Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Messier objecten zoeken met Dobson

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Messier objecten zoeken met Dobson

Ik vraag mij zo af; hoe vind ik met mijn telescoop de messier objecten? Moet ik bijvoorbeeld een sterrenbeeld zoeken waar de nevel in staat of bij in de buurt?
    Of is er een andere betere manier?
    Kijk ik kan natuurlijk wel ergens op richten maar dan moet je geluk hebben dat je iets vind, denk ik?
    Tevens heb ik de boek Sky & Telescope's Pocket Sky Atlas besteld. Die werd mij nog aangeraden.
    Ik zou het leuk vinden als mensen met ook een 8" Dobby zouden reageren, want ik ben er benieuwd naar hoe zij het doen.
    Zodat ik goed voorbereid kan beginnen met waarnemen

Ik begin met Stellarium aan te zwengelen; Daarmee kijken wat er op dat
    moment te zien is, en dan de tijd een uurtje of meer vooruit spoelen om
    te zien wat er nog meer aan komt. Dan bepalen wat ik wil gaan bekijken
    en vervolgens naar buiten lopen om me te orienteren. In dezer dagen
    orienteer ik me meestal op Orion en de Pleiaden, welke overduidelijk
    aan de hemel staan, als het helder is.

Vervolgens kruip ik achter m'n Dobson en kijk met 1 oog over de
    bovenste stelschroef van mijn zoeker en richt de Dobson op de plek
    waar hetgene zich bevind alwaar ik naar op zoek ben; Vervolgens tuur
    ik door de zoeker en duw en draai een beetje aan de Dobson totdat het
    object in de zoeker staat. 25mm Oculair erin en kijken maar!

Natuurlijk had ik van tevoren de Dobson al buiten gezet om af te koelen
    Bovendien zet ik meestal mijn ETX ernaast, omdat ik daarmee erg goed
    kan zoeken met de hand.. De ETX is voor mij dan ook op dit moment
    meer een veredelde zoeker dan een echte kijker...

Groetjes en succes,

Bandit
    Achromatologisch

Commentaar

Had je dat niet even samen kunnen voegen met je andere topic over messierobjecten?

Maar goed, zoeken kun je op verschillende manieren doen. Maar je moet natuurlijk wel eerst weten waar het object zich bevind. Het Andomedastelsel bevind zich, logischerwijs, in het sterrenbeeld Andromeda. Nu ga je eerst dat sterrenbeeld opzoeken aan de hemel, en je goed oriënteren zodat je aan de hand van de kaart weet waar je ongeveer moet zoeken naar het object. Je eerste stap is een ruwe gok, door achter je telescoop te gaan staan en deze zo goed mogelijk met het oog op de geschatte plaats van het object te richten. Vervolgens kun je kiezen;

Zoeken door de zoeker of met de red dot finer
      Op je Dobson zit een zoeker. Door zijn lage vergroting is hij ideaal om te zoeken zonder direct helemaal in de war te raken. Vaak zijn sommige messierobjecten (zoals ook weer het Andromedastelsel) in je zoeker al heel goed te zien. Als je zoeker goed uitgelijnd staat hoef je alleen nog maar het Andromedastelsel centraal te zetten in je zoeker. Wanneer je dan door je oculair kijkt heb je het Andromedastelsel in beeld. In plaats van een zoeker kun je ook een Red Dot Finder (RDF) installeren op de plek van je zoeker (of ernaast). Ook die moet uitgelijnd staan. Een RDF vergroot niet, maar je hebt, wanneer je er via de achterkant doorheen kijkt, een klein rood puntje in de sterrenhemel staan. Zo kan je heel goed mikken op sterren, maar ook op objecten als je weet waar ze zich bevinden (of als iemand die aanwijst met een laser). Zodra je denkt het object gevonden te hebben kijk je door je oculair. Als je het object niet ziet kan het zijn dat je een erg moeilijk object hebt gekozen (dat hoge vergrotingen en veel lichtvangst eist) of je zit niet goed. Wanneer je zeker weet dat je wel in het goede gebied zit kan het voldoende zijn je telescoop zachtjes wat heen en weer te bewegen tot je het object tegen komt. Wel is het belangrijk te weten waar je naar zoekt. Als je een diffuse planetaire nevel niet als zodanig herkend kun je zoeken tot je een ons weegt natuurlijk..

Laser
      Een redelijk creatieve manier om iets te zoeken lijkt ietwat op de RDF, maar nu plaats je bijna echt een punt aan de hemel. Je plaatst de groene laser op je telescoop, lijnt die uit, en kan vervolgens je telescoop heel precies uitlijnen op een object. Voordeel is dat je hiermee andere mensen ook wat aan kan wijzen, maar zorg dat je straal niet te helder word! Bovendien vind ik persoonlijk een heel arsenaal aan groene straaltjes de hele avond nou niet bepaald charmant (dan ga je maar naar Sensation)

Starhoppen
      Ook met starhoppen lijn je je telescoop eerst grof uit op het gebied waar het object zich moet bevinden, maar je gebruikt geen zoeker, laser of RDF. Nu ga je direct achter het oculair zitten, en volg je als het ware de sterren naar het object toe. Je gebruikt de sterren dus als een soort stippellijn op een landkaart naar de plaats van bestemming toe. Hiervoor heb je wel een zeer degelijke kennis van de sterren nodig, of een goed hulpmiddel. Ik ken het boek zelf niet, maar 'Turn left at Orion' schijnt een must-have te zijn voor deze manier van zoeken.

En dan heb je natuurlijk nog Goto, maar dat zie je niet snel op Dobsons. En voor zover ik weet ken je dat begrip al.
      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ik heb met mijn 4.5" reflector maandenlang geen één deepskyobject gezien (op M45 en M42 na), omdat ik me maar niet kon oriënteren en te ongeduldig was. Alweer een tijdje geleden heb ik aan de hand van de volgende stappen M31 gevonden en sindsdien zie ik - als het tenminste helder is - het ene deepskyobject na het andere:

1. Zoek een goed herkenbaar sterrenbeeld in de buurt van M31
        2. Ga met behulp van een kaartje de sterren richting M31 volgen als een soort (stippel)lijn
        3. Beweeg je kijker nog iets naar links, rechts of een andere richting

.. et voilà!

Commentaar

Heb je die link eigenlijk wel bekeken die ik in je vorige post al noemde?

http://www.sterrenkunde.nl/deepsky/index.htm

Hier staan volgens mij alle antwoorden op al je vragen, of op al je vragen die je ooit nog eens wilt gaan stellen.

Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
          ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
          Auteur:Ik

Commentaar

Niks mis met uitgebreidde antwoorden op Astroforum!
            Hoe meer hoe beter vind ik in dit opzicht ...

Groetjes,

Bandit (die zelden doorleest op externe links)
            Achromatologisch

Commentaar

Ik had de link al wel bekeken maar nog niet echt uitgezocht, het ging mij ook meer om de dobby eigenaren hoe die een messier object zoeken.
              Maar goed ik denk gewoon dat het ook heel wat oefening eist. Ik heb vanavond in elk geval nog even de zoeker kunnen stellen zodat datgene wat ik in de zoeker zie, ook in het oculair te zien is.
              In elk geval alvast heel erg bedankt voor jullie uitleg! Ik denk dat het me wel moet gaan lukken!

Commentaar

Re: Messier objecten zoeken met Dobson

Origineel geplaatst door Wolfje
                Ik vraag mij zo af; hoe vind ik met mijn telescoop de messier objecten? Moet ik bijvoorbeeld een sterrenbeeld zoeken waar de nevel in staat of bij in de buurt?
                Of is er een andere betere manier?
                Sterhoppen. Eerst eens "Turn Left at Orion" kopen.
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
                  Ik heb met mijn 4.5" reflector maandenlang geen één deepskyobject gezien (op M45 en M42 na), omdat ik me maar niet kon oriënteren en te ongeduldig was. Alweer een tijdje geleden heb ik aan de hand van de volgende stappen M31 gevonden en sindsdien zie ik - als het tenminste helder is - het ene deepskyobject na het andere:
                  !
                  Grappig he
                  Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

1. Zoek een goed herkenbaar sterrenbeeld in de buurt van M31
                    2. Ga met behulp van een kaartje de sterren richting M31 volgen als een soort (stippel)lijn
                    3. Beweeg je kijker nog iets naar links, rechts of een andere richting

.. et voilà!
                    Mij lukt dit dus vooralsnog voor geen meter met mijn huidige 80mm refractor op een altaz montering maar de aanhouder wint.
                    Batchainpuller schreef: Ik vind wel dat een dob zoals een samuraizwaard naar je lichaamsverhoudingen op maat gemaakt moet worden.

Commentaar

Origineel geplaatst door ernstjan
                      [...]
                      Mij lukt dit dus vooralsnog voor geen meter met mijn huidige 80mm refractor op een altaz montering maar de aanhouder wint.
                      Eehm, ik denk dat je me een beetje verkeerd begrijpt. Ik ga niet alle sterren af met de kijker zelf, maar gewoon met mijn ogen. Dan weet ik aan de hand van kaartjes (mijn Pocket Sky Atlas heb ik ergens laten liggen..) dat het object zich daar bevindt. Ik weet niet of je die al hebt, maar met een Red Dot gaat het zoeken een stuk gemakkelijker.

Niet te ongeduldig zijn en zeker niet te snel opgeven (anders is het zoeken niks voor je ).

Commentaar

Het kan inderdaad soms frustrerend zijn. In de dob zul je het toch via star hoppen moeten doen, tenzij je de RA en dec waarden omrekent in alt-az en iets van setting circles op je dob zet. Wat mij een heel eind op weg helpt is de 5cm zoeker op mijn dob. Als ik die niet had, dan was ik waarschijnlijk al lang gestopt met sterrenkijken met een dob. Het probleem (maar ook het handige) is wel altijd dat je in de zoeker weer meer sterren ziet dan met het blote oog, en dat je in de telescoop weer meer sterren ziet dan in de zoeker. Zo raak ik nog geregeld de kluts kwijt. Dat je niet weet of je nu op het goede sterretje zit. Is die heldere ster nu werkelijk de zwakke ster die ik net in de zoeker had. Het voordeel van de zoeker is wel dat een groot gedeelte van de M objecten gewoon in de zoeker te zien is. Dus dan staat hij ook al in je telescoop zelf.

Ook lastigere objecten kan ik bijna altijd vinden met een 5cm zoeker. Ik gebruik een uitgeprinte sterrenatlas van cloudy nights en star hop gewoon zo dicht mogelijk in de buurt van het te vinden object, en dan een beetje zoeken met de telescoop zelf, dan vind je het vaak wel. Soms ook niet als het een regio is waar in de atlas geen of weinig sterren staan, dan is het lastig, en dan word je boos en gefrustreerd na een half uur zoeken, en dan ineens. Poef daar is ie en dan ben je weer blij

Dus gewoon een simpel atlasje erbij in de hand, richt de kijker op een heldere ster. Staat die erin, zoek iets van een figuurtje in de atlas en ga dan 1 sterretje omhoog(dus dan moet je ook je kijker omhoog bewegen en niet letten op wat het doet in de zoeker als dat omgekeerd is). Heb je dat sterretje, dan naar links, weer eentje omhoog en dan moet hij ongeveer linksboven die ster staan, en een beetje zoeken. Doe het stapje voor stapje en houd de atlas in de hand met een rood lampje, dan komt het vast goed.

Commentaar

Ik probeer eens uit te leggen waar ik tegenaan loop. De eerste ster die ik gisteren in het oosten zag was, gezien de helderheid, Arcturus denk ik. Echter, op minder dan 1 graad zag ik door de scope een 2e ster daar rechtsonder. In Stellarium kon ik die ster dus niet vinden en dan loop ik vast. Ik heb wel een red-dt finder, maar door de lichtvervuiling kom ik daar ook niet verder mee.
                          Batchainpuller schreef: Ik vind wel dat een dob zoals een samuraizwaard naar je lichaamsverhoudingen op maat gemaakt moet worden.

Commentaar

Arcturus staat in het zuiden. De heldere ster in het oosten is waarschijnlijk Wega. Daar staan inderdaad enkele heldere sterren dichtbij.
                            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ja ok, hij komt op meer richting oost en draait naar het zouden. Bij Wega zie ik in Stellraium binnen 2 graden beeldveld ook geen ster staan? Nu zeg ik niet dat Stellarium zaligmakend is, maar voor mij als beginner geeft het veel houvast. (of niet :P )

Commentaar

Werken...
                              X