Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Planeten waarneem vraag

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Planeten waarneem vraag

Hierbij nog een (misschien dom) vraagje.
    Als ik mijn Dob zou richten op bijvoorbeeld Saturnus; kan ik er dan wel rustig een paar minuten naar kijken of moet ik constant de telescoop bewegen zodat het in beeld blijft?

Dat is te zien op welke vergroting je kijkt.

Hoe groter je vergroting des te meer zal je je beeld moeten aanpassen.

m.v.g.
    Bresser Galaxia
    ------------------
    Fujifilm Finepix S5600 Zoom

[url]http://www.bugwars.net/[/url]

Commentaar

Aha oke duidelijk

Commentaar

Dat hangt af van de vergroting. Als je een sterke vergroting gebruikt (denk aan een oculair van 4 of 10mm), moet je geregeld je kijker iets bewegen. Met een oculair met een brandpuntsafstand van 25mm of hoger heb je dit al minder, maar het ideale is een volgmotor die ervoor zorgt dat het object in het midden van 't beeld blijft (als 'ie tenminste goed uitgelijnd is).

Commentaar

Ja precies een volgmotor is dan wel handig maar ja ik heb gekozen voor een Dobson telescoop dus dat zit er eerst niet in.

Commentaar

Origineel geplaatst door Wolfje
            Ja precies een volgmotor is dan wel handig maar ja ik heb gekozen voor een Dobson telescoop dus dat zit er eerst niet in.
            Misschien wel.

Harro (ook lid van dit forum) is van plan om een keer enkele volgmotors te bouwen voor Dobson kijkers. Zelf kan je er ook een bouwen als je technisch genoeg bent Zie o.a. dit topic.

Commentaar

Ik zou zeggen...

Probeer het eens uit, er kan niets stuk gaan... :smartass
              Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
              ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
              Auteur:Ik

Commentaar

Dat is nou net het probleem; ik ben totaal niet technisch.
                Maar misschien wil hij er wel een keer een voor mij bouwen :P

Commentaar

Dat is nou net het probleem; ik ben totaal niet technisch.
                  Maar misschien wil hij er wel een keer een voor mij bouwen :P
                  Je kunt ze natuurlijk ook kopen, maar reken €500-600 voor een Round Table Platform (en verzendingskosten enz.).
                  Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Tja misschien had je dan toch beter een Newton op EQ-montering kunnen kopen ? Je kan hem later natuurlijk ook op een EQ-6 zetten.

Commentaar

Re: Planeten waarneem vraag

Hierbij nog een (misschien dom) vraagje.
                      Als ik mijn Dob zou richten op bijvoorbeeld Saturnus; kan ik er dan wel rustig een paar minuten naar kijken of moet ik constant de telescoop bewegen zodat het in beeld blijft?
                      Je moet inderdaad zelf blijven volgen. En hoe hoger de vergroting hoe meer je bezig bent. Op zich valt het best mee. Met mijn dobson en 120x maak ik tijdens het kijken schetsen van wat ik zie. En moet dan tussendoor een keer een tikje tegen de telescoop geven. Je word er na verloop van tijd steeds handiger in.

Voor een voorbeeld tekening zie het andere topic over saturnus.
                      It is nice to be important, but it is more important to be nice.
                      Skywatcher Dobson 8"

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                        Tja misschien had je dan toch beter een Newton op EQ-montering kunnen kopen ?
                        Alsof dat veel goedkoper zou zijn? Zelfs een EQ6 is duurder, en de grotere Round Table Platform kan zonder moeite een 16" telescoop dragen .

Tussen haakjes, een beetje Turtle Wax en PTFE en je trackt zonder problemen tot 600x met een Dob (en tot 200x sta je er nauwelijks bij stil).
                        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
                          Alsof dat veel goedkoper zou zijn?
                          Dat hangt van de grote van de telescoop af.

Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen (en dat houd ik al een tijdje voor me omdat ik verwacht dat Wolfje en anderen dit niet willen horen) is dat het mij niet verbaasd dat Wolfje enigzins verbaasd is over de lastige volgmogelijkheden van een Dobson. Wellicht dat als ze er eerst eens door had gekeken voordat ze hem kocht ze niet zo verbaasd zou zijn geweest. Wat mij nog het meest verbaasd is, dat ze een telescoop heeft gekocht zonder er eerst eens met zo'n type te waarnemen.

Let op: ik zeg niet dat ze de verkeerde keuze heeft gemaakt, maar dat ze van te voren eigenlijk niet goed wist wat ze kon verwachten.

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                            Origineel geplaatst door sixela
                            Alsof dat veel goedkoper zou zijn?
                            Dat hangt van de grote van de telescoop af.

Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen (en dat houd ik al een tijdje voor me omdat ik verwacht dat Wolfje en anderen dit niet willen horen) is dat het mij niet verbaasd dat Wolfje enigzins verbaasd is over de lastige volgmogelijkheden van een Dobson. Wellicht dat als ze er eerst eens door had gekeken voordat ze hem kocht ze niet zo verbaasd zou zijn geweest. Wat mij nog het meest verbaasd is, dat ze een telescoop heeft gekocht zonder er eerst eens met zo'n type te waarnemen.

Let op: ik zeg niet dat ze de verkeerde keuze heeft gemaakt, maar dat ze van te voren eigenlijk niet goed wist wat ze kon verwachten.
                            Ben ik 't niet echt mee eens. De meeste mensen die hun eerste telescoop aanschaffen gaan toch voor een (liefst zo goedkoop mogelijke) beginnerskijker en in de meeste gevallen zit er bij die kijker geen volgmotor of goto inbegrepen.

Daarnaast krijg je met een Dobson veel te zien voor weinig.

Commentaar

Ook zonder volgmotor is het makkelijker volgen met een EQ-montering dan met een Dobson-opstelling naar mijn smaak.

Maar het gaat er mij niet om wat beter is (die discussie verlies ik toch met zoveel Dobson-bezitters op dit forum), mijn punt is dat het wellicht beter is om eerst eens door verschillende telescopen te kijken voordat je er zelf eentje koopt, zodat je weet wat je kan verwachten.

Commentaar

Werken...
                              X