rood. Ik heb hier met een figuurzaag een rondje uit gezaagd en voor een hoofdlamp geplakt. De rode kleur is precies hetzelfde rood als dat van een donker LEDje. Die glaasjes vind je regelmatig bij een kringloopwinkel o.i.d.

Check ook eens bij Te Koop/Gezocht de gemodificeerde hoofdlampjes van Paul. Die zijn helemaal ideaal!

Commentaar

Origineel geplaatst door b@rry
                        Dat is niet de hoofdoorzaak van de problemen, want die pupil kan in dertig seconden weer groot worden (en na tien seconden al bijna even groot) - zoals ik eerder al aangaf.

Voor donkeradaptatie gaan sommige mensen die heel zwakke voorwerpen willen zien vaak zelfs vijf tien minuten niet van achter het oculair weg: de donkerdere hemel in het oculair laat de ogen verder adapteren dan de helderdere hemel met het blote oog.

Ja, zelfs die hemel verhindert zelfs volledige donkeradaptatie!

Commentaar

hoi,

Ivm met dark-adaptation. Het is inderdaad best om rood licht te gebruiken voor deepsky, maar als het gaat om planeten en maan is het zelfs beter om je nachtzicht regelmatig te verstoren. Tijdens waarnemen van planeten af en toe kijken naar een verlicht wit blad (niet in het licht zelf kijken) en daarna terug verder waarnemen. Je zal zien dat de planeten op alle gebied beter zichtbaar, scherper contrasrijker zijn. Een vreemd verschijnsel maar het werkt.

Vooralleer je op deze post inhakt : even uittesten (kost niks)..

Chris

Commentaar

Klopt, Chriske. Planeten en de Maan zijn vaak zo fel dat donkeradaptatie juist averechts werkt. Die helderheid overstraalt vaak de subtiele helderheidsverschillen op de planeetbol. Vergelijk het met een autokoplamp 's nachts (een enorm felle bundel) en overdag (een lichtschijf, maar toch met details zichtbaar in het glas).

Da's een goede tip voor thuis, maar toch: tijdens Maanloze starparty's GEEN wit licht gebruiken. Een mede-waarnemer zal het niet kunnen waarderen wanneer hijzelf juist NGC764532166 probeert te spotten...
                            (ik zeg het toch maar even voordat iemand straks vrolijk met een Mag-lite aan kom wandelen... "Is toch goed voor Saturnuswaarnemingen?")

Commentaar

Werken...
                            X