Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Maan waarneem vraag

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Maan waarneem vraag

Voor de meesten van jullie zal deze vraag misschien een beetje dom klinken maar ik stel hem toch.
    Want als het helder is ga ik vanavond eerst proberen de maan te zoeken met mn nieuwe telescoop.
    Nu heb ik verschillende accesoires bij mijn scoop:

4 oculairen: 6, 10, 25, 32 mm
    2x Barlow lens

Welke kan ik ik het beste gebruiken om naar de maan te kijken?
    Ben ik bijvoorbeeld die Barlow lens nodig?

Alvast bedankt

Ik zou zeggen probeer alles eens.. Met de maan is wel het makkelijkst om te kijken wat voor een vergroting je krijgt..

Houd er wel rekening mee dat het licht wat via de volle maan weerkaatst behoorlijk fel voor je ogen kan zijn..
    "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Een maanfilter is een aanrader als de maan niet veel met schaduw bedekt is. Ik zou beginnen met de laagste vergroting en dan verder gaan met hogere . Je zult zien welke je het beste ligt
      Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

Is daarom een maanfilter wel een aanrader, vanwege het felle licht?
        Of is die ergens anders voor?

Commentaar

De maan bekijken door een telescoop en zonder maanfilter is een beetje alsof je van dichtbij recht in de koplamp van een auto kijkt. Voor zover ik weet loop je er geen oogbeschadiging van op, maar je nachtzicht is wel in een klap foetsie. Een maanfilter geeft je de gelegenheid om meer ontspannen naar de maan te kijken, en geeft je dus ook nog de kans om daarna andere, zwakkere objecten te kunnen ontwaren.

Dat van die oogbeschadigingen zou ik overigens graag bevestigd willen zien door een ander forumlid!
          The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Wolfje
            Is daarom een maanfilter wel een aanrader, vanwege het felle licht?
            Klopt. Maar je kunt beter een "Variable Polarizing Filter" nemen, want daarmee kun je de helderheid regelen - bij grote vergrotingen heb je minder filtering nodig, en afhankelijk van de fase van de maan varieert de nodige filtering ook nogal.

Origineel geplaatst door Brinx
            Voor zover ik weet loop je er geen oogbeschadiging van op,
            Klopt. De oppervlaktehelderheid is trouwens altijd lager dan die met het blote oog (en progressief minder bij hogere vergrotingen), met dat verschil dat natuurlijk heel jouw beeldveld vullen met zo'n helderheid inderdaad nogal wat is...

Staren naar de zon met het blote oog is trouwens *ook* gevaarlijk.

[Ik heb je berichten even gecombineerd tot één bericht. Zou je daar in 't vervolg zelf wat op willen letten? Dat houd de boel wat overzichtelijker. Dank je. -Alien]
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
              De maan bekijken door een telescoop en zonder maanfilter is een beetje alsof je van dichtbij recht in de koplamp van een auto kijkt. Voor zover ik weet loop je er geen oogbeschadiging van op, maar je nachtzicht is wel in een klap foetsie. Een maanfilter geeft je de gelegenheid om meer ontspannen naar de maan te kijken, en geeft je dus ook nog de kans om daarna andere, zwakkere objecten te kunnen ontwaren.

Dat van die oogbeschadigingen zou ik overigens graag bevestigd willen zien door een ander forumlid!
              Zie overzicht en trek je eigen conclusies...
              Zonlicht: 100.000 - 130.000 lux
              Daglicht, indirect zonlicht: 10.000 - 20.000 lux
              Bewolkte dag: 1000 lux
              Kantoor: 200 - 400 lux
              Erg donkere dag: 100 lux
              Schemering: 10 lux
              Donkere schemering: 1 lux
              Volle maan: 0,1 lux
              Kwartier maan: 0,01 lux
              Nieuwe maan zonder wolken: 0,001 lux
              Bewolkte nacht zonder maan: 0,0001 lux

Commentaar

Origineel geplaatst door Callisto
                Donkere schemering: 1 lux
                Volle maan: 0,1 lux
                Dit is uiteraard de lichtsterkte in de omgeving..

Als je echt naar de volle maan kijkt (dus de gehele volle maan in je breedveld) dan lijkt het inderdaad erop zoals Brinx zegt alsof je in de koplamp van een auto kijkt.. Vrij 'pijnlijk' voor je ogen als je eerst 20 minuten je pupillen heb laten vergroten door in het donker te staan..
                "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Door een klein refractortje is het nog wel enigzins te doen zonder maanfilter...

Maar met een 8 inch. Dobson is het niet echt prettig.

Heb je geen maanfilter bij je Dobson gekregen?

p.s.

Vergeet het filter er niet meteen uit te halen als je "klaar bent met de maan" en je wilt DSO's gaan kijken..
                  Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                  ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
                  Auteur:Ik

Commentaar

Nee ik heb er nog geen maanfilter bij, maar ik overweeg dan wel om zoiets aan te schaffen.

Commentaar

Gewoon een zonnebril op doen
                      - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                      - EQ3, aandrijving + poolzoker
                      - Bresser 10x50
                      - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Doe me maar een paraplu hier

Commentaar

Zoals Atodaz al zei, gewoon een zonnebril op doen! Maar dan niet met gekleurde glazen hè

Commentaar

oke, ik dacht dat het een grapje was haha

Commentaar

Dat is een goed idee met een zonnebril. Dan moet je niet constant de maanfilter veranderen als je een ander oculair insteekt. Moet wel een grappig zicht zijn, 's nachts rondlopen met een zonnebril.
                              Galaxia 114/900EQ-SKY
                              You can only see as far as you can think

Even the dark has a silver lightning

Liesje -> HVJ!

Commentaar

Werken...
                              X