Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarnemen van planeto´de

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarnemen van planeto´de

Een tante van een collega van mij is vorig jaar overleden bij een ongeluk, door haar werk is een planeto´de naar haar vernoemd.
    De planeto´de heet "Gretadevries"

Zijn familie zou de plateto´de wel een keer willen bekijken en vroeg of ze mijn telescoop een keer mochten lenen, natuurlijk mag dat alleen denk ik niet dat ze iets zullen vinden, als je er niet veel verstand van hebt zie je niks (ik heb zelf gisteren voor het eerst saturnus gezien, dus zoveel weet ik er ook niet van :smartass )

Is er iemand die kan aangeven waar hij staat en of hij te zien is met mijn super LIDL-scoop. Of misschien is er iemand die er een foto van kan maken ??

Hier zijn wat gegevens, ik er kan niet zoveel mee.

http://www.dvhn.nl/article1288499.ece
    http://neo.jpl.nasa.gov/cgi-bin/db_s...ries&group=all
    GSO Dobson 250/1200
    Bresser Skylux 70/700
    Bresser verrekijker 10x50

Oei, het zal wel een hele zwakke zijn als hij nog maar net benoemd is... Ik gok dat hij alleen met de grotere telescopen op aarde te zien is...

Commentaar

Dat denk ik ook. Met een grotere telescoop moet het nog wel te doen zijn, maar met een 70mm absoluut niet.

Commentaar

Dit is toch wel erg bijzonder: ik kan me voorstellen dat een opname van deze planeto´de wel iets meer betekent dan normaal. Dat zou het voor mij al zijn, laat staan voor een familielid!
        Wellicht dat iemand met een grote kijker te juiste tijd eens een poging kan en wil doen?
        Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
        Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
        Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Hier een zoek plaatje gevonden

Klik hier

Volgens mij is hij magn. 13.6 en kan mijn Lidl kijker ongeveer tot magn.7 ??? Is dus voor mij niet te doen

EDIT Roel: ik heb even je link aangepast. De lengte gooide de opmaak van het forum in de war.
          GSO Dobson 250/1200
          Bresser Skylux 70/700
          Bresser verrekijker 10x50

Commentaar

Magnitude 13.6... dat moet met een >=10 inch zeker te doen zijn onder goede omstandigheden. Da's namelijk helderder dan Pluto!

Commentaar

Wordt dan of sparen voor een heel grote telescoop of wachten tot een sterbedekking waardoor je ┤m indirect kan zien.
              Dit is geen undersign.

Commentaar

Ik wil me 14" hiervoor wel ter beschikking stellen, alleen bedenk wel dat het niet meer is als een zwak stipje.

Een foto moet via dit forum ook wel lukken toch !

Commentaar

Dat is erg galant van je Nightsky, en dat moet met je Dob toch wel te doen zijn. Denk ook niet dat het uitmaakt of het een stipje is of niet, het zien alleen al is natuurlijk erg speciaal.
                  "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                  - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Planeto´den waarnemen is toch echt iets voor gevorderden. Je zult zoals Nightsky zegt eigenlijk NOOIT meer zien dan een lichtstipje, dus het enige waar je het van moet hebben is de gedachte: dat is hem. Lijkt me echt niet zo bijzonder. Bij zo'n lichtzwakke planeto´de wordt het inderdaad een duur grapje als je daar specifiek een onindrukwekkend iets voor wilt zien. Ik denk toch echt dat h

Commentaar

Origineel geplaatst door Redfish
                      Lijkt me echt niet zo bijzonder
                      Lijkt me toch wel even een heel andere situatie hier.
                      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ik ben student op het Kapteyn instituut waar Greta werkte.
                        Tijdens mijn verblijf op la palma afgelopen december is er een filmpje gemaakt van de beweging van planetoide gretadevries met de 2,5m INT telescoop

http://www.ing.iac.es/PR/archive/int/int.html

De planetoide is het zwakke object dat je in het midden ziet bewegen.
                        De planetoide is ongeveer van magnitude 17. Dat is verschrikkelijk zwak en het zal niet lukken die zelf door een sterrenkijker te bekijken (hoogstens vanuit zuid frankrijk met een 1m telescoop of zo)
                        30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Als ik je link volg krijg ik alleen maar info over de telescopen maar het filmpje kom ik niet tegen. Waarschijnlijk bevestigt dit de stelling van mijn vrouw dat ik niet zoeken kan, maar mogelijk kun je me op weg helpen.
                          Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                          Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                          Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Je moet even 'intra' uit het adres van de animatie halen.

http://www.astro.rug.nl/~hidding/greta.gif
                            "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

In het midden zie ik een zwak object bewegen, wat de planetoide is. Maar daar links van zie ik 3 "zwarte" objecten bewegen, wat moeten deze voorstellen

KESmieja, ik hoop voor jou en je collega dat je deze planotoide zult zien, ik kan jammer genoeg niet helpen.
                              Galaxia 114/900EQ-SKY
                              You can only see as far as you can think

Even the dark has a silver lightning

Liesje -> HVJ!

Commentaar

Werken...
                              X