Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

2de hands telescoop, waar op letten bij aanschaf ?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

2de hands telescoop, waar op letten bij aanschaf ?

Ik ben van plan mijn eerste telescoop aan te kopen.
    Mijn oog is gevallen op een 2de handse Maede lx-50 zo als een paar posts hier onder.
    - De prijs 950 euro
    - 8 jaar oud
    - volgens verkooper maar 3 keer gebruikt , is volgens hem te groot en niet mobiel genoeg .

10" Meade LX50 Schmidt-Cassegrain telescoop:
    - D= 254mm
    - F= 2500mm
    - Standaard equatoriale montering door middel van Wedge en driepoot.
    - Variable elektrische aandrijving en bediening op zowel uuras als Declinatie-as.
    - Zoeker 8 x 50 mm
    - Zenithprisma voor 31,75 mm oculairen.
    - Oculair MEADE Plossel 26 mm, diameter 31,75 mm.
    - Oculair Celestron Plossel 12.5mm, diameter 31,75 mm.
    - Oculair Orthoscopisch 6mm, diameter 31,75 mm.
    - Tele Vue barlowlens 2x, diameter 31,75 mm.
    - Tal van andere assessoires.(kompas enz.)

Nu heb ik alle gegevens normaal geplaatst

ik wil vooral planeeten en de maan observeren en later eventuuel deepsky ( vooral de orion nevel )
    Transport ik minder belangrijk omdat ik niet van plan ben om naar starparty's te gaan maar vooral thuis te observeren.

Waarop moet je vooral letten als je een 2de handse telescoop aanschaft ?
    kan er stof of vuil op dit type telescoop ?
    De telescoop is 8 jaar oud dat is niet niks.
    Kan er stof op de spiegel zitten op dit type telescoop ? ( is dat eventueel gemakkelijk te verwijderen ? )
    Meade 10" Lx-50, Meade ETX 80

Re: 2de hands telescoop, waar op letten bij aanschaf ?

Origineel geplaatst door Panther_be
    Ik ben van plan mijn eerste telescoop aan te kopen.
    Mijn oog is gevallen op een 2de handse Maede lx-50 zo als een paar posts hier onder.
    En wat voor tube zit erop? een 10" SCT?

Als beginnerstelescoop zou ik je aanraden goed na te denken over transportabiliteit en zo, afhankelijk van hoe groot dat ding is (kunnen ze niet weten als je ons niets vertelt), of je gaat hem ook maar drie keer gebruiken en willen verkopen...

Wat wil je zoal doen met je eerste telescoop? Wat zijn je interesses? Hoe (en waar) ga je observeren? Vertel ons eens wat meer...
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Hallo Panther.be,

8 Jaar is niet oud voor een telescoop! Ik heb onlangs een Celestron C8 verkocht van 25 jaar oud! Deze was door de eerste eigenaar ook maar enkele keren gebruikt en was daardoor nog als nieuw.Het is een gesloten systeem dus weinig kans op stof of veroudering van de spiegel.
      Wel even kijken of de corrector plaat ( of heet dat ook lens?) zonder krassen is van eventuele poets praktijken!
      De prijs die je noemt voor de LX50 10" is zeker niet te veel.
      Houd er wel rekening mee dat het een zware kijker is en dat je hem niet zo maar even buiten set.Het is geen "grab and go" telescoop.
      Ik heb zelf een STF 7" Maksutov kijker op een EQ6 en dit weegt ook al iets van 45 kilo bijelkaar.Voor mij teveel om even buiten te zetten.
      Hierdoor gebruik ik hem minder dan gedacht!

ClassicScopes
      WO FLT110 prototype - Oude klassiekers

Commentaar

alvast bedankt voor de snelle reacties.

Als ik nu buiten een vaste montering maak , dan moet ik die 3 poot toch al niet mee sleuren dus ik denk kwa gewicht dat het nog zal gaan meevallen.
        wat bedoel je juist met de corrector plaat ?

Commentaar

Re: 2de hands telescoop, waar op letten bij aanschaf ?

ik wil vooral planeeten [sic] en de maan observeren en later eventuuel deepsky ( vooral de orion nevel )
          Daar is-ie natuurlijk voor geschikt. Je hebt nog zeker een dauwschild nodig (en op sommige nachten nog verwarmingsweerstandjes).

Transport ik minder belangrijk omdat ik niet van plan ben om naar starparty's te gaan maar vooral thuis te observeren.
          Transporteren doe je niet om naar een star-party te gaan, maar gewoon om naar een donkere plek te komen (of als je in de stad bent, om planeten te observeren over iets anders dan walmende daken die de seeing om zeep halen).

Tussen haakjes, buiten laten doe je alleen als je d'r een observatorium rond bouwt, natuurlijk. Die zaken in weer in wind laten is niet bevorderlijk voor het blijvend functioneren.

Zonder GoTo zijn die kijkers voor beginnelingen niet zo eenvoudig, want de brandpuntsafstand is tamelijk groot en dus wordt maar een kleine stukje hemel getoond, zelfs met relatief lange oculairs.

Kan er stof op de spiegel zitten op dit type telescoop ? ( is dat eventueel gemakkelijk te verwijderen ? )
          Er kan stof op zijn, maar zelfs schijnbaar veel stof hindert niet. Veel stof is het meestal niet, want die tube is gesloten. Een SCT kuisen is wel een pak meer werk dan een Newtonkijker kuisen, en niet voor de beginneling.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

de corrector plaat is de voorste lens op de buis.Zonder dauwkap beslaat deze meestal snel en dan word door sommigen de corrector droog gepoetst.Nooit doen,dit kan behalve krassen opleveren ook de coating beschadigen!Beter is droog föhnen of een Kendrick Dew Heater aanschaffen
            WO FLT110 prototype - Oude klassiekers

Commentaar

Of zelf (we blijven tenslotte Hollanders ) een fikse dauwkap maken van liefst 2x de objectief breedte in lengte...
              Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
              ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
              Auteur:Ik

Commentaar

Je hebt nog zeker een dauwschild nodig (en op sommige nachten nog verwarmingsweerstandjes).
                Kan ik die zelf inelkaar knutselen of is het beter 1tje te koopen ?

Zonder GoTo zijn die kijkers voor beginnelingen niet zo eenvoudig, want de brandpuntsafstand is tamelijk groot en dus wordt maar een kleine stukje hemel getoond, zelfs met relatief lange oculairs.
                - een focal reducer kan dan mischien helpen of helpt dat niet zo veel ?
                - eigenlijk had ik daar niet zo echt bij stil gestaan dat er maar een klein stukje hemel word getoond.

Tussen haakjes, buiten laten doe je alleen als je d'r een observatorium rond bouwt, natuurlijk. Die zaken in weer in wind laten is niet bevorderlijk voor het blijvend functioneren
                - de bedoeling is zelf een stevig statief in de tuin te maken en alleen de telescoop er terug aftehalen als ik stop met waarnemen.

Commentaar

- een focal reducer kan dan mischien helpen of helpt dat niet zo veel ?
                  Dat helpt niet zoveel. De baffling van de SCTs is zo dat er vignettering zou onstaan, en de maximaal bereikbare ongevignetteerde beeldhoek verandert dus niet met een reducer. Met een reducer nog steeds een 40mm oculair nodig voor een uittredepupil van 6mm, maar die heeft dan *veel* last van vignettering, en je moet de visual back en diagonaal naar 2" brengen om die monsters te kunnen gebruiken (duur!).

Commentaar

hoe kan ik heb beste vergelijken hoeveel hemel ik zie met het occulair ?
                    bv een 40mm op de maede vs 12mm op een lenzenkijker van 10 cm en brandpunt 1000mm.

Op welke zie ik dan het meeste hemel?

Commentaar

hoe kan ik heb beste vergelijken hoeveel hemel ik zie met het occulair [sic]?
                      De bezichtigde hoek is met een bepaald oculair omgekeerd evenredig met de brandpuntsafstand. Je ziet met een 10" SCT dus bij een bepaald oculair alles twee keer groter dan met een refractor met een brandpuntsafstand van 1000mm, en zie je dus een stuk hemel met vier keer minder oppervlakte.

Met die 40mm 1.25" oculairs moet je opletten - die zijn gevignetteerd door de 1.25" huls, want zelfs een 32mm Plössl toont alles wat je uit een 1.25" formaat kunt halen (de veldstop is ongeveer 28mm, en meer krijg je in een huls met buitendiameter van 31,75mm niet). Een 40mm Plössl toont m.a.w. hetzelfde als een 32mm Plössl, alleen met minder vergroting (en dus voor uitgestrekte voorwerpen, incluis de achtergrond, helderder).

Met een 12mm in een telescoop met 1000mm brandpuntsafstand zie je alles 1,33x groter dan in een 32mm op een 10" SCT (en is de oppervlakte van het stuk hemel 1,75x groter).

Die 32mm Plössl op de SCT (wat je het breedste beeld geeft in dat 1.25" formaat) komt overeen met een 16mm in een refractor met brandpuntsafstand van 1000mm.

D'r valt iets meer veld te halen uit een 10" SCT, maar dan heb je ofwel een 0.63x reductor nodig, ofwel iets als een 35mm 68°-breedbeeldoculair plus een nieuwe visuele rug en diagonaal (kost je al gauw bijna evenveel als de vraagprijs van die telescoop).

En in vind voor een beginner een brandpuntsafstand van 1000mm al op het randje.

Let wel, het is een prima telescoop (en voor sommige zaken zoals planetaire webcamfotografie zelfs één van de natuurlijke keuzen) - maar als je zoiets koopt moet je er wel zeker van zijn dat het niet wat te ambitieus is, vooral gezien de investering. Ik zou niet willen dat je er uiteindelijk niet meer mee doet dan de vorige eigenaar, en dan zeker niet om dezelfde redenen.

Commentaar

Je hebt nog zeker een dauwschild nodig (en op sommige nachten nog verwarmingsweerstandjes).
                        Kan ik die zelf inelkaar knutselen
                        Dat wel. Om het even wat dat rond de buis past en binnen met zwarte vilt of schuim bekleed is (en liefst licht is) kan dienst doen.

Zo zien commerciële eruit:

http://www.dewshield.com/flexible.html

Commentaar

Bedankt voor de vele en goede info , ik heb veel bij geleerd over dingen die ik nog niet wist. ( ik dacht dat ik alles al wist)
                          ik ben niet echt een beginner , ik heb 2 jaar geleden bij urania een lenzen kijker gaan huren die van 10 cm lenzenkijker van het merk Meade type 102 ACHR/500 met een equatoriale montering, brandpunt 920 mm, f 9 en zoeker 6 x 30. Accesoires: zenit prisma en twee oculairs.

en daar heb ik mij toch 2 weken met geamuzeerd.
                          Ik heb een gevoel dat het een echt koopje is voor die 10" telescoop, denk dat hij echt niet veel gebruikt heeft . Heeft mij foto's door gemaild en de doos ziet er uit als nieuw. ( ook de telescoop
                          sixela heb je msn ? zou ik je eventueel mogen toe voegen dan kan ik die foto's ook naar jou sturen en weet ik ook jou gedacht.

Commentaar

Werken...
                          X