Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

hulp nodig

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

hulp nodig

hey mensen!! ik heb hulp nodig..
    ik zit al jaren met het probleem dat ik een telescoop wil kopen. maar ik ben zo'n onzeker typje dat het allemaal toch een beetje veel geld vind en dat ik nog niet weet of dat het allemaal wel waard is..

ik had al eerder bij dit forum om hulp gevraagd maar dat kan ik ffies niet meer terug vinden haha.. daarom eventjes zo.
    ik wil alleen even jullie mening weten over deze telescoop.

http://www.telescope-service.com/dobson ... start.html

en dan de: Economy Line - GSD 250E - Aperture 250mm - Focal Length 1250mm
    (de goud kleurige op de foto)

ik wil weten of dit een goeie keus is.
    ook wil ik graag weten welke oculair ik er nog het beste bij kan kopen.. er zit een oculair bij van 32 mm.. maar ik wil er een kleinere bij kopen.. is 15 mm een goeie voor erbij?? of nog kleiner?

en wat ik ook niet kon vinden is: zouden er draagtassen bestaan in zo'n maat voor de buis? zodat het minder snel beschadigd als ik het met de auto mee wil nemen..

en hoe zit het met de garantie? als het bijvoorbeeld kapot aankomt ( een onderdeel)..

heeft iemand ervarig met deze telescoop of met deze site? ik zou het graag willen horen.. alvast bedankt !!

(en sorry als dit dubbel is, maar ik kon het niet meer terug vinden!)
    :schaam:

oke.. ik heb inmiddels de topic gevonden waar ik dit allemaal al is gevraagd had, en heb weer wat duidelijk gekregen..
    ( stond bij telescopen en dan oculairs)...

maar er staat alleen niets bij van de tas. dat heb ik toen niet gevraagd.. is er zoiets, weet iemand dat toevallig?

Commentaar

ik heb nog een vraagje!! voor de echte kenners..

je ziet bij die site van de telescoop dat ik er een oculair bij krijg van 32mm.. maar er staat ook een 2" bij.. ik neem aan dat dat de maat van mijn kijker is ofzo???

goed nou wil ik er dus nog een oculair bij kopen.. ik zit te denken aan een 15 mm ofzo.. ik denk dat dat bij een 32mm wel goed staat.
      ik snap dit eigenlijk niet zo goed.
      want als je er dat koffertje bij opent.. volgens mij is dat ook maat 1,25 dus zou dat ook niet op mijn telescoop passen??
      15mm.. had ik ook bij de oculairen gevonden, maar dat is ook 1,25

wie kan mij helpen???

ene nog wat.. ik hoorde van iemand dat ik er ene light yellow filter bij moet kopen. dat is beter voor het lichtvervuilende nederland, en goed voor deepsky objecten.

klopt dat?? ook daar ben ik voor gaan kijken bij die filters, maar daar staat weer 50mm. moet je daar dan weer een 50mm oculair bij hebben ofzo?

ik hoop dat iemand mij kan helpen. want als ik hier duidelijkheid over heb dan kan ik hem gaan bestellen..

alvast bedankt allemaal!! :bloemen:

Commentaar

Origineel geplaatst door Maantje Miranda
        ik heb nog een vraagje!! voor de echte kenners..

je ziet bij die site van de telescoop dat ik er een oculair bij krijg van 32mm.. maar er staat ook een 2" bij.. ik neem aan dat dat de maat van mijn kijker is ofzo???
        Met 2" bedoelen ze waarschijnlijk de diameter van het oculair. Je heb 1.25" en 2.00". Als er op je telescoop 2" oculairen passen dan kun je meestal wel een verloopring naar 1.25" krijgen

goed nou wil ik er dus nog een oculair bij kopen.. ik zit te denken aan een 15 mm ofzo.. ik denk dat dat bij een 32mm wel goed staat.
        ik snap dit eigenlijk niet zo goed.
        want als je er dat koffertje bij opent.. volgens mij is dat ook maat 1,25 dus zou dat ook niet op mijn telescoop passen??
        15mm.. had ik ook bij de oculairen gevonden, maar dat is ook 1,25
        Hoe het precies bij die telescoop zit weet ik niet, maar er zijn dus verloopringen om van 2" naar 1.25" te gaan. Met een telescoop op een dobson montering kun je niet (gevolgd) fotograveren. Daarvoor heb je een telescoop met een (stabiele) parallactische montering nodig. Wat belangerijk is bij aankoop van een telescoop, is dat de kijker stabiel is. Niet is zo vervelender als een trillende kijker, vooral bij hoge vergrotingen.

Commentaar

nee het is niet de bedoeling ermee te fotograferen idd..
          maar goed als ik dus een 15 mm oculair erbij wil dan moet ik ffies een ringetje kopen en dan kunnen er dus ook 1,25 oculairen in .. thanx voor de info...!
          maar nu twijfel ik nog wel over de vergroting 15mm...

Commentaar

oh en hoe zit het dan bij de kleurenfilter?? waar 50mm bijstaat? moet daar een 50mm oculair bij?? want die heb ik niet.. dit is trouwens ook een 1,25.. dus als ik daarvoor een ring heb voor die oculairen, dan kan dit ook?

Commentaar

ik heb een mailtje erover naar die telescope service gestuurd.. nu krijg ik dit over die oculairen terug...
              volgens mij snap ik dat gebeuren met 2 en 1,25 nog niet helemaal..
              wie zou me dat aan de hand van wat ik terug krijg nog beter uit kunnen leggen??

Thank you very much for your request!

There are two common eyepiece sizes: 2" and 1.25". Unlike what most people think 2" brings no advantage unless you use the possible larger fields of view - but this is only the case in eyepieces with a focal length of over 25mm! For this reason you will hardly find any 2" eyepieces with shorter focal lengths.

Thank you very much for your request!

There are two common eyepiece sizes: 2" and 1.25". Unlike what most people think 2" brings no advantage unless you use the possible larger fields of view - but this is only the case in eyepieces with a focal length of over 25mm! For this reason you will hardly find any 2" eyepieces with shorter focal lengths.

For this very reason the GSO Dobsonian has a 2" on 1.25" adaptor as a standard accessory. You don't need to pay anything extra!

Regarding the yellow filter, you will only need to use it for planetary viewing, and this requires higher magnifications and therefore 1.25" eyepieces. This means a 1.25" filter will definitely do the trick!

Shipping costs for this telescope and a few accessories to the Netherlands are 50 Euros.

en hoe zit het nou met die geelfilter?? oh oh oh :schaam:

Commentaar

het zit zo Miranda .
                de 1.25 inch is de standaard maat voor een oculair . 2.7 cm nu heb je ook 2inch oculair 5 cm die zijn erg groot en vooral voor widefield bedoeld groot beeldveld je krijgt er ook 1 bij zo te lezen een 32mm . erg mooi voor grote nevels !

er zit een verloop ringentje bij van 2" naar 1,25" dus ook je gewone oculairs kunnen er in

het geel filter wat je besteld hebt is eigelijk alleen voor planeet, daarom raad hij ook aan om het in een 1,25" te doen om dat je planeet met een grote vergroting kijkt en 2"oculairs zijn daar niet echt geschkt voor.

een algemeen filter voor lichtvervuiling enzo is beter een LPRfilter of Skyglow die halen de gele gloed er goed uit .

een kleine aantekening van mijn kant.
                De telescoop weegt 15,5 kg en de rockerbox 12 dat is samen 27 kg wat je moet verslepen . hou daar wel rekening mee !

Veel plezier er mee !

Gr

Commentaar

thanx voor de uitleg.. dat is duidelijk zo..

ik krijg er idd een 32mm oculair bij.. ik wil er een kleinere bijhebben.. is 15 klein genoeg?? of is het mooier om nog kleiner te gaan..

die geelfilter is nu ook duidelijk. ik dacht dat het ook voor lichtvervuiling was.
                  bij die geelfilter staat er op de site nog iets raars. er staat namelijk achter light yellow filter:
                  Recommended
                  min. Aperture, from 50mm.

slaat dat op de oculair? past het dus niet met een 32 of 15mm oculair? of heeft dat er niks mee te maken?

en verder heb ik ffies gezocht naar een skyglow filter, en heb deze op de site een stukje naar onder gevonden..

B2458305 1.25" Skyglow BG20 filter with filter threads on both sides

is dat wat je bedoelt? en kan dat ook op alle soorten oculairen? of maakt dat niks uit bij filters?

het gewicht klopt idd.. maar in principe is dat toch nog wel tilbaar? ik heb mijn rijbewijs, dus ik hoef er niet mee op een fiets ofzo haha

Commentaar

de 15 mm geeft een vergroting van 83x hoe reken je dat uit .
                    1250 mm brandpunt van de telescoop delen door 15 mm brandpunt van het oculair is 83 en een beetje .
                    de telescoop kan rond de 500 x vergroten mits de seeing dat toelaat . de 15 mm is nog wat laag aan vergroting voor planeet . rond de 150x begint planeet echt detail te laten zien.
                    voor deepsky zijn de 15 en 32 goed geschikt. misschien is een barlow een optie zo kan je verder vergoten met je bestaande oculairs.

Over de recommended min aperture . hebben ze het volgens mijn over de minimale diameter van de telescoop. 5 cm daaronder zou het filter alleen doe boel donkerder maken.

Ja de skyglow kan op het soort oculair van de zelfde diameter . je hebt 2"en 1.25" filters . je zal zelf moeten kijken voor welke oculairs je het filter wil . 2"is natuurlijk wat duurder

Gelukkig maar, 27 kg op het fietsje had ik wel willen zien

Gr

Commentaar

hahahaha dan had ik je persoonlijk uitgenodigd om mee uit te lachen!! :lol:

maar thanx!!.. ik denk dat ik er nog een kleinere oculair bijkoop dan.. als ik toch bezig ben haha.. ik wil er toch ook een beeetje detail mee zien.. (bij planeten)..

want vind je verder van de telescoop?

Commentaar

als je toch je kijker besteld Miranda:
                        neem er gelijk een oculairkoffer er bij voor pakweg 140 euro
                        lekker veel oculairen en filters en een barlow

Gr coin
                        Geniet meer van de kleine dingen in het leven,
                        Word macro-fotograaf! Canon 350d +180mm macro/sigma + 90 mm macro/tamron :D

Commentaar

Geen slechte keus hoor Miranda, ik denk dat je er veel plezier mee kan hebben.

Als je eenmaal de telescoop bezit ben ik wel benieuwd naar je ervaring er mee .

Gr

Commentaar

thanx allemaal en ik ga het zeker met jullie delen als ik er ervaringen mee heb...

alleen nog 1 ding.. ik ben niet zo heel erg thuis op het gebied..en ik ken niemand in de buurt die me kan helpen als ik hem thuis krijg.. hoe die werkt enzo..
                            is dat iets wat noodzakelijk is? of spreekt het eignelijk voor zich en kan ik dat makkelijk alleen aan? want anders moet ik toch nog ffies iemand zoeken die me ermee kan helpen ben ik bang.. al weet ik niet waar in deze uithoek van nl :schaam:

Commentaar

JONGENS!!!!!:d:d.. jullie zullen je oren niet geloven maar het is echt waar!!

IK HEB BESTELD!!! miranda kan niet meer terug,en ik daardoor best een beetje zenuwachtig..
                              heb nog nooit iets van inet gekocht, wil het altijd eerst zien en kijken enzo..
                              maar nu doe ik het wel en gelijk met iets fucking duurs mwhaha..

ik hoop dat ik er goed aan doe en er geen spijt van zal krijgen..

ik ga mijn ervaringen natuurlijk aan jullie laten weten, en ik wil jullie ff bedanken voor de info!!!

groetjes!!!
                              een beetje zenuwachtige miranda.. :schaam:

Commentaar

Werken...
                              X